Dit kan grote gevolgen hebben.
Deze maand zou Porsche met een verklaring komen over de toekomst van het merk in de LMP1-klasse. Het Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung bericht op basis van eigen bronnen dat Porsche gaat stoppen.
Dit betekent geen deelname meer aan races in het FIA World Endurance Championship. Eerder besloot Peugeot al te stoppen in deze raceklasse en vorig jaar werd bekend dat ook Audi niets meer ziet in de LMP1-racerij. Naar verluidt kost deelname aan het FIA World Endurance Championship ongeveer 250 miljoen euro per jaar.
Audi kiest voor een toekomst in de Formule E en de kans is groot dat Porsche hetzelfde gaat doen. Formule E is niet alleen een interessante nieuwe racetak, maar biedt ook nieuwe inzichten op het gebied van innovaties. Verbrandingsmotoren zullen op termijn verdwijnen en dus zijn autofabrikanten gebaat bij innovatie op het gebied van emissievrije mobiliteit.
Als dit nieuws officieel wordt bevestigd door Porsche dan dreigt het doek te vallen voor de LMP1-klasse. Met Porsche als afvaller blijft alleen Toyota nog over. De Duitsers pakten dit jaar de winst op de 24 uur van Le Mans na een bizarre overwinning op Toyota.
loewie1984 zegt
Gaat Toyota volgend jaar toch de titel pakken :P
Jammer maar logisch gevolg. Dan heb je dus volgend jaar geen LMP1 klasse meer, wel jammer.
tvklarenbosch zegt
@loewie1984: to finish first, you first have to finish
nasty zegt
@tvklarenbosch: it’s a toyota. Enough said.
Dagg zegt
Ik heb het al een keer gemeld en met de laatste Le Mans waren er meer berichten over dat dit er aan zat te komen. Daarom zijn ze aan het kijken om met LMP2 auto’s fabrikanten te trekken. Chacis blijft het zelfde maar body en motor mogen de teams dan zelf mee aan de gang in tegenstelling tot de LMP2 regels. In het Amerikanse Endurance kampioenschap is zoiets al ingevoerd. Helaas voor het WEC brengt de LMP1 wel geld in het laatje, meer dan LMP2 of GT. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
2wheeler zegt
Ik zou als Toyota zijnde gewoon nog 1 jaartje meedoen. Gewoon voor de leuk.
poes zegt
@2wheeler: precies. En dan meedoen met 5 auto’s, want je weet het nooit ;-) Staan ze ieder geval één jaar in de boeken als winner ;-)
Ik hoop dat trouwens dat die hele LMP klassen sowieso verdwijnen. Met de fabrieksteams is het nog wel aardig, maar die LMP2 auto’s interesseert toch niemand wat?
Liever gewoon alleen GT’s! En dan de snelste klasse wel ietsje sneller maken, maar verder niets veranderen. Met lekker veel merken (zoals je nu bij de GT4 ziet). Dat is toch wel leuker?
berlinetta zegt
@poes: Die LMP2-klasse vind ik ook de minst interessante inderdaad. Die mag van mij worden geschrapt.
gregorius zegt
@berlinetta: Ook LMP2 is in principe wel een intessante klasse: het toerwagen-racen van de proto-types. De fabrikanten hebben hun best gedaan om wat mooie en snelle auto’s klaar te zetten.
Het nadeel was het blok; daar was 1 fabrikant met een blok dat gehuurd moest worden en wat niet bepaald dicht in de buurt van de maximale belasting stond. Da’s een beetje race-nepperij.
Overigens is de hele GT klasse ook nepperij, aan de hand van wat formules proberen ze de auto’s gelijkwaardig te maken. Waar kijk je dan naar?
vtechlover zegt
Het was sws niks aan met maar 2 merken.. Helaas!
Rick-dos zegt
Dit gaat ook nog met F1 gebeuren.
