En nog een merk bijt in het stof.
Nissan heeft vandaag volgens Automotive News een tikje op de vingers gekregen van de Zuid-Koreaanse autoriteiten. In hun Qashqai of satansap zouden ze een defeat device gebruikt hebben om de uitstootnormen te halen. Eerder al werd de Japanse fabrikant hiervoor een boete van 330 miljoen Won opgelegd. Klinkt als een bak geld, maar eigenlijk is het maar zo’n 250.000 Ekkermannen.
Nissan ging in beroep tegen de straf en klaagde zelfs de regering aan voor reputatieschade, maar kreeg de deksel vandaag op de neus. De rechter oordeelde dat de eerder opgelegde straf terecht was. Daarbij is de verkoop van het model in kwestie op last van het gerecht inmiddels gestaakt en moet Nissan 814 Qashqai’s terugroepen. Of Nissan die auto’s terug moet kopen of mag/kan aanpassen is nog niet bekend.
Het getroffen model wordt door Nissan gebouwd in het Britse Sunderland. De motor is afkomstig van partner Renault. Tot op heden is de Franse fabrikant wel eens gelinkt aan sjoemelpraktijken, maar leek toch een beetje onder de radar te blijven. Dit is dan ook geen goed nieuws voor het merk, hoewel het sowieso twijfelachtig blijft of de Europese autoriteiten hun eigen industrie hard durven te bestraffen.
lekkaah zegt
Zkorea is lekker bezig, ze zijn ook flink aan het huishouden in de techsector (vooral buitenlandse multinationals)
mashell zegt
@lekkaah: ook de lokale Zuid Koreaanse multinationals doen anders lekker mee. Samsung wordt er van verdacht de president omgekocht te hebben.
banaan7 zegt
Bijt in het gijnstof
banaan7 zegt
@banaan7: i fked it up…
ukbob zegt
Is dat het Renault blok dat ook in Mercedes A, CLA enz gekeverd wordt..?
Dan kan dit ook nog wel eens een flinke ‘olievlek’ (see what I did there..?) worden!
granlusso zegt
@ukbob: Jep, dat kan nog wat worden
boxergt zegt
@ukbob: olievlek is alleen leuk als het om VAG gaat …
robert110 zegt
En toch blijf ik vinden dat hoewel het niet netjes is, het ook niet verkeerd is wat er gedaan wordt.
stfu zegt
@robert110: want?
robert110 zegt
@stfu: Omdat iedere auto die ze de weg op sturen gewoon aan de norm voldoet. Als je morgen een willekeurige Nissan Qashqai diesel van de weg plukt en deze aan de officiële test onderwerpt dan zal deze (ongeveer) aan de norm voldoen. Dat de auto in de praktijk niet bij de norm in de buurt komt veranderd daar niets aan.
Natuurlijk is dat niet netjes maar als je het heel nuchter bekijkt is het ook niet verkeerd.
phevtreb zegt
@robert110: oneens, ze hebben software aan boord die herkent wanneer er getest wordt. Alléén tijdens een testsituatie wordt het systeem zo aangepast dat ze aan de normen voldoen.
Dit houdt in dat als er 1 onbelangrijk ding wordt aangepast in de test situatie, (stel ze laten de achterwielen langzaam meedraaien) de software de testsituatie niet herkent en dus niet het systeem op “testprogramma” zet en dus niet aan de norm voldoet.
Dat is willens en wetens de boel bedonderen, omdat er dus speciaal een programma is geschreven om de boel te flessen.
robert110 zegt
@phevtreb: Dan nog steeds voldoet de auto aan de norm zoals die officieel getest wordt.
De manier hoe ze het voor elkaar hebben gekregen is niet netjes maar hij voldoet wel aan de norm.
phevtreb zegt
@robert110: ik ben het niet met je eens.
Vergelijking
Stel:
Jij rijdt elke dag met 200km/h over een 80 km/h weg met een flitspaal. Nu heb jij software gemaakt en op de flitspaal geïnstalleerd, zodat die flitspaal ervoor zorgt dat de politie ziet dat jij keurig 80 rijdt.
Niets aan de hand volgens jou, omdat je toch aan de regels voldoet?
Dit is hetzelfde als VAG, ze maken/maakten software om ervoor te zorgen dat de uitstoot in theorie laag was en die software wordt alleen in een testomgeving geactiveerd, in de praktijk was er geen mogelijkheid die uitstootwaarden te kunnen realiseren, omdat de computer ziet dat de auto niet op de testbank staat en hij op een ander programma draait.
Er is dus geen mogelijkheid om op de openbare weg, datzelfde “schone” programma te activeren. Ze voldoen in de praktijk dus NOOIT aan de gemeten uitstootwaarden.
Dat noemen ze de boel bedonderen.
