![Volkswagen TDI](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/volkswagen-tdi.jpg)
Tijdens een crisisberaad tussen dealers van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda en importeur PON, is zojuist besloten dat de verkoop van diesels die waarschijnlijk zijn uitgerust met sjoemelsoftware op te schorten.
Het gaat hierbij niet om alle diesels die de merken leveren, maar specifiek over de modellen met een EA189-motor met een Euro 5-label. Dat zijn, om precies te zijn, de 1.6 en 2.0 TDI viercilinders. Ook de 1.2 TDI driecilinder spaardiesel heeft motorcode EA189, maar dit blok is al vervangen voor de 1.4 TDI, die van een andere motorenfamilie afstamt.
Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het sinds 1 september 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn of voorraadmodellen die reeds op kenteken staan. Dit is ons zojuist ook bevestigt door Pon.
Woordvoerder Raymond Gense over deze kwestie:
‘Ook als Pon zijn wij onaangenaam verrast door de actuele ontwikkelingen. Wij staan voor een betrouwbaar product. Nu de dieseltypes duidelijk zijn waar het om gaat, nemen wij dan ook de beslissing om pas op de plaats te maken met de levering van auto’s met de betreffende dieselmotor.’
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
Vreemd dat men nooit over de 3.0 TDI spreekt
@jantje_555: want?
@jantje_555: Vreemd dat jij blijkbaar zonder het te volgen er helemaal naast zit. Bij de 3.0tdi staat op dit moment nog een groot vraagteken.
@clarkson: waarop baseer jij je dat ik het helemaal niet volg? Ik heb #dieselgate vanaf dag 1 beginnen volgen. Maar toch bedankt voor het vertrouwen.
@jantje_555: Dan heb je vaak genoeg moeten lezen dat de 3.0tdi nu onderzocht en verdacht wordt.
Waarom hebben al die verschillende blokken eigenlijk dezelfde motorcode?
Maar goed, was toch geen particulier meer die nu een VW diesel ging aanschaffen lijkt me.
Blokken in de nieuw Passat en A4 zijn bovendien Euro6 denk ik?!
@trustmeiamanengineer: Nederlanders kennende wachten ze nu tot deze met aanzienlijke aanschafpremie en kortingen worden aangeboden.
@ghost: Hahaha… Inderdaad, zo zijn wij Nederlanders!: Nu keihard roeptoeteren dat we belazerd zijn, het merk door het slijk halen.. Maar zodra er een dikke vette sticker met korting op het raam staat gaan alle oogkleppen weer op!
@boxergt: wou net zeggen is er zo meteen niet wat moois in de aanbieding. Die paar co2/nox extra ten opzichte van een irrelevante waarheid maakt ook niet zo uit, toch? #schoptnogeenstegendieidioteco2tax
@boxergt: idd, ik ben al bezig info te verzamelen over de mogelijkheden om een voorraadje op te kopen voor een schijtprijs. Wat kan mij die uitstoot schelen… en de nieuwe eigenaren van dit “verderfelijk”materiaal al helemaal niet.
@trustmeiamanengineer: het is niet de motor code.
Maar de familie naam. Vergelijk het met het bekende big block en small block.
@trustmeiamanengineer: da’s toch logisch…dàt zijn de blokken met sjoemelsoftware! Daarom wist VAG ook meteen dat het om 11 miljoen stuks ging ?
De huidige serie 1.6 TDI hebben zijn van de EA287 serie. Dus de huidige BlueMotions en varianten zouden buiten schot moeten vallen.
Of ze weten bij PON meer en dekken ze zich al in voor een nog grotere catastrofe: dat niet er niet met een motortype gesjoemeld was, maar dat het nog steeds gebeurt. En om de schade enigszins te beperken meerdere modellen maar even on hold zet. Ik ben bang voor het laatste…
@gtwillem: Dat weet je zeker? Want de 1.6TDI kan nog wel eens een bijtellingsvoordeel hebben, iets waar de leaserijders alles voor over heeft.
@gtwillem: ik denk dat als het trucje met de oudere modellen heeft gewerkt het misschien ook in de nieuwe (euro6) modellen zit als die de gewenste waarden niet zouden halen…topje ijsberg denk ik..
