Mercedes stopt met de EQ-modellen, het label zal uiteindelijk uitgefaseerd worden als typenaam.
Zoals collega @rubenpriest vanochtend al met jullie meedeelde, beginnen elektrische auto’s langzaam maar zeker de norm te worden. Het lijkt er een beetje op dat we op een kantelpunt zitten. De early adopters hebben er al eentje en nu moet de grote massa overgaan.
Dit betekent ook dat een elektrische auto op zich ook niet meer onderscheidend is. Sterker nog, we gaan een tijd tegemoet dat nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor niet meer de gevestigde orde zullen zijn. Dan ben jij- liefhebber van plofmotoren – een absolute paria en zullen mensen je nastaren en meewarig het hoofd schudden!
Bijzondere modellen
Het voordeel is dan wel dat fabrikanten kunnen stoppen met het ‘anders’ zijn van EV’s. Dat is het enorme voordeel van auto’s als een Audi Q8 e-tron, BMW i5 Touring of Volvo XC40 Electric: ze zijn weliswaar elektrisch, maar ze lopen er niet zo mee te koop. Bij Mercedes-Benz is dat wel het geval.
Daar heb je namelijk de ‘normale’ Mercedessen en daarnaast een modellijn de elektrische Mercedessen, de ‘EQ’-modellen. Niet alleen hebben ze een bijzondere naam, qua styling zijn ze ook flink afwijkend.
Maar Mercedes gaat afstappen van die strategie. Dat zeg Christoph Starzynski, de VicePresident van ontwikkeling bij Mercedes-Benz tegen de Britse editie van Top Gear. Hij geeft aan dat ze de kritiek hebben gehoord én dat ze er wat aan gaan doen. De Mercedes-Benz CLA concept is de eerste duidelijke stap in die richting. Dat is vooral een gave compacte premium sedan die toevallig elektrisch is. Het EV-gehalte ligt er niet dik bovenop.
Mercedes stopt met EQ-modellen
Mercedes heeft de auto bewust ’traditionele’ proporties meegegeven. Die lange motorkap is nergens voor nodig (daarom hebben de EQE en EQS die ook niet), maar het is wel een fraai element.
Daarbij geeft Starzynski bevestigd dat de CLA Concept ook iets anders (opnieuw_ introduceert: traditionele namen. Nu zijn alle elektrische Mercedessen voorzien van het EQ-label. Dat zal met de komende elektrische CLA komen te vervallen. Dat wordt gewoon CLA. En die is dan enkel en alleen verkrijgbaar met elektromotor. Starzynski bevestigt dat de EQ-benaming op een gegeven moment onnodig wordt.
Dus liefhebbers van mooie Mercedessen: treur niet, ze krijgen normale namen en zien er traditioneler uit. Toevallig zijn ze dan elektrisch.
bassrt zegt
ik ben echt benieuwd naar die nieuwe cla ev. De specs liegen er niet om. Ben bang de prijs straks ook niet.
MarcoM zegt
Der neue EnClave.
rollingstoned zegt
https://www.autoblog.nl/files/2024/02/mercedes-stopt-met-eq-modellen-2024-1600-004-1.jpg
De basis ziet er goed uit, ligt lekker op het netvlies, maar die infantiele kerstverlichting doet wel afbreuk aan het geheel.
JelmerS zegt
Die lijnen boven de spatborden, en de bolling op de portieren lijkt wel een reïncarnatie van de alfa 156.
Fijn dat Mercedes toch liever mooie dan lelijke autos wil maken.
potver7 zegt
Hopelijk gaan ze dan ook stoppen met die onzinnige kerstboomverlichting op de auto’s. Verlichting moet vooral functioneel zijn, kerstboomverlichting is veiligheidsverlagend en zou verboden moeten worden.
YK zegt
Wanneer je uit wilt stappen en de dode hoek functie detecteert een fietser die snel nadert, dan helpt die “kerstverlichting”. Ook wanneer je alarm af gaat, dan heb je “kerstverlichting” die ineens rood en blauw gaat knipperen. Het is met de juiste instelling wel te doen, maar van de fabrieksinstellingen van 70% helderheid naar 100% zetten (wat menig berijder doet) is dan weer te veel. Kwestie van smaak.
mashell zegt
Je roept eigenlijk gewoon “leuke dingen mogen niet” en “eenheidsworst en niks anders”. De enige manier waarop een licht streepje voor- en achterop veiligheidsverlagend werkt is wanneer het jaloezie opwekt bij degenen die dat nog niet hebben. Laten we niet kinderachtig doen en leuke dingen gewoon toestaan, dat houdt het leven leuk.
