Jazeker, 750 piepkleine flitskasten gaan zorgen voor jouw veiligheid!
De hardrijder heeft het zwaar in Nederland. Ten eerste is hard rijden nu iets dat vroeger normaal was. Overal mag je tegenwoordig 20 km/u minder snel dan vroeger. Let er maar eens op. Binnen de bebouwde kom is het vaak 30 km/u, op B-wegen mag je vaak niet harder dan 60 km/u en op de snelweg is 100 km/u het maximum.
Er zijn meerdere redenen hiervoor. Nederland is een vrij klein land met een hele hoop auto’s. Dus voor een goede doorstroming is een lagere snelheid vaak effectiever dan hard rijden, hard remmen en een file creëren. Daarnaast speelt het milieu en de verkeersveiligheid ook een rol.
750 piepkleine flitskasten
Om te zorgen dat de Nederlandse automobilist zich niet als ‘outlawz’ gaan gedragen (geweldige rapband was dat toch), zijn er natuurlijk controles. Denk aan een trajectcontrole, mobiele controle, surveillanceauto (zoals deze) en de flitspalen. In de achtervolging naar meer overheidsinkomstenveiligheid.
Maar al die camera’s hebben ook onderhoud nodig. Nu zijn het nog redelijk grote, opvallende kasten. De vervangende exemplaren zijn echter piepkleine kastjes. Het Openbaar Ministerie heeft een maximale besteding van 750 van dit soort kastjes, aldus het OM tegenover Autoblog. De aanbesteding ligt bij Idemia. Dat is namelijk de partij die de flitskasten gaat bouwen en leveren.
Road Safety Enforcement Unit
Overigens noemen ze het zelf geen flitskast, klikbox of geldgenerator, maar een ‘road safety enforcement unit’. Eh, dat is feitelijk net zo correct als dat sandalen met witte sportsokken effectief gezien voorbehoedsmiddelen zijn.
De eerste exemplaren worden geleverd in het eerste kwartaal van 2023 en moeten zo’n 6 tot 12 jaar meegaan. De kastjes zijn voornamelijk bedoeld voor snelheidsovertredingen en door rood licht rijden. De kastjes zijn erg klein, dus kunnen prima aan een paal lantaarnpaal worden bevestigd.
Het kan overigens nog veel kleiner:
Meer lezen? Dit zijn de traagste auto’s die 250 km/u halen!
scott zegt
Zolang ze maar zichtbaar zijn in Flitsmeister.
JJFM71 zegt
Wilde ik net zeggen.
Nederland de Chinezen van Europa.
maxidyne zegt
Autorijden is sowieso geen hol aan hier in Nederland. Je rijdt of langzaam of je staat stil. En nu nog meer flitskasten voor onze “veiligheid”. Wat toch een vrij en democratisch land is dit toch geworden.
rikus zegt
Helemaal mee eens. Ik werk door heel Europa en ben blij als ik de grens over ben.. Autorijden in Nederland is geen hol meer aan.
Foramen zegt
Het staat me bij dat er ooit een wet was waarin stond dat flitskasten goed zichtbaar moesten zijn, hierdoor ook de politiestrepen op de zijkant.
Kan iemand dit bevestigen of is dit een fabel?
geelbarrel zegt
Alleen voor permanente opstellingen dan? Die mobiele dingen langs de snelweg hadden / hebben nooit strepen
screamer zegt
Op de N50 tussen Kampen en Zwolle staan 2 exact dezelfde groene flitskastjes als op de kopfoto. Omdat ze zo klein zijn, vallen ze best weg achter alle andere palen met borden en lampen die daar staan voor de verkeerslichten.
Dus volgens mij is dat een fabel, misschien in andere landen wel vereist?
potver7 zegt
Volgens mij is dat in Nederland niet wettelijk vastgelegd. Als een flitskast wel is uitgerust met politiestrepen enzo dan is dat meer gedaan als ‘service’ aan potentiële hardrijders. Beter iemand die niet te hard rijdt dan iemand die dat wel doet en een boete krijgt.
Ik kan me herinneren dat er enkele jaren geleden een rechtzaak in het Verenigd Koninkrijk is geweest waarin de rechter heeft bepaald dat een flitskast goed zichtbaar en als zodanig herkenbaar moet zijn. Dat staat daar namelijk wél gewoon in de wet (of in ieder geval: op het moment dat die rechter uitspraak deed).
driftwood zegt
Ik meen dat dit in Engeland het geval is omdat men van de zichtbaarheid (ook) een preventieve werking willen laten gaan (naast een boete). Maar ik kan er naast zitten.. In NL hoeft zichtbaarheid vast niet. Hier is het meer (komt het meer over als) een geldgenerator.
gregorius zegt
In Engeland is dat zo.
