Lezen jullie mee, ministerie van ‘Ie’ en ‘Wee’?
Soms lijkt het alsof wij benzinehoofden een verloren wedstrijd spelen, want de anti-auto/verbrandingsmotor lobby rukt op. En als we deze aanval van de Jessias en co af kunnen slaan, dan nog leven we met zijn allen in geleende tijd, zo lijkt het. Immers komt de autonome auto ook met rasse schreden dichterbij. Hoewel ik zelf denk dat dat nog wel even gaat duren, is collega @willeme ervan overtuigd dat het over een paar weken al zover is. Hoe dan ook lijkt de oorlog al verloren te zijn. Maar gelukkig kunnen we af en toe nog weleens een veldslagje winnen.
Gisteren bijvoorbeeld bleek al dat auto’s die op fossiele brandstof rijden belachelijk schoon zijn. In California zijn sommigen ervan overtuigd dat je met die ‘benzineslurpers’ vervolgens het beste zo hard mogelijk kan rijden. Dat is namelijk goed voor het milieu, aldus republikeins senator John Moorlach en enkelen van zijn discipelen. Nu een plan om een hogesnelheidstrein te laten rijden tussen Los Angeles en San Fran is afgeschoten, wil John de snelwegen Route 99 en Interstate 5 beide voorzien van twee extra rijstroken. En dat is nog niet alles: op de extra rijstroken zou je vervolgens net zo hard mogen scheuren als je zelf wil.
Het allermooiste achter de redenatie van John, is echter dat de verandering goed zou zijn voor het milieu en daarom bekostigd zou moeten worden door gelden aan te spreken uit het Greenhouse Gas Reduction Fund. Heerlijk. Het idee is dat de dichtgeslibte wegen op dit moment doorgaans bomvol staan met stationair draaiende auto’s en dat het toevoegen van scheurbanen dit 1) kunnen oplossen en 2) de tijd die men doorbrengt op de weg zo kort mogelijk houdt. In Moorlachs wetsvoorstel staat:
Traffic congestion increases the emissions of greenhouse gases as it causes automobiles to idle longer while on roadways.
Bezwaren van saaineuzen en geitenwollensokken wuift Moorlach met een pre-emptive strike van de hand. Volgens de megaheld gebeuren er in Duitsland minder ongelukken op de ongelimiteerde Autobahn dan op de Amerikaanse snelwegen in kwestie. Bovendien werkt volgens hem een motor een stuk efficiënter als je op hoge snelheid iedereen voorbij blaast, dan wanneer je twintig minuten klem zit achter inhalende vrachtwagens. Hmm, dus inhalende vrachtwagens zijn ook in ‘Murica een probleem. Who knew?
Zoals je waarschijnlijk al verwacht had, zijn spelbedervers al volop bezig om dit schitterende en wereldreddende plan te vernaggelen. Volgens Anna Caballero, democratisch State Senator, is het voorstel enorm gevaarlijk, omdat er in San Joaquin Valley vaak dikke mist hangt. Hard scheuren zou je daarom niet moeten willen in dat gebied, waar beide wegen dwars doorheen snijden. Bill Magavern, woordvoerder van de Coalition for Clean Air, liet tussen twee porties quinoa door bovendien weten dat Moorlachs redenatie berust op Junk Science.
Minder verzuurde mensen zien echter ook voordelen, zoals het feit dat het opschorten van snelheidslimieten voor extra toerisme kan zorgen. Welgestelde Amerikanen zouden namelijk van heinde en ver met hun supercars naar de wegen toekomen om legaal een potje te racen hun auto’s te gebruiken waarvoor deze gemaakt zijn. Kijk, je moet gewoon in kansen denken, niet in problemen. We houden uiteraard in de gaten hoe ver Moorlach het schopt met zijn prachtige plannetje. Mocht het vermalen worden in de ambtelijke molen, kunnen we ons nog troosten met de gedachte dat men in Duitsland voorlopig nog wel om het milieu geeft. (via Modesto Bee/Sacramento Bee)
Bedankt iedereen voor de tips!
lincoln zegt
Gelukkig zijn de hoog opgeleide kennis economen er over eens dat er maar 1 ding goed voor het milieu is ..
En dat is belasting heffen ..
pomoek zegt
@lincoln: als je nog een keer begint over hoog opgeleide kenniseconomen dan zie ik dat als een acceptatie van mijn vriendschapsverzoek.
ghost zegt
@lincoln: maar meneer wat zegt u nu? Dat kan toch helemaal niet waar zij ?
porker zegt
En luchtverontreiniging houdt de zon en dus global warming tegen. Geef je om het milieu? V8 dan. Minimaal.
flutterby zegt
En die linkse Californezen maar verbaasd zijn hoe Trump aan de macht is gekomen..
lincoln zegt
@flutterby:
Ja haha .. idd ..
(Hoe dan ??) ..
flutterby zegt
@lincoln: gewoon dingen roepen die stemmers willen horen zonder je te beperken tot feiten en de werkelijkheid.
En al die Nederlandse politici zich maar druk maken over inhoud, standpunten en debatten. Gewoon wat roepen bereik je de meeste stemmers mee.
lincoln zegt
@flutterby:
Stem op mij en ontvang 1000 euro ..
Daar trappen rednecks niet in maat ..
Louter hoog opgeleide kennis economen ..
willeme zegt
@lincoln: nu moet je vrienden worden met @pomoek
pomoek zegt
@willeme: yes!!! Mij eerste vriend!
Bart_V zegt
Ik ben echt benieuwd hoe Amerikanen met geen snelheidsbeperking omgaan
lincoln zegt
@bart_v:
Go with the flow en voorrang verlenen ..
