Bugatti blijft niet langer in handen van de Volkswagen Group, het Kroatische genie Mate Rimac gaat de scepter zwaaien over het roemruchte merk.
Bugatti: het is een iconische merknaam die staat voor het absolute summum op autogebied. Dat was in het verleden al zo maar Volkswagen heeft Bugatti opnieuw op de kaart weten te zetten. En hoe. De Veyron deed alle andere auto’s verbleken en markeerde het begin van het hypercar-tijdperk.
Het is dus buitengewoon knap wat Volkswagen met Bugatti gepresteerd heeft. Behalve dan wanneer je naar het financiële plaatje kijkt. De Veyron kostte namelijk alleen maar geld. Met de Chiron moet Bugatti nu de schade zien in te halen.
Het hing al langer in de lucht dat Volkswagen van Bugatti af wilde. Ook de naam van het bedrijf dat Bugatti zou overnemen ging al rond. Rimac, de veelbelovende bouwer van elektrische hypercars, zou de belangrijkste gegadigde zijn.
Die geruchten bleken niet ongegrond, want de kogel is nu door de kerk: Rimac gaat Bugatti overnemen. Althans, dat is de simpele versie. Het echte verhaal is wat ingewikkelder dan dat. Bugatti en Rimac gaan namelijk samen een nieuw bedrijf vormen, genaamd Bugatti Rimac. Oprichter Mate Rimac zal de scepter zwaaien over dit nieuwe bedrijf. Tot zover is het nog overzichtelijk. Nu komt het ingewikkelde gedeelte.
De Rimac Group zal de belangrijkste aandeelhouder zijn van Bugatti Rimac, met 55% van de aandelen. De andere 45% zullen in handen zijn van Porsche. Dat verklaart dus aanwezigheid van de Taycan op de bovenstaande foto. De Rimac Group heeft echter op zijn beurt ook weer aandeelhouders, waar Porsche er een van is. In de Rimac Group heeft Porsche een belang van 24%. Mate Rimac is en blijft zelf hoofdaandeelhouder met 37%. Enfin, misschien is het duidelijker als je het in een schemaatje ziet:
De Volkswagen Group heeft straks dus niets meer met Bugatti te maken, maar Porsche (die ook weer aandeelhouder is van de Volkswagen Group) nog wel. Porsche heeft alleen geen meerderheidsbelang, dus uiteindelijk is het vooral Mate Rimac die het voor het zeggen heeft.
Wat betekent dit voor de toekomst van beide merken? Rimac zal in ieder geval gewoon blijven doen wat ze nu doen. Dat houdt dus in: hypercars bouwen (onder de noemer Rimac Automobili) en daarnaast andere fabrikanten voorzien van EV-technologie (onder de noemer Rimac Technology).
Tot die andere fabrikanten gaat dus ook Bugatti behoren, want een elektrische Bugatti gaat er nu sowieso komen. Uiteraard niet voordat de Chiron tot het uiterste is uitgemolken, want dat hoort nu eenmaal bij het Bugatti-DNA. Is de Chiron daarmee de laatste Bugatti met een verbrandingsmotor? Je zou denken van wel, maar niets is minder waar. Mate Rimac belooft namelijk dat er naast een elektrische Bugatti ook een compleet nieuwe hybride Bugatti komt. Mate Rimac mag dan een EV-specialist zijn, hij is er dus (vooralsnog) niet op gebrand de verbrandingsmotor compleet uit te bannen.
narcotic zegt
Veelbelovend! Rimac maakt fantastische hypercars en door het aandeel van Porsche kan die technologie nog sneller doorvloeien naar de “gewone” wagens.
tjorque zegt
Dat Hyundai er ook nog een beetje tussen zit verrast me wel.
Maar het verklaart misschien wel de keuze voor de 800V setup.
tinnemans zegt
@jantje_555; Dat denk ik dus ook. Als ik het goed begrepen heb is er met deze transactie zo’n 5 miljard aan extern kapitaal naar binnen geharkt, en dat zou heel goed de motivatie voor deze stoelendans kunnen zijn.
Wat dat betreft verwacht ik ook een soortgelijk geintje bij Jaguar de komende jaren, waar Bolloré nu de scepter zwaait. De Vivendi familie is ook erg goed in ‘het beschermen van hun familiekapitaal’.
autogeak zegt
Is er nog wel eens leuk nieuws m.b.t ICE? Dit soort berichten word ik echt somber van…..
