Eindelijk een goede combinatie tussen F1-auto’s en straatauto’s, deze Red Bull RB17.
De link tussen Formule 1-auto en straatauto is natuurlijk altijd flinterdun. In principe slaat het natuurlijk nergens op. Een F1-auto moet zo snel mogelijk zijn over 300 km, een straatauto moet 300.000 km aan misbruik aankunnen voordat uit elkaar valt. Maar ja, racing improves the breed, dus blijven fabrikanten halsstarrig die link leggen.
In de meeste gevallen is het een straatauto met wat vergezochte elementen van een F1 auto (denk aan de SLR met McLaren-neus) of andersom: het is een racechassis met F1-motor en een straatwagen-koets erop (Renault Espace F1). Met de zojuist geïntroduceerde Red Bull RB17 lijkt Adrian Newey het midden gevonden te hebben.
Red Bull RB17
De auto lijkt eigenlijk een opvolger te zijn van de Aston Martin Valkyrie. Dat is niet zo vreemd, want Red Bull en Aston Martin werkten voorheen samen. Echter, omdat Lawrence Stroll niet wist wat hij voor zijn zoon Lance moest kopen met Sinterklaas, kocht hij het Force India-team en later ook het complete merk Aston Martin omdat te combineren tot Aston Martin Racing. Tja, dan is het niet handig dat de ontwerper van een grote concurrent je komt helpen met een hypercar.
Qua power zit het wel snor, want de RB17 heeft meer vermogen dan een Formule 1-auto. De 4.5 liter V10 is geheel natuurlijk ademend en levert 1.000 pk. Het maximumtoerental is 15.000. Dus ja, dit klinkt sowieso beter dan een moderne Formule 1-auto. Net als er een F1-auto is er ook een elektromotor ter assistentie: deze is goed voor nog eens 200 pk extra.
Deze elektromotor is niet alleen voor extra vermogen, maar assisteert ook bij het wegrijden. Leuk detail: achteruit rijden doe je met de elektromotor, er is geen fysieke achteruit in de sequentiële transmissie, die van carbon is en door Red Bull Technologies is ontwikkeld.
Verder zitten alle Newey geintjes erop, denk aan actieve wielophanging en actieve aerodynamica. Helaas (of gelukkig) zit er geen CVT in. Volgens Newey kan iedereen met een beetje trackday-ervaring wel overweg met de Red Bull RB17. Als je echt je best doet, zijn er rondetijden mogelijk die gelijk zijn aan die van een F1-auto. De maximale neerwaartse druk bedraagt 1.700 kg, mits je snel genoeg gaat.
Kan toch op kenteken
Ook bijzonder: de RB17 is nauwelijks zwaarder dan een Formule 1-auto! Het gewicht bedraagt namelijk 805 kg, tegen 798 kg voor een F1-bolide anno 2024. De topsnelheid is meer dan 350 km/u, maar dat is compleet irrelevant. Althans, het is leuk om het te weten, maar het is een ‘bijproduct’. Deze Red Bull RB17 is ontworpen om bloedsnel op het circuit te zijn.
En met circuit bedoelen we ook circuit. Deze auto zal niet straatlegaal zijn, terwijl dat met de Valkyrie wél de bedoeling was. Dat gezegd hebbende, volgens Newey is het vrij makkelijk om de auto op kenteken te zetten.
Adrian Newey heeft gebruik gemaakt van het gehele Red Bull-team om de auto te ontwikkelen, waaronder alle toeleveranciers op twee na. De motor komt niet bij Honda, maar bij Cosworth vandaan en de banden zijn van Michelin. De Red Bull RB17 maakt zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed dat nu gehouden wordt. Er worden er 50 van gebouwd tegen ongetwijfeld hoge prijzen.
Wat kost de RB17?
RedBull geeft een indicatie van 5 miljoen Britse ponden. Voor belastingen. Dat zou betekenen dat hij 2 keer zo duur is als een Valkyrie en een AMG one. Goedemorgen!
Meer lezen? Dit zijn de 39 snelste auto’s op de Nordschleife!
Visje66 zegt
1200pk op 800kg, pfoe! Dat is, vrij bizar.
Richmond zegt
Je ziet er wel een gelijkenis in met de valkery. Ben benieuwd waarin ze verschillen qua visie.