@gtwillem: weet je zeker sat dat de juiste motorcode is? Google en wiki kennen dit nummer niet.
Lijkt mij dat dit ook voor Seat en Skoda geldt.
Hoe kom je er achter welke motorcode je hebt?
@reiziger: staat in de tekst ?
Aah, pon neemt verantwoordelijkheid en denkt aan het milieu. Is er ook een lijst van auto’s/varianten die nu niet meer verkocht worden?
@autoblog Retebenieuwd wie jullie bron is. Als het betrouwbaar is komt het nu niet over als zelf verzonnen sensatienieuws zoals de telegraaf doet
@prop: Pon is de bron.
@casperh:
Oke dan is het in een mooi jasje verpakt zodat het zo wel overkomt.
Excuus
4100 reeds rijdende auto’s moet het dus zijn nu ik het nieuws zie met de software. Alleen in Nederland kijkt met naar Co2 en niet naar N0X dus dan is er uiteindelijk niets aan de hand neem ik aan?
@prop: Pon meldt na navraag dat het om “voorraadauto’s in de organisatie” gaat. Zie ook de update van mijn collega ;)
@casperh: Ik las te snel, Pon is de bom ?
@jrsmoke: Nee nee, bij Pon ploft de bom…
Hoop dat PON omvalt met zn hele hebben en houwen. Wat een verschrikkelijke familie, is alleen maar uit om geld te verdienen, maar fouten toegeven hoo maar. Ik hoop dat de dieselgate de ondergang van PON wordt
@87sandyd: ieder bedrijf is er om geld te verdienen. Wat is daar mis mee?
Er werken duizenden mensen bij Pon.En dan zijn er nog tientallen, wellicht honderden toeleveranciers. Moeten die van jou allemaal de dupe worden van een fout van VAG?
Beetje kortzichtig.
@87sandyd: daar is PON te groot voor en niet rechtstreeks verantwoordelijk
@87sandyd: Ach gossie toch!
@87sandyd: kort door de bocht, ze doen nog meer dan alleen auto’s. Heftrucks, wijn etc. Omvallen doen ze echt niet…
@toeter11:
Caterpillar………..
Continental ……………..
@toeter11: MAN, Union, Gazelle…
@87sandyd:
Waarom ?
@desjonnies:
Hij heeft jarenlang iedereen die kritiek leverde op zijn favoriete merk te vuur en te zwaard bestreden, uitgescholden en verketterd.
Het kind is nu gewoon teleurgesteld nu blijkt dat die mensen gelijk hadden.
Dat is geen goed nieuws, zeker niet voor de klanten die hun auto nu niet mogen afnemen. Voor zover men dat nog zou willen overigens.
@basjez: Voor klanten die op de auto wachten is het zeker vervelend. Maar als de vermoedelijke leveringsdatum te ver overschreden wordt hebben hebben ze tenminste nog één voordeel. En dat is dat het niet al te moeilijk moet zijn om van de koopovereenkomst af te komen. Volkswagen kan zich namelijk niet beroepen op overmacht. Daarnaast geldt het non-conformiteitsbeginsel. Als de auto niet aan voldoet aan datgene wat de klant had mogen verwachten dan kan de koop ook ontbonden worden. Het w
@moveyourmind: Was nog niet klaar…
Om de koop te kunnen ontbinden wegens non-conformiteit moet het wel om belangrijke zaken gaan. In dit geval heb je dus een ontzettend sterke zaak.
@moveyourmind: eens. Basis van de oorspronkelijke aankoop is dat je de auto wilt hebben. Als dat dan niet lukt, is het balen.
Sterke zaak heb je zeker en vw kan en zal hier ook niet moeilijk over doen, verwacht ik.
Holy shit, als er meer landen volgen is VAG binnen no-time aan de bedelstaf. ECB is gestopt met opkopen leningen, inkomsten gaan naar beneden, uitgaven omhoog.. Hell of a combo..
