• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: snoeihard scheuren is goed voor het milieu

Auteur: jaapiyo, gepost 24 februari 2019 om 12:54 – 46 Reacties

Hollywood


Lezen jullie mee, ministerie van ‘Ie’ en ‘Wee’?

Soms lijkt het alsof wij benzinehoofden een verloren wedstrijd spelen, want de anti-auto/verbrandingsmotor lobby rukt op. En als we deze aanval van de Jessias en co af kunnen slaan, dan nog leven we met zijn allen in geleende tijd, zo lijkt het. Immers komt de autonome auto ook met rasse schreden dichterbij. Hoewel ik zelf denk dat dat nog wel even gaat duren, is collega @willeme ervan overtuigd dat het over een paar weken al zover is. Hoe dan ook lijkt de oorlog al verloren te zijn. Maar gelukkig kunnen we af en toe nog weleens een veldslagje winnen.

Gisteren bijvoorbeeld bleek al dat auto’s die op fossiele brandstof rijden belachelijk schoon zijn. In California zijn sommigen ervan overtuigd dat je met die ‘benzineslurpers’ vervolgens het beste zo hard mogelijk kan rijden. Dat is namelijk goed voor het milieu, aldus republikeins senator John Moorlach en enkelen van zijn discipelen. Nu een plan om een hogesnelheidstrein te laten rijden tussen Los Angeles en San Fran is afgeschoten, wil John de snelwegen Route 99 en Interstate 5 beide voorzien van twee extra rijstroken. En dat is nog niet alles: op de extra rijstroken zou je vervolgens net zo hard mogen scheuren als je zelf wil.

Het allermooiste achter de redenatie van John, is echter dat de verandering goed zou zijn voor het milieu en daarom bekostigd zou moeten worden door gelden aan te spreken uit het Greenhouse Gas Reduction Fund. Heerlijk. Het idee is dat de dichtgeslibte wegen op dit moment doorgaans bomvol staan met stationair draaiende auto’s en dat het toevoegen van scheurbanen dit 1) kunnen oplossen en 2) de tijd die men doorbrengt op de weg zo kort mogelijk houdt. In Moorlachs wetsvoorstel staat:

Traffic congestion increases the emissions of greenhouse gases as it causes automobiles to idle longer while on roadways.

Bezwaren van saaineuzen en geitenwollensokken wuift Moorlach met een pre-emptive strike van de hand. Volgens de megaheld gebeuren er in Duitsland minder ongelukken op de ongelimiteerde Autobahn dan op de Amerikaanse snelwegen in kwestie. Bovendien werkt volgens hem een motor een stuk efficiënter als je op hoge snelheid iedereen voorbij blaast, dan wanneer je twintig minuten klem zit achter inhalende vrachtwagens. Hmm, dus inhalende vrachtwagens zijn ook in ‘Murica een probleem. Who knew?

Zoals je waarschijnlijk al verwacht had, zijn spelbedervers al volop bezig om dit schitterende en wereldreddende plan te vernaggelen. Volgens Anna Caballero, democratisch State Senator, is het voorstel enorm gevaarlijk, omdat er in San Joaquin Valley vaak dikke mist hangt. Hard scheuren zou je daarom niet moeten willen in dat gebied, waar beide wegen dwars doorheen snijden. Bill Magavern, woordvoerder van de Coalition for Clean Air, liet tussen twee porties quinoa door bovendien weten dat Moorlachs redenatie berust op Junk Science.

Minder verzuurde mensen zien echter ook voordelen, zoals het feit dat het opschorten van snelheidslimieten voor extra toerisme kan zorgen. Welgestelde Amerikanen zouden namelijk van heinde en ver met hun supercars naar de wegen toekomen om legaal een potje te racen hun auto’s te gebruiken waarvoor deze gemaakt zijn. Kijk, je moet gewoon in kansen denken, niet in problemen. We houden uiteraard in de gaten hoe ver Moorlach het schopt met zijn prachtige plannetje. Mocht het vermalen worden in de ambtelijke molen, kunnen we ons nog troosten met de gedachte dat men in Duitsland voorlopig nog wel om het milieu geeft. (via Modesto Bee/Sacramento Bee)

Bedankt iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Zelfs Lamborghini gaat met de trein
  • Achterwielophanging Red Bull
    Natuurorganisatie gelooft niks van vergunning Zandvoort
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, milieu, overheid, snelweg, uitstoot, verenigde-staten

Vorig bericht: « Leberkäse! Heeft Mercedes problemen met de EQC?
Volgend bericht: Heeft Mercedes eindelijk de boot gemist in de F1? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    24 februari 2019 om 12:59

    Gelukkig zijn de hoog opgeleide kennis economen er over eens dat er maar 1 ding goed voor het milieu is ..

