Het ontslag van Michael Masi heeft natuurlijk alles te maken met die laatste ronden van de Grand Prix van Abu Dhabi van vorig jaar…
Je kon er eigenlijk op wachten, het ontslag van Michael Masi door de FIA. In de geschiedenis van de Formule 1 is het namelijk nog nooit eerder voorgekomen dat een wedstrijdleider zo veel kritiek over zich heen heeft gekregen als deze man.
En dat heeft natuurlijk alles te maken met de ietwat controversiële beslissingen die Masi nam tijdens de laatste ronde van het WK vorig jaar in Abu Dhabi. Mocht je het vergeten zijn; Masi liet het toe dat er na de safetycar nog 1 ronde geracet mocht worden, terwijl Max Verstappen op nieuwere en zachtere banden stond dan Lewis Hamilton.
En de rest is geschiedenis.
NO MIKEY, NO, THIS IS SO NOT RIGHT
Voor de Nederlandse racefan was het een moment om nooit te vergeten, maar voor de meeste fans uit andere landen was het een grote fout die Michael Masi daar maakte. Met voorop natuurlijk Toto Wolff, die zijn legendarische NO MIKEY, NO uitschreeuwde in de microfoon. De burn van Masi die daarop volgde was zo mogelijk nog epischer, doch dit geheel terzijde.
Nadat de eerste woede een beetje was gaan liggen bij Wolff en Mercedes, besloot het team niet in beroep te gaan tegen de beslissing van Masi. Wel werd er geëist dat de FIA met daden zou komen na het onderzoek.
Waarvan akte, Michael Masi krijgt de zak.
Masi krijgt twee opvolgers
Waar er 1 vertrekt, moet er ook iemand voor in de plaats komen. Ook hier is dat het geval, alleen wordt de plek van Michael Masi niet door 1, maar door 2 opvolgers ingenomen.
Niels Wittich en Eduardo Freitas, afkomstig uit respectievelijk de DTM en het langeafstandskampioenschap WEC, zullen de nieuwe race-directeuren worden. Zij zullen de functie afwisselen en worden ondersteund door Herbie Blash.
En Michael Masi zelf? Die krijgt als doekje voor het bloeden wel een nieuwe functie binnen de FIA. Welke dat wordt en of hij die überhaupt accepteert, is nu nog niet bekend.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
tweetyv6 zegt
En zo krijgt die meneer met dat rare kapsel en een ster op de neus van zijn F1 bolide toch weer zijn zin.
chrisvis zegt
@tweetyv6: nochtans waren ALLE teams akkoord met deze beslissing…
tweetyv6 zegt
Maar wie begon er ook alweer met piepen? Wie maakte er zijn verblijf in de F1 van afhankelijk?
mashell zegt
Met piepen begon meneer Wolff en wie er zijn verblijf in de F1 van afhankelijk maakte, waarschijnlijk niemand want de persoon waar jij naar refereert hield radio stilte en de rest zijn waarschijnlijk verzinselen van de pers om de stille winter door te komen. En we zijn er allemaal ingetrapt.
chrisvis zegt
@tweetyv6: hebt u hem dat zelf horen zeggen? Raar na de laatste race helemaal niets meer van zich laten horen en toch hebben de media dit er zelf van gemaakt….
wimof zegt
Hij heeft recht van spreken, Hamilton, het is toch hij die U bedoeld?
AstonMartinDriver zegt
@tweetyv6: had het niet beter kunnen zeggen wat een looser 🥴
por100 zegt
Begrijpelijk als een aantal teams en rijders hem niet meer vertrouwt dat hij dan weg moet op deze functie. Maar lullig is het wel, want een rode vlag was meer vreemd geweest (en had weer kritiek van RB zijde opgeleverd), safetycar moest wel vanwege de sleepwagen, en sinds Spa wilden de teams absoluut niet meer achter de safetycar eindigen. Daarbij vergeet iedereen dat RB continue risico durfden te nemen door naar binnen te gaan, terwijl MB telkens buiten bleef (dat is inherent aan de leider, dan speel je op safe, terwijl op safe spelen ook een keuze is die slecht kan uitpakken). MB kijkt in deze totaal niet naar zijn eigen lafheid tijdens de race, altijd maar de voorzichtige kaart spelen … dat kon je ook horen toen Lewis aangaf dat hij niet snapte waarom ze niet naar binnen gingen. Het antwoord van de engineer dat ze dan positie zouden verliezen is weer typisch te voorzichtig: de aanval is de beste verdediging.
