Michael Bleekemolen schijnt het te weten.
De Grote Prijs van Nederland op Circuit Zandvoort is in kannen en kruiken, zo lijkt het. Zojuist was Michael Bleekemolen, oud-Formule 1-coureur en eigenaar van RacePlanet, te gast bij de BNR Autoshow van (onze) Wouter Karssen en Meindert Schut en aldaar deed hij een aantal nieuwe details uit de doeken over de veranderingen aan de baan tussen de duinen.
Als we Bleekemolen op het woord mogen geloven, dan zal het circuit op een aantal punten worden aangepast om zowel de coureurs als de bezoekers een betere ervaring te bieden. Volgens Bleekemolen wordt o.a. het rechte stuk verbreed met 1,5 meter, de Hugenholz-bocht “opgeschoven” en zal ‘Bos Uit’, ook wel bekend als de Arie Luyendijkbocht, worden verkant.
Over de veranderingen m.b.t. de bezoekersplaatsen zegt Bleekemolen dat de heuvel bij de Tarzanbocht verwijderd zal worden, zodat er plaats is voor meer tribunes. Daarnaast zal ook de hoofdtribune langs het rechte stuk worden veranderd.
In oktober zullen de werkzaamheden naar verluidt moeten aanvangen. De werkers zullen de veranderingen dus vrij snel moeten verwezenlijken, aangezien de Grand Prix volgens de geruchten in mei georganiseerd moet worden.
Bleekemolen denkt dat Formule 1-coureurs ondanks deze aanpassingen moeite zullen hebben met het uitvoeren van inhaalacties. De ervaren stuurman, die het circuit met Monaco vergelijkt, verwacht echter niet dat de rangorde van de teams ingrijpend zal veranderen. Wel zegt hij dat Red Bull en daarmee ook Max Verstappen een goede kans zullen hebben op een zege.
Binnen twee weken moet de officiële aankondiging volgen.
cupsport zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jerry zegt
@cupsport: stam – e
sirprize zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
royaledeluxe zegt
Dat is wat we nodig hebben, nog een saaie optocht… ik heb geen probleem met een NL grand-prix wel met eentje waar er geen actie is.
premiumtap zegt
@royaledeluxe: Die aanpassingen gaan het racen natuurlijk ook voor geen éne reet bevorderen. De Hugenholtz wordt puur verlegd om meer ruimte te creëren voor de paddock, de Luijendijkbocht wordt verkant puur vanuit veiligheidsredenen. Blijf het verbreden van het rechte stuk(je) over, wat ook natuurlijk ook helemaal niets toe voegd. Ze moeten die Tarzan 500 meter verleggen als je in wil halen op het rechte stuk. En dat gaat niet gebeuren. Dus heel leuk allemaal, maar het racen wordt er geen haar beter op. Het wordt een dikke budget GP op Zandvoort. Als je een GP bij de supermarkt kon kopen, dan is Zandvoort er ééntje van de Lidl of de Aldi. F1 GP on a shoe-string. Om je kapot voor te schamen als Nederland zijnde. En dat terwijl Assen om de hoek met is. Krankzinnig is het.
gebruikersnaam3 zegt
@premiumtap: Zo doen we toch alles in Nederland. Altijd de schrale versie. Zeg maar de V40 D2 onder de races.
Het wordt een hilarisch FIAsco. Maar ja alles om de Lidl F1 supporter te geven wat ze willen. Goedkoop bier zuipen en kut roepen zonder dat je naar het buitenland moet want ja voor de gemiddelde voetba… euh F1 fan tegenwoordig is alles 50km buiten de randstad al buitenland.
premiumtap zegt
@gebruikersnaam3: GP op Zandvoort = hele dure demo met 20 auto’s
jprc zegt
@premiumtap: Het is lachwekkend inderdaad, maar de race zal en moet er komen. Uiteraard zal het een uitverkocht festival worden met Nederlandse ‘fans’ die daar niet zozeer komen voor het racen maar zich vooral druk maken om de bereikbaarheid van de biertentjes.. Dus dat er niet ingehaald kan worden zal aan de meeste dronken zieltjes voorbij gaan.
str8six zegt
Nog veel belangrijker: hoe wordt de infrastructuur rond het circuit aangepakt?
lincoln zegt
@str8six:
Maakt geen flikker uit voor die ene dag ..
Keukenhof is (volledig terecht) nog veel drukker bezocht ..
ghost zegt
@lincoln: de Keukenhof wordt gewoon hermetisch afgesloten, niks erin, niks eruit, alle wegen dicht, alles op slot ??
stuko zegt
@lincoln: haha.. man, jij woont zeker niet in die regio? Daar is op een doorsnee zondag niet eens te parkeren.. laat staan als alle f1 fanboys heen gaan. Dit wordt een regelrecht fiasco qua infrastructuur.
lincoln zegt
@stuko:
Zijn die lui zo dom dan ??
kle500 zegt
@lincoln: Waarde heer Lincoln, als ik u een wijze les mag meegeven, onderschat nooit, maar dan ook nooit de domheid van de (Nederlandse) mens. Zoals al eerder gezegd: er zijn 2 toegangswegen en 1 boemeltreintje, je moet wel echt met een go2d plan komwn om daar 10 duizenden mensen mee dat dorp in te krijgen.
madmarky zegt
@kle500: pier bouwen, kunnen bezoekers met de boot komen
appeltaartislekker zegt
@stuko: genieten toch, kan de hele wereld ons zo meteen uitlachen.
brennie-1994 zegt
@str8six: was daar niet een oplossing voor met park & ride? buiten de stad (circuit) parkeren en dan met OV naar het circuit? had daar laatst iets van gelezen
lincoln zegt
@brennie-1994:
Staat dagelijks 100km file in NL ..