    En dat is belasting heffen ..

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 februari 2019 om 15:34

      @lincoln: als je nog een keer begint over hoog opgeleide kenniseconomen dan zie ik dat als een acceptatie van mijn vriendschapsverzoek.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 februari 2019 om 16:59

      @lincoln: maar meneer wat zegt u nu? Dat kan toch helemaal niet waar zij ?

      Login om te reageren
  2. porker zegt

    24 februari 2019 om 13:15

    En luchtverontreiniging houdt de zon en dus global warming tegen. Geef je om het milieu? V8 dan. Minimaal.

    Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    24 februari 2019 om 13:16

    En die linkse Californezen maar verbaasd zijn hoe Trump aan de macht is gekomen..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 februari 2019 om 14:52

      @flutterby:

      Ja haha .. idd ..

      (Hoe dan ??) ..

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        24 februari 2019 om 19:00

        @lincoln: gewoon dingen roepen die stemmers willen horen zonder je te beperken tot feiten en de werkelijkheid.

        En al die Nederlandse politici zich maar druk maken over inhoud, standpunten en debatten. Gewoon wat roepen bereik je de meeste stemmers mee.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          24 februari 2019 om 19:31

          @flutterby:

          Stem op mij en ontvang 1000 euro ..

          Daar trappen rednecks niet in maat ..
          Louter hoog opgeleide kennis economen ..

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            24 februari 2019 om 20:54

            @lincoln: nu moet je vrienden worden met @pomoek

            Login om te reageren
            • pomoek zegt

              24 februari 2019 om 22:04

              @willeme: yes!!! Mij eerste vriend!

              Login om te reageren
  4. Bart_V zegt

    24 februari 2019 om 13:17

    Ik ben echt benieuwd hoe Amerikanen met geen snelheidsbeperking omgaan

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 februari 2019 om 13:41

      @bart_v:

      Go with the flow en voorrang verlenen ..
      Zoals het daar al jaar en dag gaat ..

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 februari 2019 om 17:00

      @bart_v: elke weg is daar kaarsrecht, bochten kent men niet..

      The Only way is the straight way!

      Login om te reageren
  5. acizane80 zegt

    24 februari 2019 om 13:17

    Een dergelijke maatregel toepassen in belgie is helaas onmogelijk. Zelfs als de wegen zonder de gaten waren ben je aan de andere kant van het land tegen de tijd jij je top snelheid haalt. Jammer.??? (Sarcasme off)

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      24 februari 2019 om 18:50

      @acizane80: jij geeft duidelijk de voorkeur aan zichzelf blauw betalen aan BPM, bijtelling en Wegenbelastingen. Alles voor het betonnen biljartlaken.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        24 februari 2019 om 19:21

        @johnwaters: niet alleen strak als een biljartlaken. Maar ook de hoeveelheid qwa kilometers aan wegen zijn en worden door al je genoemde dingen betaald. Ook het onderhoud aan de wegen is niet gratis en zal ergens door bekostigd moeten worden.

        Login om te reageren
        • johnwaters zegt

          24 februari 2019 om 19:58

          @maotje: en dan blijft er enkel geld over om met een Aygo, Twingo of gelijkaardig ongedierte over dat biljartlaken te rijden.

          Login om te reageren
          • theblazerunner zegt

            24 februari 2019 om 21:14

            @johnwaters: True dat.

            Login om te reageren
          • maotje zegt

            25 februari 2019 om 07:46

            @johnwaters: of we kunnen t net zo laten verpauperen als in belgie. Dat we van die armoedige wegen krijgen dat we zelfs jaloers moeten worden van de wegen in een beetje derde wereldland. Dat in combinatie met een overbevolkt land, heeft als uitkomst dat we met zn alleen helemaal niet meer doorijden en enkel file zullen rijden. Laat mij maar doorrijden dan over een biljartlaken.

            Login om te reageren
            • johnwaters zegt

              25 februari 2019 om 14:56

              @maotje: ik zie nochtans dagelijks vele NL voertuigen met dwaze snelheden over de BE wegen scheuren. Uiteraard wordt dit gedaan omdat die BE wegen zo slecht zijn…of omdat in NL het vel over de oren getrokken wordt bij de minste overtreding en men dan maar in BE komt doen wat men in eigen land niet durft.

              Login om te reageren
              • maotje zegt

                25 februari 2019 om 16:56

                @johnwaters: nl kent 2,5 x zoveel kms aan snelweg dan belgie. Dat moet ergens van betaald worden. Daarbij is een groot deel gebouw op slappe bodem dat blijft zakken. Gevolg is dat de wegen hier veel onderhoud nodig hebben en steeds opgehaald moeten worden. Daarbij hebben we ook nog eens de beste wegen van europa. Dat word ergens van betaald.

