![Een Tesla Model S in de fabriek in Tilburg](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/tesla-factory-tilburg-018-918x612.jpg)
Tesla heeft de Model S en de Model X zodanig aangepast dat de werknemers in Tilburg ze niet meer kunnen bouwen.
Bijna acht jaar lang bouwen ze Tesla’s in Tilburg, maar daar komt ‘zeer binnenkort’ een einde aan. Met de facelift van de Model S en de Model X is het productieproces zodanig anders dat ze niet meer in Nederland in elkaar kunnen worden gezet. Althans, dat is het verhaal dat NU.nl van een Tesla-bron heeft gehoord. De gemeente Tilburg bevestigt het verhaal tegen Omroep Brabant.
Nu werken er nog 96 mensen als autobouwers in Tilburg, maar die moeten dus ander werk gaan zoeken. Daarbij gaat Tesla ze wel helpen, zo schijnt het. Het personeel is donderdag ingelicht over de nieuwe plannen van de autofabrikant.
Bij de facelift van de Model S en die van de Model X is de buitenkant weliswaar grotendeels ongewijzigd gebleven, maar het interieur is flink overhoop gehaald. De twee facelifts krijgen daarnaast andere accupakketten en motorisering. Tesla heeft schijnbaar tegen werknemers gezegd dat het hierdoor niet meer mogelijk is om de auto’s in Tilburg te assembleren. Waarschijnlijk is dit niet helemaal waar. Vermoedelijk had het technisch gezien wel gekund, maar had Tesla simpelweg geen zin om hier de financiën en onderzoektijd in te steken. De twee bolides zijn allang niet meer de verkoopsuccessen die ze ooit waren. Het assembleren in Tilburg was bovendien meer een belastingdingetje dan iets anders. Als je minder auto’s verkoopt, wordt het verschil in belastingen ook kleiner, wat de montagehal in Tilburg waarschijnlijk niet meer rechtvaardigt.
Overigens betekent deze stap niet dat Tesla helemaal verdwijnt uit Tilburg. Er is een spuiter, onderdelenmagazijn en centrum waar gebruikte onderdelen zo goed als nieuw worden gemaakt. Tesla gaat dus geen auto’s meer bouwen in Tilburg, maar blijft hier voorlopig nog actief. Nu werken er 540 mensen in Tilburg.
Is het niet gewoon een kwestie van afname van vraag? Ws heeft de bedrijfsjurist eerst even onderzocht dat het beter om te zeggen dat het niet meer kan qua productie…iets in die trand..
Kan heel goed, of het is gewoon goedkoper/logischer om de activiteiten straks te consolideren in Duitsland (al kunnen ze dat toch gewoon zeggen).
@Pascal: in Duitsland gaan ze geen S en X maken hoor. Inmiddels zit daar genoeg marge op dat ze gewoon uit de VS verschepen.
En iets met een fabriek in Duitsland die eerdaags klaar is..?
@knapzuur: Wat het belastingvoordeel opheft ;)
Een bedrijfsjurist die adviseert te liegen over iets triviaals? Het maakt toch niet uit de reden technisch is, het verzuim in de week na carnaval of afnemende vraag?
“het verzuim in de week na carnaval” :D
Een aantal personeelsleden heeft, heel Amerikaans, een baan aangeboden gekregen in Duitsland (de fabriek in saai Brandenburg). Het is maar 700km weg, dus dan verhuis je maar.
Was het niet zo dat de S en de X een “structural” accupakket krijgen? die kan er dus niet meer onderuit en daarom is er niet meer om die 10% importheffing heen te werken.
Ze zullen daarentegen wat gewicht kunnen besparen en wellicht goedkoper kunnen produceren
Zo simpel is het niet. Als je personeel collectief wil ontslaan, kan dat op grond van bedrijfsorganisatorische redenen. Echter moet je in dat geval wel altijd eerst kijken of je dat personeel binnen het bedrijf kan herplaatsen, al dan niet met behulp van scholing.
Als ze de locatie Tilburg nu eens zouden ombouwen naar een service centrum voor reparatie en schadeherstel is er alleen maar een winwin situatie voor alle betrokkenen. En gezien de toch wel beruchte reputatie die Tesla heeft op het gebied van service verlening, is zo’n stap geen overbodige luxe.