Waar lullen we over ??
evdw zegt
@str8six: Hoeft niet, we kijken gewoon lekker voor de TV net als de rest van de races.
Dat er een GP in Nederland komt is al leuk genoeg. Je mag natuurlijk wel in de optocht naar het circuit aansluiten maar ik pas alvast.
str8six zegt
@evdw: #metoo
potver7 zegt
@str8six: die infrastructuur is van de overheid, niet van het circuit of de race-organisator dus die kunnen daar niks over zeggen. En de overheid wil er vooralsnog geen grote investeringen in doen dus…..
mopar70 zegt
@str8six: Easy. Pendelboten.
dappers zegt
(k weet dat rennen voor dieren is, maar voor de liefhebber; nu kun je nog over het zandpad rond het circuit rennen. Aanrader als je in de buurt bent en een stukje wil hardlopen.
suzikubelona zegt
@dappers: Ik dacht dat rennen voor dieven was?
lincoln zegt
@suzikubelona:
Pad ligt er voor Bernhard ..
suzikubelona zegt
@lincoln: Dat bedoel ik! ?
ontploffer zegt
@lincoln: slimme zakenman die Bernhard.
lincoln zegt
@ontploffer:
Apenland technisch gezien wel ..
marinepower zegt
@suzikubelona: nee, die zijn voor kippen.
escort77 zegt
@dappers: met de jaarlijkse Zandvoort circuit run of de halve marathon kan je zelfs ook een stuk op het circuit hardlopen, ook een aanrader
dappers zegt
@escort77: yes! Ook een paar jaar gedaan! De eerste keer was ik (althans in de aftermovie) volgens mij de enige die keurig de racelijn nam de tarzan in. :)
melv zegt
Wel enigzins zuur dat nu het asfalt net helemaal vernieuwd is er weer aanpassingen gedaan moeten worden
theblazerunner zegt
@melv: “Geld, daar hebben we het niet over, dat is er gewoon.”
awesome zegt
Binnen 2 weken bekendmaking, dat gaat dan vast tijdens de Jumbo Racedagen bekend gemaakt worden….
densk zegt
@awesome: scherp! Zou me niet verbazen in ieder geval.
VeniVidiVici zegt
@awesome: Uit betrouwbare bron geef ik je een knipoog ?
Rick-dos zegt
In plaats dat we een mooi circuit internationaal op de kaart kunnen zetten, presenteren we een Mickey Mouse circuit waar het race ballen zal zuigen.
Weer typisch Nederlands dit. Meedoen om het mee willen doen.
Vind het fantastisch dat we weer een F1 race krijgen, maar fucking hell mensen…
Edge zegt
@rick-dos: Je hebt het toch niet over Assen, hoop ik? Qua faciliteiten en omliggende infrastructuur lopen ze mijlenver voor op Zandvoort, maar beide banen zijn niet bepaald F1-vriendelijk als het aankomt op inhaalmogelijkheden. De enige manier om Nederland écht op de kaart te zetten in Autosportland, is door een stuk Flevopolder te gebruiken voor een nieuw circuit dat erop gericht is om inhalen in formuleauto’s aantrekkelijk te maken. Maar goed, dat zo enorm duur dat het simpelweg onhaalbaar is.
potver7 zegt
@Edge: Flevopolder? Waarom niet gewoon op Schiermonnikoog?
premiumtap zegt
@rick-dos: 100% eens. Hebben we eindelijk de unieke en once in a lifetime kans om de F1 terug te halen, gaan we voor het verkeerde circuit. We gaan nog een hele lange tijd spijt krijgen dat de Nederlandse GP naar Zandvoort gaat. Wordt een race die het aanzien niet waard is. Na de eerste race gaat Zandvoort een hele hoop shit over zich heen krijgen van F1 fans over de hele wereld. Geweldige promotie wordt dat! ?
ericd zegt
Moeilijk inhalen? Vergeet het dan maar. Dat hoort het bread ‘n’ butter te zijn van F1. Assen, laat je eens horen!
peug206 zegt
@ericd: assen is het net zo goed onmogelijk om met een f1 auto in te halen. Baan is niet breed genoeg.
ghost zegt
De strijd om; “ wie info heeft, mag met de eer strijken”, is kennelijk losgebarsten. Bleekemolen zag ws zijn kans schoon.
lincoln zegt
@ghost:
1 grote ongecontroleerde subsidie put ..
