Net als de Galliërs houdt een merk dapper stand. De Mazda MX-5 wordt ook in zijn nieuwe vorm geen vaatwasser.
Zoals bekend worden alle auto’s tegenwoordig een vaatwasser. De plofmotor moet dood, lang leve de elektromotor. Een doorn in het oog van dino’s zoals ondergetekende. Hoewel, zoals collega @machielvdd laatst als optekende, echt heel erg dat al die driepittertjes en vierpittertjes met turbo in A-, B- en C-segmenters verdwijnen, is het nou ook weer niet. Het is nou niet dat die echt inspirerend zijn. Het is echter wel jammer dat de ICE verdwijnt uit puristische auto’s die draaien om ‘beleving’.
Zo’n plofmotor geeft nou eenmaal een soort automatische connectie. Het ding loopt op koolwaterstofverbindingen, net als wij. Het hart klopt, met de andere organen daarnaast. Soms gaat er iets mis of heeft ‘ie er geen zin in. Als het koud is bijvoorbeeld, of juist heel warm. Soms kookt er wat over of blijft de temperatuur juist erg frigide. Je moet een beetje zorgen dat ‘ie in het goede toerengebied blijft zodat er geen nukken optreden. Al dat soort van dingen heb je toch een stuk minder met een elektromotor. Als die er geen zin in heeft, fikt er meteen een heel vrachtschip af. En een emotionele band met een blender of vaatwasser hebben is ook een beetje apart. We oordelen niet, maar toch…
Gelukkig, zijn er initiatieven om de verbrandingsmotor aan het infuus te houden. Porsche ontwikkelt synthetische brandstof om de 911 te redden. En ook andere merken geloven nog in de ICE. Zo lanceerde Mazda onlangs een zes-in-lijn diesel, ongeveer twintig jaar nadat dat nog wenkbrauwen zou doen fronsen. Wie doet zoiets nog. Het is bijna bizar te noemen. Maar het heeft (daarom) ook wel wat moois.
Aan Autocar laat Joachim Kunz, Mazda’s Europese hoofd ontwikkeling, weten dat ook de MX-5 geen vaatwasser zal worden. De MX-5 is immers een symbool van bereikbaar puristisch rijplezier. Een atmosferische motor, achterwielaandrijving, een handbak, weinig gewicht, waar vind je dat elders nog? Het antwoord is bijna nergens. Behalve wellicht bij auto’s gebouwd in schuren in Engeland of bij Porsche, mits je minimaal een ton of twee op tafel legt.
It’s our brand icon and it is always treated very specially. At the moment, it looks like we will have this car forever, with this size and concept and combustion engine. Of course, some day, we will have to electrify it, but we want to keep this pure concept.
Joachim Kunz, zingt Bloodhound Gang’s Uhn tiss uhn tiss uhn tiss altijd als Kunz, Kunz, Kunz
Mazda heeft dus iets unieks in de aanbieding en is niet van plan daar verandering in te brengen. Dat hebben we overigens vooral te danken aan Japanners. Kunz geeft toe dat de MX-5 op het hoofdkwartier heilig is en de Europese tak van het bedrijf daardoor minder invloed heeft op wat er met het model gebeurt. Maar goed ook dus in dit geval. De nieuwe MX-5 komt naar verwachting omstreeks 2024 op de markt. Helaas is de kans dan wel weer klein dat de Alfa Romeo boven dit artikel, die op basis van de MX-5 ‘ND’ zou komen, er ooit nog echt komt.
O plaat zegt
Hulde! Blij dat er toch nog een paar opties zijn, mijn vriendin heeft nu een JCW roadster maar als die binnen X aantal jaar aan vervanging toe zou zijn lijkt dit wel een mooi nieuw alternatief.
str8six zegt
En dan een foto van een Alfa?
jaapiyo zegt
Deze Alfa zou ooit gebouwd worden op basis van de huidige MX-5. Helaas kwam het er niet van omdat men bij Alfa besloot dat Alfa’s altijd in Italië gebouwd moesten worden. Dus kregen we een slap aftreksel in de vorm van de FIAT 124.