O plaat zegt
@phevtreb:
Jouw vergelijking klopt niet. Het zou eerder zijn dat je 200km/u rijd op een baan waar je 80mag maar waar je software hebt om de flits paal te herkennen en je daar 80 rijd. VW wist wat de test was en bouwde autos die aan de (afgesproken) test voldeden. Volledig immoreel en het is de boel belazeren maar ik snap robert110 zijn standpunt wel.
phevtreb zegt
@shiva: mijn vergelijking klopt niet helemaal, maar die van jou ook niet.
Om het vergelijk verder te trekken, de auto kan niet zachter dan 200 km/h. Alleen bij de flitspaal kan hij een programmaatje activeren waardoor de flitspaal denkt dat hij 80 rijdt, maar hij kan alleen maar 200 rijden.
phevtreb zegt
@robert110: bovenstaande is van toepassing op VAG, ik heb me er niet genoeg in verdiept om te weten of er in dit geval bij Nissan ook echt sjoemelsoftware aan boord was.
fanboy zegt
@robert110: Dat is niet terecht, wanneer de auto/motor echt in een andere schonere modus gaat draaien op de testbank. Ja hij haalt de testnorm inderdaad, maar eenzelfde belasting patroon op de weg (maar dan met sturen, en geen computer eraan etc) levert dus meer uitstoot op. Dat schiet het doel van de test voorbij.
mout zegt
814 exemplaren?!
Ik weet best dat diesel niet populair is, daar. Maar dan voer je zo’n model toch gewoon niet?
trustmeiamanengineer zegt
Die Koreanen proberen ook gewoon ‘ff een concurrent aan te pakken.
Ben wel benieuwd wat dit voor Renault gaat beteken. Meestal is het motormanagement wel per model (en merk) verschillend. Maar of de Japanners speciaal voor 1model een VAG’ je gedaan hebben moet dan nog maar blijken.
henkhupelschoten zegt
Die Nissan is de broer van de Kadjar? Zullen onrustige tijden worden bij Renault.
Henk_he zegt
Ik heb ’t al vaker gezegd, maar de gemiddelde consument ligt geen nanoseconde wakker van CO2 uitstoot en of daar wel/niet mee gesjoemeld is. De reputatie van merken lijdt er ook niet/nauwelijks onder blijkt wel uit alle verkoopcijfers. Dus ik vermoed dat Nissan/Renault deze kleine crisis ook wel weer te boven komen.
robert110 zegt
@henk_he: En toch zal iedere slecht geïnformeerde meeloop geit meteen roepen dat het allemaal vreselijk is wat die merken doen, massa moord, dat is het.
Want och och wat is het allemaal erg, en wat hebben we er een last van.
stfu zegt
@robert110: hebben we indirect ook.
robert110 zegt
@stfu: Het gaat om zo’n klein percentage extra wat er de lucht in wordt geslingerd dat het effect op jouw persoonlijk, ook op de lange termijn minimaal is.
Dutchdriftking zegt
Another one drives a duster, ehmm bites the dust.
john4545 zegt
Gottegot, wat een schijnheiligheid allemaal. Heeft er dan niemand ooit stiekum een rotje naar zn burmeisje gegooid? Willen jullie zeggen dat er ok maar 1 iemand bij is die geen goudendouceFrance-video met lapaay heeft gemaakt? Kom nou.
lincoln zegt
Nou en .. die dingen werden toch alleen maar in onderontwikkelde corrupte apenlanden verkocht ..
josvanrey zegt
@lincoln: op twee na het best verkocht in Het Sudan van Europa, je kreeg er ook een apensleutelhanger bij.
stuko zegt
Nou boehoe.. 360 reacties onder de sjoemelsoftware van Volkswagen. Nissan (en dus Renault) fucked up: 25 reacties..
lincoln zegt
@stuko:
Hier valt niet te zeuren over “de Amerikanen” en Trump ..
(Ik weet dat het in de Obama periode was .. maar die had nooit ergens mee te maken op 1 of andere manier) ..
Design_Driven zegt
Zo, zo, 814 exemplaren, lang leven de importheffingen/belasting op auto’s van buiten ZK die in daar niet mals zijn.
galgootje zegt
“In hun Qashqai OF satansap zouden ze een defeat device gebruikt hebben om de uitstootnormen te halen.”
@jaapyio moet dat geen “op” zijn?
[Sorry]
[/Taalnazimodus]
[/Sorry]
toyotafortuner zegt
Alles goed en wel…
Uiteindelijk doet het de klanten nauwelijks iets.
rob5nismo zegt
“Breek” als in chassis
carlo zegt
Ik heb een VWweegschaal gekocht, als mijn vrouw meekijkt geeft hij 15 kg. minder aan!
mrrallycross zegt
Dikke afzetmarkt daar ik korea