Maar natuurlijk, Red Bull eist herziening. Ze willen dat Hamilton een zwaardere straf krijgt.
Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het er toch echt van gekomen. Red Bull gaat actie ondernemen. Dit naar aanleiding van het race-incident tussen Hamilton en Verstappen.
De wedstrijdleiding heeft tijdens de race de zaak bekeken en geoordeeld dat Lewis Hamilton overwegend fout zat. Uiteraard waren er verzachtende omstandigheden (eerste ronde, harde banden, volle tank, hard gevecht met Verstappen), maar maakte Hamilton toch een foutje door te ondersturen. Daarvoor kreeg de Britse fatsoensrakker een straf van 10 seconden.
Red Bull eist herzeining
Daarmee is over het algemeen genomen de kous af. Maar niet voor Red Bull. Die vinden de straf namelijk niet zwaar genoeg. Zij willen eigenlijk dat de wedstrijdleiding opnieuw gaat kijken naar het ongeluk. Of sterker gezegd: Red Bull eist herziening in de zaak.
Daarvoor is een petitie ingediend. Dat meldt Eric van Haren in de Telegraaf. Inderdaad, dat is ook de journalist die een dag van te voren kon melden dat Sergio Pérez de nieuwe teamgenoot zou worden van Verstappen. Dus dan moet het wel uitkomen. Ook Olav Mol liet het vanmiddag weten op Twitter.
In gesprek
Beide teams gaan donderdag in gesprek met de stewards middels een online vergadering. Per team kunnen er drie mensen aan deelnemen. Of er iemand sorry gaat zeggen is niet bekend, maar onwaarschijnlijk.
De kans dat dit goed uitpakt voor Red Bull is zeer klein. Volgens de FIA (hoofdstuk 14 van hun Woudlopershandboek) moet er namelijk duidelijk aantoonbaar NIEUW bewijs zijn. Met name dat ‘nieuw’ is bijzonder belangrijk. Hamilton heeft namelijk al een straf gehad voor zijn actie en kan er dientengevolge geen tweede voor krijgen. Wellicht dat deze actie voor de bühne, sponsoren en fans is.
Met dank aan Eline voor de tip!
Rick-dos zegt
Verspilde moeite. Daarnaast is het de vraag of dit wel zo slim is want je creëert er mogelijk een precedent mee.
En met een coureur als Verstappen, die ook nit vies is van hard de strijd aangaan, kan dit RBR later weleens in de achterste bijten.
presic zegt
Ze zullen wel iets als “nieuw” presenteren.
Maar het punt is: Hamilton heeft de schade veroorzaakt (hij is aangewezen als meest verantwoordelijke), Intussen zit RBR met de schade. Dit wordt een leuk precedent.
Stel dat RBR gelijk heeft, dan moet iiedereen voorzichtiger aan gaan rijden, want als je een ander schade berokkent, dan moet jou team dat betalen van jou budget…
Wat een ellende, dat budget plafond..!
wheelzzz zegt
In feite kunnen ze niks verliezen en hebben wel een kansje om iets te winnen:
– met de eis proberen ze in ieder geval ‘in het hoofd van Hamilton’ te gaan zitten, als dat maar lukt voor 1 tiende van een seconde van een ronde dan is dat al winst.
– als de eis wordt toegewezen (lijkt erg kleine kans) dan zijn ze helemaal lachende partij
– als Hamilton er werkelijk geen milliseconde van schrikt of over denkt en de eis wordt afgewezen, dan nog heeft RB niks verloren, alleen ook niks gewonnen.
sportevo zegt
@wheelzzz: het heeft ze dan alleen een hoop (negatieve) energie gekost als het op niets uitloopt. Kun je die energie beter op de baan omzetten in een overwinning/1-2’tje.
gregorius zegt
Wat ze eigenlijk zouden moeten bereiken is dat de regels worden herzien.
– Je moet juist wel kunnen kijken naar de zwaarte van de gevolgen, want het is duidelijk dat dit belangrijk is.
– Daarnaast moet het slachtoffer niet extra gestraft worden door de motoren en versnellingsbak maatregelen: die dingen moeten een aantal races meegaan (goed); maar iedereen snapt dat die dingen geen crash als deze kunnen overleven. Zat je aan 4 van de 6 races voor de gearbox? dan mag je die gratis vervangen voor race 5 en 6 en in race 7 (of 1) moet je dan weer een nieuwe erin stoppen.
En natuurlijk alleen als de stewards hebben beoordeelt dat je crash en schade door de tegenstander is toegebracht.
