Het zal toch niet waar zijn?
Nou, de Agenzia Nazionale Stampa Associata (ANSA) bericht van wel: in 2019 valt het CEO-doek voor Sergio. Daar ANSA het algemeen persbureau van Italië is, hebben we niet direct (veel) redenen om te twijfelen aan de claim. Het bericht komt wel als een donderslag bij heldere hemel.
Ome Serge bemoeide zich de afgelopen tijd namelijk nog publiekelijk met allerlei zaken die speelden rondom het Fiat-Chrysler concern (FCA). Zo wilde hij graag fuseren met zijn collega Mary Barra, de topvrouw van GM. Daarnaast bemoeide hij zich ook openlijk met het F1-team van Ferrari en zei hij dat er weer eens gewonnen moest worden door het rode team. Pardoes won Ferrari de eerste race van het jaar.
Bij Mary liep hij echter een blauwtje op, waarna ook Volkswagen aangaf geen vriendjes met hem te willen worden. Nee, het leven van een coltrui gaat niet over rozen. Marchionne zelf lijkt er namelijk heilig van overtuigd te zijn dat een fusie met een ander groot concern de beste manier vooruit is voor FCA.
Dat is principe ook wel logisch: het feit dat Fiat onder leiding van Marchionne het destijds noodlijdende Chrysler overnam voor een appel en een ei, is waarschijnlijk de redding geweest voor het Italiaanse concern. Het leeft nu al wat jaartjes voornamelijk van de winst die de Amerikaanse tak maakt.
Of het falen van een fusie de reden is voor het aangekondigde vertrek in 2019 is onbekend. ANSA meldt slechts via FCA voorzitter John Elkann dat Marchionne op dat moment niet meer de CEO zal zijn van het bedrijf. Als de naam John Elkann je bekend voorkomt dan kan dat kloppen: hij is de grote broer van Lapo.
Marchionne zal volgens John opgevolgd worden door iemand van binnen het concern. In de tussenliggende periode wordt de strategie van Sergio doorgezet. Ook na 2019 mag Marchionne bij de familie blijven, zij het niet meer als CEO van het hele concern. John voorziet voor hem echter nog wel een rol bij Ferrari, waar Sergio ‘zolang hij zelf wil’ welkom is.
Hoewel Serge dus nog even te gaan heeft om aan zijn legacy te werken bij het bedrijf, houdt dat ons natuurlijk niet tegen om grofweg de balans op te maken van zijn periode als leider van het concern. Je kan niet anders dan de man nageven dat hij op financieel vlak goede deals gesloten heeft voor de Italianen. Aan de andere kant kunnen we, kijkend naar de producten die er onder zijn leiding ontstonden níet onverdeeld positief zijn.
Naast de geslaagde Giulia, 4C en Stelvio, kwam Sergio namelijk onlangs grote beloften vaak vooral op de proppen met opgewarmde liflafjes en cynische badge-engineering. Je zou het bijvoorbeeld graag vergeten, maar er was ooit een Lancia Voyager. De Maserati Ghibli en Quattroporte zijn weliswaar mooi, maar dankzij hun Chrysler-basis ook niet helemaal wat we ervan gehoopt hadden.
Als je kijkt naar de gamma’s van de Italiaanse bread-and-butter merken is dat geen héél positief plaatje. Lancia is dood, Fiat verkoopt eigenlijk alleen nog 500-jes en Alfa heeft naast de Stelvio en Giulia nog steeds de stokoude MiTo en Giulietta in de aanbieding.
Voor degenen die het adagium ‘product is alles’ aanhangen, heeft Sergio het dus misschien niet zo goed gedaan. Vanaf de zijlijn oordelen is echter altijd makkelijk. Ga jij Sergio en zijn coltrui(en?) missen, of hoop je dat een nieuwe leider meer kan brengen? Laat het weten, in de comments.
2505 zegt
They made him an offer he couldn’t refuse
trustmeiamanengineer zegt
Hij stopt over 2 jaar…. Bovendien is de beste man al 64. En heeft ‘ie niet altijd al aangekondigd dat hij rond 2019 ermee zou ophouden, omdat hij dan lang genoeg CEO is geweest?!
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Whahaha .. Tis geen ambtenaartje hoor .. alhoewel ??
bischero zegt
@trustmeiamanengineer: juist, maar de gemiddelde internetter heeft een geheugen dat niet verder dan 1 week teruggaat ..
lekkaah zegt
Interessante vent is ’t, vind dat hij het knap doet met de riemen die die heeft
futse zegt
@lekkaah: en de coltruien ;-)
bischero zegt
@lekkaah: in het bekrompen Automotive wereldje is het een visionair en strateeg met lef. Lobbyen doet ie geraffineerd en af en toe een bodycheck om de focus te houden. Hoedtik voor deze man.
m550d zegt
Tja… Beter voor het bedrijf, denk ik. Deze man kan geen kant meer op nu de onderhandelingen zijn stilgevallen. Wel spijtig. Ondanks dat ik niet erg gecharmeerd ben van zijn manier van leidinggeven, is een semi-beunhaas CEO met Italiaanse flair wel erg vermakelijk (in de zin dat er geen touw aan die man vast te knopen is).
Respect voor het redden van het concern.
Orichy zegt
Eigenlijk weet je nu al wie hem op gaat volgen, namelijk meneer John Elkann, dat lijkt mij een logisch stap voorwaarts.
Sergio mag dan zijn kindje Ferrari nog een paar jaar vertroetelen en dan met pensioen.
Het zal niet meevallen zo megalomaan bedrijf te runnen, met je eigen megalomane gedachten, dan pakken dingen goed uit en soms slecht, of minder goed uit.
Laten hopen op betere economische tijden, met minder pieken en dalen.