F1 is op dit moment afhankelijk van vier motorfabrikanten. Gezien de dalende kijkcijfers gaat er een moment komen dat die fabrikanten zich gaan afvragen of het nog wel rendabel is. Zal mij niet verbazen als we dat moment eerder zullen zien dan verwacht. Ben zelf niet zo van de formule e maar het is overduidelijk dat daar de komende jaren de focus komt te liggen. Wellicht dat je ook F1 engineers en dergelijke de overstap ziet maken.
vonklausenburg zegt
@Rick-dos: Ik verwacht op den duur de Formule E en Formule 1 gaan fuseren.
Rick-dos zegt
@vonklausenburg: Bijvoorbeeld of dat F1 gewoon ophoudt te bestaan.
De interesse en het momentum ligt op dit moment bij electrisch rijden.
Silverarrow zegt
@Rick-dos: Die dalende kijkcijfers zou ik graag wat actuele bronnen van zien. Het kampioenschap ligt open, er doen een hoop hele goede coureurs mee en sinds dit jaar heeft zelfs het wheel bangen z’n comeback gemaakt.
Als je dat vergelijkt met de Formule E, waar er op smalle, korte, bochtige straten circuits wordt “geracet” (je kunt het beter capaciteitsmanagement noemen), dan heeft de Formule E, ondanks de technische potentie en alle show er omheen, nog een lange weg te gaan.
Rick-dos zegt
@silverarrow: F1 heeft even een kleine opleving omdat Ferrari in eerste instantie goed mee kon met Mercedes. De Nederlanders doen op een aantal circuits nog bezoekersaantallen opkrikken maar ga er maar van uit dat de opleving van korte duur zal zijn. Vooral gezien Mercedes weer de dominante positie lijkt in te nemen.
Formule E is ook niet mijn ding. Ik vraag mij sterk af of autoracen nog een plaatsje in de toekomst heeft.
vonklausenburg zegt
Was het niet zo dat ze zouden stoppen in de LMP1 als ze de Formule 1 in zouden gaan als leverancier? Ik kan mij zoiets herinneren namelijk.
racerx zegt
En nu verwachten al die fabrikanten dat we naar Formule E gaan zitten kijken zeker. Dacht het niet.
vonklausenburg zegt
@racerx: Hoezo niet? Best een leuke klasse, veel tactiek en bizarre crashes soms. GP3 is ook tof om te kijken. Gelukkig stopt de autosport niet bij LM24, F1 en de Indy500.
racerx zegt
@vonklausenburg: Ik vond er gewoon geen reet aan, dat relatief trage en geruisloze gehobbel over een paar fantasieloze stratencircuits. Ook F1 vind ik niet bepaald bijzonder meer en WEC blijf ik ook niet voor thuis overigens. Als ik dan toch naar autosport kijk vind ik de Indycars leuker, evenals WRC. Thuis blijf ik voor MotoGP, World Superbikes en British Superbikes. Dit weekend ga ik ook zeker weer voor de 8 uur van Suzuka zitten. Qua racen kijk ik sowieso veel liever naar motoren, wellicht ook omdat motorrijden in mijn ogen veel enerverender is dan autorijden. Heb meer lol op mijn S1000RR dan in een Ferrari (ja, meerdere exemplaren gereden).
mashell zegt
@racerx: je bent dus een motorliefhebber. Dat vind ik maar saai voor mij is het irritant gezoem en elke ronde het zelfde. Doordat die dingen zo smal zijn kunnen ze gemakkelijk inhalen op de brede banen,daar is amper nog wat racen aan.
peug206 zegt
@mashell: kom eens kijken in Assen of Valencia. Je durft daarna nooit meer te zeggen dat motoren saai zijn…
racerx zegt
@mashell: Want bij een autorace is het tegenwoordig geen irritant gezoem en elke ronde hetzelfde? En sinds wanneer is veel inhalen en actie op de baan niet interessant? Als je daarnaast hard een motor over een circuit jaagt, waar jij overduidelijk geen kaas van gegeten hebt, zul je zien dat de ideale lijn maar 1-2 meters breed is. Met alle gevolgen voor het inhalen van dien.