Dat klinkt zo logisch, dat zullen ze dus wel niet gaan doen…
Ja, learn to code.
Een technische reden….. Laat me niet lachen. Als het technisch niet in NL kan, dan kan het ook niet in DE, of USA of China. Het KAN altijd, maar ze willen gewoon niet.
@saxoke: waarschijnlijk te maken met milieuregels. Die zijn in ons land gewoon streng. In andere landen kijken ze daar gewoon minder naar. Zeker in china is dat gewoon van omdergechikt belang ten op zichte van de werkegelegenheid en inkomsten die het met zich meebrengt.
@maotje: dus niet om technische reden, maar om financiële reden. Wederom, productie in NL is mogelijk, maar duurder…. Zelfs hier thuis in m’n achtertuin zou het kunnen….
@saxoke: dat hoeft niet. Als daardoor de productielijn flink
Moet worden omgevod kun je het ook onder de noeer technische reden stoppen.
het accupakket van de S en X was nu een los onderdeel en word straks één met de auto. niet meer uitwisselbaar dus en een structureel onderdeel van de auto/carosserie. Een besparing van zowel gewicht als geld, wat maakt dat de accu er die niet meer onderuit kan om er in Tilburg weer onder te hangen….
Werken er 96 of 540 mensen? Of heeft dat met type dienstverband te maken
@pindakoning: 96 bij de assemblage, de rest bij het onderdelenmagazijn, spuiterij etc. Volgens mij gewoon duidelijk geschreven.
Auto’s bouwen is trouwens wel een groot woord voor het terugplaatsen van de accu’s en het bijwerken van transportschade…
Nu nog ff een naheffing voor de ontdoken belasting.
Bij de toeslag affaire was de belastingdienst daar ook niet terughoudend in.
Ze hebben geen belasting ontdoken, alleen ontweken. En de Douane (als onderdeel van de Belastingdienst) was het blijkbaar eens met deze constructie anders hadden de gedemonteerde Tesla’s niet als auto-onderdelen geïmporteerd kunnen/mogen worden.
Daarnaast kan het best zo zijn dat dit helemaal geen verkeerde constructie was voor de Nederlandse belasting-inkomsten. Nog even los van importheffingen en douane-tarieven voor artikelen met ‘eindbestemming’ Nederland, vinden hier ook nog bewerkingen plaats (dus óók voor auto’s die in andere EU-landen), dus heeft Nederland inkomsten uit loonbelasting, BTW en allerlei andere belastingen.
Kortom, leuk tendentieus statement dat ze even ontdoken belasting moeten naheffen, doet het vast goed op verjaardagen en de vrijmibo, maar misschien moet je je even in de materie verdiepen voordat je zoiets roept…
Wel nog ff flink wat Corona steun van de staat meegepakt. Lekker hoor.
De enige reden waarom auto’s in Nederland geassembleerd worden, is omdat je zo de importheffing kan omzeilen. Je importeert namelijk onderdelen ipv auto’s.
Nu de Model S en X sowieso meer richting een meer exclusief segment worden gedrukt (lagere volumes, prijs maakt minder uit) is er geen behoefte meer om deze heffing te ontwijken. Het levert te weinig op tov de afzet.
Met een gigafactory in Duitsland heb je sowieso weinig Nederlanders meer nodig voor de assemblage.
En bij NedCar denken ze door uit te breiden, met het vooruitzicht dat ze in 2023 BMW kwijtraken, dat ze juist kansen maken om auto’s te fabriceren. Kan iemand ze in Born duidelijk maken dat er al overcapaciteit is, en voor zover een nieuwe generatie auto’s zal worden geproduceerd, de OEMs ervoor kiezen om écht hele nieuwe assemblage uit de grond te stampen? Denk bijv aan de nieuwe Tesla fabriek nabij Berlijn.
Vernam dat het personeel net zo bezig zijn als de NED-Car /VDL collega’s….ook eerst hand open houden en dan werken….maakt Tesla korte metten mee.