Flip de switch!
Ja, we draaien weer op volle toeren. Na jaren van crisas en tergende bijtellingsregels krijgt het Nederlandse straatbeeld voorzichtig weer iets meer smoel. Tenminste, dat zou je kunnen concluderen op basis van de cijfers die Aumacon bekend maakt over het eerste kwartaal van dit jaar. Het ‘L-segment’ van de midsize SUV (Tucsons) is nu officeel het grootste van alle segmenten. In de eerste drie maanden van het jaar werden er 32.575 van dit soort auto’s verkocht, ten opzichte van 24.988 vorig jaar. Dat is een groei van maar liefst 30,4 procent.
In het A- en B-segment (Picanto’s en Polo’s), dankzij belastingmaatregels traditioneel het grootst in Nederland, werden respectievelijk 23.589 en 31.264 auto’s verkocht. Dit reflecteert stijgingen van respectievelijk 5,1 en 18,7 procent. Het C-segment (Golfjes) is het vierde grootste met 22.572 stuks (+6,8%), voor het D-segment dat 11.987 units doet (+22.5%). De totale markt groeide met 13,6 procent en over het algemeen is er een verschuiving te zien naar iets grotere auto’s.
Het is echter niet een totale goednieuwsshow voor de verkopers. De MPV is nog harder uit de gratie gevallen. Medium MPV’s zoals de 2-Serie Active Tourer en Scènic deden vorig jaar nog 5.818 units in Q1, maar dit jaar nog maar 4.462 stuks. De liefhebber zal daar echter niet wakker van liggen (integendeel). Doch ook voor de laatste groep is er een minpuntje te melden. Sportieve modellen hebben het namelijk zwaar in Nederland. Zowel het G-segment (TT, MX-5) als het H-segment (4-/6-serie en Porkers) boekten minnetjes. In het G-segment gaat het zelfs om de meest forse min van allemaal met 54,3 procent. Yikes.
alcantara zegt
Die SUV’s zijn nog irritanter.
Want ze rijden er net zo traag mee, maar het is moeilijker om in te halen op een smalle weg dan zo’n klein koekblik.
clubvan180 zegt
@alcantara: En mensen met SUVs durfen niet van rijbaan te verwisselen. Daarom maar Nur Links.
ghost zegt
Ja een Qashqai 2WD is ook beschouwd als SUV, maar ja, we weten allemaal dat je vroeg of laat een keer voor lul komt te staan met zo’n 2WD.
fanboy zegt
@ghost: Beter iemand die met gezond verstand een 2wd koopt omdat hij hem mooi vindt, of veiliger of voor de hoge instap, dan al die kansloze mensen die persee 4wd moeten hebben maar dat helemaal nooit gebruiken.
In Amerika is dat nog erger, in de zuidelijke staten daar moet ook iedereen grote 4wd hebben, om het vervolgens nooit te gebruiken.
smoked zegt
1 woord die het kan verklaren: vergrijzing.
sleepyj zegt
@smoked: onderbouwing? Ik ben benieuwd naar de statistieken van de leeftijden van de kopers.
smoked zegt
@sleepyj: wensen worden gemiddeld ouder, rijden gemiddeld langer door met een auto, waardoor ze eerder een auto met hogere instap gaan kopen.
maikelzev zegt
@smoked: ben ik het niet helemaal mee eens.. ben zelf 26 en rij nu 18 maand in een Kadjar 1.5dci Bose, als je 80/90k kilometers per jaar maakt is een iets hogere instap veel fijner, daar hoef je echt niet oud en vergrijsd voor te zijn!