En die straf van 10 seconden: dat het geen straf is voor Lewis of Max (als het omgekeerd was, is duidelijk); maar erger is dat een rijder op die positie, op dat moment, bij zo’n bocht gewoon in de gevaren multiplier zit. Het is niet namelijk niet bocht 3 (de Perez bocht) in Oostenrijk. Zoiets wat Hamilton deed, ga je ook niet bij insturen Eau Rouge proberen: dan kies je ook eieren voor je geld!
mashell zegt
Nee. Racen moet zo blijven met af en toe een crash en op de blaren zitten. Hier is niemand moedwillig Schumacher stijl eraf geramd dus hier is een kleine straf op zijn plaats en geen verder gezeur, dit hoort allemaal gewoon binnen het budget te passen. Dus als je na zo’n crash een reserve motor nodig hebt dan zet je die in, die had je immers gereserveerd voor zulke gevallen.
sportevo zegt
@gregorius: en dus kun je op zo’n manier voordeel uit je schade halen.
Stel dat het op die manier gaat werken, en je motor heeft schade en je zou voor 2 races een nieuwe motor mogen plaatsen, zet je hem even wat scherper (want hoeft maar 2 races mee te gaan) en je hebt mooi voordeel.
Het is gewoon inherent aan het racen. Schade, al dan niet zelf toegebracht, hoort erbij.
Edge zegt
Dat voordeel weegt toch bij lange na niet op tegen de 25 punten die Hamilton hier kon pakken?
sportevo zegt
@Edge: maar dat zal je wel onder competitievervalsing kunnen brengen als je door dat extra vermogen de overhand kunt hebben op je concurrent.
gregorius zegt
Ik schreef dat zo’n extra motor & bak dan dus alleen gelden als je er door toedoen van een ander af ben gereden. Je hebt dan dus al 1 race 0 punten door toedoen van een ander.
En je kan als FIA zeggen dat die de reserve motor en bak is. Dus gebruik die dan voor die 2 races (van mn voorbeeld); maar als je er later in het seizoen nog een keer wordt afgeramd, moet je weer eerst dit blok en die bak gebruiken (als je het zonder extra straf wil doen).
Weinig voordeel lijkt me.
rob5nismo zegt
De gevolgen van deze crash zijn best pittig voor red bull mee eens. Maar om zo een kampioenschap naar je toe te trekken vind ik dan weer triest
rogerzz zegt
Nouja kampioenschap naar je toe trekken:
>Mercedes, -10 seconden, alsnog +25 punten
>Red Bull, 0 punten, 1.5m schade, motor/versnellingsbak kwijt (later een gridstraf x2?) – Verstappen minder fris&fruitig.
Red Bull heeft nu minder budget en later ook nog eens potentiele gridstraffen en Mercedes komt lachend weg. Ik vind het best scheef allemaal.
mashell zegt
Niks scheef. Gewoon een keertje pech. Dat hoort gewoon bij het racen.
pa045 zegt
@mashell: ja. Gewoon een keertje “pech”. En Lewie blijft maar keertjes geluk hebben. Zoals hier en in Italië.
Geluk kan je afdwingen. Dat zeggen mensen wel eens. Meestal is dat niet echt geluk, maar toegewijd kijken en toeslaan wanneer de handel het meest rendeert. Echter vind ik het geluk dat deze rapper steeds vindt, iets te veel willekeurig.
rob5nismo zegt
@rogerzz: zoals ik al zei de gevolgen van de crash zijn pittig voor redbull zowel financieel en qua punten in het kampioenschap. Maar als kijker is dit toch wel wat ik wil zien een kampioenschap waar eindelijk weer echt voor gevochten wordt met incidenten en het drama erop en eraan
S zegt
@rob5nismo: Wat triest is dat je een kampioenschap naar je toe trekt door iemand eraf te beuken!
rob5nismo zegt
@serg: is in het verleden al vaker gebeurt netjes is het niet verre van maar zo wordt het spel gespeeld
raceface zegt
@rob5nismo: alle grote namen in de f1 zijn mede door dit soort spelletjes kampioen geworden. Speel je deze spelletjes niet mee? Dan zul je nooit f1 kampioen worden.. zo zie ik het.
rob5nismo zegt
@raceface: juist
pomoek zegt
Gezien de schade die red bull heeft: logisch. Gek dat dit in de sport in zijn algemeenheid en F1 in het bijzonder niet geregeld is. In de “gewone” wereld is het vrij logisch dat wanneer je schade veroorzaakt je hiervoor moet opdraaien. In het algemeen wordt er wel gesteld dat Hamilton toch minstens voor de helft fout zat bij dit ongeluk. Het is niet meer dan schappelijk dat MB de helft van de kosten die RB heeft vergoed.
okdoei zegt
@pomoek: dat is simpelweg omdat er bij racen risico’s zijn. Dmv race licenties zijn risico’s zoals iemand blesseren of schades aan het circuit verzekerd. Schades aan de auto’s zijn ALTIJD voor de eigenaar/team van de auto.
