Om de EV 10-daagse van 2019 eens met harde cijfers te openen.
De dieselauto heeft het zwaar. De brandstof heeft – net zoals zijn alternatieven – voordelen en nadelen, maar met als grootste nadeel het milieu is het tijd om naar iets anders te zoeken. Elektrisch, bijvoorbeeld. Voor sommige mensen kleven er nog iets te veel nadelen aan, maar al een groot aantal mensen zien er de voordelen van in. Helemaal nu het aanbod een paar sterke keuzes bevat, met name de Tesla Model 3 scoort erg goed.
Wat het alternatief ook is, de ondergang van de dieselmotor lijkt nabij. Aumacon bracht vandaag cijfers naar buiten over de voorlopige autoverkoop in 2019. Hierin is niet alleen te zien dat het aantal verkochte dieselauto’s zowat is gehalveerd: er is ook te zien dat er in 2019 al meer BEV’s (Battery Electric Vehicle) verkocht zijn dan auto’s met een dieselmotor! Daar de dieselmotor daalde van net geen 50.000 auto’s in 2018 naar ‘slechts’ 26.558 in 2019, steeg het aantal verkochte elektrische auto’s juist van iets meer dan 13.000 verkopen in 2018, naar 29.811 auto’s in 2019. Gezien de totaalaantallen worden de komende maanden nog niet eens meegerekend: door subsidie- en/of bijtellingsverandering aan het begin van volgend jaar, is de kans aanwezig dat er weer een run komt op mensen die in de laatste maanden nog even een leasecontract aanvragen.
Men wijkt niet alleen uit naar EV’s, voornamelijk de benzineauto en zijn bijna 250.000 verkochte auto’s scoort nog het beste. De kloof tussen elektrisch en benzine, meestal bestaande uit verschillende soorten hybrides, delft in 2019 ook het onderspit in vergelijking met de BEV’s. Aandrijvingsvormen die dood lijken te zijn zijn LPG en CNG, deze twee vormen van gas daalden van allebei net geen 1.000 in 2018 naar 482 LPG’s en 161 CNG’s in 2019. Ook de FCEV (waterstofauto’s) lijken hun succes nog niet gevonden te hebben in Nederland, met 104 verkochte units in 2019. Een groot deel daarvan is te danken aan de Hagenese taxibranche.
Zoals al aangekaart is Tesla de grote winnaar in de verkoop van EV’s: 47 procent van die 29.811 was een Tesla. Het zal nog even duren voordat ze echt iedereen uit hun benzineauto vissen, maar het gebrek aan dieselverkoop toont wel aan dat de ondergang van die brandstof nabij is. (via Aumacon Car Monitor)
Dutchdriftking zegt
En ik maar zoeken naar tweedehands dieseltjes op de occasion markt. Zo komen deze nooit beschikbaar!
basman147 zegt
@dutchdriftking: Gewoon gebruikt importeren uit Duitsland zoals de rest van Nederland doet zou ik zeggen
V8Vantage zegt
@dutchdriftking: En als je ze gevonden heb (ik zoek ook nog ff door) gewoon BIO diesel tanken. Dan rij je nog op afval ook :-)
laptom zegt
@vantagev8: Bio diesel is geen afval. Is diesel gemaakt van planten. Planten en ruimte die we eigenlijk zouden moeten gebruiken om voedsel te kweken waar de helft van de wereld en tekort aan heeft. Helaas vinden wij transport belangrijker dan genoeg voedsel op aarde.
dnadave zegt
@laptom: en gerecycled frituurvet….
alpina007 zegt
@dutchdriftking: over 2,5 jaar heb ik wel iets voor je ?
Dutchdriftking zegt
@alpina007: haha vriendenprijsje?
alpina007 zegt
@dutchdriftking: uiteraard ??
oxidizers zegt
Eindelijk raken we dat verschrikkelijke, saaie diesel kwijt. Diesel is voor tractors niet voor personenauto’s.
Laten we eerlijk zijn 95% van de auto’s in Nederland zijn saaie 3 en 4 cylinders die nergens naar klinken (laat staan diesel). De overstap naar EV is een upgrade voor de meeste mensen, ook qua performance en rijdbeleving. Ik vind ’t prima.
Ook mooi om te zien dat zelfs de reaguurders van Autoblog positiever worden over de elektrische aandrijflijn. Dan gaat er toch iets goed.
Lijkt er op dat elektrische auto’s de strijd aan het winnen zijn.