Kijk, dat je niets met motoren hebt is natuurlijk prima. Zullen er vast veel meer zijn. Discussiëren en argumenteren met een gebrek aan vakkennis kun je echter beter aan politici overlaten.
racerx zegt
@mashell: vergeten inhoudelijk te reageren op het feit dat motorracen amper racen is: het is in de MotoGP en andere topklassen niet mogelijk zonder talent jezelf in te kopen met een grote zak geld, dan vallen er namelijk doden. Geloof niet dat ik er meer woorden aan vuil hoef te maken.
torsen zegt
@racerx: Heb je de Ferrari op dezelfde manier gereden als je motor?
Kan me goed voorstellen dat als je ‘een keertje’ in een Ferrari rijd je anders rijd dan op je eigen motor die je goed kent.
racerx zegt
@torsen: Begrijp me niet verkeerd, heb een Ferrari 458 een weekend geleend en mee naar Zuid Duitsland gereden en een dag een California T gehad, en het zijn fantastische auto’s. Droomwagens zelfs! Ja, ik heb het gaspedaal flink ingeduwd. De (snelheids)sensatie van een superbike kunnen ze echter niet benaderen. Daarnaast is motorrijden gewoon veel harder werken, je bent meer 1 met de machine. Ik houd daarvan. Staat weer tegenover dat ik die California T zo naar Zuid Frankrijk zou rijden, doe ik op mn motor niet voor de lol… different machines will always serve different purposes…
torsen zegt
@racerx: Vandaar ook de vraag. Ik heb geen ervaring met Ferrari’s en zou ook niet snel de grens opzoeken met een apparaat ter waarde van een beetje huis denk ik.
Nou doe ik dat op de motor ook niet snel gezien mn gezondheid me ook wat waard is.
racerx zegt
@torsen: Dat is begrijpelijk en mag ieder voor zich bepalen natuurlijk. Mijn motor accelereert als je een beetje je best doet in een goeie 16 seconden naar de 300… Komt bij dat je niet in een cabine zit, die sensatie kan echt geen enkele auto tegenop. Echt ouderwets werken ;)
berlinetta zegt
@racerx: Ik heb er laatst toevallig voor het eerst naar gekeken en ik vond het best vermakelijk. Je hoort alleen geen motoren brullen, maar dat is op de tv toch al nooit zo spectaculair.
racerx zegt
@berlinetta: gelijk heb je, voor t geluid kijk ik sowieso geen F1. Ik vind de circuits niks en de auto’s te traag, vandaar dat ik er niet heel veel gevoel bij heb. Ook zien de wagens er naar mijn mening enigszins schlemielig uit.
racerx zegt
@racerx: dat laatste ging over Formule E.
750i zegt
@berlinetta: ik heb liever dat ze Olav Mol wat meer dempen en het geluid van de auto’s ip de tv wat harder laten doorkomen.
mark997gt3 zegt
De autowereld gaat in rap tempo veranderen. Dit is het begin van een grote omslag. De autosport in het algemeen gaat slechte jaren tegemoet. Le Mans, DTM, WTC gaat er allemaal aan. Aan autosport kleeft geen goed imago meer. Geen fabrikant wil zich nog op deze manier onderscheiden. Helaas…..
davelepeef zegt
@mark997gt3: waarschuw voortaan ff, kan ik m’n alu-hoedje ff opzetten…
janmetdelangeachternaam zegt
@davelepeef: hij heeft wel gelijk, als een aantal landen er al voor kiezen om geen verbrandingsmotoren meer te verkopen zullen andere landen ook snel volgen. Als ze die niet meer mogen verkopen is er ook geen reden meer voor het racen met verbrandingsmotoren.
davelepeef zegt
@janmetdelangeachternaam: dan nog kan racen in exact die klasses blijven bestaan. Er zit wel meer in een racewagen dan een verbrandingsmotor
Edge zegt
@davelepeef: Mark zegt niks geks. Het autosportlandschap is enorm aan het veranderen. TCR wint aan populariteit, terwijl het WTCC afzakt en het DTM haar grootste speler verliest. Het Formuleracen ziet de F1 met moeite vasthouden aan de deelnemers die het heeft terwijl de fabrikanten in de rij staan om in de Formule E te mogen racen. En dan heb je nog het WEC, waar de koningsklasse fabrikant na fabrikant verliest.
davelepeef zegt
@Edge: klasses die je noemt zijn totaal niet rendabel. Daar zit een probleem, privateers hebben al helemaal niks.te zoeken daar > diversiteit is crap. Of de aandrijving nou elektrisch of middels verbranding gebeurt, racen is racen, engineering is engineering… De techniek moet veranderen, de klasses op zich met de tijd meegaan.
