Ferrari’s nieuwe teambaas Vasseur zou nu al overhoop liggen met Ferrari CEO Vigna.
De Italiaanse opera gaat nog even door bij Ferrari. Gisteren al berichtten we dat Charles Leclerc een gesprek aan heeft gevraagd met John Elkann. Dit nieuws kwam voort uit de Gazzetta dello Sport. De Corriere dello Sport kan natuurlijk niet achterblijven met hun eigen berichtgeving over het nationale team. En zij hebben weer net wat andere informatie om te delen. Hoewel uiteindelijk hetzelfde plaatje wordt geschetst.
De Corriere meent namelijk te weten dat de gloednieuwe teambaas Frederic Vasseur nu al overhoopt ligt met Ferrari CEO Benedetto Vigna. Zozeer dat Fred ‘het al helemaal zat is’ aldus de kwaliteitspublicatie. Punt van inzet is -hoe kan het ook anders- de macht binnen het team. Wie heeft wat te bepalen? In naam is Vasseur de teambaas, maar zijn zeggenschap zou een stuk kleiner zijn dan je van een teambaas zou verwachten.
Het gaat daarbij om zowel heikneuterige als om grotere zaken. In de eerste categorie vallen ‘de teampassen’. Kennelijk moet bij ieder team iemand aangeven wie er welke passen krijgt en is dat een taak van de teambaas. Echter wil binnen Ferrari Benedetto Vigna hierover gaan in plaats van dat hij dit uit handen geeft. Tevens wilde Vasseur naar verluidt een sponsor binnenhalen, maar heeft Vigna zijn veto uitgesproken over die deal. Vigna heeft de macht om te beslissen over sponsors in 2021 ‘afgepakt’ van Binotto. De CEO zou verder hekelen dat Vasseur samen met ‘vijand’ Toto Wolff naar de wintertest in Bahrein in gevlogen.
Tot zo ver de zaken in het nadeel van Vigna, die -indien waar- een plaatje schetsen van een enge controlfreak. Echter is ook Vasseur niet per se populair bij (al) zijn nieuwe troepen, aldus het bericht. Binotto stond erom bekend dat hij zijn mensen in bescherming nam als die fouten maakten. Ook als dat soms (te) potsierlijk werd.
Vasseur heeft deze neiging naar verluidt minder. Aan de ene kant is deze aansprakelijkheidscultuur vermoedelijk goed voor het team. Aan de andere kant is de cultuurshock voor sommigen kennelijk zo groot, dat ze nu weg willen bij het team. Anderen zouden bang zijn om fouten te maken en daardoor helemaal niks meer maken.
Naast de lijst van mensen die al hun biezen gepakt hebben dan wel weggestuurd zijn, zou nu ook Laurent Mekies op punt van vertrekken staan. Mekies was de rechterhand van Binotto als assistent-teambaas en tevens ‘Race Director’ bij Ferrari. De Fransman kon naar verluidt terecht bij Liberty Media om een functie naast Stefano Domenicali te krijgen. Echter is hier dan weer een veto voor uitgesproken door…Vasseur. Kortom, het is weer een gezellige bende binnen Ferrari. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Roskampies zegt
Belooft niet veel goeds voorlopig bij Ferrari.
Logisch na bestuurswissel of teamleden dat er een turbulente periode aanbreekt. Maar lijkt erg turbulent. Voordat ze presteren gaan er wel wat races door het putje.. denk ik.
E34M5Touring zegt
Zolang ze daar de managmentstructuur niet op orde krijgen gaat het nooit wat worden. Teveel drama en chaos. Typisch Italiaans maar zo word het nooit wat. Ze hadden dit jaar de kwaliteit voor elkaar. Eerste weekend hebben ze de halve auto al moeten repareren en valt Leklerks meteen uit…
sanderkomnogeensergens zegt
Heb in die Mekies nooit iets gezien.
porker zegt
Hahahaha Jaap die soep is leuk! GF1
pomoek zegt
Vinga is natuurlijk de topdog bij Ferrari. En hij dacht met het binnenhalen van Vasseur alle problemen van Ferrari op te kunnen lossen.