@TimoBac: Het zijn enkel maar een paar motoren hé. Er is geen enkel model dat nu volledig on hold staat, ze worden gewoon met een andere motor verkocht. Misschien de moment om een deftige korting te bedingen, want “ah, mijn favoriete motor is niet leverbaar…”
@Esprit_de_Flandre: dat maakt mij comment toch niet minder waar? Ik begrijp PON best, maar al met al krijgt dit een behoorlijk staartje
Lekker voor de mensen die zitten te wachten op hun nieuwe voiture. Maar even serieus aan alle vag mensen hier, zouden jullie met deze info n andere auto hebben gekocht? Ik vind het allemaal behoorlijk dom wat ze hebben gedaan maar zon Golf GTD blijft best n lekkere auto. En verder geloof ik er niks van dat er alleen bij VAG is gesjoemeld. Buiten dat vind ik dit een stuk minder erg dan dat airbag schandaal van een tijdje terug
@ko3n: nope, had nog steeds dezelfde auto gekocht. Overigens is de gtd inderdaad een heerlijke auto. Niet het idiote verbruik van de gti en toch heerlijk snel.
Wat me nog het meest bevreemdt is dat we al het nieuws over Volkswagen uit de media moeten vernemen.
Op de website van Volkswagen staat nog steeds alleen een nieuwsbericht van 23 September, met daarin een spijtbetuiging en dat ze er alles aan doen om de zaak uit te zoeken. Na deze datum komt niets meer. Wel paraderen ze op de site nog steeds met schone (diesel) motoren.
Ik vind dat niet slim om zo gesloten te blijven. Ik denk dat ze meer begrip zouden kweken als ze wat transparanter zouden zijn, het nieuws bereikt ons toch wel. Daarnaast had ik als ik VW was gelijk een telefoonteam opgezet, 24/7 te bereiken, om klanten op elk gewenst moment van informatie te voorzien voor zover die er is.
Gedane zaken nemen geen keer, maar wat nu telt is hoe ze met de situatie omgaan. Laat zien dat je als bedrijf orde op zaken wilt stellen en er alles aan doet.
@moveyourmind: geef ze even de tijd om de boel uit te zoeken en een oplossing te verzinnen.
@mashell: Eens, ze hebben tijd nodig om het nodige uit te zoeken, en met een concrete en goede oplossing komen kost ook tijd. Maar goede communicatie kan nog een beetje de schade beperken.
Wat betreft de update. Die Euro6 norm geldt alleen voor nieuwe type goedkeuringen, dus een auto die in de Euro5 tijd is toegelaten mag gewoon nog verkocht worden.
@trustmeiamanengineer: denk je niet dat daar de schoen wringt? Kan zomaar zijn dat die motoren in werkelijkheid de Euro5-norm niet halen, waarom zou men anders sjoemelen? En BPM in NL gaat alleen over CO2-grammetjes, niet over NOx, dus daarvoor hadden ze de moeite niet hoeven doen..
Euro 6 norm is nog niet verplicht hoor, pas ergens volgend jaar krijg je een Euro 5 diesel niet meer op kenteken.
“Tijdens een crisisberaad tussen de PON-dealergroep en importeur PON…”
Ik denk dat de overige zelfstandige dealers dit gewoon overdwars door de strot geduwd krijgen.
Die hebben auto’s ingeruild die ze nu niet mogen verkopen?
Kan iemand even een lijstje maken van het merk + type en bouwjaar. Al die motorcodes, euro 5 en 6. Een hoop mensen zegt dat niets.
Factuur mag naar autoblog.
Ik volg nieuws wel, maar zijn er ook cijfers bekend gemaakt over de uitstoot verschillen? Is het echt zo erg?
Uitstoot of niet…het blijven fijne auto’s.
@730ld: -1
@730ld: zo wat een humor heb jij
Damage Control denk ik… Ze zullen wachten en hopen op de software update die dan voor aflevering nog even geflasht moet worden. Anders zadel je klanten op met de auto die 1) alsnog een update moet krijgen en 2) in de tussentijd dingen doet waarvoor je later mogelijk boetes en/of schadeclaims aan je broek krijgt.
Logisch dus eigenlijk ogenschijnlijk mijn redenering.
@w0o0dy: volgens mijn ipv ogenschijnlijk
@w0o0dy: Dat sjoemelen gebeurt tijdens de officiele meting van het brandstofverbruik en NOx-uitstoot, niet bij dagelijks gebruik. Dus een consument zal geen verschil merken als de nieuwe software is geinstalleerd.
