Een onverwachte twist in de Red Bull en Porsche soap. De samenwerking gaat niet door!
Het leek zo mooi. Porsche zou naar de Formule 1 komen middels een partnerschap met Red Bull GmbH. De gesprekken waren al in een vergevorderd stadium en iedereen ging er eigenlijk wel vanuit dat het groene licht was gegeven. De eerste scheurtjes waren afgelopen week al zichtbaar, toen duidelijk werd dat Porsche geen aandeelhouder van Red Bull Racing zou worden.
Nou, niet dus. Er is een dikke streep gezet door het partnerschap tussen Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG en Red Bull GmbH. De twee bedrijven hebben niet tot een vruchtbare overeenkomst kunnen komen.
Doelstelling van het partnerschap was dat beide bedrijven de boel eerlijk verdeelden. Het Duitse autobedrijf zou niet alleen een samenwerking willen met Red Bull met betrekking tot de motoren, maar ook met het team zelf. Blijkbaar lag daar een kink in de kabel en beide partijen kwamen er samen niet uit.
Er is ongetwijfeld van alles geprobeerd om de samenwerking wel uit de grond te krijgen. Maar wat niet werkt, werkt niet. Porsche en Red Bull konden het niet eens met elkaar worden en de samenwerking gaat er dan ook niet komen.
Of Porsche zomaar het Formule 1 avontuur gaat opgeven is nog maar de vraag. Het merk zegt de situatie de monitoren en wellicht komt er nog een aap uit de mouw. De beoogde samenwerking tussen Porsche en de energiedrankjesfabrikant is in elk geval kapotstuk.
Design_Driven zegt
Nu nog de vraag wat Honda gaat doen of dat RB het echt alleen gaat doen. Dat laatste zal ze nog tegenvallen vermoed ik en een paar lastige jaren opleveren.
Zou Mercedes de handdoek in de ring gooien? Of anders een samenwerking met Williams en als dat niet lukt HAAS maar kopen?
Robert zegt
Honda had toch al aangegeven een formele terugkeer weer te overwegen?
Er zijn ook nog steeds de geruchten dat McLaren wel iets ziet in een nauwe samenwerking met Porsche. Een hernieuwing van de periode 1984-1987, waarin de Porsche de motoren leverde onder de naam TAG (die ze betaalde). Een periode waarin deze combinatie twee constructeurstitels en drie rijderstitels pakten.
Edge zegt
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Red Bull heeft niet alleen bakken met geld geïnvesteerd in dat gebouw en die testbanken van AVL, maar heeft ook zowat de halve motorafdeling van Mercedes leeggeplukt en heeft al sinds maart of april van dit jaar een vroege versie van hun motor op de testbanken draaien.
Roadster1976 zegt
Haas kopen lijkt me. Gene wil er wel vanaf denk ik en is in mijn optiek het meest goedkope team. Williams gaat toch meer vragen. De investeerders althans
harrie zegt
Red Bull heeft naar Brawn gekeken en zag het niet zitten om ook omgetoverd te worden tot chagerijnig Duits team.
Benny_Weisz zegt
Gevoelsmatig denk ik dat RB meer baat heeft bij het prolongeren van de samenwerking met Honda (jarenlange ervaring in de F1) dan bij in het bed van Porsche kruipen.
Ze zullen bij Porsche ongetwijfeld goede motoren kunnen bouwen maar ik geloof niet dat ze gelijk mee kunnen doen om de prijzen.
Henkie zegt
Helmut en Horner hebben aangegeven dat de deur dicht zit voor Honda. Ze zetten nu vol in op het RBPT project.
HZW zegt
Ik denk dat de Porsche (en ook Audi en RBPT) motor(en) gelijk voorin mee doet/doen, met het verdwijnen van de MGU-H is het grootste probleem weg voor nieuwe autofabrikanten om toe te treden.
