Nico Hülkenberg neemt ontslag bij Haas, om naar Audi te gaan.
We leven in rare tijden. Althans, als we kijken naar de hoogste regionen van de autosport. Formule 2-kampioenen blijken zelden door te kunnen stoten, terwijl de oudere coureurs het heel erg goed doen. Kijk maar naar Lewis Hamilton en Fernando Alonso.
Maar ook Nico Hülkenberg mogen we rekenen tot een coureur die uitstekend – als ware het een schitterende Barolo – op dronk komt. In 2019 werd zijn contract niet verlengd door Cyrill Abiteboul, die zelf eigenlijk slechter presteerde dan Nico, maar dat terzijde. Gelukkig kon de man uit Emmerich (vlak over de grens) geregeld invallen om te laten zien dat hij het nog steeds kon.
Hülkenberg weg bij Haas
Het afgelopen seizoen keerde Nico terug bij Haas. Dat bleek uiteindelijk een geweldige campagne te zijn, want hij reed Kevin Magnussen echt he-le-maal zoek. Je weet wel, de Kevin Magnussen die het jaar ervoor Mick Schumacher er traag uit liet zien. Met name in de kwalificaties doet Hülkenberg knappe dingen met die Haas. Je zou denken dat Haas en Hülkenberg (klinkt als olijk rechercheursduo) met elkaar samen willen gaan, maar niets is minder waar. Hülkenberg dient namelijk zijn ontslag in bij Haas!
De Duitse coureur maakt het seizoen af bij Haas en zal ze dan gaan verlaten. Sad! Wat hij daarna gaat doen, is al bekend. Want bijna tegelijkertijd dat Haas het verlies van Hülkenberg mede deelt, heeft Audi goed nieuws: Hülkenberg gaat naar Audi!
Althans, hij zal volgend jaar gaan rijden voor Audi / Sauber. Waarschijnlijk zal 2025 echt een voorbereidingsjaar worden voor het team dat in 2026 als Audi verder gaat. Het is niet voor het eerst dat Nico Hülkenberg voor het team uit Hinwill (Zwitsersland) gaat rijden. Dat deed hij al eerder in 2013. Toen haalde hij 51 punten en eindigde hij het seizoen als tiende.
En bij Haas dan?
De ruimte die Nico achterlaat bij Haas, zal hoogstwaarschijnlijk worden opgevuld oor Oliver Bearman. Hij is een Scuderia Ferrari-protegé en Haas rijdt met Ferrari-motoren. Dus dan is een zo’n deal niet ongebruikelijk. Bij Ferrari rijden lieveling Charles Leclerc en de bijkans bejaarde Lewis Hamilton, dus Bearman zal daar de komende jaren niet rijden. Dit seizoen viel Bearman niet onverdienstelijk in voor Carlos Sainz tijdens de GP van Saudi-Arabië.
Wat er gaat gebeuren met de huidige rijders van Stake (Zhou en Bottas) is nog niet helemaal duidelijk. Beiden zijn niet echt de killers die geregeld verrassen zoals Hülkenberg weg doet. De gok van Ome @jaapiyo is dat ze beide een account op Monsterboard kunnen aanmaken.
aadzor zegt
Wat fijn voor de man met zo’n lastige carrière, dat hij eindelijk iets te kiezen had.
Was dit ook gelijk Zhou zijn laatste Chinese GP?
royaledeluxe zegt
Misschien niet, Zhou is een paydriver (30 miljoen sponsoring) maar laat ons eerlijk zijn, het is niet dat hij echt beter is dan Bottas en die kon Lewis ook al niet het vuur aan de schenen leggen bij Mercedes.
Ik zie Zhou bij Williams of Haas wel instappen met zijn sponsorgeld.
Bottas presteert nu wat beter dan Zhou maar dat heeft nog niet als gevolg gehad dat hij mega resultaten haalt met die zeepkist en waarschijnlijk wel de helm aan de haak mag hangen.