VeniVidiVici zegt
@oxidizers: Leuk betoog van je, maar gooi op die EV’s ook maar eens 22% bijtelling en BPM en dan is het snel afgelopen met de EV hype. En laat ik maar helemaal zwijgen over de walgelijke praktijken om Kobalt te delven. EV rijders zijn in mijn ogen gewoon idealistische schijnheilige koeien!
oxidizers zegt
@venividivici: Dat gaat goed komen hoor, ook in landen waar er weinige fiscale voordelen te behalen zijn is de EV in opmars. Komen ook nog eens tientallen nieuwe modellen uit komend jaar. Ik durf er een fles wijn voor op in te zetten dat de groei door zet ondanks de hogere bijtelling die er aan zit te komen.
VeniVidiVici zegt
@oxidizers: Mensen die idealistisch blind op de gok roepen “gaat helemaal goed komen” daar kijk ik sowieso al ongelovig naar. Maar reageer nou eens op dat Kobalt (mijnen zijn in 2050 uitgeput) stukje waar je NIEMAND over hoort…
oxidizers zegt
@venividivici: Er schijnt genoeg in de grond te zitten om de gehele wereldbevolking te voorzien. Ik heb het idee dat jouw argumenten vooral geduwd worden in een bepaalde richting omdat je gewoon een hekel hebt aan EV’s.
Zolang de 6 (of meer) cylinder benzine auto’s blijven bestaan missen we echt niets hoor. Die 95% aan diesels en 3/4 cylinder auto’s hier in Nederland kunnen we best missen.
circlestorm69 zegt
@oxidizers: ga je nou gewoon de heerlijk klinkende 5 cylinders niet noemen? Begint het wat jou betreft bij 6?
technofreak zegt
@oxidizers: Waarom kun je in 2019 niet meer gewoon kritische vragen stellen zonder een “hater”, “hekel aan”, “discussie gesloten”??
Wanneer houden we (jullie…) daar eens mee op? Ik heb het ook al eerder gevraagd in een Tesla vs. Porsche topic. Wat is het nut van als een kleuter weglopen in plaats van alle voors- en tegens af te wegen? Het enige wat er kan gebeuren is dat we met z’n allen slimmer worden.
“Och! Daar had ik nog niet aan gedacht”, of “Dat zie je verkeerd, want…” en “Vertel eens, zie ik wat over het hoofd?” Op die manier leer je, niet met “Jij prata niet in mijn straatje dus je bent stom en weet niks”.
Ik zie het overal: van debat naar gillende kleuters met eisen.
De (B)EV is nieuw, de klimaatzorgen zijn nieuw en de voorgestelde ‘oplossingen’ zijn nieuw.
Einstein werd uitgelachen om z’n relativiteitstheorie, we zijn 2000 jaar naar de kerk geweest nadat we de Romeinse goden van daarvoor eruit geflikkerd hadden en nu lopen de kerken leeg.
Hadden de Christen gelijk met “onze God is beter en jullie Romeinen zijn haters?”
Toen de fiets werd uitgevonden, moest er een man vooruit rennen met een rode vlag. “LET OP DORPELINGEN! ER KOMT EEN SNELHEIDSMONSTER”.
Toen de auto werd uitgevonden, moest er een man op een FIETS vooruit rennen met een rode vlag of lantaarn: “LET OP DORPELINGEN! ER KOMT EEN SNELHEIDSMONSTER”.
Nu lachen we daarom.
‘Free your mind en the rest will follow’. – En Vogue
b00st zegt
@venividivici: “Elon Musk heeft vorig jaar bevestigd dat in de accu’s van de Tesla Model 3 minder dan drie procent kobalt wordt gebruikt en dat er bij de volgende generatie Tesla’s helemaal geen kobalt meer zal worden ingezet.”
Bron : https://www.ad.nl/auto/accu-s-van-tesla-model-3-bevatten-vier-keer-minder-kobalt-dan-de-accu-s-van-elektrische-vw-s~af4d79a4/
dawwg zegt
@b00st: Dat is Tesla, de Chinese fabrikanten gaan echter gewoon vrolijk door met kobalt, lood en weet ik wat voor ’n troep allemaal. Ook hebben we niet genoeg stroom in Europa om iedereen elektrisch te laten rijden; laat staan duurzaam opgewekte elektriciteit ! En alle auto’s die per diesel-mammoettanker uit Azia of Amerika komen (die op de meeste ranzige diesel ter wereld lopen), hebben – voordat ze zelf ooit 1 Km hebben gereden – een CO2, stikstof en fijnstof footprint waarvoor een Europese auto ~150K kms kan rijden.