Stefje zegt
@sleepyj: dit is niet heel ingewikkeld toch? Iemand die 40-50 jaar gewerkt heeft kan in de regel meer geld inbrengen dan iemand onder de 30. Mensen leven steeds langer dus de groep ouderen neemt toe. Er worden te weinig babies gemaakt (waardoor we nu massa-import uit Afrika krijgen) waardoor de gemiddelde leeftijd toeneemt. Dat is vergrijzing. En daar zit dus het meeste geld. Over een jaar of 20-30 komt dat geld allemaal vrij (erfenissen, want niemand leeft forever) maar dan is de jeugd intussen alweer aan het vergrijzen. En zo blijft de cirkel in stand. En ja. Oudere mensen rijden nou eenmaal graag Crossovers en mini-SUV’s.
imba zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sleepyj zegt
@stefje: Ik kom niet net van de graanvelden gelopen, maar het artikel meld dat Nederlanders steeds meer SUV’s kopen. Er direct de conclusie “vergrijzing” aan te koppelen lijkt mij te voorbarig zonder onderbouwing. Vandaar.
n0zem zegt
@sleepyj: https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-zo-oud-is-de-gemiddelde-autokoper-92312
sleepyj zegt
@n0zem: bedankt, echter is dit nog niet geheel representatief. Dit betreft particuliere verkoop, maar het overgrote deel wordt gefinancierd. Ik verwacht dat er een algehele trend is in de populariteit van SUV’s, en dit niet direct geheel aan de vergrijzing te danken is. Steeds meer SUV’s worden daarom ook in de markt gezet voor de hippe actieve jongere medemens. Met als recent voorbeeld de nieuwe XC40.
karhengst zegt
@sleepyj: dat is natuurlijk vooral de marketing. Het aantal verpakkingen incontinentieslips wat in de kofferbak past is nu eenmaal een minder aanlokkelijk verkoopargument.
Overigens snap ik je punt wel. Ik denk dat ook restwaarde een rol speelt, en dat dergelijke modellen dus ook in de lease couranter en sociaal geaccepteerd zijn. Een SUV is de nieuwe station.
FieRo zegt
@smoked: wacht ff. De jeugd wil en kan ook meer rijden. Het wordt elk jaar gewoon steeds drukker op de weg.
Ik was eerst !!!
harrie zegt
@smoked:
Klopt, op de auto-loopbaanladder staat de SUV net voor de Canta.
widodh zegt
Is toch gewoon super fijn zo’n hoge instap? Ook kijk je er lekker makkelijk mee over andere verkeer hen!
Sarcasme mode uit…. graf dingen
phaeton zegt
Regels. Maatregelen. Belastingmaatregelen.
rufctr01 zegt
Of er worden of ouwe lullen auto’s verkocht of hele saaie koekblikken.
moveyourmind zegt
Ik schrik vooral van het aantal verkochte midi-mpv’s: van 5818 naar 4462 stuks…
Ik hoop niet dat de hockeymoeder met uitsterven bedreigd wordt…
Of dat ze bijna allemaal langzaam aan zo oud zijn dat ze massaal aan de SUV gaan en hun milfwaardigheid verliezen…
Dat zou vreselijk zijn.
carwax zegt
@moveyourmind: dan blijven er geen milf’s meer over & heb ik straks tijd over in mijn vrije tijd ?
moveyourmind zegt
@carwax: En als we straks teveel vrije tijd hebben gaan we massaal een sportwagen, cabrio of klassieker kopen tegen de verveling.
Dat worden over een paar jaar dan weer de best verkochte auto’s. Wordt het in ieder geval wel weer wat leuker op de weg.
toyotaprius zegt
@moveyourmind: een vicieuze cirkel?
ouwedibbes83 zegt
@moveyourmind: Zou de hockeymoeder van nu eerder kiezen voor een blitse softroader? X3, Q5, Evoque, Stelvio, F-Pace, Macan?
healey zegt
Grappig, las net een artikel dat de gemiddelde penislengte van de Nederlandse man steeds kleiner wordt. Zou veel verklaren.
allesmetturbo zegt
Zolang de fabrikanten met het geld wat ze verdienen mooie snelle sportauto’s en hothatches (of liever nog snelle stations!!) op de markt brengen vind ik het prima
wildbeest zegt
Welke bmw is dat plaatje
jaapiyo zegt
@wildbeest: dat is de X2, maar dan flink getsjoeneerd.
ffw88 zegt
BMW X2 tuning..?
Jochen zegt
Kan iemand mij uitleggen wanneer iets een midsize en wanneer fullsize SUV is ?
ML/GLE, Cayenne, X5 en dergelijke worden in veel markten midsize genoemd. De GLS is dan fullsize. In dit artikel staan de Tuscan beschreven als midsize maar is een behoorlijk stuk kleiner dan eerder genoemde modellen.