Ergens is het logisch dat AUDI voor een volledig nieuwe line-up gaat kijken. Zeker als Sainz ook op het lijstje staat van aan te kondigen rijders.
petroldrinker zegt
Laten we hopen dat Audi een goed team neerzet vanaf 2026 en dat deze man kan meestrijden om overwinningen, heb hem altijd hoger ingeschat dan wat ie tot nu toe heeft laten zien bij de teams waar die eigenlijk geen goede autos kreeg.
Dutchdriftking zegt
Eindelijk Hulkenberg op het podium lijkt mij inderdaad een mooi doel voor 2026.
Richmond zegt
Audi gaat niet winnen in de komende 5 – 10 jaar.
Ik denk dat Hulk nu precies zit waar hij hoort te zijn, in top 5 teams liet hij niet zien dat hij echt meer verdiende.
panam1 zegt
Ik denk dat je hier compleet mis zit. De kennis en kunde die een organisatie als Audi heeft is niet te vergelijken met een Haas. We hebben het hier over een groep met tig miljard omzet – 80++++ jaar ervaring met ontwikkelen auto’s – en alle kennis en kunde in huis om hier wat heel moois van te maken. Ik ga niet zeggen dat ze per dag 1 vooraan meerijden, maar top 5 moet zeker mogelijk zijn. Verder gun ik het een Hulkenberg van harte, wat moet het heerlijk slapen zijn dat je op je 36ste weet dat je nog 3 jaar F1 gaat rijden. Mooi!
Robert zegt
Kennis en kunde is niet het enige wat je nodig hebt als autofabrikant. Een goede (gelukkige) interpretatie van de regels en de jarenlange ervaring doen ook eens stevig potje mee. Garantie op succes is er zelfs voor de meet kapitaalkrachtige autofabrikanten gewoonweg niet; BMW en Toyota faalden in de jaren nul ook tamelijk opzichtig. BAR/Honda was eveneens jaren lang een moeilijk verhaal – pas toen de boedel werd verkocht aan Brawn en er een Mercedes krachtbron werd ingelepeld, bleken ze een kampioensauto te hebben gebouwd. En moeten we het nog over (meervoudig Formule 1 wereldkampioen) Renault hebben?
potver7 zegt
Dat Audi veel geld heeft is leuk, maar daar koop je geen Fomule-1-succes mee. Vraag maar aan Toyota…
mashell zegt
Toyota redde het niet in de F1, Porsche niet, BMW niet, Peugeot niet, Jaguar niet. Maar energie drankjes fabrikant Red Bull wel. F1 is echt iets anders dan straatauto’s bouwen. Of Audi het redt? Dat hangt van de mensen (hoeveel kunnen ze van hun oude LeMans team voor de F1 interesseren?) en het geluk af.
Richmond zegt
Kijjk Williams, ze hebben de kennis, ervaring en het geld maar toch rijden ze achteraan. Hoe lang is het dat Mclaren een kampioenschap gewonnen heeft en hoe lang heeft het geduurd voordat ze weer een top3 team zijn geworden. Zelfs Ferrari heeft na Kimi niks meer gewonnen. Of Renault en Alpine. Het gaat niet om de ambitie, dat hebben ze allemaal, gaat ook niet eens om het geld. Het is gewoon een feit dat het heel moeilijk is om succes te hebben in F1 en helemaal als nieuwkomer en ook al hoeven ze niet vanaf 0 te beginnen omdat ze de basis van Sauber hebben, maar dat had BMW ook. Ze moeten blij zijn als ze elk jaar een stapje omhoog doen. Volgend jaar zal het nagenoeg hetzelfde zijn als dit jaar en vorig jaar. Vanaf 2026 begint het pas echt, dan moeten ze mikken op een stabiel 6e team te zijn. Als ze dat lukt is het heel knap en dan langzaam over de jaren heen verbeteren. De budgetcap heeft de F1 goedkoper gemaakt als het ware, maar tegelijkertijd ook moeilijker om grote stappen te maken ikv ontwikkeling, omdat je daar beperkt in bent.
Edge zegt
Hulkenberg-Sainz zou echt een geweldige optie zijn, maar ik kan mij ook goed voorstellen dat Sainz niet nu al wil tekenen. Mercedes is ook een interessante optie voor hem, terwijl een terugkeer bij Red Bull natuurlijk de natte droom van de drie Carlossen zal zijn.