Het worden nu gewoon simpele turbo motoren met een MGU-K hybrid systeem.
kniesoor zegt
Porsche vond de Hond(a) in de pot . . . ❓
sportevo zegt
Ik denk dat Porsche inziet dat zolang Verstappen daar rijdt, de credits nooit naar de auto zullen gaan bij een overwinning/kampioenschap en het dus een waardeloze investering gaat zijn.
maarteno zegt
Nee, Dieter (sjef Red Bull) is bijna de wormen aan het voeren en wil z’n speeltjes goed belegd hebben want de Thaise tak van Red Bull die het overneemt na zijn overlijden zit er minder in zoals Dieter. Christian Horner wil echter niet in een strak Duits keurslijf. Die zijn juist zo succesvol doordat ze veel vrijheid hebben. Porsche wilde echte partners worden en dan weet je hoe dat gaat, zij nemen in percentage een controlling stake en dat noemen we dan partners…maar Porsche is dan de baas, zodat t.z.t. Red Bull en diens Thaise eigenaren buiten spel staan.
mc96 zegt
Het is niet Porsche dat de samenwerking niet meer zag zitten maar RBR. Het is zelfoverschatting van Porsche om direct 50% van de aandelen en zeggenschap over het op dit moment meest succesvolle F1 team te willen hebben. Porsche mag dan een toonaangevende sportautofabrikant zijn. Op het gebied van de F1 hebben ze niet veel klaargespeeld de afgelopen 20 jaar. Enige succesvolle project uberhaupt was de in opdracht van TAG ontwikkelde motor. En dat waren echt andere tijden.
flyerbunch zegt
Helaas pindakaas! Vanuit marketing standpunt is het best jammer want het was best wel een mooie combo. Dieter Mateschitz wilt stilletjes uit de F1 stappen en hij was juist de grote voorstander om Porsche erbij te betrekken. Uiteindelijk waren het Horner en Marko die het dagelijkse reilen en zeilen doen in het team niet helemaal opgezet met het plan om bepaalde beslissingen te laten doorgaan in Duitse boardrooms. Ze hebben nu een bepaalde vrijheid die ze dan moesten opgeven. Nu dat de Honda RB combo het goed doet en zou er mss sprake zou zijn van eventuele hernieuwde samenwerking. Bij RB zal men hebben gedacht dat ze in een sterkere positie staan dan destijds toen de gesprekken tussen Porsche en RB begonnen. Wat als Honda opnieuw de sport verlaat dan gaat RB PowerTrains het zelf mogen doen, maar of dat gepaard zal gaan met hetzefde succes als vandaag is nog maar de vraag..
flyerbunch zegt
https://www.autosport.com/f1/news/horner-different-dna-key-to-end-of-porsche-red-bull-deal/10366056/
berlinetta zegt
Lastige keuze voor RB. Ik snap wel dat ze zelf de zeggenschap willen behouden, maar een degelijke motorenleverancier is ook belangrijk. Honda doet het nu goed, maar is ook grillig vind ik. Die zie ik er ook weer zomaar over 5 jaar uitstappen. Zelf een motor bouwen, acht ik weinig succesvol. Zelfs de grootste autofabrikanten kunnen er moeite mee hebben, laat staan RB zelf. Dan is Porsche toch wel een interessante optie vind ik.
Edge zegt
Wat mij betreft een verstandige beslissing van Red Bull. Ze hebben de beste engineers bij andere fabrikanten weggeplukt, state-of-the-art infrastructuur neergezet in de Jochen Rindt building in Milton Keynes. Die redden het echt wel zonder Porsche.
pomoek zegt
Tja, dat motoren verhaal. volgens mij komen de motoren van Renault en MB ook gewoon uit GB en hebben ze niet zo heel veel te maken met het land waar de teams formeel vandaan komen. MB is volgens mij ooit begonnen als Ilmore.
Ik snap heel goed dat RB geen zin heeft in een diepgaande samenwerking met Porsche. Hoe mooi de producten van Porsche ook zijn, het kost ze moeite om van het 911 spook af te komen, sterker nog, dat gaat ze nooit lukken. Het is dus in zijn ziel een conservatief clubje. Dat moet je niet willen.