Mercedes dient een protest in, ze zijn het niet eens met de wedstrijdleiding.
De GP van Abu Dhabi 2021 was enorm spannend. Bijna net zo spannend als de Junkyard race. In beide gevallen werd de race gewonnen door een Nederlander. Goed nieuws dus voor mensen met een oranje bril.
Maar bij Mercedes zijn ze er uiteindelijk niet blij mee. Dat komt door de laatste paar ronden. Toto Wolff was over de boordradio al not amused. Maar nu is het hek helemaal van de dam. In plaats van dat Mercedes het verlies accepteert, doen ze wat ze samen met Red Bull Racing het hele jaar hebben gedaan: protesteren!!
Mercedes dient protest in
En Mercedes voegt de daad bij het woord. Ze hebben namelijk officieel een protest ingediend.
Op basis van artikel 48.8 van het reglement staat het namelijk volgende:
No driver may overtake another car on the track, including the safety car, until he passes the Line (see Article 5.3) for the first time after the safety car has returned to the pits.
FIA reglement 48.8
Daarnaast beroepen ze zich op Artikel 48.12:
Any cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the led lap and the safety car.
FIA reglement 48.12
Gelapte auto’s achter de safetycar
Mercedes valt over het feit dat de gelapte auto’s weer voorbij de safetycar mochten gaan. Aanvankelijk zei Michael Masi dat de gelapte auto’s ACHTER de safetycars moesten blijven. Vervolgens zei dezelfde Michael Masi dat het wel mocht.
In hoeverre het protest zin gaat hebben, valt nog te bezien. Ze kunnen niet de race opnieuw houden of iedereen weer loslaten op ronde 56. Maar de strijd gaat nog door na de laatste race dit seizoen.
Als we meer weten, houden we jullie uiteraard op de hoogte!
thebest07111 zegt
Logisch. Ik ben voor hamilton. Maar ik snap dit wel. Vooral de 48.12
De regels zijn niet gevolgd.
redbeams zegt
@thebest07111: Net als leaving the track and gaining an advantage 🤓
ghini zegt
@redbeams: hier ff over, ze zeiden dat ham zn voordeel had terug gebracht tot als het was voor de bocht maar dat heb ik nergens gezien, hij is toch gewoon vol doorgereden of is in data oid te zien dat hij ergens van zn gas is gegaan?
redbeams zegt
@ghini: Precies dit!
mijnporsche zegt
@thebest07111: 100% eens. Max heeft vals gespeeld. Erg duidelijk.
narcotic zegt
@thebest07111: de regels omtrent de achtervleugel zijn ook niet gevolgd. En zo is de plaats terug gegeven die in ronde 1 al terug gegeven had moeten worden.
Robert zegt
Ik zie die protesteren maar héél weinig kans van slagen hebben, maar de FIA heeft dit over zichzelf afgeroepen, door de Formule 1 in een halve jurysport om te turnen (see what I did there?).
Officieel heeft Verstappen alleen de race gewonnen en wordt de wereldkampioen pas over vier dagen uitgeroepen. Er is in die tijd nog veel mogelijk. Maar dat gezegd hebbende, een dergelijk gezichtsverlies kan de FIA zich niet permitteren. En als Toto Wolff bij zinnen komt, hij ook niet, eerlijk gezegd.
dashter zegt
Zou het niet juist gezichtsverlies zijn als de wereldkampioen de titel heeft blijkt gewonnen te hebben rechtstreeks dankzij een inbreuk op de reglementen?
Robert zegt
@dashter: true, maar je kunt een coureur niet verantwoordelijk houden voor de uitkomst van de keuzes die door de wedstrijdleiding zijn gemaakt.
En m.b.t. het protest tegen het vermeende inhalen onder de safety car, de leider in de wedstrijd geeft de pace aan, maar zal zich ook moeten gedragen. Het opzettelijk en herhaaldelijk versnellen en vertragen op weg naar de startstreep van Hamilton getuigde van weinig gentlemen-schap.
dashter zegt
48.12 lijkt mij meer van belang. Dat zou inhouden dat de SC eigenlijk pas op het eind van de volgende ronde had mogen binnenkomen. SC is binnengekomen op het moment dat niet alle auto’s zich hadden ontdubbeld. Reglement zegt dat SC mag binnenkomen op het einde van de ronde nadat de laatste auto zich ontdubbeld heeft.
