De puzzelstukjes beginnen langzaamaan op de plek te vallen.
Goedemorgen! We transformeren deze middag ineens in een website die enkel nog Formule 1-nieuws aan het licht brengt. Nadat we eerder vandaag schreven over Alonso’s potentiële overstap naar de Indycar na zijn vertrek bij McLaren, onthult McLaren zojuist dat Carlos Sainz zijn Red Bull-connecties nu écht de vinger geeft en zijn jeugdheld Alonso opvolgt.
De deal die de 23-jarige Sainz heeft getekend komt allesbehalve uit de lucht vallen. Sterker nog, tot op heden verloopt alles vrijwel exact zoals we eerder voorspelden in onze column over de F1-stoelendans. Sainz heeft een meerjarige deal getekend bij McLaren. Hoelang de zoon van de rallylegende met dezelfde naam precies bij de Britse equipe blijft, is vooralsnog niet bekend.
Daarbij is het evenmin bekend of Sainz hiermee zijn Formule 1-carrière op het juiste spoor trekt. McLaren breekt sinds de start van het tweede turbotijdperk geen potten meer, om eerlijk te zijn zien we dat niet snel veranderen. Een terugkeer naar het fabrieksteam van Renault lijkt ook niet per se logisch.
Nu Sainz, geforceerd of niet, voor McLaren heeft gekozen, lijkt Pierre Gasly de gedoodverfde opvolger van Ricciardo bij Red Bull. We verwachten deze aankondiging binnen enkele dagen te horen. De opvolger van Gasly bij Toro Rosso laat nog even op zich wachten. De Italiaanse renstal heeft een groot aantal opties, maar niemand steekt er met kop en schouders bovenuit. Daarnaast is eveneens niet zeker of Brendon Hartley bij Toro Rosso blijft.
bluetiger99 zegt
Deze had echt niemand zien aankomen na de lovende woorden van Falonso over Sainz.
Gulli zegt
Called it. En idd Gasly naar RB. Wie is de beste kandidaat om zijn stoeltje bij TR in te vullen?
pomoek zegt
@gulli: Stoffel zou leuk zijn!
harrie zegt
@gulli: Norris in ruil voor James Key
Orichy zegt
@harrie: Norris en Stoffel in ruil voor Sainz en Key? Wordt Red Bull daar slechter van? Stoffel is qua data net zo snel als Alonso, dus zit hij, op het juiste niveau. Hoewel het anders oogt, als je naar de stand in het kampioenschap kijkt en naar de uitslagen in de wedstrijden, maar de uit de racedata blijkt wat anders, wat is dan leidend? Als Red Bull zou ik het gokje wagen en het een jaartje proberen, met Stoffel als tweede rijder naast Max. McLaren zegt overigens zelf uiterst tevreden te zijn met Stoffel, of is dat om hem goed in de etalage te zetten? Stoffel is een rustige maar serieuze rijder, die ook heel goed zijn kansen in de F1 in kan schatten, alleen zit het materiaal niet mee en als die jongen ook een goede auto krijgt, dan moet het ook met hem goed komen.
Gasly kan nog een jaartje rijpen bij Toro Rosso en samen met Norris een leuk duelletje uitvechten.
De Toro Rosso 2019-auto laten ontwikkelen door Honda, om zo een voorschot te geven op de volledige overname in de toekomst. Dan kan Key ook naar McLaren.
f31bmw320d zegt
@Orichy: wat optimistisch ingestoken wat betreft Stoffel denk ik
lender zegt
@f31bmw320d: Ik ga niet zeggen dat Vandoorne sneller is dan Alonso aangezien ik nog altijd van mening ben dat Alonso de snelste rijder is in het veld, maar Vandoorne verdient toch echt wel meer krediet. In Hongarije rijdt hij met zijn oude (en niet geëvolueerde) chassis dat tenminste ietwat vooruit gaat, en hij rijdt meteen quasi even snel dan Alonso. De jongen kan een aardig potje sturen hoor. Mensen die zeggen dat Sainz Stoffel wel aan zou moeten kunnen zouden wel eens voor een verrassing kunnen staan. Ik zie Vandoorne vrij makkelijk de bovenhand nemen van Sainz indien hij eindelijk eens moet goed materiaal kan rondrijden.
