De kogel is door de kerk bij Red Bull en Honda. Nu moet de FIA nog meewerken.
In oktober maakt Honda als een donderslag bij heldere hemel bekend dat ze het voor gezien hielden in de Formule 1. Daarmee brachten ze Red Bull in een onaangename positie. Het leek erop die het energiedrankjesteam opeens aangewezen was op motoren van rivalen Renault, Ferrari en Mercedes. Eigenlijk stuk voor stuk geen reële opties. Maar ja, zonder motor aan de start verschijnen is ook weer zowat.
Al snel bleek echter dat er nog een andere mogelijkheid was: dat Red Bull de motor van Honda over zou nemen en zelf verder zou ontwikkelen. In eerste instantie was het niet meer dan een gerucht, maar dat verhaal werd steeds aannemelijker.
Inmiddels is het zover: Red Bull en Honda zijn het eens geworden over de motorenovername. Dit tekent Auto, Motor Und Sport op uit de mond van Helmut Marko. De Oostenrijker geeft aan dat alles in kannen en kruiken is. Dat wil zeggen: tussen Honda en Red Bull.
De FIA is er echter ook nog. De hoge heren moeten nog beslissen over de bevriezing van de motoren. Of de Honda-motorenovername van Red Bull definitief gemaakt kan worden hangt daar nog vanaf. Anders is het niet financieel haalbaar voor het team. Helmut Marko geeft aan dat er volgende week duidelijkheid komt van de kant van de FIA. Spannende tijden dus voor Red Bull, Max Verstappen en natuurlijk iedereen die de F1 op de voet volgt.
Bron: Auto, Motor und Sport
boriske zegt
Bevriezen staat haaks tov de F1.
rollingstoned zegt
@boriske: vandaar dat ze al jaren met dit concept motor doen.
Richmond zegt
@rollingstoned: het concept is hetzelfde maar ze mogen wel ontwikkelen. Met een freeze mogen ze de motor niet meer aanpassen.
rollingstoned zegt
@benja01 dat weet ik maar erg innovatief is dat natuurlijk niet.
net10 zegt
Ferrari zal zeker hier zeker tegen zijn, ondanks enorme budgetten was de Ferrari motor in 2020 de motor met het minste vermogen.
Ferrari wil juist weer meedoen voor de top 3.
De Mercedes motor had het meeste vermogen.
boriske zegt
Ferrari is er net mee akkoord. Het is Renault die tegenwerkt.
JanJansen zegt
De FIA zal voor de vorm wat vragen stellen en dan akkoord gaan. Wat moeten ze anders? Een top team verliezen uit de F1 is ook niet echt goed voor de sport.
Richmond zegt
@janjansen: Red Bull moet niet zo moeilijk doen en gewoon de Renault motoren nemen. Probleem opgelost.
gregorius zegt
Motoren bevriezen is geen goed idee. Als je dat gaat doen, blijf je net zolang 1 team hebben dat beter is dan de rest, simpelweg omdat ze het beste blok hebben.
En op zich, de motoren zijn nu ook al voor een groot gedeelte bevroren, omdat er maar bepekt aan ontwikkeld mag worden.
Maar ja, als je het vrij laat, gaat t ook mis: dan gaat het om wie de rijkste is. Hoeveel is het je je waard om de beste te zijn; Ferrari Renault of MB. Is dat te verklaren aan je shareholders?
Een kostenlimiet instellen voor het ontwikkelen van motoren is ook onmogelijk: daar kan zo ontzettend veel me gefraudeerd worden: dan ga je er om vragen dat alle makers cheaten.
Dus wat er ook beslist wordt, het zal een nadeel hebben. Ben blij dat ik die beslissing niet hoef te maken.
mashell zegt
Maar als je motoren bevriest dan kunnen de achterblijvers naar verloop van tijd ook hetzelfde niveau (technisch maximaal haalbare binnen de geldende regel) bereiken. Ga je regelmatig reglementen aanpassen dan heeft het team met de beste ingenieurs (dat toch al voorliep) weer de beste kansen. Dus of voor heel lang bevriezen zodat na een aantal jaar iedereen hetzelfde kan of heel regelmatig flink veranderen zodat er een machtsverschuiving door een briljante vondst bij een outsider kan komen.
Richmond zegt
@mashell: je blijft altijd verschil houden. Mb, Ferrari, hebben betere en meer engineers. Betere faciliteiten etc dat heb je als haas bijv niet zomaar ingehaald
cloverleaf zegt
@gregorius: juist niet. Je bevriest het reglement. Het is makkelijker om in te lopen dan uit te lopen.
banderas zegt
Voor korte termijn prima, maar op lange termijn? Uiteindelijk een heel nieuw of flink aangepast blok ontwikkelen is wel wat anders dan sleutelen aan een bestaand blok.
Robert zegt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo’n overname er uit ziet? wordt er een complete afdeling incl. de Honda engineers overgenomen? Of wordt er een (technische) partner bij gezocht? Blijven ze facilitair in Japan die motoren ontwikkelen en bouwen of wordt alles naar Milton Keynes verhuisd?
coldzero zegt
Vermoed dat ze voornamelijk het technische concept kopen en het recht om de motoren te gebruiken en deze verder laten ontwikkelen door een partij zoals Ilmor of Cosworth.
herve11f zegt
@coldzero: of Mugen Honda
jje003 zegt
Op zich zie ik hier wel een mooie marketing mogelijkheid vanuit RB. Het concept overkopen, seizoen onder TAG of RB laten rijden en daarna sponsormogelijkheden aanbieden met een ‘anonieme’ motor voor bijvoorbeeld Toyota of Hyundai. Merken die hun sport imago willen oppoetsen maar geen 200 miljoen per seizoen eraan willen uitgeven om te ontwikkelen, maar wel je merknaam verbonden aan een winnend team.
Design_Driven zegt
Ik heb al eens eerder gesuggereerd dat dit een ideaal scenario zou zijn voor een Chinese partij. Die hebben het geld en willen de exposure. Hangt alleen af van wat er met Honda afgesproken is hoe afhankelijk ze nog van ze zijn voor onderdelen / technische support.
mashell zegt
@jje003: op zich niet onlogisch. Aston Martin kon de afgelopen jaren de teamnaam sponseren. En vroeger deden dat sigarettenfabrikanten. Lijkt me wel iets voor een koffiebranderij ofzo.
En de motorsponsor hoeft geen autofabrikant te zijn. Tag,die je suggereert, maakt horloges. Ik zie het al voor me, Max Verstappen in de Douwe Egberts Red Bull met McDonalds motor.
Richmond zegt
@mashell: zo doen ze dat in Amerika