That said: ik ga wel lekker naar historische evenementen…
davelepeef zegt
Tijd voor elektrische aandrijving in de LMP klasse dus. Is dat nou zo’n moeilijke conclusie. Het is immers een prototype-klasse. Béétje meegaan met de tijd.
Of het leuk is, dat is een ander verhaal…
Edge zegt
@davelepeef: 6, 12 en 24 uur racen met een elektrische auto? Dan zullen ze met hot swappable batterypacks moeten komen of net zoals de Formule E met meerdere auto’s moeten rijden. Of het wat gaat worden weet ik niet, maar het zou wel interessante concepten kunnen opleveren.
gregorius zegt
@edge: Swappable battery packs is wel eens interessant om mee te expirementeren.
Renault heeft het in productie gedaan; maar het wilde niet echt.
Op het moment je straks naar de Shell of BP gaat om een Shell-pack of ene BP-pack te laden in je auto, dan hebben die bedrijven ook nog een kans van bestaan in de toekomst.
Ook hoef je niet de hele straat te voorzien van laadpalen.
En door de concurrentie, zullen die energie packs van 3en wel kwaliteit moeten hebben.
En bij racen moeten ze een beetje goed systeem toch sneller vervangen hebben dat het tanken van zo’n beest.
ferrato zegt
@gregorius: En dat is nu net wat Panoz in 2018 op Le Mans wilt gaan doen. Ze hebben dit jaar aangekondigd dat ze mee willen doen met een volledig elektrische auto met verwisselbare accu’s. zoek maar eens op google: Panoz Green4U
Indo zegt
@davelepeef: Ze rijden al met hybrides. En 24 uurs races houden met volledig elektrische auto’s? Bij de Formule e rijden ze met slechts 170kw en een gem. snelheid van 100km/u en nog moeten ze elk half uur van complete auto wisselen. Denk dat ze dan onder de GT’s eindigen en dat natuurlijk niet voor de hoogste klasse…
davelepeef zegt
@indo: F1 is van oudsher een klasse om techniek van morgen te introduceren… Dus ik zie geen probleem. Het hoeft niet komend weekend geïntroduceerd…
lekkaah zegt
Formule E…….. palease…
dawwg zegt
“emissievrije mobiliteit”. Hallo, uit welke marketingfolder komt die onzin term ? Zelfs als 100% van de stroom emissievrij is opgewekt, is de produktie & transport van die batterijen en/of zonnepanelen en/of zonnecellen absoluut niet emissie-vrij …
mashell zegt
@dawwg: en waarom is dat belangrijk? Dat geldt immers voor verbrandings voertuigen ook (denk eens aan die olietankers die de olie ophalen in Arabie). Maar de emisies uit de leefgebieden is toch wel een groot voordeel van electrisch rijden.
stradale888 zegt
@mashell: Ik neem dat het hem gaat om de misleidende aard van de term “emissievrij” in dit verband. Daar geef ik hem overigens gelijk in.
richardj587 zegt
De beslissing word morgen pas genomen.
pomoek zegt
Een duidelijker signaal kun je niet krijgen. Het gaat de fabrikanten natuurlijk gewoon om perceptie. Liever een groen imago dan de snelste op dinosaurussap.
Edge zegt
Toyota heeft in het enige tijd geleden op de geruchten gereageerd dat zij niks zien in een LMP1 waarin alleen zij en ByKolles actief zijn. Als Porsche stopt, is de kans dus groot dat Toyota ook haar biezen pakt en de LMP1 zoals ‘ie er nu is ophoudt te bestaan.
