
De Tesla Model Y is in Nederland gearriveerd!
Eindelijk, het moment waarop we allemaal gewacht hebben is dan eindelijk hier! De Tesla Model Y is in Nederland aangekomen! Het is misschien wel de belangrijkste auto voor de elektrische autobouwer. De Model X en Model S worden op het moment nauwelijks verkocht en hoewel de Model 3 bijzonder populair is, is er ruimte voor mensen die zoiets triviaals als een familie hebben.
De Model Y heeft een paar enorme voordelen. Je hebt een hogere zit bijvoorbeeld. Nog een pré, er is meer ruimte dan in een Model 3. Misschien wel het grootste voordeel is dat je nu daadwerkelijk een vijfde deur hebt. Ondanks dat de Model 3 eruit ziet als een liftback, is het een sedan met een aparte achterklep.

Tesla Model Y in Nederland
Tel daarbij op dat wij in Nederland dit soort vooruitstrevende auto’s heel erg goed kunnen waarderen, en het kan niet anders zijn dan dat het een enorme hit wordt. De Tesla Model Y is pas vrij laat in Nederland, de crossover-achtige was al een tijdje te bestellen in de Verenigde Staten. Het geeft maar aan dat Tesla voorzichtig de productie opschaalt om aan alle vraag te kunnen voldoen.

De eerste Tesla Model Y in Nederland is afgeleverd aan de familie Groenewegen, die in de kleur ‘Pearl White Multi-Coat’ in ontvangst hebben genomen. Heel erg goedkoop is de Tesla Model Y niet. De goedkoopste versie (een witte Model Y Long Range met 19″ wielen een een zwart interieur) kost 65.010 euro.

Aan de andere kant, je krijgt een multi-coat lak met 19″ wielen en ‘lederen’ bekleding standaard. Ook heb je standaard 507 km bereik sprint je in 5 seconden naar de 100 km/u.
Performance
Voor precies 70.000 euro heb je een Model Y Performance in Nederland, die iets minder ver komt (480 km), maar wel in 3,7 seconden de BMW van je buurman eruit rijdt.

Sowieso zijn er maar weinig opties mogelijk. Denk aan Enhanced Autopilot (3.800 euro) en Full Self-Driving Capability (7.500 euro). Goed nieuws voor alle Nederlanders, een trekhaak is achteraf als accessoire te monteren. Scheelt je weer in de bijtelling!
-edit: nutteloze bijdrage-
Zo dan! Die is lelijk! Brrrr….. Nou veel plezier met uw nieuwe auto familie Groenewegen en veel veilige kilometers….
Het lijkt wel een Taycan-kikker die is opgeblazen met een rietje. :-)
@cobana, dacht eerder aan een kromme , rotte banaan!
-edit: nutteloze bijdrage-
@Charles Taycan 4S: ik dacht dat je een geintje maakte over die familienaam…
@ghost, ja klopt!
“De Model Y heeft een paar enorme voordelen. Je hebt een hogere zit bijvoorbeeld.“ – leuk voor Boomers zo’n hoge instap en zitpostie, maar voor 30-40 jarigen zonder bierbuik is een hoge instap en zitpositie toch eerder een nadeel?
Nouja, wel een nieuw marktsegment voor Tesla. Wel alsnog vanaf 65k euro, ik dacht dat dit een goedkopere optie zou worden tov de 3. Erg benieuwd of de prijs/segment ‘klopt’ en dit een succes wordt, EV SUV’s zijn er inmiddels al best veel.
@rogerzz: Voor normale auto’s zeker niet. Hogere instap en zitpositie is gewoon fijner voor iedereen zonder dwerggroei. Voor fijn sturende auto’s heb je natuurlijk liever zo laag mogelijk.
-edit: nutteloze bijdrage-
@rogerzz: Hoezo nadeel? K vind het wel chill een hoge instap en zitpositie. 40K per jaar in een verlaagde MX-5 lijkt me niet heel comfortabel.
@faalhaas Een gemiddelde station ten opzichte van een gemiddelde SUV in wat punten in mijn optiek:
-Minder gewicht, daardoor een iets lager verbruik/leuker door de bochten/snellere acceleratie.
-Lager zwaartepunt, wat leuker door de bochten en strakker. Potentieel meer comfort.
-Betere stroomlijning, dus minder windgeluid op de snelweg en lager verbruik.
-Ongeveer net zo praktisch of soms zelfs praktischer. Een Skoda Octavia heeft 610 liter kofferbakruimte, een logge BMW X5 645 liter.
-Minder belachelijk voorkomen. Een Renault Captur staat denk ik na 2 meter al vast op een vochtig grasveld. Zijn vaak voorwiel aangedreven wagens die 5cm hoger staan dan andere auto’s, niet zo zinvol in Nederland.