Een nieuwe officiele meting betekent volgens mij ook een nieuwe typegoedkeuring, maar dat gaat hem niet worden want deze motoren gaan de Euro-6 norm niet zomaar halen; het is maar de vraag of ze de Euro-5 norm nog wel halen waar ze ooit mee goedgekeurd werden. Dus die schade is al gedaan.
Dit is dus wel heel erg symbolische damage-control…
@w0o0dy: als dit met een software update te repareren zou zijn dan heel de sjoemel software overbodig zijn.
Kunnen we de verkoop van alle PON wagens niet opschorten?
@henkhupelschoten: Vooral met die streepjes en discolampjes…
Ik zit net radar te kijken. Pon wordt ook aardig aangepakt over de 2.0 TFSI Door het olieverbruik….
@boxergt: Ik ook en zat met stijgende verbazing te kijken hoe dat gesprek richting #dieselgate werd gestuurd.En het bloedruikende advocaatmeneertje zag met dollartekens in zijn ogen dat het goed was.
@sydney: en terecht, vag en pon hebben al heel lang eurotekens in hun ogen. Anders los je de boel wel netjes op!
@rufctr01: Ok.En zodra je verstand van zaken hebt praten we weer verder.
Sommigen worden hier VAG haters genoemd, maar ik noem het realisten. Word elke dag er weer aan herinnerd aan de inferieure producten en aan de slechte after sales. Was een leuk stukje op Radar.
@deboes: gelukkig worden naïeve mensen niet door de wet beschermt.
Euro5 mag dit jaar geleverd worden, hangt af van de productiemaand.
Goed dat VW een keer aangepakt wordt . Een ander probleem is de 3.2 vr6 motor uit de Touareg met ketting problemen maar dat hebben ze nooit toegegeven maar dat is ook gewoon een fabrieksfout.
@schellekens006: en de DSG bak die telkens stuk ging en de opgeblazen turbo’s van de 2.0 TDI, relais #109 van de 1.9 TDI, de roestende aardgastanks etc etc. Had ik het olie verbruik al genoemd? Zo is er altjid wel wat. Zo’n lijstje kun je ook maken voor BMW, Mercedes, Renault Toyota, Tesla of wie dan ook.
Benieuwd wat ze nu met die auto’s gaan doen. Van een paar weken of maanden extra op voorraad houden gaat het probleem niet zomaar weg. En voor die auto’s is stilstand nou ook niet echt tof.
Of denken ze dat VAG op korte termijn met een software-update komt zonder sjoemelsoftware? Als dat zo is vraag ik me af waarom ze die auto’s niet gewoon verkopen/uitleveren. DIe software-update kan altijd nog gedaan worden, en als het goed is merkt de gemiddelde gebruiker het verschil niet, tenzij die op het idee komt een normrondje te gaan rijden.
Kortom, noem het damage-control, maar die damage is al gedaan en dit lost het niet echt op.
“Wij staan voor een betrouwbaar product.” Humor hebben ze wel daar Leusden, dat moet ik ze wel nageven.
@str8six: inderdaad een beetje merkwaardig dat ze bij Pon een groepsfoto maken met een Toyota op de achtergrond.
Iedereen vergeet ondertussen dat ze de concurrenten als PSA en FAG Toyota en anderen doodgewoon benadeeld hebben met hun sjoemelsoftware.
Ik heb het al aan het begin van deze hele affaire gezegd : Dit is nog lang niet over, het is zich nu nog aan het ontwikkelen .
Eerst de VS toen Canada, onderzoek in Zuid Korea, het eigen Duitsland, Zwitserland en België nu Nederland ; zoals ik al eerder zei, de geest is uit de fles .
nederig doen en inderdaad zoals veel reaguurders terecht opmerken, AB-SO-LUUT geen statements maken als “We staan voor een goed product”
Dat doe je namelijk niet, je hebt het afgelopen decennium gemanipuleerde rotzooi verkocht aan goedgelovige klanten !
Door het stof gaan, likken slijmen en huilen met de wolven in het bos !
En het aller aller moeilijkste voor de PON organisatie : Schuld bekennen en genereus oplossen !
Ik zie net op het nieuws dat we gaan rijden op panda poep (ja echt waar). Probleem opgelost dus!
@clarkson: ware het niet dat de panda zo goed als uitgestorven is. Zowel het beest als de FIAT….