Het meest onverwachte en afsluitende nieuws van 2021? Spyker kondigt aan terug te keren in 2022.
Net als je denkt dat je alles hebt gehad. We zitten nog net niet aan de vervroegde vrijdagmiddagborrel (ik spreek voor mezelf), of er ploft een persbericht op de digitale deurmat. Opmerkelijk, want de meeste autofabrikanten komen niet op de laatste dag van het jaar met breaking news. Spyker wel. Want bij Spyker doen ze alles anders.
Spyker komt terug in 2022
Dan controleer je toch even of het alcohol van de feestdagen nog in je bloed zit. Wat staat hier? Spyker kondigt aan in 2022 terug te keren als autofabrikant. Het merk heeft een overeenkomst gesloten met investeerder Michail Pessis (Milan Morady S.A., R-Company GmbH, SMP Racing). Die naam moet je kennen als je het hele circus de afgelopen jaren hebt gevolgd. In 2020 moest er ook een samenwerking komen met onder andere geld van Pessis. Dat hele feest ging toen niet door en Spyker ging uiteindelijk, voor de zoveelste keer, op de fles.
En ook voor de zoveelste keer staat Spyker op uit de dood. Naast Michail Pessis is ook Boris Rotenberg (BR Engineering, SMP Racing) aangetrokken als investeerder. Spyker is vol enthousiasme en zegt volgend jaar als belangrijke speler terug te keren op de markt van supersportauto’s. De overeenkomst werd officieel bereikt op 20 december 2021 in Utrecht. Er waren al gesprekken in een vergevorderd stadium gaande sinds augustus van dit jaar.
3 modellen van Spyker in 2022
Er staan niet drie compleet nieuwe modellen op het gamma van 2022. In plaats daarvan gaat Spyker oude concepts nieuw leven inblazen. Volgend jaar moet de productie van de C8 Preliator, de D8 Peking-to-Paris SSUV en de B6 Venator van start gaan. Wederom zijn de plannen grootst uitgesproken. Na alles wat er zich de afgelopen jaar heeft afgespeeld is een slag om de arm houden geen verkeerde houding. Eerst zien, dan geloven is de belangrijkste uitdaging voor Spyker in 2022.
Victor Muller, productie en verdere plannen
De kat met negen levens, Victor R. Muller, keert terug bij Spyker als Chief Executive Officer. De organisatie van Spyker is, op z’n zachtst gezegd, divers. De productie van het carbon chassis zal plaatsvinden in Rusland. De engineering van de auto’s in Duitsland en Rusland. De assemblage in Nederland, terwijl het financiële gedeelte zich afspeelt in Luxemburg.
De plannen zijn groots. De nieuwe productiefaciliteit in Nederland is tevens een plek waar je terecht kunt voor onderhoud. Er komen nieuwe servicecentra in onder andere de Cote d’Azur en een locatie in de buurt van de Belgische, Franse en Luxemburgse grens.
fejjie zegt
Dat design zag er tien jaar geleden al oubollig uit.
maarteno zegt
Die Victor blijft toch een megalomane boef! Goeie regelaar maar vraag mij toch af of hij wel echt een goede eindbaas is.
fejjie zegt
Als hij dat was, dan was Spyker al jaren een succesvol merk.
maarteno zegt
ik ging nog ff voor understatement of the year….😉
Nemus zegt
O jee…
Wie heeft dit bedacht? Zitten de scenarioschrijvers van GTST achter deze constructie? 🧐
cossiekiller zegt
Nee, van STHST…
ederooij zegt
Ik denk dat Netflix Formule 1 mist, en snel een nieuw script met onverwachte wendingen heeft gevonden in Spyker. The drive to survive is hier namelijk wel degelijk aanwezig.
christian85 zegt
O God
nicolasr zegt
Weet je wat een goed idee is voor Victor Muller cs? EEN EIGEN FORMULE 1-TEAM!!! Dan komt hij internationaal pas echt op de kaart te staan!!
Oh, wacht…
tvklarenbosch zegt
Is t al 1 april?
sagaris zegt
We nemen dr nog één!