En die hoge instap, daar wacht ik graag nog 20 jaar mee en probeer mijn BMI laag te houden. In andere landen snap ik SUV’s vaak wel overigens, maar Nederland is plat en heeft overal schitterend geasfalteerde wegen.
@rogerzz: Ik heb nu eigenlijk ook veel te vroeg een auto met hoge zit. Als ik dan weer in een ouderwets lage auto stap moet ik echt wennen dat ik veel minder zie.
Voor mijn oude sportwagentje is het fantastisch maar dagelijkse auto, mwah
@fanboy; er is heus geen leeftijd waarop je opeens in een hoge auto moet stappen hoor.
Ik zag een tijdje terug een oudere dame in een Z3 met piepende bandjes wegrijden met een hele grote grijns. En mijn buurvrouw van bijna 90 rijdt in een Jetta. Nou is dat misschien niet voor iedereen weggelegd, maar hoe vaak stap je nou in en uit een auto en hoe verhoudt zich dat met het extra rijplezier wat een laag zwaartepunt biedt? Ik ben 51 en blijf zo lang mogelijk in non-busjes rondrijden.
Nou, elke keer als je auto rijdt stap je in en uit. Dus dat voordeel van een hogere instap heb je elke keer dat je de auto gebruikt. Ik vind een van de dingen die mijn SUV zo lekker maken is dat ik over de vangrail heen kan kijken, je ziet gewoon meer van het landschap. Ik ben iets jonger dan jou maar zie de voordelen van een SUV al wel maar ben inmiddels ook al wel zo oud dat voor mij rijplezier en laag zwaartepunt (heeft mijn elektrische SUV trouwens ook wel) niet meer synoniem zijn.
@rogerzz: waarom zou een grotere auto goedkoper zijn?
Eindelijk, het moment waarop we allemaal gewacht hebben is dan eindelijk hier! … ik zit/zat er niet op te wachten.
Een te warm gewassen model X. Leuk voor de volgelingen van Musk maar niks meer.
Kan AB deze site niet houden voor de echte petrolheads en de geiten-wollen-sokken auto’s naar een ander deel plaatsen?
-edit: beste procyon, check hier even de huisregels. Dank. –
-Edit: je hebt gelijk, tot ziens! –
@ericc: Die plek is er, of beter gezegd was er: Groen7. Echter leest geen hond die artikelen, getuige de ene gebruikersreactie op vier pagina’s archief. Het laatste artikel daar is van eind juni, en in de maanden daarvoor kreeg je hooguit twee of drie artikelen per dag voorgeschoteld. Dat maakt zo’n site allesbehalve rendabel, en allesbehalve leuk als lezer. Want laten we wel wezen, autonieuws kun je overal vinden, het is juist de combinatie van autonieuws met deze community die ervoor zorgt dat wij allen hier zijn en niet bij een Autoweek of Autovisie.
Persoonlijk vind ik het juist goed dat Autoblog meer aandacht besteed aan elektrisch rijden. Elektrisch rijden is nou eenmaal de toekomst, of we het leuk vinden of niet. Het is een belangrijke tak van de automotivesector die de nichestatus allang ontgroeid is. Ik als autoliefhebber (let op hoe ik mezelf bewust geen petrolhead noem) kan net zo genieten van een artikel over een vernuftige techniek in een EV als van een artikel over een Hellcat met dikke V8.
Ik vind Irene Moors lief.
@edge, uitstekend verwoord!
plus 1!
@Edge:
Ik zit ook op Autoweek hoor. Wel met een andere nick.
@edge dr zitten anders aardig wat zure lui in die ‘community’. Dezelfde types als op autoweek, die zo erg in hokjes denken dat ze wel last moeten hebben van claustrofobie.
Autoliefhebber. Mooi verwoord. Same here, kan genieten van alles wat rijdt. Behalve de burger rups.
@Edge: goed gezegd!
@ericc: ah gossie, ben jij de buurman met de BMW?
liever in een BMW van de jaren’80 dan in een overhypete amerikaan…
@ericc Ik loop ook niet warm van de Y maar dat geldt dan voor de meeste andere SUVs, EV of niet.
Ben wel benieuwd met wat jezelf zoal rijdt…..
Een collega van me heeft net een Q4 gekregen. Daar zou ik voor gaan in dit segment. Veel mooier van binnen dan mijn model 3 en meer ruimte. Wel minder snel maar dat gebruik ik op mijn 3 ook niet vaak omdat het de batterij drained.
@flutterbi ik vind de Q4 echt enorm overpriced. Je bent echt gek als je voor die gaat tov de Skoda, top ding hoor. Goede afwerking ook.