Jantje_555 zegt
en binnen enkele jaren is het weer 100% van Porsche, dus VAG…en dat is dan boekhoudkundig heel slim gespeeld van de Volkswagen groep.
bischero zegt
@Jantje_555: exact dit dus 👍
Richmond zegt
Of Rimac neemt ook Porsche over en misschien wel Lamborghini ook… kan zomaar zijn dat VAG op die manier alle grote CO2 vervuilers kan stallen en daardoor als groep CO2 boetes kan ontwijken.
mashell zegt
Niet alleen zal de familie Porsche nooit toestaan dat Porsche verkocht wordt. Maar die constructie werkt toch niet? De politici trappen daar echt niet in. Ook zijn de grote vervuilers niet de Lamborghini en Porsche modellen maar de Polo en Tiguan want daar maken ze er heel veel van.
mc96 zegt
@benja01: scherpe opmerking! Dat zou inderdaad wel eens de belangrijkste reden voor deze constructie kunnen zijn.
lekkerdwars zegt
Zie de volgende headliner al aankomen “Bugatti (Rimac) komt in 2023 met Tesla Roadster killer” ;-)
Reinier zegt
Die bestaat al. De Rimac Nevera.
SimonMc zegt
Niet akkoord.
Ten eerste is hij maar 0,05 seconden sneller.
Ten 2de gaat de Roadster 200.000 Dollar kosten ,tegenover 2.400.000 Dollar voor de Nevera.
Ten derde heeft de Nevera een actieradius van 550 km tegenover de beloofde 1000 km voor de Roadster.
En ten 4de krijgt die Roadster een Space-X uitvoering die vermoedelijk 0-100 in 1,1 (!) seconden gaat doen.
Maar eerlijk is eerlijk: die Roadster is er nog niet, en die Nevera zal vroeger komen vermoed ik wel, en ook heeft de Nevera een topsnelheid van 412 km/u tegenover de voorspelde 400 km/u van de Roadster.
moveyourmind zegt
Heb bewondering voor Mate Rimac. Eerst een eigen sportwagenmerk neerzetten op zeer hoog niveau en na een kleine 11 jaar al in staat zijn om een merk als Bugatti over te kunnen nemen. Denk dat Bugatti bij Rimac in zeer goede handen is.
lithiumion zegt
Gave ontwikkeling!
trolle zegt
Hopelijk wordt bugatti weer goed zoals het voor VAG tijdperk
Dutchdriftking zegt
@trolle: dood bedoel je?
trolle zegt
@dutchdriftking: liever dood dan die veyron en afkooksels
Dutchdriftking zegt
@trolle: Tja ik vind het nog altijd gave auto’s. Met ultiem comfort 300 jakkeren, wat wil je nog meer?
berlinetta zegt
Een tankpas van de baas?
negennegenzest zegt
Je bedoelt zoals Alfa en lancia en zo… ;)
Charles Taycan 4S zegt
Mooi! Proficiat voor alle betrokken partijen. Een geweldig exclusief hoogstaande technologisch EV powerhouse wordt dit nu! Elektrisch is de toekomst!👍😉
nemreh zegt
Rimac is een technologie bedrijf en ontwerpt voor andere merken… Sportauto is een uithangbordje
r3fl3x zegt
Heb Rimac nooit serieus genomen, maar dat is dus onterecht. Die Nevara is ook echt waanzinnig. Car and Driver heeft er een mooie review van.
ghini zegt
@r3fl3x: had ik helemaal in het begin ook, maar dat kwam vooral doordat er toen zo veel ev supercar startups waren. Iedereen begon meer dan 1000pk te roepen etc. Geweldig verhaal Rimac onder leiding van een zo lijkt het normale vent met een droom en passie voor autos.
adyton zegt
@r3fl3x: vreemd. Dit kon je nooit vergelijken met die talloze kansloze startupjes. Dit heeft ongelofelijk veel potentieel gehad. De technologie die zij ontwikkelen is fenomenaal en dat zie je ook aan de lijst met klanten. Dat je helemaal in het begin twijfelde kan ik begrijpen, maar het moment om ze serieus te nemen was er al in het verleden. De technische aankoop en boekhouderskunstjes van nu door Bugatti over te nemen is eigenlijk klein bier in vergelijking met dat wat ze ervoor al gedaan hebben. Het wordt wel duidelijk dat ze over serieus kapitaal beginnen ter beschikking hebben.
r3fl3x zegt
Ja nouja, ik mis dus ook wel eens wat. Zat voor mij altijd in de categorie whatever, weer zo’n luchtkasteel.
nissanfairladyz zegt
Gelukkig geef je het toe, er zijn zoveel mensen die heel veel dingen niet toegeven. Zoals mensen die dachten dat internet niks zou worden, dat mobieltjes niks zouden worden.