              • johnwaters zegt

                25 februari 2019 om 17:17

                @maotje: zo zie je maar dat het enige wat NL en BE bindt de taal is. En dat gaat dan nog maar op voor de helft van BE, want in de andere helft kan de gemiddelde NL niet terecht, tenzij hij een jus d’orange van tomaten wilt bestellen.

  6. moveyourmind zegt

    24 februari 2019 om 13:18

    Verbaast me niet deze senator met dit idee komt…

    Geboren als Johannes Willem Meindert Moorlach in Grunnigen…

    Als er één provincie is waar ze ondoordacht enorm veel gas geven en waar keihard scheuren de gewoonste zaak van de wereld is…

    Login om te reageren
  7. kobus1967 zegt

    24 februari 2019 om 13:30

    Cruyffiaans goed idee.
    Als je harder rijd ben je sneller van de weg af en passen er dus meer voertuigen op diezelfde weg.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      24 februari 2019 om 13:43

      @kobus1967: nope, tussenafstanden tussen auto’s wordt ook groter naarmate de snelheid toeneemt, en uiteindelijk de wegcapaciteit minder. Sweet spot ligt ergens rond 110-130 dacht ik.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 februari 2019 om 14:00

        @harrie: 60 jaar geleden is hierom 120km/h de standaard voor Nederland geworden….

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          24 februari 2019 om 14:10

          @dutchdriftking: niet zo ruig. Pas in 1988 is 120km/h op snelwegen er gekomen. Daarvoor was het 100.

          Login om te reageren
          • focusrs1 zegt

            24 februari 2019 om 18:32

            @pa045: tot 1974 was het ongelimiteerd

            Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        24 februari 2019 om 14:59

        @harrie: is niet mijn idee, maar van cruyff.

        Login om te reageren
        • mwti zegt

          24 februari 2019 om 22:07

          @kobus1967: wie is Kruif?

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 februari 2019 om 14:05

      @kobus1967: maar dat is logisch!

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    24 februari 2019 om 13:59

    Nu al een briljant idee. Oom Donald als president heeft goede invloed op ‘locale’ overheid!

    Login om te reageren
  9. firebird zegt

    24 februari 2019 om 14:11

    De afgelopen 3 dagen elke dag een BREEK artikel. Begint een beetje vermoeiend te worden. Zeker als de inhoud vervolgens een onbeduidend onderzoek of gewoon een random mening van iemand blijkt te zijn.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      24 februari 2019 om 14:32

      @firebird: Jaapiyo, de populist onder de Autoblog auteurs.. Zeer vermoeiend.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        24 februari 2019 om 17:37

        @reactief: dank.

        Login om te reageren
      • vondick zegt

        24 februari 2019 om 21:20

        @reactief:Ik zou me wat proactiever opstellen.

        Login om te reageren
  10. BaRa zegt

    24 februari 2019 om 14:16

    Als-ie de Darwin Award wil winnen, gaat-ie in de goeie richting.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      24 februari 2019 om 18:15

      @bara: Moet-ie nog wel even sterven.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 februari 2019 om 20:37

      @bara:

      LOL ..
      Dat is geen kwestie van willen ..
      Die gaan we echt allemaal een keer “winnen” ..

      Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    24 februari 2019 om 14:29

    Meneer heeft zeker connecties in de olie-industrie?

    Login om te reageren
  12. volvaudi zegt

    24 februari 2019 om 14:38

    Zelfs met de beste wil van de wereld kun je niet ontkennen dat Mr. Moorlach straat achterlijk is. haha

    Login om te reageren
  13. pomoek zegt

    24 februari 2019 om 15:37

    Kom op @Jaapiyo, je komt hier helemaal niet om over auto’s te praten, je probeert gewoon de autoblog boomknuffelaars in de spreekwoordelijke gordijnen te jagen…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      24 februari 2019 om 17:38

      @pomoek: als dat zo zou zijn zou ik het nooit toegeven.

      Login om te reageren
  14. steelboy zegt

    24 februari 2019 om 18:31

    Het enige wat dit artikel aantoont is dat de evolutie nog steeds geen oplossing tegen achterlijkheid heeft.

    Login om te reageren
  15. agdesigns zegt

    24 februari 2019 om 19:50

    Ik rij ook altijd snel naar het tankstation als de brandstof bijna op is aangezien ik er dan eerder ben.

    Login om te reageren
  16. jipino zegt

    24 februari 2019 om 20:13

    Jaapiyo, the boy who cried BREEK

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North