Misschien niet meer verwacht, maar toch gekomen. Nyck de Vries wordt F1 coureur!
Eigenlijk al sinds Nyck de Vries de F2 titel pakte, maar zeker sinds hij ook de FE titel binnen angelde, zoemt de vraag rond in de F1 wandelgangen. Zeker in de wandelgangen die Nederlandse straatnaambordjes hebben. Wordt Nyck de Vries alsnog een heuse F1 coureur? Of wordt het toch de volgende Tom Coronel -sorry Tom-?
Wel de vraag kan vanaf vandaag de ijskast in, want na morgen zal DEV zich voor de rest van zijn leven F1 coureur mogen noemen. Nyck gaat namelijk morgen rijden voor Williams. Pascal Wehrlein, die Nyck geen F1 zitje gunt, zal dus wel balen. Maar het betekent ook dat we voor het eerst sinds de Braziliaanse Grand Prix van 2006 Double Dutch op de grid hebben! Destijds waren het boezemvrienden Christijan Albers (in de Spyker) en Robert Doornbos (in de Red Bull) die voor ons de kastanjes uit het vuur moesten halen.
De deal van Nyck is er voorlopig een voor slechts één race. Vaste Williams-kracht Alexander Albon heeft wat pijn rechts onder in de buik gekregen bij McBurney. Echte kenners weten dan al hoe laat het is: dat is een appendicitis (nou ja, vaak althans). Albonio moet onder het mes, maar het gaat hem verder relatief goed. Hij heeft in ieder geval niet zijn humor verloren, zo blijkt op Twitter.
Nyck krijgt nu dus de kans om in een direct vergelijk met Latifi te laten zien wat hij waard is. Als hij volgend jaar ook een zitje wil bij Williams, is het wel handig om Goatifi even te vermorzelen. Gelukkig slaagde Nyck daar in de F2 wel in toen de twee om het kampioenschap streden. Dus het moet kunnen lukken. No pressure.
Gisteren kwam de Vries overigens ook al in actie, maar dan voor het team van Aston Martin, in de auto van Vettel. Een kleine excursie door het grind voorkwam dat de Vries een representatieve tijd kon zetten. Eerder dit jaar reed hij al een training voor Mercedes en voor Williams. Een totale vreemde voor de auto is hij dus niet. Enfin, vandaag en morgen dus de baptism of fire. Heb jij er vast vertrouwen in?
Fruitcake zegt
Jammer, er zijn veel betere coureurs.
sportabgasanlage zegt
Maar die voldoen niet aan de voorwaarden (bjjv super licentie, contract, ingepland staan, ervaring in de auto, etc)
soes750 zegt
Maar nog veel meer slechtere, dus wat is je punt. Ik gun het hem wel. Nu kan hij zichzelf bewijzen. Doet hij het goed, dan vergroot hij z’n kansen voor 2023. Zo niet, pech gehad.
willeme zegt
@fruitcake:
Is dat eigenlijk wel zo? Van de coureurs die zó kunnen instappen is het niet zo’n slechte optie, denk ik.
potver7 zegt
Laten we eerlijk zijn: voor die ene race heeft het helemaal geen zin om heel ingewikkeld te doen om een reservecoureur in een auto als de Williams te zetten. Niemand verwacht veel van zo’n invaller, ook de beste coureur die je kunt krijgen gaan geen potten breken. Nyck is reserverijder bij Mercedes, dus dit biedt dat team de mogelijkheid om even te checken hoe hij zich staande houdt in een F1-race, en Williams heeft een rijder die toch al een beetje ervaring met de auto heeft. Geen rare keuze dus.
okdoei zegt
Zo lang ie voor Latifi eindigt doet ie het goed. Heel veel verwacht ik niet, alles extra is mooi meegenomen.
