Toto Wolff krijgt zijn zin: Andretti is niet welkom als elfde Formule 1-team.
Het is al lang geleden dat we een nieuw Formule 1-team hebben mogen verwelkomen. We krijgen wel nieuwe namen (hallo Visa Cash App RB), maar geen nieuwe teams. En dat gaat voorlopig zo blijven ook, want de Formule 1 heeft een oordeel geveld over de toetreding van Andretti als elfde team. Het antwoord is een bikkelhard ‘nee’.
De FIA gaf eerder wél groen licht voor een toetreding van Andretti, maar de FIA en de FOM zijn het niet altijd met elkaar eens. Dat blijkt maar weer eens, want de Formule 1 steekt nu dus een stokje voor de deelname van Andretti. Toto Wolff – een uitgesproken tegenstander – kan dus tevreden zijn.
Volgens de Formule 1 voegt het elfde team “geen waarde toe aan het kampioenschap.” Dat zou alleen zo zijn als het team competitief kan zijn en dat is volgens hen niet het geval bij Andretti. Nu gold dat vorig jaar eigenlijk voor alle teams behalve Red Bull, maar dat terzijde.
Is de toetreding van Andretti tot de Formule 1 hiermee definitief van de baan? Nee, nog niet. Het gaat hier namelijk over 2025. Vanaf 2028 is Andretti mogelijk alsnog welkom. Voor dat jaar heeft General Motors zich ingeschreven als motorleverancier, waarmee Andretti een fabrieksteam zou worden.
Dat zet de zaken in een ander daglicht. De Formule 1 laat weten dat de deur voor 2028 nog wel open staat. Als General Motors (specifiek Cadillac) meedoet kijken ze anders tegen de inschrijving aan.
rwdftw zegt
Als je weet wat het ontwikkelen van een F1 motor kost, en dan “misschien kans maakt op deelname” in 2028 dan zou ik het wel weten. Persberichtje eruit dat je je stinkende best gedaan hebt en graag mee had willen doen maar dat dat een onhaalbare kaart is.
Overigens, voor de niet-intimi : er geldt een termijn van 4 jaar tussen het moment van aanmelden tot het moment dat je je motor achterin kan schroeven. Dus ook al zou GM hun motor gereed hebben voor bijvoorbeeld 2026, dan nog hadden ze tot 2028 moeten wachten met deelname.
Al met al gezien zet de sport zich enorm te kakken zo.
Roskampies zegt
Sneue bende eigenlijk…
Robert zegt
Het is vooral triest dat belangrijkste reden om een elfde team te weigeren, niet is gelegen in het te verwachten aanvangsniveau, maar ligt aan het feit dat de tv gelden dan door elf moeten worden gedeeld i.p.v. tien.
rismo zegt
Dat ligt toch iets genuanceerder:
– De huidigde teams hebben ook barre tijden gekend en hebben samen met de F1 behoorlijk veel marktwaarde gecreerd voor de competitie
– Een nieuw team kan wel een inleg bedrag willen aftikken maar over een periode van bv 10 jaar lopen de huidige teams simpelweg inkomsten mis
– Er zijn circuits waar 11 teams niet echt gaan passen in de pitsstraat
Denk zelf wel dat door de bv de extra waarde van een Amerikaanse markt de overall waarde best dusdanig kan stijgen dat het rendabel wordt maar schijnbaar krijgt men die discussie niet rond en wil men dit risico niet nemen.
Robert zegt
Elf teams gaan niet passen? Volgens mij moet elk circuit zijn toegerust op minimaal 24 plaatsen op de grid (en dus ook in de pit). En tot in de jaren negentig kende de Formule 1 zelfs pre-kwalificaties, waarbij de staartteams op basis van hun rangschikking eerst moesten bewijzen dat ze bij de beste 24 behoorden.
sportevo zegt
Alhoewel ik het met je eens ben dat het vroeger ook kon (en zelfs in 2010/2011 hadden we ook nog 12 teams en kon dat ook).
Maar de teams nemen zoveel meer mee dan vroeger. Neem alleen al die enorme gebouwen (wil het al geen motorhomes meer noemen) die worden neergezet om alle gasten te ontvangen. Dat neemt echt een hoop ruimte in. Ik denk dat het probleem niet zozeer de pitboxen zijn maar eerder de ruimte in het paddock.
