Er gaat gereden gereden worden dit seizoen! De nieuwe definitieve F1 kalender is bekend!
Heel even leek het erop dat de Formule 1 zich niets ging aantrekken van het coronavirus, op Lewis Hamilton na. De vrije trainingen van de GP van Australië ging bijna van start, voordat werd bepaald dat het toch niet verstandig was onder deze omstandigheden.
Nieuwe definitieve F1 kalender bekend!
Dat was iets dat McLaren al voor zichzelf bepaald had door zich terug te trekken. Sindsdien is het een raadsel wat er gaat gebeuren. Zo’n kalender maken is toch nog een heel karwei. Na maanden van geruchten, geluiden en wensen is de kogel door de kerk: de Formule 1 kalender voor 2020 is bekend!
Acht races
Althans, de eerste 8 races zijn bekendgemaakt door de F1 organisatie. De eerste race is de GP van Oostenrijk. Deze wordt op 5 juli verreden. Een week later kunnen we genieten van, eh, de GP van Oostenrijk. Jazeker, de race waar Max Verstappen het traditioneel erg goed doet wordt tweemaal gereden! Voordat mensen al kampioensfeestjes gaan organiseren: de GP van Groot-Britannië staat er ook twee keer op. Bij die races zijn de Ferrari’s altijd erg sterk (en wint er een Mercedes).
Race 1: GP van Oostenrijk
3 tot 5 juli
Race 2: GP van Oostenrijk
10 tot 12 juli
Race 3: GP van Hongarije
17 tot 19 juli
Race 4: GP van Groot-Britannië
31 juli – tot 2 augustus
Race 5: GP van Groot-Britannië
7 tot 9 augustus
Race 6: GP van Spanje
14 tot 16 augustus
Race 7: GP van België
Race 8: GP van Italië
4 tot 6 september
Rest van de kalender
De rest van de nieuwe definitieve F1 kalender zal later bekend gemaakt worden. Het is de bedoeling dat er in totaal zo’n 15 tot 18 races gereden gaan worden aan het einde van dit jaar in december. De geruchten dat het seizoen doorloopt naar volgend jaar is vooralsnog geen optie. Zoals u van ons gewend bent zullen wij u op de hoogte houden van alle updates. Uiteraard zullen we bij Autoblog uitgebreid verslag doen voor en na de races!
fapfap zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Edge zegt
Wahoo! Hier heb ik lang naar uitgekeken. Het weekend van 3-5 juli kan wat mij betreft net snel genoeg komen.
Nu maar hopen dat Mercedes voet bij stuk houdt en die debiele reverse grid races er niet gaan komen tijdens de Grand Prix van Stiermarken (Oostenrijk 2) en de 70th Anniversary Grand Prix (Silverstone 2)
chrisvis zegt
@Edge: volledig met je eens!!! Blijkbaar zijn er sommige mensen die niet gezien hebben dat er geen aanpassingen mogen gebeuren tusse zaterdag en zondag..:
misterpepper zegt
Eindelijk!!!!! fijn te zien dat er weer geracet kan worden.
Waarom rijden ze niet op Paul Ricard een paar races, ze kunnen hier tig verschillende lay-outs maken waardoor je toch verschillende races krijgt en de set-up van de auto echt anders moet zijn. Je hoeft geen rekening te houden met publiek en tribunes.
En ja, het moeten dan wel betere/leukere races zijn dan de afgelopen jaren. Hier kan het beregening-systeem wellicht bij helpen.
berlinetta zegt
Paul Ricard mogen ze van mij ombouwen tot een grote parkeerplaats. Zelfs dan heb je nog meer kans op actie.
bernoulli zegt
@berlinetta: is het al toch?
escortje zegt
@misterpepper: en dan ook een paar races met de sproeiers aan!!
misterpepper zegt
Dat is wat ik bedoelde, alle kunstgrepen zijn toegestaan om er nog een gaaf seizoen van te maken!
Rudy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Mooi, we gaan weer racen.
Oostenrijk, GB, Monza en Spa zijn iig mooie plaatjes; prima F1 circuits.