Bottas of Zhou? Bottas is duidelijk de betere, maar die 30 miljoen die Zhou met zich meebrengt is natuurlijk ook niet verkeerd. Ik zou de beslissing pas laat in het seizoen nemen als je weet hoe goed of slecht de auto is. Zhou’s sponsorgeld van 30 miljoen is namelijk meer dan het verschil in prijzengeld tussen P10 en P7. Pas als Sauber P6 finisht zouden meer geld binnen harken dan Zhou oplevert.
Richmond zegt
Plus Zhou geeft toegang tot de chinese markt en afgelopen weekend liet zien dat er in china nu wel interesse is. Kan voor Audi heel interessant zijn met het oog op de automarkt daar.
Probleem met Sainz is een beetje wat Alonso ook had; red bull en mercedes willen pas eind van het seizoen ergens beslissen. Ze hebben geen haast. Alonso wist dat ook en heeft daarom ook eieren voor zijn geld gekozen, Sainz loopt daardoor het risico met lege handen te komen staan. Misschien niet letterlijk, er zal altijd wel een plekje zijn, maar dat zijn niet de plekjes waar je wilt zitten als je Sainz bent. Je wilt niet van Ferrari afzakken naar Williams of Haas. Los van het financiele, maar met name het sportieve. Maar ja Sainz bij Audi is ook jezelf vastleggen om de komende 5-10 jaar niks te winnen. Leuk als je 20 bent, niet als je bijna 30 bent. De meesten zijn niet zoals Alonso.
heckblende zegt
Bearman –> Haas
flow82 zegt
Mooie move van de Hulk, heeft het ook zelf afgedwongen. Knap!
heckblende zegt
Bottras en Joe weg :(
potver7 zegt
Geen verrassende keuze, het is al langer bekend dat Audi graag één of twee Duitse coureurs in het team heeft, op het moment is de keuze dan niet zo heel erg reuze. En Hülkenberg kan met zijn ervaring best wel wat betekenen in de ontwikkeling van de Sauber/Audi.
harrie zegt
Bottas en Zhou gaat niemand missen, bedankt voor jullie veldvulling.
Volgens mij is het gek genoeg Newey die nu de sleutel tot de hele rijdersmarkt in handen heeft.
Max wacht op hem, Sainz wacht op Max, Mercedes en Audi wachten op Sainz, en de rest wachten op Mercedes, Audi en Red Bull mocht Max vertrekken.
jensoffbutton zegt
Bottas is nog niet zo slecht, hij valt wat tussen toppers (Verstappen, Norris) en sukkels (Zhou, Sargeant, Stroll,..)
De vraag is of er dan genoeg nieuw interessant bloed is, om Bottas geen kans meer te geven, en de sukkels wel nog.
Minpuntje van Bottas is vooral dat hij geld kost en geen geld brengt. Dat zou dan zijn kop kunnen kosten, niet zijn gebrek aan snelheid.
Ik zou als Sainz zijnde sowieso naar Mercedes gaan. Audi is enkel interessant als ze Newey kunnen aantrekken en Ferrari aftroeven daarin. Anders zie ik geen reden om te denken dat Audi op niveau gaat zijn in een tijdspanne dat het interessant is voor Sainz, hij is ook al bijna 30. in 2026 dus 32 jaar en de eerste 5j is meestal wat sukkelen tenzij je een dreamteam hebt op de R&D (dus Newey en co).
mashell zegt
Wat doet Ross Brawn eigenlijk tegenwoordig? Die man kan in z’n eentje wat Horner en Newey samen kunnen.
basman147 zegt
Ross Brawn had bij Benetton en Ferrari Rory Byrne naast zich als technische man, maar die is ongeveer met pensioen.
Richmond zegt
Gepensioneerd. Brawn was geen newey en geen horner. Ze hadden byrne als Newey en Jean Todt als Horner. Brawn was meer voor de teamstrategie
flow82 zegt
Ik heb straks ook gelezen dat Newey een contract tot eind 2025 heeft, plus een non-compete van een jaar/seizoen. Het lijkt mij dus meer voor de hand liggen dat hij met pensioen gaat ipv een ander team.