Fruitcake zegt
Wat een kansloze beslissing weer..
mashell zegt
Over een maand in het nieuws, Andretti koopt Williams of Alfa Tauri.
Robert zegt
@mashell:
Het schijnt dat we
AlphaTauriVisa Cash App RB Formula One Team nu als VCARB mogen aanduiden.Maar je punt lijkt me redelijk valide. De geruchten gaan nog steeds dat, indien VCARB komend seizoen niet significant beter gaat presteren, dat Red Bull dit team dan in de verkoop gooit. Da’s wel een mooi moment voor Andretti om in te stappen.
ghost zegt
Toto is gewoon bang voor wat nieuwe tegenstanders..🤪
harrie zegt
Haas denk ik.
Edge zegt
De lange stilte vanuit FOM voor wat een formaliteit had moeten zijn voorspelde al niet veel goeds, dus als een verrassing komt het niet. Ik heb dat statement van FOM ook eens goed doorgelezen en krijg haast buikpijn van het lachen. De meeste argumenten die ze aanhalen om het bid van Andretti af te schieten zijn zo slecht, zo subjectief. Alsof ze het al geschreven hadden voordat ze ook maar één document van Andretti hadden ontvangen. Als je een beetje op de hoogte bent van de Formule 1 en een uurtje de tijd hebt, kun je vrijwel het hele document kinderlijk eenvoudig weerleggen, ofwel met feiten, ofwel met dezelfde vage speculaties die FOM doet in hun statement.
Maar goed, Andretti toont zich strijdbaar en sluit hun eigen reactie af met de woorden “Ons werk gaat gestaag door”, dus hier is het laatste nog niet over gezegd. De enige vraag is: Hoe nu verder. Andretti heeft twee opties, een bestaand team kopen of naar de rechter. Optie 1 hebben ze in het verleden meermaals tevergeefs geprobeerd en is de reden dat ze uiteindelijk maar hebben besloten een compleet nieuw team op te zetten. Teams zijn sindsdien ook meer waard geworden, waardoor de prijs hoger zal liggen dan die 600 miljoen die FOM naar verluidt wil zien. Daar kleven dus wat nadelen aan. Optie 2 is de rechtsgang. Ik heb de artikelen even niet bij de hand, maar er zijn diverse EU wetten waar Andretti zich op kan beroepen om alsnog een startbewijs af te dwingen. Mja, dat soort rechtszaken duren in de regel best lang en als er iets is wat Andretti niet wil is dat het enorm veel tijd kost, want dan hadden ze net zo goed voor 2026 of 2028 kunnen inschrijven.
gregorius zegt
Voor 2025 inschrijven terwijl in 2026 een nieuwe auto komt; is voor mij de enige logische reden om ze af te zeggen voor 2025.
De rest van argumenten zijn gewoon onzin. Want, zeker voor 2026, is het gewoon mogelijk om een nieuw team op te laten zetten dat gewoon achteraan ‘mee kan’.
Enige echte andere argument is: geld.
Er is namelijk zeker ‘waarde’ voor de F1 om een 2e Amerikaans teams te hebben; wie er van die waarde vermeerdering gaat profiteren is dan de vraag.
De huidige teams hebben natuurlijk veel geld geinvesteerd in hun plekkie op de grid en dat is nu gewoon veel geld waard. Dus alleen als de organisatie kan garanderen dat de gelden voor alle plaatsen +1 meer zullen worden, de komende 10 jaar, dan wat ze nu zijn; is het interessant; en dat is koffiedik kijken.
Feit is wel dat het voor de werknemers van de F1 teams wel fijn zou zijn; daar is afgelopen jaren wel bezuinigd en met 1 team meer, is er toch weer meer werk.
Edge zegt
Haas begon ook in 2015 terwijl er in 2016 een totaal andere auto kwam. Waarom zou Andretti dat dan niet kunnen?
gekketurbo zegt
Dit zijn wel andere tijden, 2015 wilde bijna niemand in F1 investeren. En nu staan Audi, Porsche en GM in de rij. Maar de brief is een lachertje. Had gewoon gezegd; 2025 is niet handig. Je mag 2026 of 2028 meedoen en omdat je al ruim voor tijd zoveel moeite hebt gedaan krijg je korting op de opnieuw te bepalen dilution fee. Zegge 40%. Andretti moet meer betalen en FOM staat niet voor aap. Dat deze brief ooit de deur uit is gegaan. Man man man man, domme/kortzichtige mensen zijn ook aanwezig op de top…
Gulli zegt
Lol als Andretti niet competitief zou kunnen zijn in het eerste jaar kun je zeker 3 teams meteen uit de F1 schoppen. Plus, hoe moeten ze de kans krijgen competitief te worden als ze niet mee mogen doen? Lekker bezig Toto. Heeft iemand hem geweigerd als manager van een van de beoogde coureurs van Andretti oid? Als hij er niet aan kan verdienen zal hij er wel tegen zijn.