Of het hier werkelijk een inbreuk was, geen idee. Maar ik vind wel dat in de eerste plaats de reglementen gevolgd moeten worden. Want het is net dat wat de deur voor willekeur opent. Beslissen of er effectief inbreuk is gemaakt en de uitslag i.f. daarvan behouden/aanpassen is het enige juiste.
chrisvis zegt
@dashter: eindelijk is iemand die het ook ziet. Masi laat de race veel te snel hervatten tegen zijn eigen regels in(dit is voorheen nooit gebeurt) en dan hoor je nog dat Masi ze wou zijn racen??? Hij dient onpartijdig te zijn en zeker geen supporter. Kijk reeds van 98 maar dit heb ik nooit eerder gezien. Max mag dan WK zijn maar daar hangt een even groot reukje aan zoals in tijden van Schumacher… ongehoord….
flutterby zegt
@dashter: in dat geval kan je het in lijn zetten met een Hamilton die Verstappen er in Silverstone afrijdt en sinds dien alleen maar roept dat RB’s zo gevaarlijk rijden.
Ze hadden dit kampioenschap beide verdiend, maar zoals Hennie Huisman altijd zei “er kan er maar één de beste zijn”. Het kampioenschap is niet besloten in de laatste race maar het gehele seizoen.
soes750 zegt
Slechte verliezers. En daar is alles mee gezegd. Maar damn, wat een finale.
dashter zegt
Maar wel verliezers met het reglement aan hun kant… volgens Mercedes :)
Regel 48.12 zou betekenen dat de SC eigenlijk een ronde te vroeg naar binnen is gekomen. Ik snap het wel, als een inbreuk op de reglementen rechtstreeks de winnaar heeft beslist, wat is die wereldtitel dan waard?
por100 zegt
Ja dus … uitzondering bevestigt de regel, anders heeft de regel nooit bestaan. Broertje dood aan niet juristen die regels gaan interpreteren.
chrisvis zegt
@por100: uitzondering bevestigd de regel😂😂😂. Als je geflitst wordt wil ik je dat ook even horen zeggen tegen de rechter🙄
dashter zegt
Weinig interpreteren aan. 48.12 zegt expliciet dat de SC pas naar binnen mag als alle achterblijvers zich ontdubbeld hebben.
sportevo zegt
Helaas zegt een ander artikel weer dat de wedstrijdleiding anders mag beslissen over de safetycar en dat als in 48.13 staat dat als het signal safetycar in this lap is gegeven, dit artikel 48.12 overruled.
Jammer dat het zo gegaan is.
banderas zegt
Uh, dit gaat over dat Max voorbij Ham ging achter de safety car…
Richmond zegt
@banderas: nee het ging en daarom en om dat er maar 5 auto’s de sc mochten inhalen
VeniVidiVici zegt
@banderas: Ging Max niet. Hij zat naast Ham te dreigen, maar is er echt niet voorbij gegaan.
chrisvis zegt
@venividivici: helaas dat ik hier geen screenshot kan posten, maar Max zat er echt goed voorbij. Was te zien bij Karun Chandok op sky
VeniVidiVici zegt
@chrisvis: Boeiend… toch verworpen door de FIA 💪🏼
harrie zegt
Toto, jullie strategie met de VSC en de SC was veel te behoudend vandaag.
ghini zegt
@harrie: tja lastig, ze zouden track positie verliezen omdat dan just max buiten zou blijven maarja dan had Lewis juist de betere banden gehad, al was het verschil dan kleiner geweest.. Lastig
Benny_Weisz zegt
Ik zou graag willen zien of de FIA de ballen heeft om dit achter gesloten deuren te beslissen
ghini zegt
@bennyweisz: ze zouden al die overleggen en meetings juist openbaar moeten maken, dat zou pas goed zijn voor de sport.