Autokenner zegt
Heeft siewertje weer een nieuw bedrijf opgezet ja?
ghini zegt
Pff toch Michail en Boris.. Carbon chasis?! Uit Rusland?!?! VM kan blijkbaar echt niks anders. Ik ben benieuwd of hij met anderen heeft gesproken en wat die hebben gezegd. Zou me niks verbazen als VM weg moest van andere evt geïnteresseerden. Ik zou het leuk vinden als er echt wat gaat gebeuren maar de vorige x met die twee is er precies niks gebeurd. VM als slaaf van Michail en Boris, brengen hem eerst nog slechtere positie, dat dat nog kon he.., om vervolgens er een nog betere deal uit te slepen. VM is ws ook nog even onder de vergadertafel gekropen.. Ik had gehoopt op betrouwbaardere investeerders, Spyker koerst nu al af op domme Russen, andere rijke Oostblok boeven en Oliestaat sjeiks. Jammer, maargoed, ik ga het toch weer volgen. Nog even een keer: carbon chasis?! Gaan proberen een soort Pagani te worden? Benieuwd wie er zo gek is motoren te leveren.. Prijskaartje zal enorm worden, en dat voor oude ontwerpen..
banderas zegt
Ga door man, ik hang aan je lippen met je fantasie.
ghini zegt
Trouwens: in een van de videos met @spykerenthousiast werd gezegd dat hij de mallen en modelrechten had van de B6? Weet iemand daar meer over?
Dutchdriftking zegt
Typisch zo’n auto die ik pas bij afleveren zou betalen…..
mustang750supersnake zegt
@dutchdriftking: en dan nog niet….
pomoek zegt
Okay. Even snel gegoogled op meneer Rotenberg. Die man is extreem fout. Goede vriend van Putin. Staat op de zwarte lijst van de VS en de EU. Dat is dus de man waar Muller naar uit is geweken om geld te krijgen. Blijkbaar lukt ’t hem niet om nog een reguliere banklening te krijgen of op een andere manier de boel te financieren.
Spyker is vanaf nu, definitief, een besmet merk.
bimmerfan zegt
Dat suv ding is echt een duikboot op wielen afschuwelijk ding….
shibby zegt
Een merk wat weer tot leven komt en geen woord over een EV? Ik geloof dr niks van!
rikus zegt
Het is nog geen eens Januari. Laat staan 1 April..
ghini zegt
Met SMP terug naar LeMans? Haas worst Uralkali SMP Spyker F1? Met schwartzman en Mazespin?
mc96 zegt
Wat me nog het meest verbaast is dat Victor Muller nog in de picture is. Paar maand geleden had hij toch de absoluut laatste termijn gemist? Lijkt me dat iemand die Spyker nieuw leven wil inblazen de naam toch gewoon uit de boedel kan kopen?
ghini zegt
@mc96: tja die curator blijft zeggen dat er via en met VM meer uit te halen valt. Heeft hem na laatste termijn toch weer meer tijd gegeven. Maar ik zou wel eens willen zien wat hij verder echt heeft geprobeerd..
flatoutmarten zegt
Is het nu al 1 april??
Laat me niet lachen zeg, wie neemt deze fantasten nu nog serieus?
jvthof zegt
Wat ik niet snap is dat er geen Saudi (die al die clubs opkopen) het merk koopt, hoe leuk is het een extravert automerk te bezitten… en met de bankrekeningen die ze daar hebben kunnen ze makkelijk zo even 4 nieuwe modellen maken
ghini zegt
@jvthof: ja daar heb ik ook wel eens aan gedacht maar die lui zijn daar toch weer te slim voor, hoop gedoe en risicos, ze zijn zich er steeds meer van bewust dat ze toch echt geld op andere manieren moeten gaan verdienen. Dan is een besmet auto merkje te veel risico. Als ze steady business hadden en groei stap moesten financieren was het ander verhaal geweest.
jvthof zegt
@ghini: Newcastle United kopen voor oor 300 miljoen noem ik een slechte investering
Henkie zegt
Zeg hoe is het met TVR dan?? Is een beetje het zelfde verhaal als Spyker.
maferick74 zegt
Ja BREEK hier uit van het lachen
harrie zegt
Russische witwas constructie waar nooit een auto uitgeleverd gaat worden.