Parasieten genoeg ..
ontploffer zegt
Wat een negatieve reacties toch weer… mooi man een F1 in Nederland! Typisch Nederlands zo in de duinen, helemaal vet. Niet altijd het negatieve overal van inzien stelletje pessimistische klompen lopers… en er zijn meer races hè, de rest is niet ineens over.
lincoln zegt
@ontploffer:
Pauperentertainment is idd “vet” ..
chrisvis zegt
@ontploffer: als de Nederlanders zelf al kritisch zijn, hoe denkt u dan dat de internationale f1 liefhebber op Zandvoort gaan reageren?
theblazerunner zegt
@chrisvis: Nederlanders, en dan vooral linkse, zijn enorm zelf-kritisch.
baklava zegt
Het gaat toch naar Assen. Dus wat maken die aanpassingen uit?
m550d zegt
Mooi, blijf maar lekker weg uit Assen. Kunnen we daar tenminste fatsoenlijk blijven motorrijden :-). Groet’n uut Drenthe!
dirkv zegt
Volgend jaar F1 op Zandvoort, ja natuurlijk.
Volgend jaar ook het EK en WK voetbal en niet te vergeten de winter en zomer olympische spelen in de Lage Landen.
fmgarcia zegt
@dirkv: Ik ga alvast trainen op de bank morgen!
dirkv zegt
@fmgarcia: Goed bezig! Vergeet maandag niet om een sabbatical aan te vragen voor 2020.
pomoek zegt
Over opportunisme gesproken. 30 jaar is er geen enkele sprake van een GP in Nederland. Wint Verstappen een paar races: gaan we opeens door roeien en ruiten en moeten we en zullen we.
theracingelf zegt
Voor de sport is dit echt schandalig… Liberty wil voor 2021 nieuwe reglementen om het racen en inhalen te verbeteren maar ondertussen gaan ze naar een circuit waar inhalen praktisch onmogelijk is. Dit wordt een enorm fiasco, Zandvoort is compleet ongeschikt voor de Formule 1. Niet dat de gemiddelde Verstappen “fan” daar iets om geeft trouwens, die willen alleen maar in het oranje staan feesten en heel hard pils roepen, ze geven geen ene reet om de sport zelf.
kenner zegt
@theracingelf: het wordt een veredeld carnaval/Koningsdag met prins Max.
potver7 zegt
Moet nou iedere keutel die gelaten wordt over F1 in Zandvoort met een BREEK aangekondigd worden? Zucht…
gandini zegt
@potver7: Ja ho! Deze breek was terecht! Ze slopen immers het halve circuit.
beetec zegt
Ik ben het eens met alle kritiek en waarschijnlijk staan we als Nederland gigantisch voor lul met de Dutch Grand Prix maar toch.. vind het toch geweldig als ie er komt!
fmgarcia zegt
Heb geen mening. Daarvoor hou ik te veel van f1.
drdrift zegt
Ik eis een parlementaire enquete plus een referendum over de gang van zaken bij de toewijzing voor Zandvoort als F1 locatie voor de Dutch GP indien er meer dan 1 euro gemeenschapsgeld / belastinggeld in wordt gestoken..
antoombom2000 zegt
@drdrift: en als dit nou gecombineerd wordt met toeristenbelasting?
dondeboer zegt
@drdrift: de gemeente Zandvoort steekt r vier miljoen in. Het wordt dus tijd om Rutte te bellen.
HZW zegt
Als de Hugenholtz-Bocht wordt “opgeschoven” dan gaat dat ten koste van de Hunzerug.
En alleen het rechte stuk verbreden is ook zinloos, de hele baan mag wel 1.5 m1 breder worden.
Verder lijkt het mijn ook geen overbodige luxe om een nieuwe pit straat en pit boxen aan te leggen.
drdrift zegt
@HZW: en niet vergeten het tunneltje te verdiepen anders kan de motorhome van Lewis er niet onderdoor
HZW zegt
@drdrift: Door het verleggen van de Hugenholz-bocht is het ook eigenlijk niet meer de Hugenholz-bocht, want hij wordt in principe verknalt en raakt zijn karakter kwijt voor de Hunzerug geld eigenlijk het zelfde, dat wordt dan waarschijnlijk een Hunzerug-je.
Als ze van de Gerlagbocht gelijk omhoog gaan dan blijft er ook niets meer over van alle 3 de bochten.
dailydriver zegt
We hebben altijd nog de DTM..
theracingelf zegt
@dailydriver: Op Assen…
HZW zegt
@dailydriver: Ja op Assen omdat de DTM geen heil meer zag in Zandvoort.
HZW zegt
De nieuwe DTM auto’s worden volgens zeggen 1.5 sec sneller per ronde, waardoor inhalen op Zandvoort minder makkelijk wordt, omdat de auto’s te snel worden om in andere bochten nog in te kunnen halen.
Voor de F1 wordt het probleem nog groter, inhalen aan het eind van het korte rechte stuk wordt ook nog een dingetje.