Het moment dat je wist dat komen ging is aangebroken.
Spannende tijden breken spoedig aan voor Elon Musk en de zijnen. De toko van de man die onlangs nog wat salty was omdat de Thaise autoriteiten zijn spul niet gebruikten voor het redden van het inmiddels fameuze voetbalteam uit een grot, moet haar boontjes binnen afzienbare tijd zien te doppen met gereduceerde overheidssteun. De oplettende lezers weten wat dat betekent; Tesla heeft in de Verenigde Staten haar 200.000ste auto geleverd!
We schreven onlangs al dat deze in principe heugelijke gebeurtenis eraan zat te komen en dat Tesla het magische moment optimaal probeerde te timen. Als ze de 200.000ste vóór 1 juli geleverd hadden, konden klanten nog maar tot en met 30 september genieten van de maximale tax credit van 7.500 Dollar die de Amerikaanse overheid tot nu toe beschikbaar stelt aan Tesla-kopers. Vanwege bureaucratie kan dat nu echter tot het einde van dit jaar. Daarna wordt de tax credit stapsgewijs afgebouwd. In de eerste helft van 2019 zal deze nog 3.750 Dollar bedragen en in de tweede helft van 2019 1.875 Dollar. De helft van de helft in de tweede helft dus, simpel te onthouden.
Tesla zal vervolgens moeten bewijzen dat ze ook op eigen kracht auto’s kunnen verkopen, liefst op een manier die winstgevend is. Het is kortom crunch time voor Musk en de zijnen. Maar ach, dat is de afgelopen jaren eigenlijk ook niks nieuws meer voor de EV-pionier.
duckmefaddy zegt
Was dat de reden dat de model 3 productie niet vooruit te branden was? Anders halen ze de 200.000 iets te vroeg?
stfu zegt
@duckmefaddy: zag dat ze de 3 in Canada leverden, dus misschien eerst daar wat naar toegestuurd ipv VS?
flutterby zegt
@stfu: klopt als een bus
crepito zegt
@duckmefaddy: Nee, dat niet. Wel hebben ze een flinke batch eerst aan Canada uitgeleverd en waren er 11.000 Model 3’s aan het einde van Q2 ‘in transit’. Dus die worden pas ‘geleverd’ in Q3 (nu dus).
gwnbmw zegt
rijden die 200.000 allemaal in nederland? op elke snelweg kom je 100 van die grijze dingen tegen met 120 links plakken.
flutterby zegt
@gwnbmw: 200.000 rijden in US. Wereldwijd tussen de 250.000 en 300.000.
Dit bericht gaat over aantal Tesla GELEVERD in US, incl de originele roadster. Dus niet reserveringen of verkopen.
dennisn52b30 zegt
@gwnbmw: je ziet ze echt op iedere hoek maar gelukkig komt daar een einde aan zodra ook hier in Nederland de subsidiekraan dichtgaat voor het deel boven de €50k ? bye bye
whitemore zegt
EDIT: goed punt, gefixed!
ericc zegt
Hoeveel zouden ze er verkocht hebben zonder de subsidies en belastingsvoordeel in zoveel landen?
Wagen kan je in België 120% inbrengen. Ben benieuwd hoeveel de batterijen nog aankunnen als ze zijn afgeschreven na 5 jaar en hoeveel ze te koop komen op de 2’handsmarkt.
BaRa zegt
@ericc: dat lijkt me een weinig relevante vraag. Wat is de waarde van een auto die minder CO2 uitstoot? Alle ICE-voertuigen die vandaag op de markt komen doen geen bal aan het verlagen van die CO2-uitstoot. Al helemaal niet omdat iedereen en z’n moeder tegenwoordig aan de SUV gaat. Een trend die aangezwengeld is geweest door, inderdaad, de klassieke auto-industrie. Als beheersing van de klimaatsverandering de belangrijkste langetermijnzaak van deze eeuw is, welke waarde koppel je dan aan de subsidiëring van een elektrische auto? het is in ieder geval goedkoper dan het enkel gaan belasten van de klassieke autofabrikanten of de CO2-uitpoepende consument. Dat van die batterijen is, by the way, al verschillende keren ontkracht. Er tuffen meer dan genoeg Tesla’s met een hoge kilometerstand rond (200.000 tot 300.000 kilometer) en die zitten tussen de 90 en 80 procent van hun begincapaciteit. Als je dan weet dat de meeste “klassieke” auto’s rond die kilometerstand worden afgeschreven, lijkt de vraag over “wat ze dan nog doen” niet echt relevant. Verkoop zelf maar eens een ICE-auto met 200.000 km, en kijk wat je er nog voor krijgt.
kobus1967 zegt
@bara: ik kreeg deze melding van mijn PHEV vandaag, engine is started to maintain fuelsystem.
Als je 3 maanden niet tankt start de motor ongeacht of de batterij vol is om brandstof te verbruiken tot je 20 liter kunt tanken.
Best een zuinige boodschappenauto zo’n PHEV.
FieRo zegt
@BaRa: de batterijen doen het goed tegenwoordig. Vroeger deed ik nauwelijks een jaar met een accuboormachine, de laatste gaat al jaren mee.
Zelfde met professionele camera’s..
Lithium is da shit.
wimof zegt
@bara: Mag ik vragen hoeveel % dat dan wel is.
crepito zegt
@ericc: Waarschijnlijk: minder. Sinds wanneer is een auto afgeschreven in 5 jaar? Ik zou zeggen, kijk eens op de occazie websites. De Model S rijdt immers al 5 jaar rond.
flutterby zegt
@ericc: als je iets afvraagt kan je het ook gewoon opzoeken hé. Lang leve het internet.