Meer stabiliteit zou het bedrijf goed doen. Aan grootheidswaanzin heeft niemand iets, dat geeft geen goede basis voor een lang en strategische beleid.
mashell zegt
@orichy: die laatste 3 zinnen zijn ook heel goed op Volkswagen van toepassing.
bischero zegt
@Orichy: waarom John? Die is voorzitter (non-exec) van FCA, Sergio is CEO (exec) .. lijkt me geen logische stap om als bestuurder de operatie over te nemen. Of bedoelde je zijn broertje Lapo? Dat gaat echt niet gebeuren, wil hij zelf niet volgens mij.
JanC zegt
In de jaren ’90 verkocht Fiat elk jaar meer dan een miljoen auto’s, behalve in ’93. Tot 2009 zakte dit iets in, maar met gemiddeld zo’n 850.000 stuks fors hoger dan de 550.000 dat het de laatste jaren deed. Dit zie je ook in het marktaandeel terug. Van bijna 10% naar minder dan 5 (sinds 2012). Als we enkel kijken naar Fiat is het dus duidelijk dat hij een slechte job deed.
desjonnies zegt
@janc:
Slechtste comment van de week.
JanC zegt
@desjonnies: lekker constructief. Daarmee heb je het stokje overgenomen van mij. Gefeliciteerd.
bmwtouring2 zegt
@desjonnies: Omdat het de ondergang van Fiat illustreert?
persian1 zegt
Eindelijk! Dit individu heeft geen passie voor auto’s, enkel voor geld.
lincoln zegt
@persian1:
Was dat maar zo ..
eelco74 zegt
@persian1: de beste man heeft een enzo, had een srt8 en ook volgens mij een 599. Maar goed jij bent net als hij CEO van een miljardenbedrijf en weet precies hoe een bedrijf uit een diepe crisis kunt halen.
Megakix zegt
Mooi, kan het misschien toch nog iets worden met Fiat!
Dutchdriftking zegt
De hamvraag, gaat de nieuwe het dan beter doen?
gregorius zegt
Vaak is het ook het geval dat een CEO ook niet bepaald armer wordt van een fusie.
Anyway, de man was interessant om wat ie deed met Fiat/FCA/wat dan ook. Over het algemeen niet per se goed voor de auto liefhebber, maar goed.
kazaluna zegt
Hopelijk maakt z’n opvolger Ferrari weer écht exclusief.
lincoln zegt
Fiat maakt prima Alfa’s ..
Opel maakte nog betere Alfa’s ..
Fiat maakte prima Lancia’s ..
Chrysler maakte nog betere Lancia’s ..
Ferrari bleef ouderwets ..
Maserati lachwekkend ..
Thanks dude ..
desjonnies zegt
Hij heeft FIAT Alfa en Lancia voor de poorten van de hel weggesleept.
Hij heeft moeten vechten, smeken, bidden en dreigen om de Italiaanse communistische arbeidsvoorwaarden te veranderen.
Hij heeft interne oorlogen tussen FIAT , Alfa en Lancia moeten beëndigen en de neuzen één kant op moeten krijgen
Hij heeft Maserati in de lucht gehouden.
Ondertussen heeft de man het failliete Chrysler winstgevend weten te maken (dat gaat gelukkig in de VS wat soepeler dan in de oude wereld)
Dus ja, ik heb bewondering voor de man die duizenden individualistisch ingestelde Italiaanse betweters die eerder ambtelijk dan commercieel (voor de zaak) dachten op het pad heeft gekregen.
eelco74 zegt
@desjonnies: hij heeft gedaan wat Mercedes niet lukte, Chrysler winstgevend maken. Alhoewel we wel de e-klasse mogen bedanken voor de vette C300.
mashell zegt
@desjonnies: hij heeft Fiat laten doodbloeden en Lancia ten grave gedragen. Alfa een onzin model laten maken in plaats van iets zinvols. Als het ontwikkelgeld voor de 4C eens in een Mito opvolger gestopt zou zijn… Ik denk dat zijn invloed bij Chysler eigenlijk niet al te hoog ligt. Het is in de VS altijd wisselen tussen diepe dalen en hoge pieken.
pinut187 zegt
Hij heeft Lancia niet kunnen redden en dat doet toch wel pijn.
Snel iemand anders, vind die Stephan Winkelmann wel een perfecte kandidaat. Een Duitser met Italiaanse flair, dat zie je nooit.. Heeft Lamborghini geen windeieren gelegd.
lithiumion zegt
En wederom, staan de betere stuurlui aan de wal van Autoblog. Ik geef het die vent te doen, Fiat redden, Chrysler redden en ja dat hij dan Lancia daarvoor moet op-offeren, is vervelend(met name voor de verstokte petrol-gestuurde dinosaurus die niet van veranderingen houdt, gelukkig ook uitstervend ras). Alfa was al helemaal niks meer dan een tot een ‘159’ veredelde Opel. En door de juiste man bij Ferrari neer te zetten werd dat een van de aller sterksten merken van de afgelopen 10 jaar. Dat allemaal ook nog eens tegen de weerstand van verschrikkelijk italiaanse vakbonden, die als hoofddoel heeft dwars te liggen en meer niet. Last but not least heeft hij het overgrote gedeelte van de werknemers weer aan het werk gekregen. Treuren om een Lancia is voor hun van een mindere prioriteit dan brood op de plank. Maar nogmaals; ik zou ook een CEO gekozen hebben uit het rijtje IWAB’s (Ik Weet Alles Beter), van hierboven. En vooral alle krediet deze man verdient, ontgunnen
maxie zegt
Dan zullen ze wel failliet gaan
mrrallycross zegt
Eindelijk. Ouwe baas…
bmwtouring2 zegt
@Jaapiyo: wie is “Marry”?