O plaat zegt
@jochen:
Escalades/Suburbans zijn full size, Wranglers /Land Cruisers midsize en alles daarbuiten zijn handtassen voor voetbal vrouwen.
tge1 zegt
@shiva: Een Wrangler of Landcruiser een handtasje?? Een Volvo XC90 of BMW X5 of die andere Duitse rijdende containers, die schaar ik onder voetbalvrouwen bakken.
O plaat zegt
@tge1:
Dat zei ik toch? Indien het niet full size is of een werkpaard dan is het een mode accessoire of het is ter compensatie.
robert110 zegt
@jochen: De hele lijst van klein naar groot:
Mini SUV:
-Opel Mokka
-Mazda CX-3
-Nissan Juke
Compact SUV:
-Jeep Liberty
-Nissan X-trail
-Land Rover Range Rover Evoque
Mid-Size SUV:
-Hyundai Santa Fe
-BMW X5
-Toyota 4Runner
Full-Size SUV
-Audi Q7
-Chevrolet Tahoe
-Land Rover Range Rover
Extended-length SUV:
-Chevrolet Suburban
-Ford Expedition
Al zijn de lijnen tussen de verschillende categorieën erg grijs en zijn er zo veel verschillende tussen maatjes en wielbasissen (de Land Rover Defender valt daarmee in drie categorieën) dat veel modellen in meerdere categorieën vallen. Ook zit er nog wel wat verschil in per land.
tge1 zegt
Het Nederlandse wagenpark is sowieso een tranendal. Is het geen driecilinder koekblikje, dan is het wel een saaie SUV of zilvergrijze of zwarte lease bak van een willekeurig Duits of Frans merk. En dan nog de stortvloed aan zware Volvo’s V40. De pareltjes zijn op één hand te tellen.
tge1 zegt
@tge1: zwarte Volvo’s
Ram-G-maN zegt
Er was hier ooit iemand die een statement maakte of een ander quote met het volgende: “In 2020 zijn de helft van de nieuw verkochte modellen SUV’s of Crossover achtigen.”
Ik denk dat hij/zij wel een biertje heeft verdiend met zijn/haar voorspelling.
grandmasterb zegt
@tgel: en jij hebt zeker een golfje of polo 9als je al een auto hebt) ? Dat is natuurlijk veel spannender… NIET DUS!
tge1 zegt
@grandmasterb: Geen Golfje en geen Polo. Als je raadt wat er bij me voor de deur staat, dan krijg je een koekje. Het is niet Europees, dat maakt het raden wellicht al iets makkelijker. :-)
torsen zegt
@tge1: een Mx-5
torsen zegt
@grandmasterb: Pssst… Lees z’n reactie nog eens goed door…
tge1:”of zilvergrijze of zwarte lease bak van een willekeurig Duits of Frans merk”
VW is ook duits. Niet doorvertellen hè.
torsen zegt
Maarre… @jaapiyo volgens de getallen in het artikel werden er vorig jaar ook al het meeste SUV’s verkocht of ben ik nou gek?
24k vs 23k koektrommels?
jaapiyo zegt
@torsen: B segment was toen groter.
torsen zegt
@jaapiyo: Ik heb verkeerd zitten lezen. Excuses!
barry355gtb zegt
De groep auto kopers met voldoende geld om een SUV te rijden, is gemiddeld genomen wat ouder dan 35 jaar. Dat ze nu meer SUV,jes verkopen tov sportieve wagens, is het gevolg van bovengenoemde ouder dan 35 jaren. De hoge zit, voldoende ruimte voor de kids en veel bagageruimte, maakt dat de SUV beter verkoopt tov sportieve wagens. Dit zou ook ooit moeten gebeuren toch? Geen rocketscience studie voor nodig hoor.
ikleesookoverautos zegt
Komt door al die mensen die zonodig kinderen willen en die niet beseffen dat de wereld er over 20-30 jaar aardig naar de klote is.
F1Tim zegt
De meeste leasesletjes gebruiken hun wagen voor woon-werkverkeer. Dat hoeft dus helemaal geen dure container te zijn met allerlei gizmo’s.