In geval van lease is niet de aanschafprijs van belang maar het verschil tussen aanschafprijs en restwaarde. Omdat je mag veronderstellen dat de gebruikskosten tussen Enyaq en Q4 ongeveer gelijk zijn, kan het zijn dat dankzij de goede restwaarde die een Audi typisch heeft dat zo’n Q4 toch relatief goedkoop is in de lease. En dan krijg je wel een stuk beter infotainmentsysteem en een heel veel mooier instrumentencluster in je wagen.
@mashell joh mashell… die liggen idd vrij dicht bij elkaar. verschil is alleen dat de Audi rap begint op te lopen met wat opties die de Skoda al snel standaard heeft.
Dat infotainment systeem.. tsja.. als het werkt ;-).
@Flutterbi: de orginele E-Tron zou mij dan toch meer aantrekken met wat ervaring. Die Q4 is maar een raar ding.
Duidelijk nog niet erin gezeten Flutterby. Met S-line superdik. Helemaal vergeleken met dit hok of het een model 3.
Ik kan niet wachten dat mijn leasecontract afloopt.
@Flutterbi: alles went, doe mij maar functioneel en glimmende zaken in het interieur zijn helemaal verschrikkelijk. De V90 was ook heel mooi van binnen, als je wekelijks gaat lopen poetsen.
De Q4 legt het niet alleen af in snelheid, acceleratie, snelheid van laden, actieradius, tech gehalte, maar ook in het gemak van het supercharger netwerk. Als je gewoon op vakantie wilt en geen alternatieve auto hebt, is Tesla op dit moment de enige keus. Een roadtripje elke maand is gewoon leuk en superchargers brengen je regelmatig op verassende locaties in het buitenland!
Best geld eigenlijk. In dezelfde range als een BMW iX3. En dan zit een iX3 toch net even wat lekkerder in elkaar geschroefd.
De Y had een flink succes kunnen worden 2 jaar geleden toen de model 3 uitkwam. Auto is (met de bijtellingregels nu) aan de dure kant om echt een kaskraker te worden denk ik.
Vette kleur zeg. Kan ie ook in Marina Sapphire Ultimate Deep-Blue, Deep Twilight Heartbeat-Red, Sporty Rock Mountain True- Grey of Business Elite Darth Vader-Black?
@jeroenm83: Het erge is dat ik niet eens zeker weet of je die kleurnamen uit je duim zuigt of niet. Daar schieten automerken echt wel eens een beetje mee door.
@vaakbenjetebang: wees niet eh….bang! Ik was uiterst sarcastisch, want ze waren al niet om aan te gluren, en dan dít afzichtelijke hok. “Wit” gaan
ze ‘m niet noemen (okay, net als andere merken) maar dat waanzinnig gave en uitgebreide kleurplaten wat je nu al op die malle Model3 zit kun je hier ook vast op bestellen. Voor mensen met dezelfde familienaam bestaat er nog hoop!
Dus: nee, ik hou niet van Tesla’s nee. Maar dit ding is écht waanzinnig (Peter Gilles: catastrophe!) lelijk.
Houdoe.
@jeroenm83: Hij is zeker lelijk, maar nou ook weer niet storend veel lelijker dan een BMW X4 of een Audi Q4. En ik verwacht ook hier een enorne keuze aan kleuren zoals we die van Tesla kennen, maar laten we eerlijk zijn: al was die keuze er wel, dan waren ze nog allemaal zwart, wit en grijs. Ik kriig zelfs de indruk dat er door die beperkte keuze meer rode en blauwe Tesla’s rondrijden dan rode en blauwe Golfjes of zo. En daar kun je vast uit meer pretentieuze kleurnamen kiezen, maar die komen toch vooral neer op tinten zwart, wit en grijs. Houdoe en bedankt!
Wat een gedrocht! Ik vind alleen de Model S mooi qua lijn, maar begint nu gedateerd te raken.
Interessante auto… als hij 20k goedkoper was geweest.
Wat dat betreft is VW beter op weg.
@JanJansen: VW verkoopt met name aan haar dealers. Er staan er belachelijk veel op kenteken te koop.
Dat valt reuze mee Flutterby. Ik heb het opgezocht en er staat ongeveer 10% van de totale registraties van de ID4 en ID3 op gaspedaal (incl tweedehands met km). Wetende dat dit voornamelijk gedaan is om te profiteren van de bijtelling valt het reuze mee. Dus niet liegen ouwe Tesla Fanboy ;-)
@Flutterbi: profiteren van de lage bijtelling, waar waren die klanten dan vorig jaar? Zo krom kan ik zelfs niet recht lullen. Tesla verkoopt gemiddeld binnen 8 dagen aan de consument. Daar zitten ook de orders bij die verscheept moeten worden..
