Uit data van de Insurance Institute for Highway Safety blijkt dat muscle cars praktisch de dood op wielen zijn.
Auto’s zijn natuurlijk extreem gaaf, zeker de mooiste, dikste, snelste en meest krachtige. Helaas zijn het ook objecten waar sommigen hun einde in of door vinden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vrijwel alles, van satéprikkers tot vallende kokosnoten. Maar dat is geen reden om het gevaar maar helemaal weg te relativeren.
Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety, een nonprofit organisatie die zich bezighoudt met de veiligheid van vervoer, presenteert elke drie jaar data van hoe het gesteld is met de veiligheid op Amerikaanse wegen. Daarbij hoort ook het macabere onderwerp van hoeveel dodelijke slachtoffers er vallen. Normaal gesproken werd niet verder gespecificeerd in welke auto’s dit gebeurde. Maar nu heeft het IIHS dat voor het eerst wel gedaan. Er is een top-21 gemaakt van de meest dodelijke auto’s. Luguber, maar ja, de cijfers liegen niet (of wel?).
Wat blijkt: onder de top-21 zitten verrassend veel muscle cars. De Dodge Charger, de Chevrolet Camaro, de Dodge Challenger en de Ford Mustang staan allemaal op het lijstje. De IIHS speculeert dat deze bleppers niet alleen krachtig en snel zijn, maar ook met marketing aan de man (m/v/i) gebracht worden die ‘agressief rijden’ zou uitnodigen. Waar ze dit verder op baseren, wordt niet duidelijk. Waarschijnlijk op onderbuik gevoelens over toxische mannelijkheid en dergelijke.
The deadly record of these muscle cars suggests that their history and marketing may be encouraging more aggressive driving.
David Harkey,KarenIIHS president
In de top-10 staan verder de Mitsubishi Mirage G4, Mitsubishi Mirage hatchback, Hyundai Accent, Chevrolet Spark, Kia Rio, Nissan Altima en Kia Forte. Nou niet bepaald het type auto’s dat je associeert met ‘agressief weggedrag’. Hooguit met passief agressief weggedrag. De rest van het lijstje staat ook vol met over het algemeen sneue auto’s, uitsluitend van Aziatische of Amerikaanse makelij. Europeanen vinden we opvallend genoeg niet terug in de lijst. Die zijn kennelijk allemaal premium veilig.
ouwedibbes83 zegt
Europeanen kosten daar zoveel, dat je mss een bovengemiddeld inkomen nodig hebt om die aan te schaffen. Mss zorgt dat voor minder jongere bestuurders. Naast dat ze wss ondervertegenwoordigd zijn ten opzichte van Amerikaanse merken. Als je dit lijstje naast demografische data legt, zul je vast zien dat jongeren graag in de auto’s uit t lijstje rijden. Muscle Car of goedkoop (minder veilig) gebakje. Daarnaast zal er wel een kern van waarheid in zitten, je koopt een Mustang met V8 niet enkel om mee te paraderen. Dat gas wordt vast wel eens ingetrapt
ouwedibbes83 zegt
Europeanen kosten daar zoveel, dat je mss een bovengemiddeld inkomen nodig hebt om die aan te schaffen. Mss zorgt dat voor minder jongere bestuurders. Naast dat ze wss ondervertegenwoordigd zijn ten opzichte van Amerikaanse merken. Als je dit lijstje naast demografische data legt, zul je vast zien dat jongeren graag in de auto’s uit t lijstje rijden. Muscle Car of goedkoop (minder veilig) gebakje. Daarnaast zal er wel een kern van waarheid in zitten, je koopt een Mustang met V8 niet enkel om te paraderen. Dat gas wordt vast wel eens ingetrapt.
mashell zegt
Of Europese auto’s zijn beter ontworpen en daarom ook echt veiliger en duurder. Amerikaanse auto’s zijn vooral ontworpen met de filosofie veel voor weinig. Je krijgt dus een grote auto met veel vermogen voor weinig geld, dat het niet al te veilig is, het dashboard niet aaibaar is, het infotainment zo slecht dat je zelfs carplay wilt gebruiken en het niet al te lang mee gaat is de keerzijde van de medaille.