ClassicCarClubber zegt
Koplampen doen me denken aan de Gumpert Apollo. Is de Valkyrie uiteindelijk geproduceerd?
erwingrunn zegt
Zekers, ga maar eens spotten in Monaco en de kans is aanwezig dat je een Valkyrie ziet.
maarteno zegt
Max heeft er eentje en rijdt er idd ook meer rond in Monaco, DC ook meen ik.
RuVi zegt
Kijk maar eens op de website van het Nederlandse Bernhards Exclusives. Die hebben hem zelfs te koop.
anthwan zegt
Ze krijgen het nog druk bij Crosworth.
Een heel gala aan top merken die hun motoren bij hun laat ontwerpen en bouwen.
maarteno zegt
ja ik zat ook al te denken…die gasten hebben mooie nieuwe markt aangeboord…want voor de Tourbillon werd de baas geïnterviewd en hoewel Cosworth wel motoren maakte…hebben ze voor deze nieuwe sloot aan Hypercars toch een nieuwe afdeling neergezet…
GMA V12
Valkyrie V12
Tourbillon V16
RB17 V10
Edge zegt
En vooral ook leuk dat het allemaal totaal verschillende motoren zijn. Het is niet alsof ze die motoren als legoblokjes in elkaar kunnen schroeven.
audirs3 zegt
Dat er geen achteruit versnelling op zit is misschien nog wel het meest geniale van deze hele auto, en iets wat we straks ook op elke andere (plug-in) hybride terug kunnen gaan zien. Scheelt veel qua formaat, gewicht en kosten.
Edge zegt
Gek genoeg is dat een van de minst revolutionaire dingen aan de RB17. De Ferrari SF90 Stradale en Lamborghini Revuelto gebruiken eveneens de elektrische motor als achteruitversnelling.
harrie zegt
Nog eerder, de BMW K1200LT motorfiets gebruikt de startmotor als elektrische achteruit.
991TurboS zegt
Dit vind ik wel heel erg lelijk zeg. Oogt de Valkyrie vele malen beter.
Dutchdriftking zegt
Omdat hij niet zo mooi is, en er geen kenteken op komt gok ik dat hij nooit een écht iconische status zal krijgen. Wel denk ik dat hij geniaal klinkt.
mashell zegt
Kan het nog lelijker dan de Valkyrie? Ja, helaas kan dat dus wel.
rollingstoned zegt
Top Gear interview met Newey over de RB17: https://youtu.be/YLIEeDL2J6M
kniesoor zegt
Waar is deze V10 op gebaseerd ? Of heeft Cosworth het blok from scratch ontwikkeld ?
William zegt
Deels gemaakt van hetzelfde materiaal als een Red Bull blikje. En als je dat vergif in de tank gooit start ‘ie ook nog.
Edge zegt
Bij de Valkyrie werden destijds F1-achtige prestaties beloofd, maar in de praktijk komt het niet in de buurt van F1. Nog steeds razend snel, maar volgens Nico Hulkenberg meer op het niveau van een LMP2 auto. De Valkyrie AMR Pro zit rond het niveau van de huidige generatie Le Mans Hypercars (1:48 op Bahrein, terwijl het prototype van de Toyota GR010 rond de 1:50 zat). Nog steeds achterlijk snel, zeker voor ons gewone stervelingen, maar niet van F1-niveau.
De huidige generatie F1-auto’s is een flinke klap sneller dan dat. In Bahrein deden ze dit jaar tussen de 1:36 en 1:32 in race trim, in kwalificatietrim zaten ze tussen de 1:31 en 1:29 in. De RB17 moet dus wel heel veel beter zijn dan de Valkyrie AMR Pro om ook maar enigszins in de buurt te komen van die tijden.
lekkaah zegt
Aston gaat met de Valkyrie volgend jaar meedoen met de LMH series. Zou gaaf zijn als RB dat ook gaat doen met deze.
maarteno zegt
Denk dat het ook veel aan de banden ligt…niet alleen in grip level (slick vs wegbanden) maar ook aero downforce levels….
Edge zegt
Ja, dat klopt. Newey gaf zelf in een interview met Top Gear aan dat ze samen met Michelin drie type banden ontwikkeld hebben voor deze auto, een slick met enorm veel grip voor de ervaren coureur, een slick die iets minder grip is maar ook vergevingsgezinder is, en een band met profiel voor natte omstandigheden en onervaren coureurs. Bij prees Michelin de hemel in, maar zei er ook bij dat de banden ondanks het goede werk van Michelin altijd een limiterende factor blijven.
heckblende zegt
mooie LMDH entry?