De vraag is of Stoffel bij Mclaren moet blijven. Als Frédéric Vasseur, die Vandoorne onder zijn hoede heeft gehad tijdens de GP2 en altijd lyrisch is geweest over hem, er in slaagt om het team te overtuigen om Stoffel naar Sauber te halen zou ik dat als Stoffel zijnde zeker overwegen, zelf als Mclaren een zitje wil geven. Moeilijke situatie gewoon omdat het gewoon moeilijk in te schatten is waar Mclaren gaat staan volgend jaar. Eeuwig zonde dat Alonso Mclaren geforceerd heeft om Honda te ditchen en in de rapte voor Renault te kiezen. Had Mclaren gewoon geduld gehad hadden ze al veel verder gestaan en zag ik ze volgend seizoen wel knallen. Niet meteen voor het WK en overwinningen, maar dan zouden podiums er effectief wel ingezeten hebben denk ik. Nu acht ik die kans vele malen kleiner.
berlinetta zegt
Vooralsnog is Sainz er alleen maar op achteruit gegaan. Ik hoop voor hem dat McLaren ooit weer een topteam zal worden, want dat zijn ze in mijn ogen niet meer.
Ben ook wel benieuwd wie er naast hem komt te rijden. Krijgt Vandoorne nog een kans of moet hij toch eens plaats gaan maken voor Norris?
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: ik vrees dat onze man uit België plaats moet maken voor Norris. Stoffel heeft niet kunnen brengen wat werd verwacht, te ver achter Alonso. Gasly zal wel naar RedBull gaan
berlinetta zegt
@lekkerlinksrijden: Ik ben ook niet overtuigd van Stoffel. Ik volg vrijwel geen andere raceklassen, maar ik las overal dat het een talent was. Dat heeft hij echter niet laten zien in de F1. En ja, hij had een slechte auto, maar een goede coureur kan wel mooie dingen laten zien met een slechte auto.
Orichy zegt
@berlinetta: In zijn eerste officiële race reed hij de auto al in de punten, dan blijk je toch over eenvoudig genoeg talent te beschikken. Omdat daarna een heel seizoen vol te houden, met een McLaren is een hele toer, zeker als ook een wereldkampioen en iemand die gezien wordt, als de allerbeste, het ook meermaals zeer lastig heeft. Dan is het geen ramp, hooguit slecht voor het zelfvertrouwen, om minder goede uitslagen te behalen.
Maar qua racedata staat Stoffel er wel goed voor, dat is wat McLaren zelf zegt, tenminste.
f31bmw320d zegt
@Orichy: maar uiteindelijk gaat het om de resultaten
lender zegt
@f31bmw320d: Je kan geen resultaten rijden als je een grafbak onder je kont hebt. Daar ligt de verantwoordelijkheid voor bij het team. Het zegt genoeg dat hij uit pure frustratie moet teruggrijpen naar een ouder chassis om toch ietwat van snelheid te kunnen halen. En dan meteen ook presteren en Alonso zo goed als matchen qua pace. Mag je toch wel niet al te licht over gaan.
Management van Mclaren is gewoon een dikke tegenvaller voor Stoffel. Vooral het vertrek van Dennis die een grote fan was van Stoffel en hem quasi eigenhandig naar het team heeft gehaald heeft hem geen cadeau gedaan. Ook boullier was fan van Stoffel, en die is ook al weg. Dan heb je Zak Brown, en die heeft Stoffel duidelijk niet in de hoogste schuif liggen voor een of andere reden jammer genoeg, je voelt dat gewoon aan alles wat die gast verkondigt. En daarbovenop wordt er gefluisterd dat hij eigenlijk ook nog een keer de manager is van Lando Norris. Tja, dat maakt je zaak natuurlijk allesbehalve makkelijk.