Benny_Weisz zegt
Ben ik met je eens….maar ik doelde meer op het feit dat de FIA zich niet kan laten permiteren om de strijd om een wereldtitel aan de jurytafel te laten beslissen….zelfs wanneer Toto Wolff een hele horde advocaten met zich meeneemt….
rood zegt
Logisch, welk team zou er nu geen protest indienen na het ter plekke verzinnen van regels op zo’n cruciaal moment. Wel jammer dat het zo moest eindigen, ongeacht de winnaar valt er nog weinig eer te behalen vind ik. Max die het zo cadeau kreeg of Lewis in de rechtbank…
Niels zegt
@rood: Hoezo geen eer? Heb je hem weggezapt na de finish ofzo? Max is de held van NL man… geen eer…
rood zegt
Dit is toch geen eervolle overwinning? Heel de race beduidend trager zijn en dan de winst op een presenteerblaadje aangereikt krijgen door Masi. Dat is deel van de sport, maar als de regels met voeten getreden worden vind ik het een ander verhaal. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij een sterk seizoen heeft gereden en daar trots op mag zijn, anders wordt je namelijk geen kampioen. Maar gewoon deze race…
Niels zegt
@rood: Je zegt het goed, titel gaat niet om een race… lekker eervol als Lewis hem had gepakt in bijvoorbeeld Silverstone…
str8six zegt
@c597ls1: dit!
por100 zegt
Ja precies deze race. Lewis zat er toch vóór voorafgaand aan de safetycar? Ze gaan zelf niet naar binnen om te hopen dat er door niet racen de overwinning wordt behaald en dan ga je miepen dat de wedstrijdleiding in de apotheose van de sport, de sport niet de nek omdraait door te laten racen? Krankzinnig, we hebben het hier niet over het EHRM of het ISF in Den haag. We hebben het hier over een wedstrijdleiding van Formule 1.
Toto overleeft het wel, maar F1 overleeft het niet als besluit wordt teruggedraaid. Wat heeft mercedes daar dan aan
chrisvis zegt
@c597ls1: nee idd geen eer. Een cadeau dat was het…Masi die de regels gewoon naast zich neergelegd onder commando van Horner??? Kijk sinds 98 en nog nooit zo een dwalingen gezien…
Niels zegt
@chrisvis: Cry cry…
panam1 zegt
Er zijn geen regels gewijzigd, in belang van t WK is besloten om de heren te laten racen. Het is toch raar als de WK uitslag wordt beslist doordat je in een trein rijdt met mensen die je al op een rondje hebt gezet. Je haalt ze in omdat je sneller bent , maar dan krijg je later last van ze voor een raceplek…..dan moet je mensen op een ronde zetten maar gaan verbieden. Verder staat ook in de regelementen dat de wedstrijdleider bepaalde zaken kan ‘veranderen’ gebaseerd op een af hoc situatie die om een iets andere oplossing vraagt.
sportabgasanlage zegt
Dat laatste wat je zegt is cruciaal in dit geval. Ja, er zijn regels en reglementen, maar de wedstrijdleiding heeft het laatste woord. Net als een scheidsrechter tijdens een voetbalwedstrijd.
Het besluit om de race niet achter de safety car, maar met ’t mes tussen de tanden te eindigen is het beste besluit van ’t seizoen. We willen racen zien, geen dikke boekwerken met regels en advocaten. Er is dit seizoen al te vaak (in ’t voordeel van MB) achter de groene tafel beslist.
Klaar nu. Max kampioen. Tijd voor feest!
chrisvis zegt
@panam1: verklaar u nader? In het belang van de sport laten we ze racen…alle regels gaan dus overboord gewoon omdat we ze willen zien racen???
realhustler zegt
Olav waarschuwde ook al, dat Max voorbij Hamilton leek te gaan vlak voor dat de Safety Car eindigde. En is ook niet zo slim er naast gaan rijden, want Hamilton laat gas los en je schiet er voorbij. Als je er gewoon achter blijft is dat risico er niet.