Daar staan die dingen op punten waar het gevaarlijk is (of er dus net iets voor).
Mensen zien dat ding, halen de snelheid eruit, zijn weer alert en kunnen dan de ‘gevaarlijke situatie’ erna beter aan.
In NL staan die dingen er gewoon om geld te verdienen.
raoufff zegt
Wat mij betreft stoppen ze die piepkleine flitskasten in hun piepkleine………….
geelbarrel zegt
Verslikte me bijna in mn broodje toen ik las over die sandalen… gheghe
mashell zegt
Lijkt me ook best lastig, tegelijkertijd een broodje eten en snel je sandalen en sokken uit doen…
Dutchdriftking zegt
Kortom, we krijgen er 750 struikrovers bij…
isobmw zegt
Schatkist heeft nog meer geld nodig
pomoek zegt
Is het voor veiligheid of is het om de schatkist te spekken? Waarschijnlijk beiden. Minder hard rijden is veiliger voor iedereen. Dus wat dat betreft logisch dat de hier wat aan wordt gedaan. Voor wat betreft het spekken van de schatkist: Blijkbaar loont het om 750 van deze kastjes op te hangen. Want we rijden met z’n allen blijkbaar consequent te hard. Dus voor allen die consequent te hard rijden: Bedankt, je hebt het voor iedereen verpest.
SanderB zegt
Wat hebben ze verpest dan voor die mensen die niet te hard rijden, daar veranderd toch niks voor? Ze hebben het hooguit voor zichzelf verpest
pomoek zegt
Consequent vs een enkele keer? Mijn punt is: als er niet zo vaak te hard zou worden gereden zou er geen noodzaak zijn om deze palen te plaatsen. En als je ervan overtuigd bent dat dit een verdienmodel is: Als er niet zo vaak te hard gereden zou worden dan was dit geen verdienmodel geweest. Jazeker, ook ik rijd wel eens te hard. Maar aan mij verdienen ze al een hele tijd niets omdat het, blijkbaar, zelden gebeurt. Met 750 flitspalen erbij zal ik, als zeer matig te hard rijder, nog beter op mijn snelheid moeten letten.
DIG-T 190 GT zegt
Je klinkt als een slachtoffer in een slachtofferrol. Als je zelden te hard rijdt, wat maak je je dan druk?
Oh, en eerst zeg je ‘we’ rijden met z’n allen consequent te hard, maar daarna geef je andere mensen de schuld die consequent te hard rijden.
Consequent ben je zelf niet helemaal.
En daarna zeg je dat je nóg beter op je snelheid moet gaan letten vanwege matig te hard rijden (dus stiekem toch consequent matig te hard?), terwijl je eigenlijk zelden te hard rijdt, aldus je eerste pleidooi…
Goed verhaal, maar ik snap hem even niet meer.
En bovendien weet je op een gegeven moment waar die dingen staan, dus hoef je eigenlijk niet eens meer extra op te letten. Wat je eigenlijk al nooit hoeft, want je rijdt zelden te hard. Maar wel (consequent?) matig te hard. Eh…
Ja precies.
Maar evengoed bedankt allemaal, jullie consequente (en consequent matig te) hardrijders!
petroldrinker zegt
Hard rijden is niks gevaarlijks aan, het in ene tot stilstand komen door een andere idioot, daar zit het gevaar in
dutchneon zegt
precies, en we zouden bumperkleven verplicht moeten maken… dan zijn de snelheidsverschillen niet meer zo groot en blijft het altijd bij blikschade
potver7 zegt
Als je zo graag hard wilt rijden moet je er ook maar voor zorgen dat je op tijd kunt remmen voor “andere idioten” . Je kunt van mensen die zich verder normaal aan de regels houden niet verwachten dat ze altijd bedacht zijn op idioten die vinden dat verkeersregels er zijn om overtreden te worden.
petroldrinker zegt
Overigens als je 130 rijdt id dat niet gevaarlijk ofzo, want dat mochten we al tijden, enige reden dat het naar 100 is gegaan is omdat er een paar mensen zijn die dat beter vinden voor millieu, en dus niet de veiligheid…
Redrum zegt
Idd om 18:30 met 130km/u ben je een gek, moordenaar en wat nog.
