Mercedes gebruikte al Renault-motoren, maar nu gaat het ook andersom gebeuren.
Mercedes en Renault, het is niet het meest voor de hand liggende samenwerkingsverband in de auto-industrie. Toch werken deze merken al geruime tijd samen. We kennen natuurlijk allemaal de A-Klasse met een Renault-diesel. En de Mercedes Citan is al twee generaties lang een Renault Kangoo.
We kennen dus Mercedessen met een Renault-motor, maar binnenkort gaan we het ook andersom zien. Alleen dan niet in straatauto’s, maar in F1-auto’s. Alpine nadert namelijk een akkoord met Mercedes voor een motordeal, zo meldt Motorsport.com.
De deal is dus nog niet in kannen en kruiken, maar de gesprekken zouden in een “vergevorderd stadium” zijn. Er zou al een akkoord zijn in hoofdlijnen. Aanvankelijk zou het gaan om een deal voor 2026, maar nu Alpine al in 2025 over willen stappen op Mercedes-motoren.
Naast de motoren zou Alpine ook meteen de ophanging en versnellingsbak over willen nemen. Dat doet Aston Martin momenteel ook. Met de draak van een auto die zo momenteel hebben is natuurlijk alles een verbetering.
Het is wel aan behoorlijke afgang voor Renault dat ze als fabrieksteam niet meer hun eigen motoren hebben. Maar ja, de resultaten zijn dit jaar ronduit dramatisch. Dit jaar hebben ze nog maar 9 punten bij elkaar gesprokkeld en zijn ze afgezakt naar de achterhoede. Een betere aandrijflijn kun dus niet snel genoeg komen.
Foto: Een dikke Renault-Mercedes combo
str8six zegt
En dat is hard nodig ook.
Edge zegt
Toch briljant hoe Renault honderden miljoenen investeert in de 2026 motoren, om dan amper een jaar voordat die motoren geïntroduceerd worden alsnog de stekker uit het project te trekken en maar als klantenteam verder gaan. Ze waren al niet de beste motorenbouwer in het V8 tijdperk. In deze eerste V6T hybride generatie waren ze continue slecht. En dan toch die honderden miljoenen investeren. Had dan meteen gekozen voor die klantenmotor.
jaapiyo zegt
Maar, hebben ze zoveel geïnvesteerd? Wat ik begrepen heb over de jaren is dat Ren-0 al heel lang voor een dubbeltje eerste rij wil zitten. Szafnauer liet doorschemeren dat Alpine als fabrieksteam het budget cap niet eens aantikte…
harrie zegt
Dit, ondanks alle mooie woorden hebben ze nooit serieus geinvesteerd om die ambities ook waar te maken.
Ze vinden het wel allemaal prima zolang ze maar in de middenmoot rondhobbelen, dat levert blijkbaar al genoeg positieve exposure op.
Johanneke zegt
Wat ik wel bijzonder vind aan 2 andere teams met mercedes motor:
Anderhalf jaar geleden toen het seizoen begon was AM na RB het snelst, en mclaren was dramatisch slecht. Nu, anderhalf jaar verder, AM is de aansluiting met de topteams volledig kwijt, enkel best of the rest, mclaren heeft de beste auto. Hoe snel kan het gaan. Benieuwd waar Alpine terecht gaat komen.
okdoei zegt
Ja, en waar is Mercedes? Toch raar dat klantenteams het beter doen.
En Alpine zal niet ver komen ben ik bang. Te Frans en te chaotisch. Moet intern heel veel veranderen.
sportevo zegt
De resultaten zijn niet puur en alleen afhankelijk van de motoren. Dat maakt het niet zo raar dat een klantenteam een beter chassis ontwikkeld.
vetnek zegt
Wat zou het toch mooi zijn als Mercedes de nieuwe C63S E Performance krachtbron zou leveren aan Alpine voor het aandrijven van de straatauto’s.. Dan zit er in elk geval een potente 4-pitter in.
stefanvts16v zegt
Daar zouden de Alpines juist veel te zwaar van worden…
Design_Driven zegt
Ze moeten gewoon lekker opgeven maar het is lucratiever om lekker door te modderen, behalve voor de naam dan. Misschien dat als ze er Dacia Racing team van maken de imago schade nog wat beperkt wordt
mc96 zegt
Wel triest als je bedenkt wat een historie Renault als motorleverancier in de F1 heeft. Renault was de pionier met turbomotoren in de F1, daarna ook nog andere succesvolle perioden in de F1. Wat hierboven al werd gezegd. Renault heeft al een aantal jaren niet het budget om echt mee te doen als motorleverancier en fabrieksteam. Ze kunnen er beter helemaal de stekker uit trekken. Hartstikke zonde dit.
HZW zegt
Ik denk dat Renault niet tig miljoenen wil uitgeven aan de ontwikkeling van een nieuwe 2026 F1 motor.
Tenslotte zijn ze zelf het enige team die de motoren nog maar gebruiken.
Ik heb ook het idee dat ze niet meer veel ontwikkeling aan de huidige F1 motor doen.
Dus al overstappen voor 2025 is niet zo’n raar idee.
Verder schijnt McLaren interesse te hebben in RBPT Ford motoren, en Aston Martin stap over op Honda, dus waarschijnlijk 2 teams minder die Mercedes motoren gaan gebruiken.
basman147 zegt
Kan ook zijn dat ze de boel klaar maken om te verkopen.
Schijnt dat Andretti/GM wel interesse heeft in Alpine in Enstone, maar niet in de motorenafdeling in Viry-Chatillon, omdat ze in de VS al bezig zijn met de motor. Overnemen en sluiten is niet interessant voor Andretti, want dat kost een godsvermogen in Frankrijk.
Op deze manier blijft alleen het gedeelte over wat makkelijker te verkopen is.