Zo heb je ook nu mensen die denken dat:
Elektrische auto’s niks worden, dat huizen met zonnepanelen + warmtepomp + elke huis een flinke accu + Elektrische auto met Vehicle 2 Grid functionaliteit niks gaan worden.
Je hebt allemaal van die mensen die niet snappen waar de wereld naartoe gaat.
Zo heb je mensen die denken dat Crypto Geld niks zal worden… enzovoort.
Daarnaast verdiende Rimac ook niet zijn geld met hun “showmodelletjes” en “Prototypes” dat was meer voor de marketing. Waarmee ze hun geld verdienen was het ontwikkelen van allerlei technologisch systemen voor elektrische auto’s. Zoek maar eens op in welke EV’s allemaal hun techniek voor komt.
r3fl3x zegt
Hoe werkt het eigenlijk met dit soort constructies is het de grootste aandeelhouder bepaalt of is het stemmen naar verhouding van aantal aandelen? Want Porsche heeft in totaal meer aandelen dan Rimac als je de twee onderdelen optelt.
911targa zegt
@r3fl3x: aandelen kan je verschillen rechten geven. Gewone aandelen met stemrecht, maar ook aandelen die alleen stemrecht geven.
Goed, laten we uitgaan van normale aandelen. Dan zie je dat niemand alleen zeggenschap heeft over BugattiRimac. Immers: als je van bovenaf kijkt, zie je dan niemand meer dan 50% heeft. Mate Rimac heeft mede aandeelhouders nodig om boven de 50% uit te komen bij de Rimac Group. De Rimac Group neemt vervolgens besluiten bij BugattiRimac, echter, voor ingrijpende besluiten is altijd instemming nodig voor grote groepen minderheidsaandeelhouderes i.c. Porsche.
Kortom: iedereen houdt iedereen gevangen en er zal consensus nodig zijn voor grote besluiten.
rollingstoned zegt
Ach ja, VW groep, Rimac… Met het van origine Franse merk heeft het al lang niets meer te maken.
MarcoM zegt
Kroatie? Eh, ik vat hem ff niet.
T A X M E N zegt
Ehm, Porsche heeft wel de meerderheid van de aandelen. Indirect hebben ze via de Rimac Group nog 13% van de stemmen in Bugatti. Dat opgeteld met de 45% die ze direct hebben maakt een totaal belang van 58% in Bugatti.
560pk zegt
@T A X M E N: precies. Porsche is er dus gewoon de baas
dedas zegt
Wanneer meer dan 50% van de aandeelhouders (bijvoorbeeld Mate en de “other investors”) in de Rimac group iets wel of niet willen dan heeft Porsche niets meer te zeggen. Feitelijk dus geen controlling interest.
T A X M E N zegt
Daarom staat er ook 58% van de aandelen en niet van de zeggenschap. Al mag je er gerust van uitgaan, dat er verregaande afspraken op papier zijn gemaakt en voor een groot deel van belangrijke beslissingen niet een quorum geldt van 50% maar van meer, bijvoorbeeld 75% of zelfs unaniem, dan heeft Porsche feitelijk altijd een vetorecht en is Porsche dus gewoon de baas. Maar goed, ik ken de afspraken natuurlijk niet ;-)
jippie zegt
Ik weet niet, ik heb altijd al m’n twijfels gehad als Balkanisten met dure auto’s aan de haal gaan.
fanboy zegt
@jippie: Dan weet je dus weinig van Rimac af.
mashell zegt
Leuk voor Hyundai, opeens heb je een beetje Bugatti.
shicomm zegt
Toch verassend imho.
De opzet is alleen wel opmerkelijk.. op papier is vw er dus “uit” maar moeder porsche blijft er voor een heel groot deel in zitten.
Benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor het merk !
pindakoning zegt
Zie hier waarom Stefan Winkelmann ook nog eventjes CEO bleef bij Bugatti ;)