Computer Freak zegt
Zo’n Amerikaanse V8 blijft eindeloos doorpruttelen. En weet je welke auto het beste uit Euro Ncap 2022 kwam? Een Amerikaan…
none1234 zegt
Denk je nu echt dat Tesla meer kennis heeft van het ontwerpen van kreukelzones etc. dan de decennia ervaring bij andere merken? Ik denk dat als je een 150kg blok metaal in de kofferbak voor legt, dat je een heel ander test resultaat krijgt.
Computer Freak zegt
Geen idee hoe Tesla het doet, maar zowel de Model Y en de Model S zijn best-in-class (Small Off-Roader / Executive Car). Daarmee staan ze boven vergelijkbare full-electrics van Mercedes, BMW en Audi. Als ik de Model S met de EQS vergelijk scoort de Model S significant hoger in Safety Assist en Vulnerable Road Users (voetgangersveiligheid) en iets lager in Adult Occupant.
ouwedibbes83 zegt
Ook een goed argument, geldt zeker voor de muscle cars
PunicaOase zegt
Wat heeft die Challenger toch een goed design, wordt maar niet oud.. Als we hier USA-prijzen hadden zou ik er zeker een overwegen.
On topic: EU-auto’s zijn in de USA toch echt wel in de minderheid.. Je ziet er gewoon echt veel meer USA en Japans..
none1234 zegt
Ja. Ik snap echt niet dat BMW is afgestapt van die cirkel leds. Op dat moment waren ze de enige, en kon je daaraan al herkennen dat het een bmw was.
brent zegt
maar een muscle car is ook veel makkelijker te krijgen daar. dus dan krijg je altijd hetzelfde dat als er meer van zijn er ook meer ongelukken gebeuren
W115 zegt
The matrix will dat wij allemaal in 1.2 tsi kevertjes rijden.
none1234 zegt
Nee je kinderen willen dat. (Ik kan me niet voorstellen dat ze willen dat je een lopende v12 in hun slaapkamer zet)
jdbn zegt
Muscle cars: hoop vermogen met vaak prehistorische onderstel techniek. Niet vreemd dat het dan wat vaker fout gaat..
fanboy zegt
@jdbn: En al vanaf 16 jaar.. maar ook op latere leeftijd worden er genoeg brokken gemaakt.
Computer Freak zegt
De Challenger Hellcat was toen deze op de markt kwam sneller dan een M4 over de Nurburgring.
anthwan zegt
Is de Dodge daar niet een mooi voorbeeld van want die rijd (dacht ik) op het platform van een Mercedes W210
O plaat zegt
Enkel de challenger heeft een oud onderstel en voelt zwaar aan. Een Camaro of mustang stuurt echt goed.
fanboy zegt
Ik denk dat die echt kleine auto’s het gewoon verliezen tegen al die mega grote SUVs en trucks die ze daar rijden. Dat overleef je gewoon niet.
mc96 zegt
Hoe verrassend. In de lijst staan veelverkochte relatief snelle auto’s en veelverkochte kleine auto’s. Niet echt verrassend toch. Ik denk dat als je in Europa zo’n lijstje zou maken er ook de nodige (oudere) audi’s BMW’s en Mercedessen op zouden staan en daarnaast de C1, Aygo enz. Hoe dodelijk een auto is wordt wat mij betreft ook niet alleen bepaald door de vraag hoeveel inzittenden omkomen. Je moet ook kijken naar de impact op de andere betrokken auto’s. Ik vermoed dat in dat geval de nodige pick ups ook op de lijst zouden hebben gestaan.
anthwan zegt
Ik denk ook dat meer mensen te hard rijden in een Muscle car dan in een Oma Agila.
Liever geleefd dan ongebruikt retour.
MarcoM zegt
Met 16 jaar in een auto met zoveel vermogen, tja.
stekel zegt
ik denk dat de jeugdigheid van de bestuurders, en het behalen van het papiertje (oke plastic kaartje tegenwoordig) in amerika daar ook wel aan bijdragen.
het is allemaal automaat, dus voet op het pedaal en weg ben je, en als je het goed doet ben je dus echt weg.
maar ik moet ze wel gelijk geven, als ik dan toch moet gaan, dan het liefst in zo’n bak.