Het hing al even in de lucht en nu is de deal helemaal officieel.
BAM. Vanochtend trapt PSA er een persbericht uit met de bevestiging van de overname van Opel. PSA verwelkomt Opel en het Vauxhall merk. De overname gaat gepaard met een bedrag van 2,2 miljard euro. Opel/Vauxhall is actief in 11 Europese landen met bijna 1.800 dealers. De samenwerkende partijen verwachten de transactie in het vierde kwartaal van 2017 te hebben afgerond.
Met de deal is PSA nu de op één na grootste autoproducent van Europa. PSA heeft daarmee de Renault-Nissan alliantie van de nummer twee-plek verstoten. Enkel de enorme Volkswagen Groep is nog groter dan PSA en blijft de onbetwiste nummer één.
De Fransen nemen de complete boel over, inclusief patenten en technologieën van Opel. De technieken kan PSA weer toepassen op de eigen modellen van Peugeot, Citroën of DS. Met de deal werd in Duitsland gevreesd voor banenverlies. De top van PSA heeft echter gezegd dat men zich geen zorgen hoeft te maken over de werkgelegenheid.
UPDATE 05-07-2017: Inmiddels zijn ook onze Europese overlords officieel akkoord met de deal. Zij wilden nog even kijken of het nieuwe Frans-Duitse concern niet te groot zou worden in verband met de eerlijke concurrentie. Dat is echter niet het geval, ondanks dat de merken in Portugal en Estland bij elkaar zo’n 40 procent van de markt bedienen.
stephane8200 zegt
Wordt het nu Peupel dan?
gitaarknul zegt
@stephane8200: Peupel. Veur het Plebs
87sandyd zegt
@stephane8200: Opélle
papa zegt
@stephane8200: opeot
benzinehoofd zegt
@papa: Eerder opge(r)ot!
Crosscabouter zegt
@stephane8200: (ge)peupel in de marge… zoals het heurt.
Kartmans zegt
Mijn Opel maar snel op een Franse taalcursus sturen. Altijd al eens een Francaise willen berijden.
nasty zegt
@Kartmans: “oui, oui, mais oui!”
carmasterr zegt
@nasty:
Parlez vous een beetje Henk?
turboboy zegt
Andere reclame campagne zou het begin zijn.
Zo ontiegelijk hekel aan die reclames van Opel dat ik er niet eens meer 1 zou gratis zou willen krijgen.
robert110 zegt
@turboboy: Wat dacht je van helemaal geen propaganda? Maar die vlieger gaat eigenlijk op voor elk merk.
fiestacruizer zegt
@robert110: Gewoon een VPN met ad- en tracking blocker gebruiken als http://www.windscribe.nl , ander Ublock of op autoblog gewoon betalen voor een [url=http://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen#!]
abonnement[/url]. Voor €15 per jaar is AB reclamevrij!
2wheeler zegt
@fiestacruizer: que?
robert110 zegt
@fiestacruizer: Helaas werkt dat nog niet op tv en op straat.
vonklausenburg zegt
@fiestacruizer: of gebruik op je iOS of Android gewoon Opera VPN.
Dimglor zegt
@turboboy:
Opel, on vie les voitures ofzo dan? ?
st33fie zegt
Gaan ze ook net als GM volhouden dat Opel Duits is
desjonnies zegt
@st33fie:
Net als Audi een geheel onafhankelijk merk is met 100% eigen techniek, motoren en platforms !
En dat de C1, 108 en de Aygo drie totaal verschillende auto’s zijn.
perry_snijders zegt
@st33fie: Natuurlijk niet. GM probeerde dat vol te houden omdat ze daar al genoeg Amerikaanse merken hebben, maar wíj weten allemáál dat de ouwe Yank Adam Opel zijn naaimachinefabriekje oprichtte onder de rook van Detroit, in the Free State of Rüsselsheim. Daarom zal PSA het wel hebben gekocht, die proberen immers al jaren om een comeback te maken in the States.
mennok zegt
Opel.. Het Almere onder de auto’s.
st33fie zegt
@mennok: Almere buiten
tenaci zegt
@st33fie: Almere Haven…
willeme zegt
@tenaci: Almere Hout
Henk_he zegt
@willeme: Lelystad
stephane8200 zegt
@Henk_he: we vergeten de parel van de Noordoostpolder: Dronten.
josvanrey zegt
@stephane8200: Biddinghuizen is ook mooi!