Om 19:00 is er geen vuiltje aan de hand.
Platte belastingen onder het mom van veiligheid
DeGoudenRaket zegt
BREEK? Serieus? Vanaf eerste kwartaal van 2023 staat er. Het persbericht van Idemia is van 23 juni, zo’n twee weken geleden.
Valt wel mee hoe BREEK het is toch?
Anyway, er zijn wel degelijk plekken waar ze kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheid, zeker in de bebouwde kom.
rogerzz zegt
Ah, je bent hier nieuw. Alles wat er gebeurd is nieuws, als Max iets zegt, als Hamilton zijn hond op instagram post, als MTM een nieuwe bumper heeft, als een tweedehandsje op marktplaats staat van een onbekende BN’ert, mocht er dan écht een keer iets te melden zijn dan is het gelijk BREEK!!!11!1111!!!!.
Extra flitsers, ik vind het prima, door rood rijden is niet zo’n goed idee. Gebruik ze vooral daarvoor op plekken waar ongelukken gebeuren, niet op plekken waar de belastinginkomsten hoger op de agenda staan.
aeejnprt zegt
750 nieuwe mini flitspalen die zes tot twaalf jaar meegaan; dat is toch goed nieuws voor de hardrijders..
Dan kan je nog minimaal zes tot twaalf jaar te hard rijden..
Nieuwe auto’s krijgen een automatische snelheidsbegrenzer die hardrijden onmogelijk maakt.
En, niet onbelangrijk; de brandstof is kennelijk over twaalf jaar nog verkrijgbaar én betaalbaar genoeg om te hard te rijden.
Ik zie alleen maar voordelen.
flow82 zegt
Het zou pas een echt voordeel zijn als je dan gelijk ook niet meer hoeft te sturen/rijden. Zooo saai en slaapverwekkend.
Redrum zegt
Dat kan ik dan wel weer beamen
Johanneke zegt
Nog meer flitspalen en ik koop een Renault Modus ofzo. Dan word je tenminste totaal niet meer uitgedaagd om ook maar iets anders dan traag te doen.
Robert zegt
Als ze die dingen inderdaad monteren achter of nabij verkeerslichten, met de intentie rijden door rood of het jakkeren over het kruispunt tegen te gaan, ben ik vóór.
Fuifduif zegt
Eens, maar as je voor het groene stoplicht in de ankers omdat r n 50 km bord staat.
leefvrij zegt
Handig voor 30km gebieden, want daar is de meeste winst te halen, wat betreft veiligheid.
petroldrinker zegt
Tja, ik ben groot liefhebber van autorijden, maar als ik ergens met mn vriendin heen ga, laat ik haar in nl altijd rijden, teveel frustratie met al dat langzaam sukkelende verkeer op de linkerbaan die express lang links blijvrn hangen om iemand achter ze te etteren want ik rij al 110 etc, lekker boeiend laat mij lekker 200 rijden als ik dat wil, boete is voor mij toch?
mashell zegt
Haha. “expres lang links blijven hangen om iemand achter ze te etteren” zo, daar heb je er een leuke motivatie aangeplakt. Eentje die ook nog eens om jou gaat, ze zijn jou aan het treiteren. Maar in werkelijkheid hebben ze lang niet zulke emoties bij jou als jij bij hen hebt. Ze zijn jou niet aan het treiteren, ze kennen je niet eens, je bent de moeite niet eens waard. Zij denken gewoon: ik mag hier 100, ik ga al 110 dat is 10% te snel, ik ga zeker niet sneller want dan kan het duur worden. En wat mij betreft is er helemaal niks mis met die gedachte want jij kunt wel 200 willen maar jij mag dat niet dus hoeft niemand dat te faciliteren. En ja, ik laat de cruise control gewoon op 104 staan als ik op een 100 weg inhaal en de als degene er achter er langs wil dan zet die blauwe zwaailampen en sirene maar aan. De wens om snel te willen gaan geeft nou eenmaal geen voorrang, daar heb je zwaailicht en/of sirene voor nodig.