Flatsix zegt
@harrie: ik had het nog niet bedacht, maar lijkt me de enige logische verklaring idd.
ggj1987 zegt
Laat me raden; het wordt een elektrische auto
Ot92 zegt
Dat is de… 6de keer in de afgelopen 10 jaar?
mustang750supersnake zegt
dalijk gaat ie saab ook nog uit z’n kist trekken….
thjvanvlerken zegt
Haha 1 april duurt nog even. Leuk on te zien dat hij blijft door gaan die vm, maar jeejte de c8 was gaaf de andere lijken mij gewoon troep.
haroldt zegt
Verstandig zou zijn maar elektrische aandrijving. #vernieuwing
Equilibrium zegt
Pff, wat een zure reacties.
Ik zie een man met een enorme passie en een oneindig doorzettingsvermogen om oogverblindend mooie auto’s te maken.
Ik gun het Victor Muller en zijn zakenpartner van harte dat dit een succes gaat worden.
ghini zegt
@Equilibrium: er zijn genoeg redenen om sceptisch te zijn en je mag alles ook wel met korreltje zout nemen. Ik schiet zelf ook wel eens uit maar uiteindelijk zou ik het alleen maar gaaf vinden als er iets gebeurd. Waarom? Omdat het merk het waard is. De historie is geweldig, het oude spyker was enorm interessant en daarom was het ook zo sterk dat VM er mee aan de haal ging. Het kon echt wat worden en ergens is dat gelukt, het is alleen geen succesvol bedrijf geworden en dat is en blijft gewoon weg jammer.
mavre zegt
Ondernemerschap is prachtig maar VM is een megalomane fantast die vele (toe)leveranciers zwaar gedupeerd heeft in zijn jarenlange “ondernemerschap” . Hij heeft eerst de founder van Spyker (Maarten de Bruijn) uit het bedrijf gewerkt en daarna eigenhandig het merk om zeep geholpen met zijn “ambities”.
VM heeft de Nederlandse “kop boven het maaiveld” mentaliteit altijd verketterd, maar ondertussen vele mensen gedupeerd. Elke keer bleef hij nieuwe vennootschappen opzetten en bracht hij snel activa van de ene naar de andere vennootschap, voordat hij die oude liet klappen. Of hij plunderde deze vennootschappen voor ze failliet te laten gaan. VM is iemand die alle lof en eer wil, maar niet de gevolgen van zijn eigen handelen onder ogen kan zien. Dit heeft niks te maken met ondernemerschap, eerder met witte boorden criminaliteit. Dat hij in Nederland zo wordt verketterd is niks meer dan terecht, gezien de spoor van ellende die hij heeft achtergelaten en zijn gewetensloze handelen.
Ik denk dat VM een heel prima verkoper is, maar levensgevaarlijk als hij aan het roer van een bedrijf staat.
Zonder VM had Spyker vandaag de dag nog bestaan en had het waarschijnlijk geweest wat het bedoeld was volgens de founder, een klein nichemerk in luxe sportwagens met hele gave en onderscheidende producten, gemaakt in kleine aantallen in Nederland.
ghini zegt
Niet dat iemand dit nog leest maar ik heb dat pers bericht eens gelezen en daarin vallen mij toch wel een aantal dingen op. “A new Spyker production company, to be incorporated in collaboration with Mr. Victor R. Muller, Chief Executive Officer of Spyker Ltd who will head the new management, will produce the handmade sports cars again. As soon as a written agreement has been reached and the use of the trademark rights has been formally secured, activities can finally restart.” OK dus, in de bedrijfs structuur komt een nieuwe tak die verantwoordelijk wordt voor de productie, prima. Dat ivm faillissement en bescherming van de rest ed. Maar dan, er blijkt dus nog geen overeenkomst getekend tussen VM / Spyker Ltd. Ze hebben blijkbaar alleen ff gebabbeld in Utrecht en intenties uitgesproken ofzo. En, die merkrechten zijn dus nog niet veilig gesteld. Door deze hele alinea krijg ik het idee dat er helemaal niks is veranderd en dit een druk middel is richting de curator. Die moet nog goedkeuring geven? Dat dotvidd de beste weg is? Die rechten zouden verkocht worden maar daar heeft niemand meer iets over gehoord. Met dit bericht lijkt VM andere geïnteresseerden af te willen schrikken. Daarnaast ben ik benieuwd hoe het nou zit met die B6. De mallen en model rechten daarvan zijn ooit verkocht aan Jasper van @Spykerenthousiast dus die moet het of terug verkopen of commissie krijgen oid. Verder snap ik niet zo goed dat er in zon persbericht uitgebreid wordt gesproken over al die bedrijven van die twee russen. Een deel snap ik, SMP, maar R company is een soort handelshuis en dat Milan Morady is ook maar een vaag bedrijf. Hopelijk wordt dit echt vervolgd met iets van activiteiten, de vorige keer was er meteen weer maanden stilte en met dit bericht lijkt er eigenlijk niks veranderd.