Ik hoop dat TR of Sauber hem een uitweg biedt indien ze bij Mclaren effectief besluiten om Stoffel aan de kant schuiven. Verdient echt een wagen waar hij eindelijk iedereen het ongelijk kan bewezen als het op zijn snelheid en talent komt.
rovadepo zegt
Hij moet moet moet nu wel presteren,!eerst door Verstappen op zijn plek gezet en daarna door Hulk. Als hij nu weer minder punten scoort en slechter in de Q is dan zijn teamgenoot dan zal t een mooie tweede rijder blijven. Maar ik schat hem wel hoger in. Stoffel
moet hij wel aankunnen.
berlinetta zegt
@rovadepo: Een tweede rijder moet ook iemand zijn die zijn mond houdt en doet wat hem gevraagd wordt. Het lijkt er niet op dat Sainz zo iemand is. Dat Spaans temperamentje zit dan in de weg. De ideale tweede rijders zijn dan ook Finnen ;)
jochempie zegt
@berlinetta: klopt, Sainz kan nergens tweede rijder worden wegens zijn temperament dat zijn prestaties niet matcht.
rovadepo zegt
@berlinetta: dat klopt wel ja
Dizono zegt
@berlinetta: ho ho, zo uit mijn hoofd zijn er al drie Finnen wereldkampioen geworden, da’s drie meer dan Hollanders…
berlinetta zegt
@Dizono: Das absoluut waar.
imaginenl zegt
De Telegraaf schijnt anders al te weten dat Gasly de teamgenoot wordt van Verstappen:
https://www.telegraaf.nl/sport/2437655/gasly-nieuwe-teamgenoot-verstappen
RubenPriest zegt
@imaginenl: dat schijnen ze helemaal niet te weten. Er staat “Volgens ESPN”, een Amerikaanse sportzender.
tfsi zegt
@RubenPriest: Het is een kwestie van tijd. Gasly gaat zeker naar RB.
Dan heeft Redbull het goed voor elkaar. 2 zeer jonge coureurs.
mpc007 zegt
@tfsi: lekker goed koop ook
willeme zegt
Dat lag in de lijn der verwachting. Ik ben nu vooral benieuwd hoe de puzzelstukjes verder ingevuld gaan worden. Gasly naar Red Bull is een zekerheidje. Kan hij mooi in dienst voor Verstappen gaan rijden. Gaan ze nodig hebben bij Red Bull om een beetje aansluiting te vinden met de top.
Ik vrees heel erg voor Stoffel. Alonso had de gave om 110% uit een auto te halen. Dat Stoffel dat niet kan, is niet erg. Er zijn meer coureurs minder goed dan Alonso. Het verschil was wel erg groot. Dan zou het in combinatie moeten zijn dat Alonso een slechte auto had en Stoffel een zaadkist. Waarschijnlijk ligt het in het midden. Norris klopt nu wel erg duidelijk aan de deur, dus ik denk dat Vandoorne bedankt wordt voor zijn diensten.
Wat ze gaan doen bij Toro Rosso is ook nog gissen. Hartley is te langzaam, Gasly gaat weg. Verder zijn er geen echte talenten die binnen enkele maanden het verschil kunnen maken. Waarschijnlijk werkt de glazen bol bij @edge beter!
gwnbmw zegt
@willeme: toro rosso gok ik op het houden van hartley, en bijvoorbeeld norris/russel/leclerc/stoffel afkopen.
Edge zegt
@willeme: Oké, het heeft even geduurd want ik moest eerst nog de blauwe jurk van m’n vriendin bij de stomerij oppikken. Maar nu heb ik hem aangetrokken en kan ik mijn innerlijke Jomanda aanzwengelen:
Ik denk persoonlijk dat Stoffel veilig zit. Hij deed het geweldig toen hij in 2016 mocht invallen voor Alonso en meteen een punt pakte, in 2017 deed hij het ook meer dan prima door slechts vier punten achter Alonso te eindigen. Gezien de omstandigheden waarin Stoffel verkeert en verkeerde (matige auto, bijzonder goede teamgenoot) zijn dat in mijn ogen gewoon goede resultaten. Het is enkel dit jaar dat het niet loopt bij onze zuiderbuur. Gemiddeld is hij in racetrim net geen drie tienden per seconde langzamer dan Alonso. En dan zou dat volgens diverse bronnen -waaronder Alonso- grotendeels aan de auto liggen. Wat men bij McLaren ook probeerde qua afstelling en nieuwe onderdelen, de auto kwam qua downforce bij lange na niet in de buurt van de niveau’s van zijn wagen, aldus Alonso. Vandoorne heeft de vorige race een nieuw chassis gekregen, dus het zal de komende races moeten blijken of hij nu wel dichter bij Alonso kan komen.
