Die stewards van de FIA hebben Verstappen nog meer straf gegeven. Ditmaal voor de remactie op Lewis Hamilton.
De GP van Saudi-Arabië 2021 is de beste verschrikkelijke race die we de afgelopen jaren gezien hebben. Als we de vergelijking met voetbal maken, lijkt het voornamelijk op de Battle van Nuremberg tijdens het EK in 2006. Een wedstrijd waarbij het gele en rode kaarten regenden en er weliswaar veel spanning was, maar voornamelijk door de chaos.
Enfin, de stewards moesten nog eventjes het een en ander bespreken. Ondanks dat Verstappen Hamilton er voorbij had gelaten (drie keer kreeg Hamilton de ruimte), had Verstappen een 5 seconde penalty gekregen. Die was opmerkelijk, maar deze zo mogelijk nog opmerkelijker (als we door een oranje bril kijken, uiteraard).
Verstappen nog meer straf
Max Verstappen krijgt namelijk nóg meer straf van de FIA. In dit geval gaat het om de actie waarbij Verstappen Hamilton voor probeert te laten. Het leek vrij duidelijk dat Verstappen ruimte gaf aan Hamilton, maar Hamilton en de stewards zagen dat anders. Met name het plotselinge remmen gaven de doorslag voor de FIA om een straf uit te delen.
De straf is een 10 seconde penalty. Die wordt bovenop de racetijd van Verstappen geteld. Ondanks dat het een fikse straf is, is het er wel eentje zonder consequenties. Ook met die 10 seconden extra straf, behoudt Verstappen nog gewoon de tweede plaats.
Remactie
Beide coureurs wilden pertinent niet als eerste de bocht in gaan, omdat ze dan eenvoudig verschalkt konden worden op het rechte stuk. Dat was dus meteen ook de reden dat Hamilton er niet voorbij wilde gaan. In tegenstelling to wat de zevenvoudig Wereldkampioen zei, wist Hamilton dus degelijk wel wat er aan de hand was. De locatie van de actie zinde hem dus niet (ook wel begrijpelijk). Echter, de crash is dus te wijten aan de plotselinge remactie van Verstappen, aldus de FIA.
Lewis Hamilton en Verstappen zullen vooralsnog de race op Abu Dhabi aanvangen met een gelijk aantal punten.
550maranello zegt
Opmerkelijk. Hamilton wilde dus niet voorbij ivm het DRS punt maar toen Max bij remde om ook niet als eerste te gaan was Max fouter dan Hamilton volgens de FIA. OK. Ik denk niet dat ze de race samen uitrijden in Abu Dhabi…
Johanneke zegt
Crash, max straf, puntje eraf, hamilton kampioen. Dit seizoen, hier kan je boeken over schrijven.
amphiby zegt
@Johanneke: Hoeveel hulp van de FIA kun je krijgen in een jaar, en zéker in één race… echt schokkend gewoon.
Dat Max geen kampioen wordt prima, maar dat HAM het wél zou worden is voor dit seizoen zo ongeveer het oneerlijkste dat bestaat. Ik denk dat ik inhoudelijk niet eens uit hoef te leggen waarom, gezien de eindeloze lijst aan vergrijpen waarvoor ie niet gestraft is. Is ook geen beginnen aan…
Ik begin me stiekem af te vragen hoe groot de geldstroom van Mercedes naar de FIA is. Kan niet anders dan dat daar iets gebeurt.
mashell zegt
Zet die oranje bril eens af. Toen Lewis Max aantikte kreeg Lewis een lichte straf, nu Max als een idioot een braketest doet krijgt Max een lichte straf. Qua vergrijpen en straffen gaan ze gelijk op. En qua zaken als achteraan moeten starten en punten ook.
boriske zegt
Zijt jij je zwarte bril eens af. Onnodig traag rijden (door er niet voorbij te willen) -> dat is wat je idool deed mag niet.