Ik vind het daarom oneerlijk dat Masi de zwarte piet krijgt toegespeeld voor het verdedigende spel van MB, terwijl in de racerij de aanvaller toch juist in de schijnwerpers zou moeten staan. Anders blijft er weinig sport over. Maar goed, als Masi was gebleven zou ter compensatie max heel hard worden aangepakt komend seizoen. Dus ook daarvoor beter dat hij weg is.
Joost zegt
Heel veel beter is het niet te beschrijven inderdaad!
harrie zegt
Helemaal eens, Mercedes heeft die race strategisch verloren met de blunder niet naar binnen te gaan onder de VSC. Daarna waren ze sitting duck bij de SC.
Het was zelfs nog maar de vraag of Hamilton onder normale omstandigheden de finish wel zou halen op die stokoude banden, zie Norris.
rwdftw zegt
@por100 : het was natuurlijk niet alleen die laatste ronde van de laatste GP. Er waren veel meer momenten waarin de beslissingen van de race leiding en stewards op zijn minst twijfelachtig waren.
In dit geval is Masi aangeschoten wild en het is beter voor het vertrouwen van iedereen om hem te vervangen. Ik vind het een sympathiek persoon maar hij is slachtoffer van de omstandigheden en zijn eigen handelen.
Ik weet niet wat hij hierna gaat doen maar voor mij blijft het de persoon die onderdeel was van een episch F1 seizoen en iemand die Max een kans op de beker gunde. De regels stonden achter hem (race director mag van de procedures afwijken) maar moreel gezien leverde het wel een probleem op. Lewis verdiende die overwinning. Maar Mercedes was laf, Red Bull durfde een gok te wagen en we weten wat er van kwam.
Micheal, bedankt!
GH zegt
Volledig mee eens, maar wat mij ergens nog stoort is al het gedoe over het verkeerd toepassen van de regels en die worden niet geëvalueerd. Alles wordt op de man gespeeld.
Deze verkeerd toegepaste regels kunnen met één enkele regel aangepast worden om vergelijkbare regels te voorkomen: ten allen tijde nog 2 rondes racen onder groen à la IndyCar. Dat siert de sport overigens ook in mijn ogen, altijd racend een race beëindigen.
HB zegt
@por100: helemaal mee eens. Hele actie voelt heel “pleasing” richting Mercedes
harrie zegt
Blijft toch een beetje vreemd dat ie onder enorme druk van Toto en zijn snowflake weg gebonjourd is terwijl zijn beslissingen het gehele seizoen tot de laatste vijf ronden Mercedes niet bepaald ongunstig gestemd waren.
karhengst zegt
Zou overigens wel nog een lekkere burn naar Toto zijn: “We hebben Masi ontslagen, niet vanwege de laatste race, die keuze was correct. Maar jullie waren gedurende het seizoen dusdanig vaak bevoordeeld dat we geen andere keuze hadden.”
Wellicht is dat wel de interne reden geweest, maar wil men die liever niet naar buiten brengen. Zo komt Masi er zonder gezichtsverlies van af en houdt men Mercedes tevreden. Het blijft immers politiek.
dvaerden zegt
In mijn ogen was het grootste probleem het afgelopen seizoen dat het reglement de ene wedstrijd anders geïnterpreteerd/toegepast leek te worden dan de andere. En dat gaan ze dan oplossen door 2 verschillende mensen aan te stellen die de job afwisselend gaan doen. Ja, dat zal zeker zorgen voor een rechtlijniger beleid ja…
Richmond zegt
@dvaerden: dat is al heel lang zo, maar dit seizoen viel het extra op doordat er meer situaties waren om beoordeeld te worden
jasg zegt
Had het niet anders verwacht, er is wel een kleine smet op MX zijn titel op deze manier. Er wordt bevestigd dat ze een grote fout gemaakt hebben met de race regels.