Ze worden er niet mooier op zeg. ;/
Nou, wat een feest. Weer zo’n lelijke Tesla.
Niemand vind het geen reet aan maar toch staat dit ding straks op bijna iedere straathoek.
Ik denk dat dit wel eens mee zou kunnen vallen. Er komt steeds meer aanbod, inclusief auto’s die er mooier uitzien, beter in elkaar zijn geschroefd en in dezelfde price range vallen.
@ERCe Wordt gewoon een succes hoor. Mits Tesla NL als belangrijke afzetmarkt ziet om de geproduceerde aantallen te alloceren naar NL gezien de enorme vraag wereldwijd.
Not sure of ik m zou leasen als ik nu de keuze had. Vind de BMW ix3 mooier. Maar dit is wel weer de betere EV… keuzes keuzes.
yep net zoals de Serie 3, zwarte Golf, Toyota Yaris
@raoufff: net een VW, krijgen bakken kritiek maar je ziet ze op iedere straathoek staan.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoezo eindelijk, hoe langer dit ding het straatbeeld niet vervuilt hoe beter
Ok, die model S was tot nu toe de mooiste, dit is een beetje een koddige uitvoering van de model 3, maar goed, wordt vast weer een verkoop hit hier met al die milieubewuste automobilisten hier in Nederland.
Bizar. Wat een goed nieuws.
Kan hier uren naar staren. Pak er een biertje bij.
@Matthews: gefeliciteerd! u heeft zojuist sarcasme level 10 vrijgepeeld
Iedereen die denkt dat elektriciteit de toekomst is en benzine het niet gaat redden, ik spreek jullie over 15 jaar. Benzine zal alleen ophouden met bestaan in de steriele Europa landen. Zelfs in NL hebben mensen niet eens genoeg geld om een occasion van 5k te kopen laat staan een elektrische auto van 15 tot ver over de 100k. Een illusie
Gefeliciteerd fam, met een van de meest inspiratieloos ontworpen wagen hedendaags!
Rare foto. Links een mobiele telefoon in beeld die in portrait (foei!) een foto maakt. Mevrouw Groenewegen heeft haar tasje een beetje te krampachtig vast, meneer Groenewegen heeft zijn pullover verkeerd aan. Beide hypergeconcentreerd een volkomen overbodig laken van hun nieuwe auto verwijderen (betaal je al die kosten rijklaar maken, moet je dat ook nog zelf doen..). En een Model Y, het dikke lelijke zusje van de Model 3. Ze hadden ook een IONIQ 5 kunnen kiezen.
@mashell, we zijn het weer eens samen!
@mashell: je weet dat je oud wordt wanneer je landscape fotograferen als verkeerd ziet..
Je weet dat je niets van compositie weet als je landscape onderwerpen in portrait gaat fotograferen.
@frank2b: dat is afhankelijk van het doel van de foto. Voor delen op de socials is portrait meestal beter. Daarnaast is de sensor meestal vierkant, waarom geen vierkante foto’s?
@mashell: portrait bedoel ik.. landscape is voor boomers om op hun computer foto’s te kijken ;)
Geweldige geile sloep voor weinig geld!
Zoiets zeg je toch niet over een dame?
Hey wat guitig, de Tesla Pluriel is gearriveerd. Nou is het alleen nog wachten op de versie met electrisch vinyl dakje.
Haha of de Tesla Model 3 Verso :P
Grappig hoeveel aandacht hiervoor. Op elke nieuwssite aandacht hiervoor. Dat lukt niet veel merken
Familie ‘Groenewegen’. Nice.
De familie Roet moet nog even wachten.
Ik vind m van de achterkant wel goed gelukt. Zijkant ook. Maar die voorkant…. Die neus had wat hoger en langer gemoeten.
@Sempiternal: idem met de 3, op de persfoto’s weten ze dat wel goed te verbergen.
@flutterby yup. Maar ff langs Startech.
Model ei.
Hoe toepasselijk!
Komt er nog een goedkopere versie?
Waar mensen al niet in gezien willen worden dankzij de bijtelling en lage kosten in ons land. Vindt het altijd weer goed nieuws als er alweer 1 compleet uitfikt.Zou zo’n gedrocht nooit in een garage zetten.Voor je het weet fikt je hele huis af. Verzekeringspremies moeten ze veel hoger maken voor electro-auto’s omdat die gewoon veel meer risico lopen.
@alfarobert jouw reactie is doordrenkt van een laag IQ. Ik heb met je omgeving te doen
Hard plastic en dikke scheve kieren.