Als we de wereld echt willen verbeteren moeten we stoppen met die veel te goedkope troep uit China te importeren en/of te laten fabriceren; China is al een grotere vervuiler en consument van grondstoffen dan Amerika. Geen iPhone van 1100 euro kopen die voor 90 in China gemaakt wordt door kindertjes, geen plastic speelgoed, elektronica of kleding op Ali Express bestellen, etc.
Oja, wist je dat auto en vrachtvervoer nog niet eens 10% van alle vervuiling veroorzaakt ? Dus de Hoogovens sluiten en klimaat akkoord is gered; maar nee, laten we vooral miljoenen brave burgers extra belasting laten betalen zonder dat het milieu er echt iets mee opschiet; want anders lopen we steekpenningen mis …
eelco74 zegt
@venividivici: niet alleen de winning van kobalt in Congo is een smerige business. Maar ook het winnen van neodynium in China verzaakt een milieuramp ter grootte van de provincie Utrecht. Ev rijden doe je alleen je portemonnaie plezier mee, niet het milieu
oxidizers zegt
@eelco74: Dat zal op ten duur ook verbeteren.
eelco74 zegt
@oxidizers: nee kobalt komt voor het overgrote deel uit Congo. Ondanks dat tesla al 10 jaar lang veel cobalt gebruikt in hun producten, verander er nauwelijks wat. Sterker nog de toegenomen vraag gaat dit probleem alleen maar verergeren. Li-ion is niet echt iets van de laatste jaren. En vergeet daarnaast andere groot verbruikers niet als Apple en alle andere grootverbruikers van accu technologie
oxidizers zegt
@eelco74: Waarom zou dat niet kunnen verbeteren? Las trouwens dat bedrijven als Tesla hier al aan werken. Komt goed man. Bovendien, diesel is altijd nog slechter voor de wereld met die miljoenen mensen die gassen dagelijks inademen.
barendbotje zegt
-edit: nutteloze bijdrage, discussie is prima, maar hou het netjes –
oxidizers zegt
@barendbotje: Naja als jij graag zo zuur wilt zijn dan laat ik dat aan jou. Boos in je vuistjes knijpen en met je voetje op de grond stampen verandert verder niets aan de situatie, maar goed.
barendbotje zegt
-edit: nutteloze bijdrage, discussie is prima, maar hou het netjes –
olivier420 zegt
@barendbotje: Gelukkig ben jij wel lekker inhoudelijk pik.
Neem nog een bakkie.
oxidizers zegt
-edit: nutteloze bijdrage, discussie is prima, maar hou het netjes –
b00st zegt
@eelco74: Bij de volgende generatie zou er door Tesla al geen kobalt meer gebruikt worden (zou, het blijft Tesla natuurlijk). Het is in ieder geval al elke generatie gezakt, dat is wel een feit.
maotje zegt
@eelco74: hoeveel invloed zou de vervuiling vanuit china hebben op ons milieu denk je? 0,0.
Dus het is voor ons milieu nog steeds altijd beter als je auto’s met uitstoot vervangt door zonder.
eelco74 zegt
@maotje: oh dus je mag elders in de wereld wel in de wereld wel het milieu vernielen op een veel grotere schaal dan hier lokaal ? En dan met een schoon geweten hier de uitstoot iets verminderen ?
maotje zegt
@eelco74: we schrijven toch niet voor hoe ze het moeten doen? Ze maken er toch zelf een zooitje van? Ze kunnen t ook op milieuvriendelijkere manieren doen he.
Is overigens niks nieuws dat we elders de boel laten vervuilen. Gebeurd al meer dan 30 jr. oude afgedankte schepen die in india uitelkaar getrokken worden door armoedige mensen vol met zware metalen en asbest.
Goudwinning mbv kwik
En oude afgedankte elektrische apparatuur dat massaal naar afrika gaat zodat t daar in de brand gestoken word om de laatste restjes zware metalen dr uit te halen.
Maar dat keurt schijnbaar iedereen goed want daar hoor je niemand over. Waarom dan nu ineens een punt van maken?
oxidizers zegt
@eelco74: Je moet de dingen wel in verhouding blijven zien Eelco. Het uitstoot probleem is een veel groter probleem wereldwijd, miljoenen mensen worden er aan blootgesteld.
Maar natuurlijk moet er ook iets gedaan worden aan dat lokaal vernielen van het milieu!
lekbak zegt
@eelco74: andersom doen we het ook massaal. Shell die zogenaamd CO2 neutrale benzine verkoop. Hier uitstoten en aan de andere kant van de wereld bomen platen. KLM idem. Eigenlijk alle bedrijven die CO2 “neutraal” aanbieden compenseren uitstoot hier met bomen en andere maatregelen elders. Puur omdat hier bijna geen winst meer te halen is.