Probleem met dat unlappen is, dat Red Bull er niks aan kan doen. Dus tja, fautje bedankt, je kan moeilijk opnieuw rijden. En het is koffiedik kijken of als je niet de auto’s laat unlappen of Max het dan gehaald had.
Echter ik vind het ooerstom van die Fia, halve regels toepassen. Dan krijg je dit gekonkel.
Weet iemand of er safety car situaties waren in een recent verleden waarbij de auto’s op een ronde niet voorbij mochten? Is dat niet gewoon standaard en doen ze dat altijd?
Er was wel een race dat de safety car de pit in ging en toen gingen ze over de finish. Dus was er geen kans meer in te halen, maar kwamen ze wel vol gas over de finish.
chrisvis zegt
@realhustler: ik verbaasde mij erover dat er gezegd werdt dat de “lapped cars” niet mochten inhalen…denk niet dat ik het eerder gemaakte. Hetgeen mij het meeste stoorde was alvast dat in een normale situatie al de gelapte auto’s voorbij de sc mogen en dat er dan nog een ronde wordt bijgedaan achter sc. Nu ineens moet dit niet blijkbaar…alleszins hangt aan dit WK een mooi reukje…
basman147 zegt
Volgens mij wel, maar vraag me niet welke race, kan het helaas niet zo snel vinden. Vergelijkbare situatie als ik het me goed herinner, safetycar vlak voor het einde van de race en er was geen tijd meer om het veld op orde te brengen.
Edit, ik denk dat het de GP van Australië van 2009 was Daar kwam de SC echter pas 2 ronden voor het einde naar buiten.
sportevo zegt
De regels zijn duidelijk maar werden hier niet gevolgd. Laten we eerlijk zijn, als de situatie andersom was geweest, dan was de reactie dat de FIA Mercedes aan het bevoordelen is.
Maar nu is er een regel niet juist nageleefd. De wedstrijdleiding mag besluiten de auto’s te laten passeren maar de safetycar moet dan nog een ronde buiten blijven, dat is niet gebeurd en dat is in strijd met de regels en dat maakt de hele situatie discutabel. Ik snap dat Mercedes protesteert.
Ik snap niet dat ze protesteren op het vermeend inhalen onder de SC. Dat is zo minimaal.
VeniVidiVici zegt
Heel simpel… protest van tafel vegen en regelement 48.8 aanpassen/verbeteren voor de toekomst. Wat had Mercedes dan gewillen? Finish achter de SC… DAT was écht een zielig einde geweest!
peewee05 zegt
@venividivici: wat zal Mercedes dat boeien… of elke andere renstal. De bedragen die er mee gemoeid zijn, dáár gaat het om. Of de race leuk is om naar te kijken is van ondergeschikt belang
sportabgasanlage zegt
Voor hen misschien, maar de sport bestaat bij de gratie van fans en kijkers. Als die massaal wegzappen omdat de sport alleen maar door een jury kan worden beslist, is het snel klaar.
por100 zegt
Nee, want dan draai je de sport de nek om en daar heeft MB ook niks aan.
Richmond zegt
@venividivici: Mercedes wil kampioenschap maakt niet hoe. Als het andersom was geweest hadden ze niet geklaagd.
Richmond zegt
Gaat om dat alleen de auto’s tussen Max en Hamilton de sc mochten inhalen en de andere lapped cars niet. Hadden ze dat wel gedaan dan had de wedstrijd niet hervat kunnen worden.
sportevo zegt
Het gaat er met name om dat er ook een regel is dat de SC nog een ronde buiten dient te blijven als de auto’s op een ronde achterstand voorbij gelaten worden.
Aan die regel is niet voldaan en dat maakt de actie van de wedstrijdleiding dubieus.
Je moet je afvragen of je zo het kampioenschap moet willen winnen maar je moet je ook afvragen of je het zo wel wil verliezen. Ik snap zeker dat Mercedes in protest gaat.