Homer55 zegt
Oke papa
retsok zegt
Vreselijk van die mensen die met 104 op de cruise iemand inhalen die 103 op de cruise rijden. Als er niemand van achteren komt helemaal prima. Maar wat is nou de moeite om een dotje gas te geven als er van achteren iemand aankomt?
sportabgasanlage zegt
@retsok aan de andere kant: waarom moet iemand de wet overtreden zodat jij 10 seconden eerder op je bestemming bent? Begrip komt van 2 kanten, jij mag ook begrip hebben voor mensen die zich gewoon aan de verkeersregels willen houden.
ouwedibbes83 zegt
Als je inhaalt met een zeer klein snelheidsverschil, omdat je geen overtreding wilt begaan, had je er ook achter kunnen blijven rijden.
In mijn ogen haal je iemand in, omdat je graag harder wil dan diegene. Doe dat dan ook een beetje overtuigend, zeker als anderen ook willen inhalen.
mashell zegt
1 km/h is sneller en op de afstand die nodig is om een personen auto in te halen ook overtuigend. Sorry maar je ongeduldigheid overtuigt me niet.
lekkerlinksrijden zegt
Beetje ikke ikke en de rest kan stikken. Even snel inhalen om een ander niet in de weg te zitten is gewoon een sociale gedachte, maar ja Nederland anno 2022 en sociaal
mashell zegt
Eventjes geduldig zijn zodat iemand in kan halen zonder de regels te overtreden is sociaal. Van een ander verlangen dat deze extra gas bij geeft zodat jij als stuk ongeduld op zijn achterbumper er sneller voorbij dat heet asociaal.
lekkerlinksrijden zegt
Met een paar km verschil inhalen zodat het 2 km duurt voordat je er voorbij bent? Rij even iets harder kan een ander gewoon door, wel zo prettig
Homer55 zegt
Helemaal als er een enorme trein aan auto’s achter de inhaler klem zitten….
dutchneon zegt
allemachtig, het is echt truttig in NL ja…. gisteren moest ik uitstappen om een muts in een Aygo die vooraan stond bij het stoplicht erop te wijzen dat ze wel op de lus moest gaan staan en niet 5 meter erachter want anders word ie nooit groen.
Ja we hadden al drie rondjes ‘gegeven’
V8Vantage zegt
Op de snelweg zullen ze weinig toevoegen qua veiligheid, maar in de bebouwde kom zijn ze wat mij betreft welkom. Doe er hier in de straat maar 3 a.u.b.
boriske zegt
1984
Robert zegt
@boriske: opvallend feit: zowel het aantal cctv camera’s in een doorsnee stad als de privacy blootlegging van mensen op de sociale media kanalen en in zowel door overheden als bedrijven beheerde databases, maakt dat de werkelijkheid eigenlijk nog erger is dan in de dystopie die George Orwell ons in 1948 voorschotelde.
geenidee1975 zegt
Gelul. Net als die supersnelle en onopvallende radarauto’s die twee jaar geleden aangekondigd werden. En de jaren daarvoor ook geregeld nieuwe soorten flitskasten. Allemaal hoax-meuk.
mashell zegt
De grote vraag is, zouden ze om hun doel “minder te snel rijden” te bereiken zo gehaaid zijn en zover gaan om nepnieuws in te zetten?
zesinlijn zegt
Iemand al eens goed de website van Idemia bekeken?
Zijn ‘The global leader in identity technologies’…
Iets zegt mij dat die kastjes er niet alleen komen om onze snelheid te checken.
c4seum zegt
Ja ja ja great brother en de big reset van 1984 ofzo. En ik ben een woke schaap. Ik heb spontaan een top idee: school agenda’s met foto’s van schapen in de wei in 1984 verkopen.
sportabgasanlage zegt
Hier in de woonwijk mogen ze op alle hoeken worden geplaatst. De helft rijdt structureel veel te hard met wekelijks ongelukken tot gevolg.
Redrum zegt
In wat voor een wijk leef jij dan? Een woonwijk met wekelijkse ongevallen … 🤔
cloverleaf zegt
Een flitskast moet afschrikken en daardoor goed zichtbaar zijn. Dit stiekeme gedoe is er niet voor de veiligheid maar enkel voor de staatskas!
mstiic zegt
Ik heb respect voor de boeren. Zij durven tenminste hun mond open te maken in dit land! En de rest maakt hun .. majah..
VerArie zegt
Komt omdat we het nog te goed hebben. Zolang we voedsel,een dak,auto en een 1 of meerdere keren op vakantie kunnen bind het merendeel snel in ‘geef het volk brood en spelen’
VerArie zegt
Nederland ‘big brother is watching you’ politiestaat