911targa zegt
@maotje: Je hebt gelijk, malloot, want stikstof en CO2 hou je bij de grens tegen: stop, wat jullie hebben geproduceerd, willen wij niet in onze lucht. Lekker, zo’n VMBO-T redenering. Sorry.
f31bmw320d zegt
@911targa: vmbo-t, dat vind ik nog optimistisch
maotje zegt
@911targa: @911targa: want jij denkt dat luchtvervuiling egaal verdeeld is over de wereld? over VMBO denkniveau gesproken ??
10% van de amazone stond een maand geleden in de fik. Heb je ook zoveel last van de rook gehad als de mensen daar in brazilie?
Het gaat er niet om dat je het wel of niet tegenhoud bij de grens. Maar het gaat om vermenging met schonere lucht en daardoor verdunning van de concentraties aan vervuiling waaraan je bloot word gesteld. Maarja das dan weer HBO niveau.
Co2 is overigens geen enkel probleem, daar krijgen we geen gezondheidsklachten van dmv uitstoot die er van is. Het heeft alleen de nare eigenschap dat t een broeikasgas is.
Even door blijven leren nog.
ty5500 zegt
@eelco74: En olie is een proper goedje zonder milieurampen of corruptie? Zoek de grootste milieurampen maar eens op, er zijn er redelijk wat gerelateerd aan olie(winning).. de winning van kobalt is hiernaast eenmalig voor de productie van batterijen, niet voor elke kilometer opnieuw verbrand te worden in auto’s
VeniVidiVici zegt
@eelco74: Precies, maar daar hoor je niemand over, want dat past niet in het ideale perfecte plaatje.
oxidizers zegt
@venividivici: Misschien wordt het ook wel iets uitvergroot door sommige mensen hier omdat ze IETS moeten vinden om EV’s af te kraken. Feit is dat miljoenen mensen dagelijks die gassen van diesel inademen dat is veel schadelijker en een groter probleem voor de wereldbevolking.
maotje zegt
@oxidizers: juist. Die paar duizend mensen die blootgesteld worden aan vervuiling daar staan niet in verhouding tot de miljarden mensen die blootstaan aan uitlaatgassen.
Daarnaast doen de tegenstanders moeilijk omdat ze zelf niet zien zitten om elektrisch te gaan rijden en zodoende allerlei kul argumenten aanvoeren.
oxidizers zegt
@maotje: Precies! Daarmee wil ik niet zeggen dat ze daar niets aan moeten doen hoor. Maar je moet het wel in perspectief blijven zien.
Zure mensen zullen altijd wel dingen kunnen vinden… als dit opgelost is dan gaan ze weer op zoek naar iets anders. Misschien dat iemand z’n been gebroken heeft in een Tesla productiehal of zo.
911targa zegt
@maotje: je hebt gelijk! Laten we een paar duizend mensen vroeg laten sterven, om een miljoen mensen een jaar langer te laten leven. Solidariteit is een mooi goed.
maotje zegt
@911targa: we kunnen ook gewoon doorblijven gaan met uitstoten zoals we bezig waren/zijn. Wereldbevolking blijft toenemen. Jaarlijkse toename van zo’n 80 miljoen mensen. Dan hebben we over 10-15 jr 10% meer mensen rondlopen. Dat doet de luchtvervuiling geen goed en zal dus alleen maar verslechteren.
Gevolg is meer nare ziektes en dus flinke toename aan zorgkosten dan ga je daar waarschijnlijk weer over janken. Maar dan zijn we wel solidair zoals jij graag wilt.
Maargoed je jankt alleen over hoe t niet moet maar oplossingen aandragen of out of the box denken komt er niet uit je.
dawwg zegt
@maotje: 90+ % van alle luchtvervuiling komt door zware industrie; niet door personenvervoer; dus je hele verhaal over impact van ICE vervoer op de luchtverontreiniging is totaal ongefundeerd, buiten proportie en onzorgvuldig ….
oxidizers zegt
@dawwg: Hier maak je ook dezelfde fout. Je refereert naar wereldwijde uitstoot. Maar het probleem is niet de wereldwijde uitstoot maar de schadelijke gassen die mensen lokaal op straat en in huis inademen.