Robert zegt
…en ondertussen heeft ie z’n teamgenoot al in de eerste kwalificatie achter zich gehouden. De Vries naar Q2! Latifi Q3 and out!
willeme zegt
Schitterend gebit, ik kan niet anders zeggen.
kniesoor zegt
Benieuwd naar de visie van @Edge in dezen.
Edge zegt
Ik vind het ontzettend jammer voor Albon, maar voor Williams en De Vries is dit natuurlijk perfect. De gozer die nu in die auto zit in een rechtstreekse vergelijking tegen wat volgens de media de topkandidaat voor dat stoeltje is.
En voor Nyck vind ik het ook geweldig. Los van wat je van hem als coureur of persoon vind, is het natuurlijk niet te verkopen dat de afgelopen drie jaar maar één F2 kampioen direct naar de F1 is doorgestroomd. Met de aanstaande titel van Drugovich en zijn waarschijnlijke reserverol bij Aston Martin wordt dat zelfs één uit vier. Dat De Vries dan nu alsnog een kans krijgt, zij het een paar jaar te laat en door niet de meest leuke omstandigheden.
bobinthebottle zegt
Mooie kans, laat maar zien wat je kan (al kan dat lastig zijn in een Williams). Ben wel benieuwd wat zijn kansen zijn op een stoeltje; werkt de huidige NL F1 gekte in zijn voordeel of juist niet?
jaapiyo zegt
Ik denk het wel. Het was vaak de een zijn dood et cetera, met Jos en Tom bijvoorbeeld en Christijan en Robert, omdat ze in dezelfde vijver met sponsoren visten. Maar inmiddels is Max zó groot dat de vloed alle boten omhoog tilt schat ik in. Daarnaast laat Max zien dat Nederlanders op zich kunnen winnen. Ik heb altijd het idee gehad dat Finnen als Bottas en Kovalainen altijd beter ingeschat zijn dan ze waren omdat men dacht ‘dat zou zomaar de nieuwe Rosberg/Hakkinen/Raikkonen kunnen worden…’
sportabgasanlage zegt
Nico is gewoon een Duitser, ook al is Keke zijn vader en ligt er ergens achter in zijn nachtkastje een Fins paspoort te verstoffen… Maar verder heb je gelijk.
pignon zegt
Dat is toch ontzettend leuk voor DEV. Zo dichtbij gekomen en nu eindelijk een echte race. Dat zouden veel meer mensen hier wel willen, gegeven de soms zure reacties. Ik hoop voor hem dat ie er plezier aan beleefd en een beetje vooruit kan komen.
sportabgasanlage zegt
Dit dus. Eerste prio voor Nyck is de race zonder kleerscheuren uitrijden. En als hij geluk heeft, eindigt hij voor Latifi. Meer kan je niet vragen.
panam1 zegt
Wat is er met Autoblog gebeurd in de afgelopen jaren………dit nieuws stond 2,5 uur geleden al op Vandaag Inside. Vroeger had je hier bij alle topics gemiddeld 75 / 100 reacties, tegenwoordig is het gemiddelde 15. Als je wat post duurt het 10 / 15 minuten voor het zichtbaar is, jullie lopen achter – waar jullie vroeger vooraan stonden. Zonde……
sportabgasanlage zegt
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij schrijven de bloggers hier voor de lol en in eigen tijd. Het is geen betaalde baan.
En vele reaguurders (waaronder ik) staan op de spamlijst en moet de reactie eerst gekeurd worden.
Dan wordt je automatisch wat selectiever met reageren. En sommigen (@lincoln bijvoorbeeld) zijn daardoor helemaal afgehaakt.
camber24 zegt
De bloggers worden gewoon betaald, het zijn betaalde banen (al dan niet fulltime). Lol hebben ze er echter zeker wel in denk ik hoor ;-)
harrie zegt
Inderdaad, mooi toch voor hem. Dat zure gezeik, hij is een logische keuze en kan echt wel een potje sturen.
michelF zegt
Hoppa! Nyck door naar Q2
sportabgasanlage zegt
4e startrij, mogelijk naast Max.