Richmond zegt
@jasg: dat wordt helemaal niet bevestigd. De man moet in een nieuw seizoen zijn werk naar behoren kunnen doen zonder continue gezeik van iedereen. Dat is niet mogelijk. De omstandigheden zijn zo dat zijn positie onhoudbaar is geworden. Maar dat maakt nog niet automatisch dat hij fout zat en de fia dat nu toegeeft.
mashell zegt
Precies. Masi is te beschadigd om deze functie nog uit te kunnen voeren.
donpablo zegt
Wel grappig, dus nu een paar Duitsers aan het roer.
En Masi: Functie elders
tweetyv6 zegt
Uuuuhm.. Freitas is toch écht een Portugees.
harrie zegt
Duitsers by proxy aan het roer.
Als een beetje dreigen loont als de beslissing van de scheidrechter je niet bevalt, heeft Freitas uiteindelijk ook maar beperkte macht.
erwingrunn zegt
Welke Duitsers ?
Ik zie alleen die Wittich als een Duitser.
AMG zegt
En terecht!
ECU zegt
Terecht, de meeste hier vergeten dat die janker van een Horner alleen maar aan het zeiken was om zijn Belgische verloren zoon een oneerlijke kans te geven. LH was die race dominant en had volgens de regels gewoon gewonnen.
Masi gaat nu F1 bolides wassen, de Belgische Max gaat bij elke opkomst uitgefloten worden.
kniesoor zegt
Toch is en blijft die jongen met dat nederlandse paspoort gewoon wereldkampioen F1. Terecht, zoals ook Mercedes na de nodige jammersessies moest toegeven. En dat is uiteindelijk het enige wat telt.
VeniVidiVici zegt
@ECU: Leuke mening, maar toen ik Belgische Max las was je af. U kunt gaan tot ziens! 👋
ECU zegt
Ik ga, geef die huilbui maar een kans, heb je verdiend.
Niels zegt
@ECU: Kom ook niet meer terug zolang je geen respect kan opbrengen aub…
sollie1984 zegt
@ECU: je bent wel echt butthurt hé?
tfsi zegt
@ECU: In elke race kan er een safetycar worden veroorzaakt, dus ook in de laatste ronde van het seizoen, De ster heeft verkeerd gegokt en verloren, wat had Masi dan moeten doen het hele veld er eerst langs en Die pauper achter de safetycar laten winnen. Max is de terechte kampioen alleen al om 30 x motoren te wisselen.
tborre zegt
@tfsi: kan jij je herinneren dat men tijdens sagetycar slechts enkele wagens liet ontdubbelen en niet allen? Ga maar even graven naar een andere race waar dat ooit voorkwam. Ik wacht wel effe …
berlinetta zegt
@tborre: Er staat ook niet in het reglement dat alle auto’s erlangs moeten.
tborre zegt
@berlinetta: maar zoals je opmerkte is dat nog nooit gedaan. En dat is dan vooral spijtig voor de rijders die zich niet mochten ontdubbelen. Daar zaten ook nog wel wat spannende battle bij. Als je als organisatie elke keer A doet. En die ene keer B dan weet je toch dat je shit gaat krijgen. Geloof me vrij…
tfsi zegt
@tborre: Regels veranderen elk jaar dus jou opmerking is irrelevant.
dedon zegt
En jij vergeet even voor het gemak om lekker door te kunnen trollen de rest van het seizoen.
Maakt ook verder niet uit. Uiteindelijk was Nederlandse Max degene die als eerste over de Finish reed. Klaar!
Richmond zegt
@ECU: dominant zijn is niet relevant. Terecht of onterecht winnaar zijn ook niet. Je wint of niet. Zo simpel is het. Hamilton had ook kunnen uitvallen, dan ga je ook niet de race geven aan hem..
jaapiyo zegt
Deze ‘straf’ is wel kneiterhard, maar hij heeft wel domme fouten gemaakt en het heft in eigen hand genomen met grote gevolgen. Een ferme tik op de pols was volgens mij beter geweest, maar helemaal onbegrijpelijk vind ik dit niet.