T16 zegt
Abu Dhabi wordt een thriller, super spannende apotheose van een pracht seizoen voor de nieuwe kampioen.
Wordt Max dit jaar onverdiend geen kampioen dan gaat hij toch zeker volgend jaar wel linke Lewis inpakken.
Kortom: Lewis is oud, Max is nieuw.
brammetjedeb zegt
@T16: ik vind lewis toch verrekte goed rijden voor een ouwe lul. Redelijk foutloos (botsing daargelaten) en met een berg winnersgeluk. Was die eerste rode vlag niet geweest was hij onbedreigd winnaar geworden.
We gaan hopen dat abu dahbi niet teveel in het voordeel van Mercedes veranderd is, dat red bull dan wél de pace heeft en dat Max zijn banden het volhouden. Of eerste bocht eraf…
Svenska II zegt
@T16: Ik hoop het, maar met de nieuwe regels komend jaar kan alles weer anders zijn. Misschien wordt Mazepin wel fluitend kampioen volgend jaar…
bernoulli zegt
Mooiste scenario voor de laatste race!
wif1 zegt
Belachelijke beslissing, op deze manier kan Hamilton nooit verliezen. Hem er de volgende race lekker vanaf kegelen
flyerbunch zegt
Mercedes had Lewis niet op tijd geïnformeerd, maar hij wist dondersgoed dat die DRS lijn Max een voordeel zou geven en daarom vertraagde hij ook en ging hij niet direct voorbij. Max trapte iets dieper de rem in en dat mag blijkbaar niet volgens de stewards! In het echte leven kon Lewis er dus gewoon voorbij en zou hij in fout zijn, maar ze gingen mee in het brake check verhaal van Lewis. Thx Connelly!
“In deciding to penalise the driver of Car 33, the key point for the Stewards was that the driver of car 33 then braked suddenly (69 bar) and significantly, resulting in 2.4g deceleration. Whilst accepting that the driver of Car 44 could have overtaken Car 33 when that car first slowed, we understand why he (and the driver of Car 33) did not wish to be the first to cross the DRS [line]. However, the sudden braking by the driver of Car 33 was determined by the Stewards to be erratic and hence the predominant cause of the collision and hence the standard penalty of 10 seconds for this type of incident, is imposed.”
chrisvis zegt
@flyerbunch: …iets dieper? Een afremmende kracht van 2,4G is nu niet bepaald een beetje afgeremd he…
macready zegt
2.4G is daar ongeveer halve kracht. Voor straatauto’s onbereikbaar maar voor een F1 auto dus inderdaad een beetje een lachertje . Normaal afremmen gaat bij die snelheden met zo’n 5G. Alleen het loslaten van het gaspedaal genereert al ruim meer dan 1G (dankzij luchtweerstand en downforce), nog voordat je het rempedaal aanraakt.
quincy zegt
Bij een F1 auto valt dat ook wel weer mee hoor. Maar ze wilden gisteren duidelijk Mercedes en Lewis niet straffen. Want dat ze accepteren dat Lewis erachter blijft hangen vanwege de DRS lijn, is gewoon de slechtste reden ooit. Dan had Lewis er alsnog naast kunnen gaan rijden in plaats van recht achter. Maar Lewis had er ook heel makkelijk voorbij gekund. Het is te zielig dat Max bestraft wordt voor het opvolgen van een order van de FIA en het team en Lewis weer eens niets krijgt.
Les voor de volgende keer, niet naar de FIA luisteren en gewoon blijven doorrijden. Want als iemand anders zo dom en lomp is om in je te rijden, ben jij de Sjaak.
Ik vind het ook zo prachtig dat er hier een aantal dan schreeuwen dat Lewis zoveel meer ervaring heeft. Maar zo achterin rijden was gewoon echt een debiele en onnodige actie. Hij remt al mee en had toen al links van Max kunnen gaan zitten. Vanuit die positie was het spel om de DRS ook mogelijk geweest. Alleen heeft Lewis weer het geluk dat de schade meevalt. Tweede helft van het seizoen heeft Lucky Lewis naast heel goede races in Brazilië en Qatar ook wel weer echt het geluk aan zijn zijde.