Crosscabouter zegt
@stephane8200: en dan twee plekken door elkaar halen…
Noordoostpolder en Dronten zijn toch echt geografisch twee verschillende plekken ;).
stephane8200 zegt
@crosscabouter: check. Inderdaad. Flevoland dan maar :)
Erik zegt
@mennok: Almere Stad
driftwood zegt
@mennok: Doemere
pomoek zegt
Ik dacht meteen: wat betekent dit voor de merkidentiteit van Opel? En meteen daar achteraan: heeft Opel wel een merkidentiteit?
garp zegt
@pomoek: schandvlek in het automobiellandschap?
rufctr01 zegt
Ik hoop op een vruchtbare samenwerking.
tenaci zegt
Als ze het nu een paar jaar eerder hadden gedaan, dan hadden ze Saab zo bij de deal in kunnen doen….
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd waar ze Opel willen positioneren. Het is een directe concurrent voor zowel Peugeot als Citroen. Opel hoger in de markt plaatsen zie ik ook niet gebeuren. Dan komen ze in het vaarwater van DS. Bovendien is Opel geen luxemerk.
terazino zegt
@berlinetta: Opel is zeker geen luxemerk. Maar qua kwaliteit hebben ze toch flinke stappen gemaakt de laatste jaren. En dat kunnen we van Peugeot niet zeggen, na 2 x de 407 en een 5008 ben ik genezen. Wat een rotzooi.
Gulli zegt
@berlinetta: Volgens mij heeft PSA nog geen budgetmerk zoals VW Skoda en Seat heeft, en Renault met Dacia de armen kan bedienen. Lijkt mij een prima idee om Opel lekker kleine stadsrakkertjes te laten maken, dat doen ze al tijden redelijk. En om de interne concurrentie tegen te gaan worden die lekker basic. Zijn we meteen van die vreselijke Adam af!
tenaci zegt
@Gulli: dat van die kleine stadsrakkertjes valt wel tegen. Alleen de Corsa is Opel, alles eronder gerebadgte Suzuki en Daewoo/Chevrolet.
desjonnies zegt
-edit: ik had het in een kwaad perspectief gezet, mijn fout. Dank voor de opmerking!-
karhengst zegt
Is het nu Opèl of Opelle?
Henk_he zegt
@karhengst: Eaupule
granlusso zegt
@karhengst: Dat spreek je hetzelfde uit :)
Alfarobert zegt
Ben benieuwd of Opels goedkoper gaan worden zodat we er meer van gaan zien op de weg. Waarom wil iedereen(behalve ik dus) in een Volkswagen rijden? Zo goed zijn ze niet tegenwoordig als ik monteurs hoor.
Henk_he zegt
@alfarobert: 1 woord: imago
koen0373 zegt
@Alfarobert: leaseprijs
granlusso zegt
Hopen dat ze Duitse arbeidsethos de Fransen niet afschrikt.
peug206 zegt
@granlusso: en dat ze het in duitsland niet over gaan nemen…
henkp1 zegt
@granlusso: Onzin, Fransen zijn productiever dan Duitsers. En leveren, ondanks de onjuiste mythe, minstens zo goede kwaliteit en veelal zelfs betere dan de Duitsers.
gerrelekker zegt
@henkp1: in je dromen
rufctr01 zegt
@gerrelekker: ruim niet! Zo hoog scoren de Duitse merken niet meer.
gregorius zegt
Nu de coole citroens opeens DS heten, is er eigenlijk nog maar weinig interessants over van de line-up van Citroen. Beetje Peugeot zonder grote bakkes. Vraag me af waar dat heen zal gaan met Citroen.
Met Opel kunnen ze iig een beetje de kant op gaan waar Peugeot mee aan het flirten is: directe concurrentie met het image van VW: strak, Duits, net onder premium. Ookal heeft PSA niet veel interessants in hun line up (vind ik), ze doen iig wel mee met doorontwikkeling.
Ze zien dat VW het op de een of andere manier red om actief te zijn met VW, Seat, Skoda en Audi in het segment waar PSA ook actief is.
Voor de allerdaagse auto kenner, zal het iig een leuk verhaal worden om te volgen
trustmeiamanengineer zegt
2.2 miljard is natuurlijk niks, als je ziet hoeveel mensen, producten en patenten ze daarvoor krijgen… Geeft ook wel aan dat GM eigenlijk vrij weinig meer in Opel zag. Ben wel benieuwd hoe het nou met de Bolt/Ampera zit. Die zal wel niet bij de deal zitten.
fiestacruizer zegt
@trustmeiamanengineer: Die is ontworpen in Korea en wordt gebouwd in Mich. USA.