Gulli zegt
Tegen de tijd dat het grote geld in de Formule E terechtkomt verwacht ik dat het snel een grote en volwassen klasse zal worden. Vergeet niet dat ze nog maar net begonnen zijn en dat de techniek nog in de kinderschoenen staat. Komt goed denk ik! De paar races die ik heb gezien waren best vermakelijk! En neerlands trots Frijns doet het volgens mij ook niet slecht.
gregorius zegt
Ik snap t wel. Ze hebben nu 3 keer gewonnen, maar de afgelopen 2 keer waren ze eigenlijk niet het snelste.
Om in 2018 nog een keer te gaan zonder veel geld te stoppen in de ontwikkeling van de auto, dan zal het toch wel dat Toyota zal winnen. Om in 2018 op snelheid te kunnen winnen, moet er nog veel meer geld bij.
Kappen en kijken of je weer iets anders kan doen. Bijv een 911-racer neer te zetten die wel in de Gtklasses wint. Ze stonden namelijk geeneens op een podium in de GT klasses afgelopen jaar en de laatste GT overwinning dateert van 2013.
Boomer zegt
Zat er al wel aan te komen natuurlijk. Er is geen competitie in LMP1 de klasse is op sterven na dood. Zonde want daarvoor keek ik Le Mans. Gelukkig heb ik in de mooie jaren nog langs het circuit gestaan :)
lekkaah zegt
Formule E; net zo’n bodemloze policor put als Tesla. ; De milieulobby mensen achter zich heeft staan met heul veul geld (en dus heul veul belangen hebben)
Eigenlijk zegt het hoe ‘simpel’ dergelijke figuren tegen ‘uut volk’ aankijken.. “wij gaan 1x per maand 2 uurtjes met 20 autootjes elektrisch rijden want dat scheelt enorm voor het milieu”
Edge zegt
@lekkaah: Nee, die twee uurtjes met 20 auto’s elektrisch rijden scheelt niet voor het milieu. Dat is ook niet de insteek van fabrikanten om aan de Formule E deel te nemen, ook niet om mensen dat te laten geloven. Het aloude “win on Sunday, sell on Monday” geldt nog steeds in de autosport, en dus ook de Formule E. Het hele idee van een Formule E deelname van Porsche is op de baan laten zien dat ze goede en snelle elektrische wagens kunnen bouwen en dat als marketingtool gebruiken voor de verkoop van de Mission E en andere elektrische modellen die ze in de pijplijn hebben.
lekkaah zegt
@edge: Eigenlijk verwoord je wat ik bedoel te zeggen, maar dan beter. Vind het gewoon een poppenkast/hype. Je pakt de creme de la creme van automotive techniek/racerij, de top of the bill, en je haalt het hart eruit, je propt er een batterij in en verkoopt het als hetzelfde.. Alsof het de ‘nieuwe F1’ is.. Er wordt dus gewoon enorm veel geld betaald om de naam van F1 zo te riskeren.. Als het niet vd FIA afkwam keek er helemaal 0,0 naar.
Maar goed, misschien ben ik te zeikerig.
pomoek zegt
@lekkaah: Ah, het “de milieulobby” met heel veel geld verhaal: Wie zijn dat, om hoeveel geld gaat het en door wie wordt het betaald? En dan graag feiten en geen meningen alstublieft, ik ben op recht geïnteresseerd.
rob5nismo zegt
Ik zou het jammer vinden maar deze editie van le mans was het toch echt de lmp2 klasse die de show maakte
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas. Als ze nu ipv FE F1 gaan doen?
jack_abarth zegt
Eén van de leukste races om te volgen vind ik nog steeds gewoon het ouderwetse Stock-car en daarna LM V8. Om vervolgens nog even het dagje compleet maken met Bangers Unlimited.
Dan heb je 3 klasse die voor de normale sterveling toegankelijk zijn, zowel op de tribune als ook het rijden.
Zoiets dus:
https://www.youtube.com/watch?v=c3d34DTOVts&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=yW4Avhlwnq8
https://www.youtube.com/watch?v=23re5CsGZVQ
antoonniels zegt
DTM klaar en nu ook mogelijk WEC? Ik ga op zondag wel stofzuigen. Net zulk interessant geluid als die Formule E mobielen.
desjonnies zegt
Uiteraard staat dit geheel los van het sjoemelschandaal waarin VAG verwikkeld is NOT !