Benny_Weisz zegt
Was te verwachten……The Power of Mercedes-Benz!
chrisvis zegt
@bennyweisz: …zelfs Red Bull stond achter deze beslissing (net als alle andere teams trouwens…)
Fruitcake zegt
#masididnothingwrong
heckblende zegt
de één wordt geridderd
de ander krijgt een freestyle rap van Ali
en de ander wordt ontslagen
sportabgasanlage zegt
@nicolasr Masi wordt niet “op straat gezet”, hij wordt ontslagen uit zijn huidige functie, maar hem is (zoals je zelf ook schrijft) een andere functie binnen de FIA aangeboden. Iemand “op straat zetten” is echt wat anders. Je zou beter kunnen zeggen “Michael Masi door de FIA aan de kant geschoven”.
VeniVidiVici zegt
Ik heb hier maar 1 woord voor… Walgelijk! Masi heeft niks verkeerd gedaan om hem te ontslaan en hoop dat Mercedes nog eens GOED afgestraft wordt voor hun smerige onsportieve houding, corruptie en intimidaties! De F1 fans mogen van mij Mercedes hard uitfluiten en Boe roepen.
jaapiyo zegt
Mercedes mag wat mij betreft collectief op een blokje Lego stappen, maar…’niks verkeerd gedaan’???
Hij heeft gewoon een loopje genomen met het hele reglement en daar zijn eigen freestyle draai aan gegeven. In Abu Dhabi maar zeker ook in Saoedie-Arabië. Dat kan gewoon niet. Zelfs niet als er een soort escape in de regels staat met ‘de wedstrijdleider mag altijd zelf een andere richting geven’. Als je je daarop moet gaan beroepen, neem je je eigen boekwerk aan regels niet serieus.
Omdat het ‘maar’ om sport en geld gaat was het wat mij betreft oké geweest als Masi ff een excuus had gemaakt en ‘lessons learned’ en bla bla. Maar de beste man is natuurlijk wel keihard in de vout gegaan. Gelukkig hebben we de soundbytes nog.
Edge zegt
Kleine nuance: De enige reden dat hij uberhaupt moest freestylen, was die afspraak tussen de teams en race control om niet langer achter de Safety Car te eindigen. Zonder die afspraak zou Masi dit nooit geflikt hebben en was het een saaie overwinning voor Lewis achter de SC geworden.
jaapiyo zegt
Met freestylen heb ik het misschien nog wel meer over het goochelen met de grid bij die herstart in SA dan de gebeurtenissen omtrent de laatste rondjes in Abu Dhabi.
Mijn theorie voor het gedachtenproces vwb die laatste is dat hij eerst heeft gedacht ‘we gaan de auto’s niet laten passeren want dan duurt dat te lang en krijgen we geen herstart’, vervolgens het even liet gaan waardoor Max een paar auto’s tussen hem en LH44 had, waarna hij zich realiseerde ‘oh snap nu heb ik de regels niet gevolgd en krijgen we dit’ en dan alsnog maar uit een soort paniek die auto’s heeft laten passeren zoals Wheately en Horner suggereerden.
Maar dat handjeklap in SA vond ik toen al meteen waanzinnig (staat ook in raceverslag dus is verifieerbaar 🤪).
ECU zegt
Boe Boe Boe Boe Boe Boe
ECU zegt
BoeBoeBoeBoeBoe
ECU zegt
Boe
jaapiyo zegt
👻
mashell zegt
Nou, nou. Masi mag dan wel niks fout gedaan hebben maar in deze functie kan hij niet meer functioneren. Hij is immers Mike Masi maar, niet Mark Rutte… Het is dus voor zijn eigen bestwil dat hij wat anders gaat doen.
antoonniels zegt
Ik weet niet of iemand de finale van de DTM gezien heeft afgelopen jaar, maar dit lijkt me echt een zaakje van de ene put in de andere. Enfin, we laten ons verbazen aankomend jaar.