Daar is niets opeliaans aan. Maar ik hoop wel voor heel leasend Nederland dat deze 4% topper gewoon naar NL komt.
stationcar zegt
Ik ben benieuwd hoe PSA de merken in de toekomst vorm gaat geven, wordt Opel een budgetmerk á la Dacia of laten ze Opel naast de Peugeot en Citroën bestaan en hebben ze zodoende in elk marktsegment meerdere aanbiedingen, en proberen ze voor elk wat wils te maken?
desjonnies zegt
Diepe bewondering hier voor PSA, van de afgrond komen, een deel van je concern moeten verkopen aan Chinezen, ze waren gewoon failliet en werden deels kunstmatig in leven gehouden door de Franse Staat.
Ik kan dan ook alleen maar zeggen dat ze DE perfecte CEO hebben aangenomen : Carlos Tavares die heeft lopen puinruimen en reorganiseren, en dat in het qua arbeidsverhoudingen Stalinistische Frankrijk, is gewoon een huzarenstukje.
futse zegt
@desjonnies: vraag maar eens aan de Belgische PSA-werknemers wat ze van dat puinruimen vinden…
autodrome zegt
De miskoop van de eeuw …
mrrallycross zegt
Duurt niet lang en Opel is wat betreft techniek leeg getrokken is gaat failliet
henkp1 zegt
@mrrallycross: Welke technieken?
papa zegt
Wat betekent dit voor Buick, die verkochten toch ook de insignia
O plaat zegt
@papa:
Mercedes verkoopt toch ook Renault Kangoos zonder dat het in de handen is van Renault?
dijan zegt
Dat worden grote showrooms met al die beschikbare modellen!
Design_Driven zegt
Ben benieuwd hoe ze de merken gaan positioneren zou goed zijn als ze nu de merken zo dicht bij elkaar zitten de merk identiteit uit bouwen. Iets waar PSA de laatste jaren beter en beter in is geworden. Opel kan daar zeker van profiteren.
sjeppie156 zegt
Nou, opel onstar… hoe lang heeft het geduurd?
Dizono zegt
Ben je na 118 jaar auto’s bouwen toch al een tiende waard van een grote speler als Snapchat… Rare wereld
jack_abarth zegt
@dizono:
Dat blijf ik ook vinden met die techbedrijven. Waar Opel nog een hoop vastgoed, inboedel, voorraden en patenten heeft is zo’n Snapchat heel zwart-wit gezien niet meer dan een flink aantal servers met data.
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Sorry Jack, je leeft in de echte wereld….
Jij moet betalen voor een litertje benzine en in de supermarkt
tarquesh zegt
Historisch autonieuws. Opel na decenialang van GM te zijn geweest, komt op eigenbenen.
PSA is de eigenaar, maar ik verwacht veel autonomie voor Opel.
Zelf heb ik geen vertrouwen in PSA met Opel erbij, omdat ik niks met die automerken heb.
Daar bedoel ik niet mee dat ik niks met de Europese automerken heb, want Mercedes, BMW, Skoda, Renault, en pak um beet Ferrari hebben een prachtige line-up, en historisch gezien vind ik die automerken leuker dan PSA en Opel.
Edge zegt
Ik ben erg benieuwd wat dit voor GM in Europa gaat betekenen. Eerder trokken ze Chevrolet al terug en nu ook Opel en Vauxhall van de hand wordt gedaan hebben geen volumemerk meer in Europa. Zou men dan terugkeren met Chevrolet? De Cruze, Trax, Spark en Bolt kunnen het zo overnemen van de Astra, Mokka X, Karl en Ampera-e en dan zou je de vernieuwde Sonic als opvolger van de Corsa kunnen positioneren. Of laat men Europa helemaal links liggen op de Camaro en Corvette na?
Mas zegt
FCA is toch echt groter dan PSA….
luxaeterna zegt
@mas: Waar dan?
tenaci zegt
Ik vraag me trouwens wel af of PSA ook blijft leveren voor Buick en Holden, doordat de modellen een-op-een werden overgenomen scheelt dat enorm in de kosten. Met alleen Opel en Vauxhall smeer je de kosten uit over een lager aantal. Wellicht dat we in de toekomst dus wel Opels en Vauxhalls gaan zien die feitelijk niet meer zijn dan gerebadgte Peugeots en Citroëns.
gerrelekker zegt
Opel? Non, nee, no, nej, niet, nooit
nautique206 zegt
Betekent dit ook het einde van de Opel Doblo? Wat zal ik dat design hoogtepunt gaan missen
ernst64 zegt
Nieuwe definitie van OPC
icarus zegt
Nous vivons voitures