Richmond zegt
@flyerbunch: hoezo gaat de FIA zich bemoeien met mogelijkheid van inhalen. Als het duidelijk is dat Lewis kon / mocht inhalen dan had hij dat moeten doen. Heeft hij niet gedaan, dan is de kans voorbij. Maar Mercedes wordt hier op alle manieren gematst. Natuurlijk had Verstappen niet zo hard moeten remmen, maar als die actie geen gevolgen heeft gehad. Moet het ook niet meegenomen worden in deze situatie. Want je kunt ook beoordelen dat hij harder remde omdat hij zag dat Hamilton hem niet inhaalde. Het wordt allemaal wel heel erg in het voordeel van Mercedes uitgelegd
flyerbunch zegt
@flyerbunch: update: ondanks dat het hele gebeuren wordt overschaduwd door het ‘braking incident’ en internationale media Max schuldig achten aan onsportiviteit zegt nieuw bewijs toch ff iets anders! De telemetrie van Max en Lewis zegt dat Max al langer remde en Lewis hetzelfde deed, maar dat hij versnelde op het einde! Zie link:
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/100665/telemetrie-laat-juist-onregelmatigheid-zien-bij-hamilton-en-niet-verstappen.html
440igc zegt
Goeie race gister maar ben sind gister geen f1 fan meer door de fia die alles neuke omdat er te veel regels zijn en dat zeg ik niet omdat verstappen 2de is maar de fia maakt de sport kapot in mij ogen laat ze het lekker op de baan uitvechten oh nee wacht dan wint max dus gaat de fia zich er mee bemoeien
rolov zegt
De enige goede beslissing voor Max is nu dat hij Hamilton eraf rijdt komende race . Samen er af . Een schumachertje .
Richmond zegt
@rolov: alleen in tegenstelling tot Schumacher denk ik niet dat Verstappen ermee weg zou komen
sportevo zegt
En dan denk jij dat hij daarmee wegkomt? Dat ‘Schumachertje’ heeft hem in 1997 de tweede plek in het kampioenschap gekost.
En in combinatie met al zijn andere dubieuze acties dit jaar valt de actie van Hamilton in Silverstone (waar ik nog steeds van mening ben dat beide daar even veel schuld hebben) in het niets maar toch is dat dan gerechtvaardigd?
Maar als men Verstappen zo kampioen wil zien worden, lekker sportief en lekker triest. Als het andersom zou zijn, dan zou heel Max kijkend Nederland ontploffen.
brammetjedeb zegt
@sportevo: nee, Max wel kampioen, geen crash. Of één waar hij niet per se schuld aan heeft…
mashell zegt
En dan Max voor altijd gediskwalificeerd en wat mij betreft ook persona non grata in Nederland.
917 Porsche + Audi zegt
@rolov: Vergeet ook Ayrton Senna niet. 1990 Suzuka.
SickDon zegt
Hierbij zou eigenlijk een #putlewisinthewall beweging in de wereld geslingerd worden. Wat een slap verhaal van de stewards. Ik zeg het nogmaals Verstappen wordt geen kampioen. Alleen door de onduidelijke stewards die blijkbaar door Mercedes betald worden.
tborre zegt
@sickdon: begrijp je reactie als max fan. Maar objectief is max beetje teveel de grijze zones aan het opzoeken. Kijk objectief en stel vast dat ie hard remt. Omgekeerd had dit ook een straf geweest voor Hamilton. Mensen breed duwen is iets day max na Brazilië aan zichzelf te danken heeft. En voor de race was al duidelijk dat die chicane afsnijden altijd bestraft zou worden. Dus hij wist het zelf. Max is een zeer goede rijder. Maar hij mist her en der nog wat mentale koelte om de stap te zetten. Hopelijk heeft hij als hij dat kan een goede wagen. Geen kampioen heeft ie aan allerlei factoren te danken, en dat is niet Lewis.