Edge zegt
@antoonniels: De race director verwijst dingen waarvan hij denkt dat ze niet volgens de regels zijn door aan de stewards, waarna zij de boel onderzoeken, bepalen of er inderdaad regels gebroken zijn en zo ja welke straf passend is. Laten we er voor het gemak maar vanuit gaan dat Wittich het incident ook netjes gemeld heeft en het probleem bij de stewards ligt.
allesmetturbo zegt
Mooie poppenkast
flyerbunch zegt
Mja, dit was al verwacht en uitgelekt eergisteren door Sky Sports. Masi gaat misschien iets met veiligheid in de F1 gaan doen. Ok iedereen was ondervraagd en het was voer voor discussie, maar of dit echt de juiste oplossing is? Het is alleen jammer dat Mercedes op deze manier wel laat zien dat ze ook de FIA kunnen beïnvloeden. Dat gaat een tof 2022 worden!
bernoulli zegt
Maakt me geen fluit uit wie er zit. Als de beslissingen nu eindelijk maar een consistent worden over een seizoen.
humel zegt
Masi eruit? Dan ook Lewis kampioen. Beide even belachelijk.
chrisvis zegt
@humel: ongeacht voor wat team je ook bent, kan je er niet onderuit dat er dit seizoen ongelooflijk veel slechte beslissingen zijn genomen door Masi. Als je bv zag hoe Gasly bij de start in Brazilië gesandwiched werd en hij toch de schuld in de schoenen geschoven kreeg dan vraag ik mij af wat hij had moeten doen(kon moeilijk zijn wagen in zijn broekzak steken denk ik dan) en zo is heel het seizoen bezaaid geweest met twijfelachtige en inconsistente beslissingen.
petroldrinker zegt
@chrisvis: alleen worden die straffen gegeven door de stewards vd race, niet de race director, en dus niet masi….
roadster zegt
Masi speelt de situatie door naar de stewards en die bepalen wie schuldig is en wat de straf wordt. Dat is dus niet de beslissing van Masi.
peterv zegt
Groot gelijk. Weg met die gast. Het blijft schandalig.
kaeser zegt
Schandalig! En dan kijk ik er niet met een Max bril naar. Maar niemand, maar dan ook niemand staat boven de FIA. Ook niet Sir Hamilton. Masi heeft met zijn keuzes, voor wie je ook bent, ervoor gezorgd dat de finale op een legendarische wijze is beëindigd. Nu maar hopen dat zijn opvolger net zo grote ballen heeft.
Janalleman zegt
Waarom wordt er altijd gezegd dat alleen Nederlanders blij waren met de beslissing? Volgens mij is het juist andersom, de enige die het er niet mee eens waren zijn de Britten, de rest van de wereld vond het gewoon tof om Max kampioen te zien worden, althans, uit alle filmpjes en andere reacties te zien
dijan zegt
Sommige Nederlanders vonden het niet zo tof dat Max won .
roadster1976 zegt
Duitsers maken geen grappen blijkt maar weer
petroldrinker zegt
Onbegrijpelijk, in mijn ogen een mega afgang voor de F1 om zo in te geven naar crymilton en mercedea
roadster zegt
De opvolgers weten nu wel dat ze geen beslissingen moeten nemen die nadelig voor MB uitpakken. Want dan kunnen ze op zoek naar een functie elders. Komt de objectiviteit van de wedstrijdleiding in ieder geval ten goede.
pomoek zegt
Het overlijden van Charlie Whiting parachuteerde Masi in de stoel van de race director, terwijl hij daar eigenlijk nog niet klaar voor was. In plaats van in de luwte van Whiting een paar jaar te wennen aan de F1 moest hij opeens de touwtjes in handen nemen. Ieder mens maakt fouten, en zo ontwikkel je jezelf. Maar Masi kreeg niet de gelegenheid om die fouten in de luwte te doen. De FIA had het in 2019 meteen anders moeten aanpakken. De loopbaan van Masi is nu kapot gemaakt, door Mercedes, en heeft nooit de gelegenheid gehad om te groeien in de rol van race directeur.
Niels zegt
Terecht idd dat Masi een andere functie krijgt, over het gehele seizoen te vaak dubieuze beslissingen in het voordeel van Mercedes.