Zo, dan, Tesla geeft in een recall aan dat Full Self Driving onveilig is.
Dat moet even een schok zijn voor eenieder die de hele dag bezig is om online het onfeilbare Tesla te verdedigen. Zit je net aan je kopje koffie na je vegan diner of Thuisbezorgd Sushi, al naar gelang je voor het milieu of voor de bijtelling Tesla rijdt, en dan krijg je ineens dit.
Tesla Recall in de Verenigde Staten
Wat is er aan de hand? Tesla maakt vandaag zelf bekend met een ‘vrijwillige recall’ op de website van de Nation Highway Traffic Safety Association, dat er ruim 360.000 auto’s een recall nodig hebben. Een ouderwetse terugroepactie dus. De recall betreft Model S, Model 3, Model X en Model Y voertuige die uitgerust zijn met Full Self Driving (FSD Beta).
Wat kan er dan mis gaan? Tesla zelf legt je dat uit met de volgende tekst:
Het FSD Beta systeem kan ervoor zorgen dat het voertuig zich onveilig gedraagt bij kruisingen, bijvoorbeeld rechtdoor gaan wanneer het in een voorsorteervak voor afslaan rijdt, niet volledig stoppen voor een stopbord, of onveilig doorrijden op een kruising waar een geel (oranje) licht brandt. Daarnaast kan het systeem mogelijk onvoldoende reageren op veranderingen in aangegeven snelheidslimieten of niet adequaat reageren op de input van de bestuurder om de snelheid van het voertuig aan te passen
Tesla statement op NHTSA website
Zo dan, het FSD Beta systeem is dus wellicht niet 100% hufterproof. Who knew!?
Wat is de oplossing voor het Tesla FSD Beta probleem?
Voordeel voor de Tesla eigenaren in de Verenigde Staten is dat ze een Tesla hebben. Dat betekent dat deze software update OTA wordt gegeven. Over The Air dus. Of dit zal gebeuren tijdens een rit, of voor een rit is nog niet duidelijk. Het zou dus zomaar kunnen dat Tesla eigenaren even iets later van de oprit vertrekken de komende dagen dan ze hadden verwacht.
Over getroffen Tesla’s in Nederland is nog niets bekend. Die vraag hebben we natuurlijk aan Tesla Nederland gesteld!
Musk is vanzelfsprekend niet zo te spreken op Twitter over het gebruik van de ouderwetse term ‘Recall’, omdat de update gewoon door de lucht wordt geregeld en eigenaren er niet voor naar de dealer hoeven te gaan.
Nu vindt de hele wereld de term Full Self Driving niet echt de lading dekking voor wat Tesla aanbiedt. Dus ik zou zeggen, het staat weer 1-1 Elon.
rijnounsdoor zegt
Tesla Total Recall!
audirs3 zegt
Nee slechts 10% van hun totale productie
Jetlag zegt
“Slechts 10%”, maw 100.000ppm?!
Nee, dat valt idd wel mee…
…en dat, in de claim-g€!le US of de Verenigde Staten.
dbar zegt
Nou, dat is een flink aantal auto’s. Een ander zorgelijk probleem bij Tesla’s is phantom braking. Doordat Tesla camera’s gebruikt voor zelfstandig rijden in plaats van Lidar, is het noodzakelijk om rekening te houden met lichtinval bij het verwerken van de data van de camera’s. Dat gaat echter niet altijd lekker, waardoor een auto bij een schaduw denkt dat de weg stopt. Dan knalt ineens de auto op de rem. Dat is natuurlijk niet heel erg lekker. https://www.theverge.com/2022/6/3/23153241/tesla-phantom-braking-nhtsa-complaints-investigation
pimmie zegt
Is dat uit eigen ervaring? Ik heb er zelf namelijk al minstens een jaar geen last meer van. In het begin zeker wel. Dat was niet tof.
smeck zegt
Ik kan inderdaad uit eigen ervaring (maand of 3 geleden nog) aangeven dat het levensgevaarlijk is.
Rij je lekker 120/130 op de A4 en besluit de auto opeens vol in de ankers te gaan. Of op de trajectcontrole bij de A20 rotterdam besluit de cruise control dat je maar 80 mag ipv 100 met als gevolg een noodrem en veel toeterende auto’s achter je.
Ik gebruik zelf in ieder geval de cruisecontrol niet meer. En als ze dat al niet eens fatsoenlijk kunnen bouwen mogen ze van mij preventief dat hele self driving permanent verbieden.
mashell zegt
Niemand gebruikt het erg dure Lidar voor de adaptive cruise control (een onderdeel van wat Tesla Autopilot noemt). Sommigen gebruiken radar maar al heel veel merken gebruiken camera’s. In 2019 zag je al die nieuwe model 3 modellen regelmatig een phantom break doen (ik hield toen zelfs extra afstand van een Model 3) maar dat heeft Tesla er inmiddels wel uit gehaald.
basman147 zegt
Niemand? Nieuwe Volvo EX90 heeft Lidar als standaard https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-volvo-ex90-is-de-nieuwe-elektrische-xc90-3414989. Daarnaast nog een paar Chinezen als ik het goed heb.
allesmetturbo zegt
Gwn ff die update updaten dus
mashell zegt
Top 3 excuses om te laat te komen bij een afspraak:
1] er stond file
2] de brug stond open
3] mijn Tesla moest weer eens een update doen net voor vetrek
cloverleaf zegt
Full Self Driving impliceert dat de auto ten aller tijden autonoom kan rijden. Dat is gewoon niet zo en ergens is de naam misleidend voor de consument. Ik vind het knap wat Tesla voor elkaar heeft gekregen maar ze moeten gewoon de naam veranderen. Noem het autopilot of Driving Assistance. Rant over
CYBRTRK zegt
Daarom heet het ook FSD Beta, het uiteindelijke doel van het systeem is om volledig autonoom te rijden maar dat is nu nog niet mogelijk en daarom zit het nog in de Beta fase
michaelras zegt
beta op de openbare weg. Ja, het gebeurt gewoon. Maar maakt het niet minder bizar
cloverleaf zegt
Dan nog heet het Full Self Driving. Kun je er best beta achterzetten maar dat veranderd er in mijn ogen niks aan. Het is een verkeerde benaming die helaas sommige bestuurders net iets te serieus nemen.