Zwiebelkuchen met extra pittige Teriyaki-saus.
Het duurde even, maar een kleine maand geleden werd eindelijk de nieuwe BMW Z4 coupé onthuld. Het betekent een terugkeer van het model na een generatie afwezigheid. De vorige Z4 had namelijk een stalen klapdak en dat betekende dat BMW niet de noodzaak voelde een echte coupé te bouwen naast de roadster. Althans, wel voor de GT-racerij, maar niet voor op de openbare weg. Dat was jammer, want de relatief kleine tweezits coupé was sinds de komst van de Z3 coupé in korte tijd uitgegroeid tot een van de leukste auto’s in BMW’s modelgamma. Het nieuwe model moet in staat geacht worden deze positie opnieuw in te nemen, zeker indien uitgerust met de karakteristieke zes-in-lijn onder de kap.
Meest opvallende nieuwigheidje aan de nieuwe Z4 coupé is de naamgeving. De paarse broeken van BMW hebben besloten om de auto op de markt te brengen onder de naam Toyota Supra. Een geïnspireerde keuze, want het verzekert de auto bijna automatisch van een grote schare fans die al jarenlang met smart zitten te wachten op een opvolger van de oude Supra. Bovendien is het voor BMW de ideale mogelijkheid om eindelijk door te breken in de Japanse ondergrondse tuningscene. Naar verluidt kunnen de jongens van M GmbH niet wachten om oni-camber en vooral ook een Bosozoku-uitlaat aan te kunnen bieden.
Vooralsnog houden ze het echter relatief bescheiden. De Münchenaren hebben op basis van de GR Supra een ‘concept’ onthuld genaamd de GR Supra Performance Line. Ze doen dit onder de valse vlag van TRD (Toyota Racing Development), maar daardoor laten wij ons natuurlijk niet in de lure leggen. Luister alleen al naar de naam van de beurs waarop de auto voor het eerst onthuld is: Osaka Auto Messe. Klinkt verdacht Duits als je het mij vraagt.
De GR Supra (M?) Performance Line geeft de gewone GR Supra een bodykitje met wat carbon details en gesmede 19″ pornojetsers, alsmede een witte livery met rode en blauwe details. Aan de motoren verandert verder niks. Een beetje hetzelfde recept wat ook toegepast wordt op de 3-serie (video) en andere BMW-producten dus.
Hoewel de auto momenteel nog aangeprezen wordt als ‘concept’, is de verwachting dat je dit binnenkort gewoon kan bestellen bij de lokale dealer. Ook dat kennen we van andere BMW’s uit het verleden, zoals bijvoorbeeld de M2 Performance Parts Concept.
harrie zegt
Wow die trunk spoiler airflow image, impressive CFD software hebben ze daar in München.
lincoln zegt
@harrie:
Plaatjes hadden idd zo uit 1939 kunnen komen ..
Lekker retro ..
lincoln zegt
Nu nog even de typisch Britse $nob p€rs €nthousiasmeren om op filmpjes uit te leggen dat dit toch wel heeeeel iets anders is dan de BMW 3 4 5 6 7 en 8 serie ..
Nietszeggende termen zoals “driveability” en POWERRRR verdienen de voorkeur ..
rikv99 zegt
Vindt de supra op deze manier toch wel een hele geslaagde auto…?
Rudy zegt
Deze GR versie zal ook wel 5 jaar in allerlei conceptvormen getoond worden, en leverbaar zijn als iedereen er op uitgekeken is?.
competition102 zegt
Affengeil!!
potver7 zegt
Op deze manier valt het ontwerp van de Supra precies op z’n plek: speciaal gemaakt voor de Japanse tuningscene, de rest van de wereld moet het er maar mee doen.
baklava zegt
TRD altijd +1 Wat een heerlijke bak zo. Lijkt net een Dodge Viper.
lincoln zegt
@baklava:
Nou en .. andere zijn dan weer pro-douche ..
gebruikersnaam3 zegt
TRD voor wie de ‘normale’ supra nog niet lelijk genoeg vindt.
toniominestrone zegt
Super!
ghost zegt
Achterkant is mooi maar de voorkant blijft bagger, hoeveel spoilers je er ook opplakt!
antoonniels zegt
Ik wacht nog even op de Rocket Bunny of Liberty walk versie. Een kleurtje zou trouwens ook wel eens leuk zijn op de foto. Dit grijs doet de auto ook geen goed.
V8Vantage zegt
Ging het artikel nou over BMW, of over Toyota?
vroaaar zegt
@vantagev8: bloggers bij AB kunnen het maar niet loslaten dat de Supra een Z4 is en de Z4 een Supra. Dus blijven er maar over zaniken terwijl het de begrijpelijkheid van hun blogs niet ten goede komt. Effect is dus net zo averechts als ze zelf zijn… menigeen haakt af en denkt: jaaahaaa, nou weten we het wel, hoor!
V8Vantage zegt
@vroaaar: nou nou, was de wijn in azijn veranderd?
vroaaar zegt
@vantagev8: nee, de spreekwoordelijke druppel…
V8Vantage zegt
@vroaaar: het is een blog waarop persoonlijke meningen staan. Daar kan je achteraan hollen, of zelf wat van vinden door een eige.mening te vormen. Geen instituut. Dus niets om je druk over te maken.
On topic. Bmw of Toyota, beide zetten ze iets fantastisch neer, of doen daar een poging toe. En daarbij, er is bijna geen andere industrie die net zo incestueus is als de auto-industrie. Interieur van BMW wordt hoogstwaarschijnlijk gemaakt door Peugeot….
HzR zegt
@vroaaar: ik was ook even licht verward maar moest toen erg om het artikel lachen. Daarom lees je toch AB? Ik ben misschien een beetje simpele ziel…
T16 zegt
@vantagev8: Badge enginering? Zeker niet!
Volledige samenwerking zorgde voor een beter eindproduct.
–
2020 Toyota Supra – BMW or Toyota? The UNTOLD TRUE STORY
https://youtu.be/_jbyzmtgU_0
vroaaar zegt
@T16: Top! Dit is nou precies wat AB ook zou moeten doen, gewoon een beetje speurwerk op het internet i.p.v. onderbuikgevoelens roeptoeteren.
silverscope zegt
Denk in de minderheid, maar ik vind de nieuwe Supra dus echt totaal niet om aan te zien. De styling is veel te nadrukkelijk aanwezig.
michaelb zegt
@silverscope: Nee hoor, volledig met je eens. Volledig overstyled.
steelfighter zegt
Die koplampen zijn zo bmw z3 van 20 jaar geleden….