Daarnaast is het voor de continuiteit in het team ook wel lekker om Stoffel nog een jaartje te behouden. Hij kent het klappen van de zweep, kent de mensen en kent de auto’s. Dat maakt Stoffel tot een fijn stuk gereedschap om de relatieve vooruitgang van het team in kaart te brengen. Als Sainz dan gewend is, kan McLaren aan het eind van 2019 kijken of ze nog een jaartje verlengen of Norris naast Sainz zetten.
En wat moet Norris dan in 2019? Formule 1 rijden! Die zou ik persoonlijk bij Toro Rosso stallen. McLaren moet nog altijd een deal met Toro Rosso sluiten om ontwerper James Key over te kunnen nemen. Red Bull heeft al eerder geprobeerd Norris te huren en heeft nu meer dan ooit een coureur van buitenaf nodig. 1+1=2 zou ik zeggen, dus betrek Norris in de James Key-deal en leen hem een jaartje uit aan Toro Rosso. Voor Toro Rosso is dit ook lekker, want dan hebben ze een snelle jongen naast Hartley zitten en kunnen jongens als Ticktum en Verhagen nog een jaartje superlicentiepunten verzamelen in de opstapklassen.
gregorius zegt
Wow. Zie je toch dat statistieken niet altijd evenveel zeggen. Op papier lag Sainz niet zoveel achter op Verstappen; maar achter de schermen zagen ze dat Verstappen sneller was.
Verstappen raapt nu tig miljoen per jaar op en zit, met een beetje mazzel, in 2020 in de snelste auto van het veld.
Sainz zit bij een team dat een van de slechtere chasis bouwt, de slechte klantenmotor heeft (Honda is eigenlijk geen klanten-motor-bouwer mee nu); geen hoofdsponsor en een management dat vaker veranderd dan Hamilton van kapsel.
Stoffel heeft letterlijk 8 punten. Ik vergelijk Sainz toch eerder met Stoffen dan met Alonso: want Sainz heeft nog nooit bewezen erg veel sneller dan een teamgenoot te zijn.
Van mij mag Seizoen 2019 morgen beginnen. Titel van 2018 heffen we op.
mashell zegt
@gregorius: Mijn power inschatting is Honda 85%, Renault 96%, Mercedes 98%, Ferrari 100%. RBR en Mercedes weten door betere auto’s de totale performance dichter of zelfs boven de Ferrari te krijgen maar Honda heeft nog een lange weg te gaan. STR rijdt met weinig vleugel, typisch iets wat je doet om een gebrek in motor performance te compenseren, het levert je wel hoge topsnelheid op maar uit bochten kom je maar moeilijk weg wat de rondetijden slecht maakt, je wilt liever met veel vleugel kunnen rijden.
Ondanks dat McLaren de betere motor heeft is de rest van het team is zo’n chaos dat dit voor Sainz een jaartje doorbijten wordt in de hoop voor iets beters in de komende jaren. Overigens denk ik nog steeds dat Sainz net zo goed is als Verstappen en zij samen de toekomst van de F1 vormen, maar beide hebben magere jaren in het verschiet. Dus als ik mijn oranje bril opzet, kunnen we seizoen 2019 niet een jaartje uittsellen? Dan kunnen Sainz en Verstappen nog wat resultaten behalen.
robin78 zegt
@mashell: Waar haal je die wijsheid vandaan? Het lijkt mij waarschijnlijker dat de verhoudingen maar 1 of 2 % verschil zit (is al 10 tot 30 pk). Ook wat betreft de hoge topsnelheden van TR denk ik dat je het moet zoeken in betrouwbaarheid vs power.
barry355gtb zegt
McLaren heeft wel een huidige LMP1 motor, maar die mag niet geschikt gemaakt voor de F1.
ikleesookoverautos zegt
Mooie achteruitgang voor die blaaskaak.