Pixed zegt
Eraf rijden maar lees ik hier. Wat een sportievelingen toch deze “autosportfans”. Ben ervan overtuigd dat beide piloten de wereldtitel willen behalen op basis van hun prestatie, en niet op de manier wat hier gesuggereerd wordt. Ik kijk uit naar een race tussen ervaring/talent en talent.
alfapeter zegt
Hoewel ik het met je eens ben inzake het sportieve heb ik een beetje mijn twijfel over de piloten wat dat betreft, bij de ene trouwens nog wat meer dan bij de andere.
banderas zegt
Ach kom, we weten allemaal hoe Max is als hij voorbij wordt geknald bij de start of hem dus voorbij moeten gaan. Dan wordt ie geen nette coureur meer maar roekeloos. Hij ging vol op de rem en niet super duidelijk aan de kant om Ham te jennen. Dat Ham tegen ‘m aan reed vond ie waarschijnlijk alleen maar mooi en dacht zo te kunnen winnen. Zet die oranje bril af.
alfapeter zegt
Ik denk dat iedereen wel weet wat Max probeerde te bereiken door in het midden van de baan te remmen. Als het werkelijk de bedoeling was Hamilton erlangs te laten moest hij alleen maar wat aan de kant en het gas even lossen.
Ik ben geen voorstander van tijd- en gridstraffen, deze kunnen tactische overtredingen niet voorkomen. Een puntenaftrek maakt een straf veel concreter
Gulli zegt
Laat Lewis maar lekker kampioen worden, dan is hij zo snel mogelijk opgerot. Kan Max het volgend jaar nog een keer proberen tegen Russell, wat ook geen makkelijke gaat worden maar dan is dit gezeik in elk geval weg. Lewis mag niet verliezen, krijgt ALTIJD de stewards aan zijn kant en ‘kan niets fout doen’ lijkt het wel. Zelfs als hij de baan afschiet in een van de weinig echte foutjes die hij heeft gemaakt, in het grind vast komt te staan, er op een of andere manier met een rondje achterstand toch uit weet te komen wordt die gast nog 2e. Hoe dan.
Max reed een bijzonder lelijke race gisteren maar als je tegen én een dominant Mercedes met His Eternal Greatness achter het stuur én de FIA met Gary fcking Conolly rijdt heb je misschien ook geen andere keus dan de tegenstander maar gewoon van de baan te rammen.
mashell zegt
In het begin van Max zijn tijd van Red Bull zijn de stewards ook heel soepel naar hem geweest. En nu zijn ze nog steeds soepel, voor een idiote actie als deze een straf uitdelen die geen consequenties heeft dan heb je echt geluk, Max mag wel weer een appeltaart voor de stewards gaan bakken.
Gulli zegt
Strafpunten op je licentie zijn ook consequenties. Tijdens de race heeft hij er geen last van gehad, maar het komende jaar mag hij weer op de blaren zitten
Gulli zegt
Oh ja, men klaagt wel eens dat Red Bull voordeel heeft aan een tweede team waarmee ze samen kunnen werken, nou lekker voordeel. Gasly heeft 1x vrij opzichtig Max erlangs gelaten vorige race maar verder hebben ze er alleen maar last van lijkt het.
Ondertussen heeft Toto de helft van de coureurs onder zijn hoede en die lui willen koste wat kost meneer Wolff ten dienst zijn, ook al zitten ze niet bij Mercedes, kijk maar naar Ocon gisteren. Waarom mag Toto manager zijn van zoveel mensen op de grid terwijl ze bij andere teams zitten? Is dat niet net zo oneerlijk als een zusterteam hebben?
retetikker zegt
Is dit relevant?
alassad zegt
unpopular opinion: Natuurlijk heeft Max hier schuld. Hij rijdt op de racelijn, vertraagt, en op het moment dat sluwe vos Hamilton hem doorheeft en ook vertraagd, gaat Max keihard op de rem staan.