/onderbuikgevoelens uit
sportevo zegt
Jammer dat je de situatie weer alleen op Toto Wolff betrekt alsof hij er persoonlijk voor heeft gezorgd dat de toetreding van Andretti niet door kan gaan.
Onder andere Helmut Marko en Lawrence Stroll waren ook tegenstanders van het toetreden van Andretti.
petroldrinker zegt
Ik vind het echt onbegrijpelijk, de F1 doet alles precies tegenovergesteld van wat de fans lijkt te willen, we willen meer echte circuits niet straaatraces, en wat komt erbij madrid, en wat vervalt is barcelona… We willen meer autos op de baan, dus meer teams maar ook dat doen ze dus precies niet…. raar
mashell zegt
Wat de fans echt willen is spannende races. Hoe dat te bereiken daar verschillen de fans nogal over van mening. Je leest soms zelfs afschaffen DRS en invoeren tankstops, terwijl beide juist een einde aan de saaie optochten uit de Schumacher tijdperk maakten. Overigens vind ik straatcircuits leuker dan brede saaie banen, moeilijker is beter.
Thieuke zegt
“Volgens de Formule 1 voegt het elfde team “geen waarde toe aan het kampioenschap.” Dat zou alleen zo zijn als het team competitief kan zijn en dat is volgens hen niet het geval bij Andretti.”
Juist daarom moeten ze hem WEL toelaten. Want als ze hem niet toelaten dan kan hij zich ook niet ontwikkelen tot een competentie team. En zoals het artikel al zegt: Er zijn meer niet competitieve teams in de huidige F1….. Dan moeten die er ook uit (blijf je over met RB, McLaren, AM, en Ferrari ((niet competitief, maar wel veto-rechten).
fedal zegt
De redenen die ze geven om dat team te weigeren zijn absurd. Als ze nou hadden gezegd dat die Michael Mario Andretti er tijden zijn “carrière” als f1 rijder bij Mclaren een potje van had gemaakt en de f1 absoluut niet serieus nam, zou ik die reden nog zinvoller vinden dan wat ze nu babbelen. Maar 1 of 2 teams erbij is een aanwinst voor de f1. Ik zeg niet dat elke wagen mee zou moeten doen met de races, maar als er 11 teams zijn, 22 auto’s dus, zouden alleen de snelste 21 zich kunnen kwalificeren. En met 12 teams, 22 auto’s die zich kunnen kwalificeren.
Robert zegt
@machielvdd, @willeme, @jaapiyo: er is nog veel BREKENDER NIEUWS in de Formule 1 wereld.
michaelras zegt
en dat staat ook online ;-)
dracae zegt
Volledig terechte beslissing, al is de reden dat misschien niet.
De huidige F1 auto’s zijn groot, de teams nemen heel veel spullen mee, dus meer teams past eigenlijk gewoon niet. Dat is ook op Zandvoort een probleem.
Daarnaast hebben de bestaande teams een bepaalde waarde en die is fors gegroeid. ZO fors dat de compensatie niet meer voldoende is en als je extra teams toelaat schaad je dus de huidige,
Daarnaast is er altijd al een hele goede methode om in de F1 te komen: koop een bestaand team!
Ik hoop dat Andretti dat nu gewoon doet.
Dat is een uitstekende manier voor vernieuwing, terwijl je niet weggooit wat er al is, het geeft een nieuw team ook heel veel voordelen om op de kennis en expertise te kunnen bouwen.
Als laatste is de F1 uiteindelijk een West Europese sport met internationale allure. Die internationale belangstelling is leuk, maar moet niet ten koste gaan van dr roots.
De NBA gaat ook niet 1/3e van haar wedstrijden in Europa spelen om hier uit te breiden.