ghini zegt
@ghini: mocht iemand dit toch nog lezen, ik heb eens een van die faillissement verslagen gelezen en daaruit blijkt dat de belastingdienst nog 3 ton krijgt en daarom hebben ze alle intellectuele eigendommen als onderpand genomen. Dus VM moet eerst die schuld betalen voor hij die weer terug krijgt. Maar daarnaast loopt er nog onderzoek naar oa paulianeus handelen, oa omdat VM een c8 preliator zou hebben verkocht aan een eigen andere vennootschap. Toevallig a ruim 3 ton. Aan het Uwv moet ie ook nog een ton betalen ivm achterstand loon uitbetaling. Dan staan er nog concurrente crediteuren op a ruim 8 ton. Er zou 15 januari weer een verslag worden ingediend door de curator dus we zouden snel weer iets moeten horen.
mavre zegt
Het is duidelijk dat jij ook behoorlijk kennis van zaken hebt, chapeau. En ja, het wordt wel gelezen. Door mij in elk geval.
Overigens, de Engelse vennootschappen (LTD’s) staan ook al jaren enorm slecht ervoor. Beide (Spyker LTD en Spyker Cars LTD) lijden een extreem ongezond comateus bestaan. Ook Preliator LTD (die de bonds heeft uitgegeven) heeft geen enkele activiteit of cash. https://www.companysearchesmadesimple.com/company/uk/09931639/spyker-ltd/
Dus hoe ze vanuit deze firma(s) Spyker nog opnieuw willen opstarten is mij een raadsel. Misschien laat VM ook deze firma(s) klappen en zal vanuit een nieuwe LTD willen gaan werken, waarbij ook nu de vraag is of VM niet in de UK vervolgd zal worden voor onbehoorlijk bestuur, zou(den) deze LTD(s) ook kopje onder gaan.
Het is slechts een kwestie van tijd voordat deze kopje onder moeten gaan (zwaar negatief eigen vermogen, geen omzet, geen assets etc.), tenzij er een enorme capital investment wordt gedaan door die beoogde Russen. Maar als ze dat in aug 2020 niet hebben gedaan, waarom zou het deze keer dan anders zijn?
ghini zegt
Opvallend: op 17-1-2022 bekeek ik de update van de curator (via: https://insolventies.rechtspraak.nl/) daar stond toen een alinea in over dat VM had aangegeven vlak voor het einde van 2021 een deal had gesloten met investeerders. De curator zei wel dat hij niks op papier had gezien en dus door ging met zijn werkzaamheden, wat zou moeten betekenen een koper zoeken voor de merkrechten etc.
Echter, toen ik net deze reactie zag en dacht ik post die alinea hier, blijkt heel die alinea uit dat verslag te zijn verdwenen?!
Tijd voor Maarten van der Pas en Robert van den Oever om eens contact op te nemen met die curator?
Volgende update van curator komt op 14-4-2022
mavre zegt
Ik denk dat de curator groot gelijk heeft en niet meer langer op VM wacht. Die heeft voldoende tijd gehad en niks laten zien. Ook deze laatste belofte is weer een luchtkasteel en is mijns inziens op niks gebaseerd. Alleen bedoeld geweest om tijd te rekken. Het zou mij niet verbazen als een derde partij, en zeker niet VM, de merkrechten opkoopt. Zoals in de andere tread al aangegeven zou het mij niks verbazen als Christian Von Koenigsegg een mogelijke koper kan zijn.