Het punt is alleen dat er niet zoveel mis was bij Ferrari.
Natuurlijk, de betrouwbaarheid was niet top. Maar dat lijken ze te hebben opgelost. Het uitvallen van Leclerc in race 1 had blijkbaar niet direct iets te maken met de problemen die ze vorig jaar hadden.
Het raceteam was ook niet altijd top.
Maar de auto deed het prima. Ferrari was na een paar slechte jaren weer goed aanwezig op het circuit. Je kan oprecht spreken van een stijgende lijn. Maar blijkbaar niet stijging wat de baas van Binotto betreft.
Als ik dit lees begrijp ik dat het belangrijkste probleem eigenlijk is dat Vasseur geen connectie heeft met het team. En dat Binotto best populair was. En dat met het ontslaan van Binotto de problemen die er lagen niet zijn opgelost. Sterker nog, als Binotto had kunnen blijven werken aan zijn team dan hadden ze er beter voor gestaan dan nu.
Mijn voorspelling: Binotto komt terug!
Nerekop zegt
Altijd prachtig hoe een geweldig merk als Ferrari er zo’n ontiegelijke bende van kan maken organisatorisch. De enige tijd dat het goed ging bij ze, was toen er geen enkele Italiaan in zicht was die het team moest aansturen.
Bovendien werkt de kromme structuur ook niet in die hanenkooi. Zo’n Vigna en Elkhan zijn zeer succesvolle zakenmensen maar geen racers en hebben schijnbaar teveel ego om de zaak echt aan de kenners zoals Binotto over te laten. Daarom werkt het bij Red Bull en Mercedes wel en blijft het altijd een zooitje bij Ferrari. Heeft niets te maken met de capaciteiten van de ingenieurs en dergelijke. Puur leiderschap. Gaat het slecht? Hup, koppen rollen en het zal wel goed komen denken ze. Terwijl je dan weer van vooraf aan begint.
driver79 zegt
Gewoon forming – storming – norming. Nu maar hopen dat ze niet in de eerste 2 blijven hangen. Het is goed voor de sport (sensatie) als er meer strijd op de baan is. Hoe leuk zou het zijn als minstens 5 teams continue het podium afwisselen en pas de laatste race een grand finale tussen die >5 is.
flyerbunch zegt
Als Laurent vertrekt volgen er mee en lijkt het hek van de dam! Het lijkt een beetje paniek zoals bij Mercedesz. Denkende dat ze fantastisch week hebben gedaan tijdens de winter en in shock na de race! Zoals ik al in eerder in een reactie zei na de vorige race zie je Toto en Fred samen bij Mercedes napraten als Ted (Notebook) voorbij komt en ze verstoppen zich achter de schermen.
berlinetta zegt
Ik denk dat Mekies het F1-team van Ferrari een plezier doet als hij vertrekt.
gregorius zegt
Dit vind ik altijd zo’n mooie: ‘Anderen zouden bang zijn om fouten te maken en daardoor helemaal niks meer maken.’
Als je mij een viswinkel laat runnen, zal ik ook fouten maken. Maar op het werk dat ik doe, maak ik geen fouten: want ik kan het werk wat ik doe goed, ik heb verantwoordelijkheden en daar hoort bij dat ik voorbereid ben en zodra ik ergens over moet beslissen (om iets te doen), heb ik alle info die ik nodig heb. Dus ik maak geen ‘echte’ fouten.
Mensen die dus wel een hoop fouten maken bij Ferrari F1 zitten gewoon niet op hun plek. Dat is ook de verantwoordelijkheid van de manager. Dus ja, in dit geval, als die allemaal waar is, is het een goed punt dat mensen nu vervangen worden.