Dit zie je ook op trackdays. Jij kunt iemand eraf beuken door een domme remactie en schade veroorzaken maar daar hoef je zo goed als nooit voor op te draaien. Alleen de schade aan je eigen auto.
Is eenmaal zo afgesproken ooit en vergelijken met de dagelijkse algemene gang van zaken slaat in mijn optiek dan nergens op.
gregorius zegt
Hamilton heeft gewoon een straf gehad waarbij gezegd was: causing a crash.
Hij is gewoon verantwoordelijk; en gezien zijn statuur, was het ook onverantwoord en gevaarlijk (itt tot was hij deed bij Albon vorig jaar bijvoorbeeld).
Maar ik denk dat RB het een worst zal zijn dat ze alle schade zelf moeten betalen. Het zal veel belangrijker voor ze zijn dat Hamilton schuld heeft, maar toch 25 punten meer pakt en RB waarschijnlijk extra straffen zal krijgen.
pomoek zegt
@gregorius: Dat zal zeker ook een rol spelen. Maar de kosten van de crash zijn naar ik begrijp zo’n 1,8 miljoen. Dat is iets meer dan 1,2% van het budget wat ze dit jaar aan auto’s mogen spenderen. Nu zeg ik niet dat dit zich meteen vertaald in rondetijden. Maar als je 1,2% optelt bij de poletijd van Hamilton zou je op 1,27.2 uitkomen. Dat is net niet p10.
sportevo zegt
@pomoek: en dan? Goochelen met cijfers noem ik dat.
pomoek zegt
@sportevo: ja. Want dat zeg ik ook. Maar goed, mijn punt is dat 1,8 miljoen niet iets is waar ze bij RB hun schouders over ophalen. Het is een bedrijf. En een bedrijf moet winst maken. En dat is door dit akkefietje 1,8 miljoen minder geworden.
petroldrinker zegt
Waar is de petitie te tekenen dan? Im in!
bernoulli zegt
Elk team mag 3 personen naar de Stewards sturen donderdag. Red Bull stuurt Helmut Marko, Tom Coronel en die vent met dat oranje leeuwenpak.
dieselrat zegt
Tuurlijk was deze straf niet passend en had Hamilton minimaal een straf moeten krijgen dat hij buiten de punten viel. Helaas word er niet gekeken naar de verstrekkende gevolgen voor Verstappen en alleen naar het incident zelf in de race. Dus, laatste races gaat het waarschijnlijk om het kampioenschap en dan rost Verstappen Hamilton eraf pakt 10sec straf en wordt kampioen!
mashell zegt
De gevolgen zijn niet relevant. Hier was een inschattingsfout van beide coureurs, Hamilton nam het initiatief tot de inhaalmanouevre. Kleine straf is passend en niks meer. Af en toe pech hoort ook bij het racen.
Edge zegt
Welke inschattingsfout maakte Verstappen dan? Dat hij niet preventief over de uitloopstrook reed voor het geval Hamilton tegen hem aan knalt?
Ditoxx zegt
@dieselrat: Maar dan is het natuurlijk allemaal helemaal ok :’)
LaLancia zegt
De Formule 1 heeft al jaren niks meer met racen te maken. Dat laat dit ook weer zien.
HZW zegt
Mercedes heeft een mentale klap uitgedeeld aan Red Bull, door Verstappen er af te kegelen en zelf te winnen.
Dit gaat nog wel even doorwerken en kan de ommezwaai worden voor het kampioenschap.
De rest van het seizoen zou zomaar het bekende “2 vechten om een been en de derde loopt er mee heen” kunnen worden.
Norris wereld kampioen.
Instyle zegt
1. Bottas geweldige vent WK
2. Norris
3. Gasly
5. Benzodiapine Lupine Mazepin en Schumi Sjoelbak met dezelfde tijd.
De rest uitgevallen. Je verwacht het niet.
nicolasr zegt
Bottas op nummer 1! Geweldige vent is het toch!!
retetikker zegt
Alle Mercedes ingenieurs bibberen van angst!
joosstra zegt
Als HRH Sir Lewis, ook bekend als His Royal Hypocrite, zich iets meer gedeisd had gehouden, door Leclerc te laten winnen en geen weergaloze inhaalactie toe te passen op zijn grootste vriend Valtteri, en vervolgens niet te roeptoeteren dat hij zo trots is op zichzelf en dat hij de GOAT is, dan had RedBull het er misschien bij laten zitten. Maar HRH wrijft heel veel zout in een open wond. Logisch dat RB pissig is.
bernoulli zegt
Tussen de tientallen filmpjes en freeze frames waarmee elke ‘kenner’ zijn gelijk probeert te halen, vond ik deze animatie van het incident erg verfrissend. Vanuit elke hoek en met de juiste info over lijnen, snelheid en afstanden. En vooral: objectief: geen mening, maar gewoon de feiten.
https://youtu.be/4ikWhv-1w5E