Geen fraai Italiaans design op betrouwbare Japanse techniek dus. Gelukkig zullen we voor altijd wel betrouwbaar Japans design op fraaie Italiaanse techniek hebben, in de vorm van de Alfa Romeo Arna. Ware het niet dat die inmiddels allemaal weggeroest zijn.
lithiumion zegt
@jaapiyo: is dat zo? Zou de Duetto Tanta, hierboven afgebeeld, op basis van een Mada worden gebouwd? Bij mij weten was dit niet meer dan een kado van Pininfarina, ontworpen Louisch Vermeer, aan AR, voor hun 80 jarig bestaan.
jaapiyo zegt
Nou ja om er wat vuistdieper in te duiken: omdat de auto er nooit kwam, zullen we het natuurlijk nimmer zeker weten (helaas). Van wat ik begrepen heb destijds en bij het teruglezen van de bronnen, was Pininfarina niet betrokken bij de nieuwe Spidert…Dus sec genomen klopt het dat het niet letterlijk dit design zou worden en is de term ‘deze Alfa’ iets te simpel gezegd.
Het vrrrhaal is dat de man van Fiat Centro Stile (Tencone) die wél over het design zou gaan van de nieuwe Spider op Mazda-basis wel serieuze pogingen gedaan hebben om ‘iets wat lijkt op de Duettotanta’ te realiseren op ‘een bestaand platform’.
De Duettotanta was een design uit 2010 en de plannen voor de Spider op MX-5 basis stammen uit 2013…Dus je zou één en één op kunnen tellen. Destijds hadden meer mensen dat idee en werden hoe dan ook vaak plaatjes van de Duettotanta bij artikelen gebruikt over de nieuwe Spider, om een indicatie te geven van ‘hoe zoiets eruit zou kunnen zien’.
Maar goed, we zullen dus nooit weten of dat gelukt is (en in welke mate), of dat dat plan wellicht al afgeschoten was/nooit serieus was en het iets heel anders was geworden. Helaas nogmaals, want wat er ook van deze Italiaanse Japanner gekomen was, de kans was linksom of rechtsom vrij groot geweest dat het iets begeerlijks (en potentieel bereikbaars) was geweest.
Edge zegt
Ik hik een beetje op twee gedachten. Enerzijds vind ik het tof dat Mazda kan en wil vasthouden aan het beproefde recept van de MX-5 in een tijd waarin alles elektrisch wordt. Het is een concept dat goed werkt en leuke auto’s oplevert.
Maar aan de andere kant… Een compacte, relatief lichte en bovendien betaalbare elektrische sportwagen is er nog niet, dus ik ben ook wel benieuwd wat het resultaat zou zijn als Mazda wél voor elektrisch was gegaan.
jaapiyo zegt
Ik ben bang dat de gewicht/performance verhouding van huidige elektromotor/accu techniek er gewoon nog niet is om een elektrische MX-5 te maken die genoeg performance en actieradius heeft maar tegelijkertijd licht genoeg is en dan ook nog betaalbaar blijft.
jmeverts zegt
@jaapiyo: gewoon een beperkte actieradius meegeven van ca 200km. Toch zat voor een roadster
lekkerlinksrijden zegt
@Edge: met een accu pakket wordt het zeker een lichtgewicht
retsok zegt
Is de toyota gr86 niet de ultieme “mx5” momenteel?
bernoulli zegt
Ha, die gast keek naar de MX30 en dacht: “ Wij maken echt kut-EV’s. Laten we het maar bij dinosap houden”.
Paul58 zegt
Ik ben wel fan van een Mazda mx5, elke generatie wel geslaagd vind ik. Rijdt erg leuk in een mooi jasje.
Verder een Alfa met Japanse techniek? Nahhh hoeft nu niet echt van mij. Doe dan maar een moderne ar Giulia als daily en voor de zomerritjes een Mazda mx5.
Of gewoon een lekkere oldtimer alfa spider met het heerlijk klinkende en pittige Alfa nord blok. Ook redelijk betrouwbaar en 100% emozioneeee.
jarnobakker zegt
@kevin1989: bij die alfa spider kan het 2 kanten op. Of hij word steeds lichter doordat door de roest er stukken afvallen , of hij word steeds zwaarder door de tectyl om hem roestbestendig te maken. Btw is wel machtig mooie auto
HyperTeHK zegt
Gefeliciteerd een artikel dat had kunnen gaan over een mooie 6 cilinder veranderd in een zielig verhaal over vaatwassers. Jaapyo gooi die oude porche van je de blender in en ga eens een rondje rijden met een fatsoenlijke electrische auto lijkt me goed voor je.
Dan zie je ook hoe langzaam die kever van je is.
Toppunt is wel die Alfa ipv een mx5 op de cover.
Wederom een dieptepunt van Autoblog.
stekkerkoning zegt
Een vaatwasser kan open en een cabrio kan open, dus het is werkelijk een treffende vergelijking…