Zoals het daar al jaar en dag gaat ..
ghost zegt
@bart_v: elke weg is daar kaarsrecht, bochten kent men niet..
The Only way is the straight way!
acizane80 zegt
Een dergelijke maatregel toepassen in belgie is helaas onmogelijk. Zelfs als de wegen zonder de gaten waren ben je aan de andere kant van het land tegen de tijd jij je top snelheid haalt. Jammer.??? (Sarcasme off)
johnwaters zegt
@acizane80: jij geeft duidelijk de voorkeur aan zichzelf blauw betalen aan BPM, bijtelling en Wegenbelastingen. Alles voor het betonnen biljartlaken.
maotje zegt
@johnwaters: niet alleen strak als een biljartlaken. Maar ook de hoeveelheid qwa kilometers aan wegen zijn en worden door al je genoemde dingen betaald. Ook het onderhoud aan de wegen is niet gratis en zal ergens door bekostigd moeten worden.
johnwaters zegt
@maotje: en dan blijft er enkel geld over om met een Aygo, Twingo of gelijkaardig ongedierte over dat biljartlaken te rijden.
theblazerunner zegt
@johnwaters: True dat.
maotje zegt
@johnwaters: of we kunnen t net zo laten verpauperen als in belgie. Dat we van die armoedige wegen krijgen dat we zelfs jaloers moeten worden van de wegen in een beetje derde wereldland. Dat in combinatie met een overbevolkt land, heeft als uitkomst dat we met zn alleen helemaal niet meer doorijden en enkel file zullen rijden. Laat mij maar doorrijden dan over een biljartlaken.
johnwaters zegt
@maotje: ik zie nochtans dagelijks vele NL voertuigen met dwaze snelheden over de BE wegen scheuren. Uiteraard wordt dit gedaan omdat die BE wegen zo slecht zijn…of omdat in NL het vel over de oren getrokken wordt bij de minste overtreding en men dan maar in BE komt doen wat men in eigen land niet durft.
maotje zegt
@johnwaters: nl kent 2,5 x zoveel kms aan snelweg dan belgie. Dat moet ergens van betaald worden. Daarbij is een groot deel gebouw op slappe bodem dat blijft zakken. Gevolg is dat de wegen hier veel onderhoud nodig hebben en steeds opgehaald moeten worden. Daarbij hebben we ook nog eens de beste wegen van europa. Dat word ergens van betaald.
johnwaters zegt
@maotje: zo zie je maar dat het enige wat NL en BE bindt de taal is. En dat gaat dan nog maar op voor de helft van BE, want in de andere helft kan de gemiddelde NL niet terecht, tenzij hij een jus d’orange van tomaten wilt bestellen.
moveyourmind zegt
Verbaast me niet deze senator met dit idee komt…
Geboren als Johannes Willem Meindert Moorlach in Grunnigen…
Als er één provincie is waar ze ondoordacht enorm veel gas geven en waar keihard scheuren de gewoonste zaak van de wereld is…
kobus1967 zegt
Cruyffiaans goed idee.
Als je harder rijd ben je sneller van de weg af en passen er dus meer voertuigen op diezelfde weg.
harrie zegt
@kobus1967: nope, tussenafstanden tussen auto’s wordt ook groter naarmate de snelheid toeneemt, en uiteindelijk de wegcapaciteit minder. Sweet spot ligt ergens rond 110-130 dacht ik.
Dutchdriftking zegt
@harrie: 60 jaar geleden is hierom 120km/h de standaard voor Nederland geworden….
pa045 zegt
@dutchdriftking: niet zo ruig. Pas in 1988 is 120km/h op snelwegen er gekomen. Daarvoor was het 100.
focusrs1 zegt
@pa045: tot 1974 was het ongelimiteerd
kobus1967 zegt
@harrie: is niet mijn idee, maar van cruyff.
mwti zegt
@kobus1967: wie is Kruif?
Dutchdriftking zegt
@kobus1967: maar dat is logisch!
Dutchdriftking zegt
Nu al een briljant idee. Oom Donald als president heeft goede invloed op ‘locale’ overheid!
firebird zegt
De afgelopen 3 dagen elke dag een BREEK artikel. Begint een beetje vermoeiend te worden. Zeker als de inhoud vervolgens een onbeduidend onderzoek of gewoon een random mening van iemand blijkt te zijn.
reactief zegt
@firebird: Jaapiyo, de populist onder de Autoblog auteurs.. Zeer vermoeiend.
jaapiyo zegt
@reactief: dank.
vondick zegt
@reactief:Ik zou me wat proactiever opstellen.
BaRa zegt
Als-ie de Darwin Award wil winnen, gaat-ie in de goeie richting.
vaakbenjetebang zegt
@bara: Moet-ie nog wel even sterven.
lincoln zegt
@bara:
LOL ..
Dat is geen kwestie van willen ..
Die gaan we echt allemaal een keer “winnen” ..
Gulli zegt
Meneer heeft zeker connecties in de olie-industrie?
volvaudi zegt
Zelfs met de beste wil van de wereld kun je niet ontkennen dat Mr. Moorlach straat achterlijk is. haha
pomoek zegt
Kom op @Jaapiyo, je komt hier helemaal niet om over auto’s te praten, je probeert gewoon de autoblog boomknuffelaars in de spreekwoordelijke gordijnen te jagen…
jaapiyo zegt
@pomoek: als dat zo zou zijn zou ik het nooit toegeven.
steelboy zegt
Het enige wat dit artikel aantoont is dat de evolutie nog steeds geen oplossing tegen achterlijkheid heeft.
agdesigns zegt
Ik rij ook altijd snel naar het tankstation als de brandstof bijna op is aangezien ik er dan eerder ben.
jipino zegt
Jaapiyo, the boy who cried BREEK