Volgens enkele journo’s is de kogel door de kerk: Porsche wordt geen aandeelhouder van Red Bull Racing.
Eindelijk leek het dan allemaal in kannen en kruiken. Toen via Marokko uitlekte dat Porsche van plan was een belang van vijftig procent in Red Bull Racing te nemen, leek de officiële bevestiging dat Porsche een F1 terugkeer zou maken slechts nog een formaliteit. Porsche vroeg copyright aan op de ronkende tekst ‘F1nally’, om te memoreren dat deze comeback al lang op zich heeft laten wachten. Prima…
Doch toen gingen weken voorbij. En daarna kondigde Audi officieel haar F1 debuut aan, via een overname van het team van Sauber. Maar omtrent Porsche bleef het stil. In de Formule 1 zorgt zoiets uiteraard al snel voor vraagtekens bij bemoeizuchtige journalisten.
Waren er dan toch weer koude voetjes bij Red Bull of bij Porsche? Gisteren kregen deze geruchten wat meer body toen Christian Horner iets te vaak zei dat Porsche weliswaar een geweldig merk is, maar dat onafhankelijkheid ook heel belangrijk is voor Red Bull Racing. Het feit dat men niet afhankelijk is van een automotive moloch, die via talloze bestuurslagen beslissingen moet nemen, beschouwt Horner als een groot goed.
Tussen de regels heen, kon je al horen dat er wat afstand werd genomen van het hele joint venture idee. Maar inmiddels kan dit definitief de ijskast in. Niemand anders dan Helmut Marko heeft de hele notie namelijk kneiterhard afgeschoten, aldus F1 insider:
Porsche zal geen aandeelhouder van ons worden.
Helmut Marko, is van de duidelijke statements
De nieuwe opstelling van Red Bull zou verschillende redenen hebben. Het raceteam heeft hernieuwd vertrouwen in het eigen vermogen om motoren te ontwikkelen nadat onlangs de eerste motor ‘meters heeft gemaakt’ op een testbank. Daarnaast lijkt een hernieuwde samenwerking met Honda ook niet meer zo onhaalbaar als dat enige tijd geleden nog leek. Tenslotte speelt ook het goede oude geld een rol. Sinds de start van de onderhandelingen, is Red Bull Racing aanzienlijk meer waard geworden. Porsche zou niet echt genieten van de nieuwe prijs.
Betekent dit nu dat Porsche en Red Bull helemaal niet meer met elkaar in zee gaan? Neen, niet per se. Porsche is voor wat betreft Red Bull nog steeds welkom om motoren te leveren aan het team. Maar de vraag is of Porsche dat interessant genoeg vindt. Het merk uit Stuttgart heeft ook andere opties. Tevens is het kennelijk nog steeds vastbesloten om in 2026 op de grid te staan. Zodoende zou nu een samenwerking met McLaren weer in beeld komen…Enfin, wordt dus vervolgd.
Waarvan akte.
Robert zegt
Ik geef het nog maximaal twee jaar, maar dan staat de naam ‘Honda’ gewoon weer op de auto’s en overalls van Red Bull.
rollingstoned zegt
“Never change a winning team” ;-)
racerx zegt
Dat is nu toch ook al het geval? Of enkel HRC?
mark997gt3 zegt
Honda staat volgend jaar al weer op de auto.
mc96 zegt
In de Engelse pers wordt gezegd dat de Eigenaar van Red Bull graag een connextie met Porsche zou zien. Het management van RBR (Marko, Horner en Newey) zouden bang zijn dat Porsche de dienst uit zou willen gaan maken en daarom niet zo warm lopen voor Porsche. Ik denk dat RBR het beste af zou zijn met Honda of doorgaan met de eigen motor in eigen beheer. Porsche heeft in de F1 na de “TAG” motor ontworpen door Paul Metzge niet meer veel gepresteerd in de F1. Behalve de naar heeft het weinig toegevoegde waarde voor RBR.
Richmond zegt
Schijnt dat Marko en Horner ook bang zijn dat Porsche dan management van eigen voorkeur wil, bijv Seidl van Mclaren. Maar Matteschitz zou gezondheidsproblemen hebben en daarom juist wel weer oren hebben naar dit plan.
Dat Porsche in het verleden niks bereikt heeft met de F1 wil natuurlijk niks zeggen. Succes kun je altijd krijgen met de juiste mensen en geld.
ghini zegt
Er zijn nog steeds allerlei mogelijkheden voor Porsche en RB qua samenwerking. Miss worden ze geen aandeelhouder van RBR, maar nemen ze powertrains over met een dik leveringscontract. Als Marko zoiets mag roepen dan weet je dat er juist meer is.. RBR wil ws hun zeggenschap behouden en tegen gaan dat Porsche de helft van de mensen gaat vervangen etc. Maar dat betekend niet direct dat ze helemaal geen samenwerking aangaan.