Maar ze konden de rest niet rond krijgen? Waarom niet naar de Nurburgring na Belgie? Minder dan 100km.
En waarom wel naar Spanje en Hongarije? Betalen beide circuits? Want als F1 ga je die circuits toch niet betalen om daar te mogen racen? In Hongarije kan je alleen inhalen op het rechte stuk… als je voor een divebomb gaat; de rest is gewoon een saai kart-circuit. En Spanje wordt je ook niet blij van met een high-downforce F1 auto: daar moet je ook mazzel hebben als je in kan halen. Kortom: bij normale races minder actie.
Maar goed, ik ga ze allemaal bekijken en ik heb er zin in.
En kom ook maar met die sprint-races. Ik wil actie zien. Als MB het snelste is, kijk ik al uit naar Cry-Baby Hamilton die gaat klagen over oneerlijkheid als het hem niet lukt met de sprint-race. … En het is maar goed dat AB geen artikel heeft gewijd aan die oproep van Hamilton afgelopen weekend.
potver7 zegt
Gebrek aan inhaalmogelijkheden is in de F1 nog nooit reden geweest om een race niet te rijden, dus waarom zou dat nu wel zo zijn? Het probleem zit ‘m wat dat betreft ook meer in de auto’s dan in de circuits, maar soit.
ericc zegt
Gaan ze bij de tweede race in de andere richting rijden???
Richmond zegt
@ericc: lijkt er niet op. Mercedes Wil het niet
Edge zegt
@benja01: Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Wat Mercedes niet wil, zijn reverse grid races die de kwalificatie vervangen. Dan rijd je wel gewoon hetzelfde circuit in dezelfde richting, maar start de kampioenschansleider vanaf de laatste plek, de nummer twee vanaf plek 19 enzovoorts.
Waar ericc op doelt was het voorstel om sommige circuits andersom te rijden, dus in tegengestelde richting. Dat idee heeft nooit echt kans van slagen gehad omdat de veiligheidsfaciliteiten (uitloopstroken, grindbakken, marshalposten) daar niet op ingericht zijn en dat ook niet iets is wat je in een weekje even verandert.
Richmond zegt
@Edge: klopt, verkeerd gelezen. Duizend maal sorry.
escort77 zegt
@ericc: kan dat zomaar met grindbakken, uitloop zones, in/uitritten enz?
Edge zegt
@escort77: Nee, dat kan niet. Geen enkel F1 circuit op de huidige kalender kan in tegengestelde richting worden gereden, precies om de reden die je noemt: de grindbakken en uitloopstroken liggen daarvoor niet op de goede plek, de marshals en kranen staan dan niet meer beschut etc. Deze video van Chainbear F1 legt aan de hand van Silverstone goed uit waarom een baan achterstevoren rijden geen reële optie is: https://www.youtube.com/watch?v=BSjLoGljZ3s
gregorius zegt
Je hebt mazzel met de laatste knik bij Monaco; dus eerste bocht verkeerd om; anders had Monaco prima gekund. Er ligt genoeg asfalt achter de tunnel verkeerde kant op :).
Baku en Singapore zouden met kleine aanpassingen ook prima kunnen overigens.
Maar de echte circuits inderdaad totaal niet natuurlijk.
mashell zegt
Willeme heeft hier toch wel een leuk stukje van gemaakt. Moest lachen om “en wint er een Mercedes”.
Poulusma zegt
Ik lach me ook altijd kapot om zijn artikelen, man man man ;-p
Poulusma zegt
@Willeme
“Het is de bedoeling dat er in totaal zo’n 15 tot 18 races gereden gaan worden aan het einde van dit jaar in december.”
Kan je nagaan dat ze eerste liepen te zeuren als ze 3 weekenden achter elkaar een wedstrijd moesten rijden.
En dan nu aan het einde van het jaar in december 15 tot 18 races gaan rijden, dat zijn zo’n 4 races per week ;-)
Wat Corona allemaal niet teweeg brengt!!
rob5nismo zegt
Ben benieuwd of Mercedes gebruik gaat maken van het DAS systeem