Kom op jongens, ik ben in principe ook pro-Max, maar zet aub die oranje bril af.
Jetlag zegt
Ik begrijp dat de vele Max fans door de oranje bril van de Ziggo-ploeg beïnvloed worden, maar het interview met Lewis, na de race maakte alles al duidelijk: Max wilde de plek niet te vroeg en opzichtig afstaan, om bij de DRS-zone aan te kunnen sluiten, om na de bocht de plek weer terug te pakken. Maar Lewis doorzag zijn plannetje…
Vertrouwend in het goede van de mens, denk ik dat Max niet wist dat Lewis direct achter hem zat en hoopte hij met de remactie dat Lewis er voorbij zou schieten, zodat die alsnog als eerste de DRS-zone zou rijden.
Ga ik van het slechte uit, dan denk ik dat Max het wel wist en hoopte hij dat Lewis z’n vleugel zou beschadigen en de pits in zou moeten….
Dat ze naderhand tijdens de interviews het op een “misverstand” gooien is natuurlijk logisch, want zo voorkom je het verwijt dat de touché voorkomen had kunnen worden.
In elk opzicht hebben de data duidelijk gemaakt dat Max geremd heeft en is de straf en met name de schuldeis terecht.
Gulli zegt
Ik denk niet dat Max wilde dat Hamilton erop zou klappen. Dan had hij namelijk kans op een lekke achterband of zelfs een kapotte ophanging, terwijl Lewis door zou kunnen rijden en een nieuwe neus kunnen halen. Dat risico neem je niet bewust.
mashell zegt
Terechte beslissing van de stewards, de wijze waarop Max hier remde om Lewis te dwingen in te halen voor de DRS lijn was gewoon onprofessioneel.
quincy zegt
Maar Bottas die super langzaam gaat rijden en Lewis die hetzelfde doet naar de grid wordt dan wel getolereerd. Ze spelen allemaal spelletjes om zelf het meeste voordeel te halen. Wanneer Lewis zo’n wijsneus is dat richting de grid te doen, moet je ook accepteren dat iemand anders het doet. Daarnaast denk ik helemaal niet dat Max er weer voorbij had gekund, maar alleen aansluiting had kunnen vinden.
Dit is nog even los van de nieuwe data die lijkt aan te tonen dat Lewis gas gaf en het dus zelf veroorzaakte. Dan is het helemaal een hypocriete pannenkoek met zijn brake check. Hij roept het hardst dat hij het op de baan wilt uitvechten, maar zeikt alleen maar om voordeel te halen. Net een kleuter.
macready zegt
En plotseling hard afremmen midden op rechte stukken om een volgens de regels te groot gat te creëren met de safety car tijdens VSC en/of voor de (her)start, waardoor het halve veld achter de Ham zo’n beetje tot stilstand komt, teveel afkoelt en bijkans ook in elkaar knalt, dat is allemaal oke. Want de Ham moet zijn proefstartjes kunnen maken, achterbandjes extra opwarmen en zijn psychologische spelletjes ongehinderd kunnen uitoefenen.
Halve kracht afremmen nadat je al ruim duidelijk hebt gemaakt (bij uitkomen van de bocht van het gas= al ruim 1 G vertraging, daarna terugschakelen en meer geduld) dat je de Ham er lang gaat laten, is echt schandeloos gevaarlijk. *eyerolls*
cthijs zegt
Bik denk dat ze nu bij rb een protest gaan indienen dat de voorvleugel van Lewis te sterk is
JW zegt
Wat max in de eerste bocht deed kon echt niet.. Maar de rest van de race was Hamilton toch aan het janken en zaten ze te treiteren. Kerl heeft ook wel een mega goeie voorspoilert😂