De Porsche 718 gaat elektrisch, de officiële bevestiging van de Duitse autobouwer is hier.
Ondanks chiptekorten en een pandemie wist Porsche meer dan 300.000 auto’s te verkopen in 2021. Niet eerder kreeg de Duitse autofabrikant dit voor elkaar. De best verkochte auto’s waren de Macan en de Cayenne, maar de Taycan deed het ook niet onaardig en verkocht zelfs beter dan de 911.
De Taycan is de eerste elektrische auto van het merk uit Zuffenhausen. Daar blijft het uiteraard niet bij. De Macan komt er als elektrische auto. En voor het eerst heeft Porsche officieel bevestigd dat de 718 er ook komt als EV. Halverwege dit decennium moet deze elektrische sportwagen een wapenfeit zijn. De verwachting dat de 718 er als EV zou komen waren er al sinds de onthulling van de Mission R. Nu neemt Porsche voor het eerst ‘718’ en ‘elektrische auto’ als combinatie in de mond.
Concreet betekent dat we over een jaar of drie de Porsche 718 gaan zien als elektrische auto. Het huidige model zal langzaam uitgefaseerd worden. De huidige 718 kennen we sinds 2016 als opvolger van de 981. Eerst exclusief als 2.0- en 2.5-liter viercilinder. Later ook met een atmosferische 4.0-liter zescilinder boxermotor.
Het is duidelijk dat Porsche met een klapper afscheid wil nemen van de 718 met verbrandingsmotor. De 718 Cayman GT4 RS is wat dat betreft de absolute kers op de slagroom. De eerste en de laatste GT4 RS met een zespitter die mag gillen tot 9.000 tpm. Laten we er nog van genieten zolang het kan. De 718 zoals we die kennen is straks een totaal andere auto.
De Taycan is 100 procent een Porsche en inspireert allerlei mensen: bestaande en nieuwe klanten, experts en de vakmedia. We intensiveren ons elektrische offensief met een ander model: halverwege het decennium willen we onze 718-sportwagen met middenmotor exclusief in een volledig elektrische vorm aanbieden
Oliver Blume, topman Porsche AG
cossiekiller zegt
Die huidige GT4 RS wordt nog heel veel waard binnen enkele jaren denk ik. Moest ik de centen hebben, bestelde ik me er nu eentje!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@cossiekiller
De prijzen van de ‘gewone’ Caymans en Boxsters met 6-cilinders zijn de afgelopen 2 jaar ook flink aan speculatie onderhevig. Inmiddels liggen de prijzen van 981’s (allemaal met 6-cilinders) bijna hoger dan jongere 718/982’s met turbo-viercilinders. Mijn eigen 981 uit 2015 is in een jaar tijd zeker 5 tot 10K meer waard geworden, ook mede dankzij de chiptekorten natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
Porsche kennende zal het een geniale auto zijn, maar een 718 speedster met een handbak is wellicht leuker voor de zondagmiddag.
p993 zegt
@dutchdriftking: +1
O plaat zegt
Het is één zaak om elektrische wagens en hybrides te leasen aan bedrijven die specifiek zo’n wagen zoeken wegens financiële overwegingen. Ik ben benieuwd hoe goed een echte liefhebbers wagen elektrisch zal verkopen
herve11f zegt
Ze kunnen hem dan Carrera noemen zoals de speelgoed autobaan. Het toepasselijk geluid is er al.
Wolflow zegt
@herve11f: 😂😂
flyerbunch zegt
Geen idee of we hier blij mee moeten zijn.. weinig keuze uiteraard. Voor de ene zal de Boxster meer fun zijn met de wind in de haren en de motor hoorbaar. Voor de andere is de combo met EV mss beter vanwege het comfort.
frederik zegt
Tja, in 2030 moet heel Amsterdam uitstootvrij zijn (waar ik toevallig woon) dus als je dan een leuke sportwagen wil, zal het wel iets als dit moeten worden. Ik ben wel erg benieuwd hoe leuk de elektrische 718 gaat zijn om te rijden. De vraag is vooral in hoeverre Porsche het gewicht zal weten terug te brengen. Want een elektrische auto van 2000 kg kan iedereen wel maken; het bestaansrecht van deze auto zou zijn dat hij (veel) lichter is.
petroldrinker zegt
lekker verhuizen dan zou ik zeggen,
audirs3 zegt
@frederik: als je kijkt naar de Taycan vs Panamera, dan zit er eigenlijk nauwelijks verschil tussen het gewicht van deze auto’s. Je hoort vaak dat electrische auto’s zwaar zijn, en dat zal ik niet ontkennen, maar eigenlijk zijn alle moderne auto’s te zwaar. Die 10-15% extra gewicht voor een elektrische auto is relatief weinig.
frederik zegt
@audirs3: Eens, Panamera en 5-serie bijvoorbeeld zijn ook gigantisch. Maar hopelijk kan een elektrische 718 onder de 1500, liefst 1400kg blijven.
Brol zegt
Als ik moet kiezen tussen het geluid van de Boxster 4 of geen geluid van een elektrische motor, dan kies ik het tweede, in het bijzonder bij een dakloos model.