Spoiler-alert: je zorgen zijn op basis van alle onafhankelijk onderzoeken ontkracht.
unknown32 zegt
@ericc: die 120% is niet meer van toepassing dacht ik, is/wordt 100%
stanny zegt
@ericc: 120% was eigenlijk altijd al 100% aangezien je deze 20% niet mag uitkeren, anders ook belast.
Geven 8jaar waarborg op batterij en aandrijving, de rest 4jaar. Dus daar ook geen probleem.
Degradatie van de batterijen is minimaal. Dit was blijkbaar wel een probleem bij de vorige generatie Nissan Leaf.
porsche928 zegt
@ericc: die van mij is uit sept 2014 en heeft bijna 290k gereden. De range is nog 380km van de 400. Op de batterij en de aandrijflijn zit 8 jaar garantie met onbeperkt aantal km’s. Ik deel jouw zorgen niet.
crepito zegt
@porsche928: Zo dan, flinke km’s! Niet toevallig taxi?
widodh zegt
@crepito: bij mij 230.000km op de teller en nog 386km van de 400km nieuw.
Niets te klagen over mijn 5 jaar oude Model S. Top auto!
realhustler zegt
Even gekeken, ik zie dat hoge km model s auto’s nog steeds een vraagprijs hebben tussen de 40 en 50k, bouwjaar 2013.
Als ik naar bmw 7 kijk, uit 213 met 160K of meer dan zijn die een stuk goedkoper
Mercedes S zit voor de L versie gelijk aan de tesla model S,
stanny zegt
@realhustler: tesla bied leasing klanten een terugkoopwaarde van – 50%.
In realiteit krijg je momenteel nog meer van de marktwaarde.
Erik zegt
@stanny: zo zo, de klant moet 50% van de prijs meenemen? Neem aan dat je bedoelt dat de terugkoopwaarde 50% is van de aankoopwaarde en niet -50%?
stanny zegt
@erik2907: klopt! Mijn fout.
Gulli zegt
Eigenlijk hetzelfde als hier dus. Alleen zit bij ons de ‘bonus’ verdisconteerd in de bijtelling aangezien geen enkele particulier zo gek is om zo’n ding te kopen.
Design_Driven zegt
Zou geen enkel probleem moeten zijn om de Tesla’s wat goedkoper te maken. Hoewel de printplaten en andere elektronische hardware heel efficiënt zijn ontworpen en van zeer hoge kwaliteit zijn. Andere auto fabrikanten komen niet eens in de buurt. Zo is de layout van de printplaten bijvoorbeeld heel goed. Maar alle traditionele componenten zijn niet zo goed ontworpen, vaak over gecompliceerd en zonder reden 10x te duur. Daar kunnen ze de komende jaren nog heel veel winst besparen en de auto’s veel goedkoper producten. Dan kan het bedrag er ook weer af of houden ze meer marge over.
Heb een paar teardown raporten gezien en daar wordt elk component beschreven en prijzen gegeven wat het kost om elk component te maken.
kobus1967 zegt
Ik zou wel eens willen weten wat de volgende auto van Tesla eigenaren/leaserts word.
Weer een Tesla of terug naar een ICE.
flutterby zegt
@kobus1967: daar is onderzoek na gedaan. Zoek en gij zult vinden.
Spoiler: Meeste EV rijders willen niet meer terug zo lang het niet duurder is als een ICE.
hornox zegt
@flutterby: uiteraard. Voor het geld dus en niet omdat dat ding er mooi uitziet.. Wat een lelijke prul
flutterby zegt
@hornox: over smaak valt niet te twisten.
Maar geld is een motivatie om elektrisch te gaan rijden, maar niet om te blijven rijden.
stanny zegt
@kobus1967: hier terug Tesla! (Of alternatief indien ooit beschikbaar…)
hornox zegt
@stanny: uiteraard. Voor het geld dus en niet omdat dat ding er mooi uitziet.. Wat een lelijke prul
porsche928 zegt
@kobus1967: hier ook weer een Tesla of vergelijkbaar. Afgelopen week 2 dagen een mercedes C180 station meegekregen omdat mijn Tesla even terug moest. Interieur is beter dan dat van mijn Tesla maar qua rijden kan er niets tippen aan de Tesla. 370 PK vol koppel en geen versnellingsbak. Nee, eens een Tesla, altijd verpest.
wimof zegt
@porsche928: Bij Audi mogen wij geen ander merk meegeven, laat staan een model maximaal één stap onder de wagen van de klant.
hornox zegt
Ongeloofelijke lekijke schrotbak.
90 mille koop ik 30 oude a4’s voor. Dan kan ik elk jaar een weggooien”
FieRo zegt
@hornox: dan ben je ook goed bezig.
flutterby zegt
@hornox: en ik koop daar wel 100 kuub aan A4tje van! Haha! Kan ik er elk uur een weggooien.
wimof zegt
@flutterby: Elke A4 gaat makkelijk 400.000 km mee.
Misschien een diesel iets makkelijker.
duderuud zegt
Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde automobilist maakt het niet zoveel wat voor aandrijving in zijn/haar auto zit. Elektrische auto’s zullen ook de toekomst zijn (tot waterstof efficiënt en voldoende beschikbaar is maar dat terzijde).
Maar dit is Autoblog met mensen die bovengemiddeld in auto’s en auto rijden geïnteresseerd zijn.
En dat is nou net het probleem met elektrische auto’s, het is een beleving van 0.
Zelf ook in een Tesla gereden. Ja, een stoplicht sprintje is gaaf maar dat heb je na een paar keer wel gezien. Verder is het…saai.
Met mijn M140i over een verlaten dijk knallen is een ervaring, geeft een kick. Dat gevoel zal je nooit evenaren met een Tesla van dik 2000kg.
Ga ik toch wel missen als we straks allemaal in elektrische muizen rondrijden…