Maar als je graag dingen wilt gaan verbieden zullen we dan eerst de reclameschermen langs de snelweg verbieden? Die leiden echt af en zorgen voor lichtvervuiling.
waterisnat zegt
@willeme, je hebt de reacties onder het potsierlijke persbericht van het “onderzoek” van de Elaadpaal- industrie van vanochtend niet gelezen? Niemand buiten de bureaucraten en hun useful idiots gelooft dat de EV (met huidige tech) een groot aandeel gaat krijgen in de (reele) wereld. Omdat mensen wel van het milieu houden en de prietpraat rond CO2 nu wel gehoord hebben. Niemand wil uiteindelijk collectivisme, ook al klinkt het soms leuk.
fanboy zegt
@waterisnat: Je weet dat de best verkochte auto een elektrische auto is?
Tuurlijk gaat het in sommige werelddelen lang duren, maar het gaat hier vrij hard.
En je hoeft milieu en CO2 ook totaal niet belangrijk te vinden om EV te rijden. Vooral als het gewoon goedkoper rijden is, ook zonder subsidie e.d.
Bastiaan zegt
Correct me if I’m wrong…
Leuk feitje dat de best verkochte auto en elektrische is. Is dit in Nederland, Europe of wereldwijd gezien. Versta je onder verkoop de particulier of de lease rijder die enkel aan zijn bijtelling denkt (en waarschijnlijk in zijn kennissenkring de koning denkt te zijn omdat hij elektrisch kan rijden).
Vooropgesteld, ik zou graag elektrisch willen rijden, maar:
* Thuis laden is geen optie.
* Elektriciteitsnetwerk loopt achter (een probleem wat inmiddels al zo’n 25 jaar bekend is).
* Aanschafprijs is nog steeds zeer hoog voor wat mijn wensen zijn.
* Wat is de afschrijving (hetgeen voor de lease rijder totaal onbelangrijk is)
* Gezien de aanschafprijs en afschrijving is het denk ik relatief hoeveel goedkoper het is. Soort auto, aantal kilometers, onderhoud (handen en remmen).
Kortom, autorijden is kostbaar en voor veel particulieren is er soms weinig keus. Respect voor iedereen die prive contant een auto kan betalen.
Terug naar Mercedes, met destijds een tablet op het dashboard monteren alsof ze tijdens de ontwerpfase iets vergeten zijn en tegenwoordig die sfeerverlichting (geldt voor meer merken), is voor mij geen associatie met met Luxe maar met Sjonnie’s. Nee, geen afgunst, maar voor mij is Mercedes niet meer het status merk waar het ooit was. Tijden veranderen…
jaapiyo zegt
Goede zaak. Over het algemeen toch lelijke hokken.
fanboy zegt
@jaapiyo: Maar wel met hele goede Cw waardes. Ik ben benieuwd hoeveel het scheelt met iets meer standaard auto’s.
Ik moet zeggen dat andere merken wel aardig nieuwerwetse dingen blijven bouwen dus ben benieuwd waar het eindigt.
Edge zegt
Ik snap het wel. Styling is natuurlijk hartstikke subjectief. De een vindt een EQE of EQS hartstikke cool, de ander vind het helemaal niks.
Maar wat ik in heel veel reviews terug zie komen is dat die EQ modellen het nét niet zijn. Waar een BMW i7 rijdt en voelt als een 7-serie, maar dan toevallig geheel elektrisch, schijnen de EQE en EQS toch net niet op het niveau van een E-klasse of S-klasse te zitten. In het laatste geval ook niet qua comfort op de achterstoelen. Dat is volgens mij toch het grootste manco van die auto’s, want Toyota heeft met de Prius al meer dan 20 jaar laten zien dat een auto helemaal niet mooi hoeft te zijn om succesvol te worden.
erics zegt
Tja, ben grote MB fan ( en beetje anti BMW), maar hebben ze het toch echt goed verkeerd aangepakt met de ‘EQ’…. dit heeft BMW toch vele malen beter voor elkaar met de (i)4, (i)5 en (i)7. Gewoon zelfde carrosserie en typebenaming. Kan heel veel later gewoon de i eraf als alles electriek is….
mashell zegt
Weet niet. Een i4 40 ten opzichte van een 440i of een EQE350 ten opzichte van een E350 dan vind ik de Mercedes benaming duidelijker. Maar beter was gewoon een model naam en de aandrijving niet eens vermelden, die is voor het overige verkeer niet relevant.
petroldrinker zegt
“Dat is vooral een gave compacte premium sedan die toevallig elektrisch is. Het EV-gehalte ligt er niet dik bovenop.” als ik dan die fotos zie van dat rode ding er onder, denk ik werkelijk waar geen enkel moment na of het een ICE is of niet, je weet van een km afstand al dat dit weer een duracell konijn is aan hoe dicht de velgen zijn etc,