Regels moet je naleven en opvolgen en niet half/half. Een auto moet ook volledig aan de regels voldoen en niet een klein dingetje niet.
sportabgasanlage zegt
Op papier heb je gelijk, maar uiteindelijk beslist de wedstrijdleiding, of een scheidsrechter, of een rechter. Wetten en regels zijn een niet alleen om 100% gevolgd te worden, maar kunnen, als de situatie daar om vraagt, tijdelijk terzijde geschoven worden. Dat gebeurt overal en da maakt ons mensen ipv robots.
In dit geval wilde de wedstrijdleiding voorkomen dat het kampioenschap achter de SC beslist zou worden. De keuze om alleen de auto’s die “in de weg reden” vooruit te sturen en de laatste ronde te laten racen, is volkomen begrijpelijk. Misschien niet volgens de regels, maar so what? 10 seconden straf voor HAM op Silverstone was ook veel te licht. Niet ingrijpen voor “leaving the track and gaining an advantage” was ook niet volgens de regels.. Laat ze racen!!!
sportevo zegt
Dat verhaal klinkt mooi maar in dit geval wijk je af van de regels en bevoordeel je daar en rijder mee omdat hij een pitstop kon maken en de ander niet. Hetzelfde krijg je als er een SC uitgaat, een aantal mensen de gok neemt te wisselen en vervolgens geef je rood.
Hiermee heb je geen gelijke strijd meer gehad en was het overduidelijk dat Verstappen zou gaan winnen, dus hoe spannend kon het nog worden.
De FIA zal er goed aan hebben gedaan de rode vlag te geven en nog 1, 2 of 5 rondes de auto’s te laten racen. Net zoals in Baku want waarom kon het daar wel?
Dan had je een goed einde gehad waarin er echt geraced kon worden.
Richmond zegt
@sportevo: klopt, maar dat is al heel lang zo. En vooral dit seizoen. dus het is een passend einde.
sportevo zegt
Het is eerder meer het geval dat ze niet consequent zijn.
rob5nismo zegt
Dan heeft hamilton in mijn ogen een groter probleem want die zat er soms lelijk naast
Dutchdriftking zegt
Ze kunnen en gaan het nu niet meer terug draaien. Het was bizar geluk. Maar dat was Baku, Hongarije, Silverstone en Emilia ook…
harrie zegt
Dit. Het is heel zuur voor Lewis/Mercedes om deze beslissende race zo te verliezen, maar ze waren tot vandaag nog in de race voor de titel dankzij al die andere keren waarbij het kwartje wel precies hun kant op viel.
Over het hele seizoen is Max gewoon echt een terechte winnaar.
toniominestrone zegt
Anti reclame voor het merk Mercedes, pr afdeling zou in zo’n geval in moeten grijpen, straalt negatief af op het merk met de ster.
pomoek zegt
Hmm, ik vindt het inhalen onder de safety een groter ding, het was maar een decimeter, maar toch. Typisch Verstappen foutje. Dat de regels niet zijn gevolgd wat betreft dat de achterliggers mogen inhalen is voor de uitslag van de race niet zo interessant, dat had weinig uitgemaakt, het feit dat Rb al 3 kwartier aan het kletsen is met de wedstrijd leiding voorspelt nog veel goeds….
sportabgasanlage zegt
Dat was toch geen inhalen? Gas geven en er voorbij gaan, dat is inhalen.
omarrs6 zegt
BREEK: FIA wijst protest van MB af: Max heeft Lewis niet ingehaald tijdens de safetycar. (bron NU.nl)
lucblocken zegt
Net bevestigd: protest Mercedes is verworpen; Max is officieel (en verdiend) wereldkampioen !
Haatto zegt
Max is wereldkampioen ! Protest verworpen !!
basman147 zegt
Alleen het inhalen onder de safetycar is verworpen, want minimaal en direct teruggegeven.
2e protest loopt nog (en gaat nog wel even duren).
redbeams zegt
Ik voorspel een daling in de verkoopstatistieken van mercedes in Nerderland