In de stad ademen niet die zooi van de industrie in maar wel de kankerverwekkende uitlaatgassen van diesels en in mindere mate benzineauto’s . Dát is wat mij betreft het grootste probleem
(Al is co2 ook een probleem en is het percentage 15% niet 10%, waarbij zelfs 10% vermindering enorm veel kan helpen)
VeniVidiVici zegt
@oxidizers: Je hebt toch wel door dat je zeer zwak overkomt in de discussie hè en alle nadelen van EV’s wegwuift. Maar ik heb dan liever dat we minimale (door alle filters, zitten al op euro 6 norm) schadelijke uitlaatgassen inademen dan dat ik aan zelfverrijking doe over de ruggen van onbetaalde/onderbetaalde mensen in Congo die met stokken geslagen worden omdat ze harder moeten werken vanwege de alsmaar stijgende Kobalt vraag!
oxidizers zegt
@venividivici: Goh, jij bent het niet met me eens dus kom ik zwak over in de discussie?
Jij staart je gewoon blind op de nadelen. Steeds meer nadelen verdwijnen maar jij zoekt steeds weer iets nieuws om je gal te kunnen blijven spuien. Verder geen probleem hoor, het is een vrij land.
VeniVidiVici zegt
@oxidizers: Realisme en feiten is geen gal spuien. “Komt allemaal goed” roepen is geen feit. Maar met alles in de wereld zullen er 2 kampen zijn en ook in de EV wereld zal dat zo zijn en blijven. Een Hybride auto met een batterij als hulp dat vind ik dan nog wel interessant.
oxidizers zegt
@venividivici: Het komt goed, kijk naar hoe het er uit zag 5 jaar geleden versus hoe het er nu uit ziet.
EV’s gaan de markt veroveren daar kan je blij van worden of je kan boos en stampvoetend tegenin gaan aan jou de keuze.
bmohnee zegt
@venividivici: je hebt ook gelijk, waarom afstappen van de ICE, die rijdt op een waanzinnig goedje wat nooit een vlieg kwaad heeft gedaan, hele bevolkingen weg van oorlog heeft gehouden, het milieu nooit geschaad heeft, mensen op het afrikaanse continent een rijk leven geeft en een bloemetjesgeur op onze straten achterlaat. Waarom na 100 jaar onschuldigheids overstappen op zoiets verdervelijks, de duivelse kapitalistische electro lobby moet zich diep in onze politiek gevreten hebben…
maotje zegt
@venividivici: maar wel
Binnenkort weer naar mc donalds zeker? Maar goed dat de dieren van t vlees dat we vreten in dit soort tenten een goed bestaan hebben gehad. Oh wacht dat is ineens niet erg.
SimonMc zegt
@venividivici: op dat vlak doet Tesla het wel beter dan de rest, ze hebben maar 2,8% kobalt in hun batterijen ( model 3 ). VW heeft tussen de 12 en 14 %.
maotje zegt
@venividivici: hoexo walgelijke praktijken?
VeniVidiVici zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
maotje zegt
@venividivici: hoe denk je dat goud gewonnen word? Wel eens gehoord van kwik? Nee das een lekker een goedje om de natuur te laten komen. Zwaar giftige rommel waar mensen mee aan t werk zijn en in de natuur te recht laten komen. Maar ach niemand die daar over zeurt, maar zodra t op elektrisch rijden aankomt gaan we ineens moeilijk doen.
oxidizers zegt
@maotje: Ja ik heb het idee dat sommige mensen expres punten uitvergroten omdat ze IETS moeten vinden om nog zuur te kunnen zijn over EV’s.
Zoals ik hier boven al schreef: feit blijft dat miljoenen mensen dagelijks die gassen van diesel inademen dat is veel schadelijker en een groter probleem voor de wereldbevolking.
VeniVidiVici zegt
@oxidizers: @maotje: Zeg gaan jullie lekker gezellig samen dat wedflesje wijn van oxidizers opdrinken. Wij zullen het sowieso toch nooit eens worden. Prettige dag nog ??
oxidizers zegt
@venividivici: Dat hoeft ook niet, zou saai zijn als we het allemaal eens zouden zijn. Je mag best een glas mee drinken hoor ;)
VeniVidiVici zegt
@oxidizers: Nee sorry, ik hou niet van zure wijn.
oxidizers zegt
@venividivici: Er is ook pils als je wilt.
racerx zegt
@oxidizers: hahaha wat een nette vent/vrouw/ding ben je toch ook, heerlijk.
oxidizers zegt
@racerx: Ding
dawwg zegt
@oxidizers: Nogmaals; dat is dus NIET zo; 90% van de uitstoot komt door zware industrie en b.v. landbouw; niet personenvervoer. Terug naar de basisschool meneer de EV-verkoper ….
oxidizers zegt
@dawwg: Ja dus? Waar in mijn betoog lees jij een bewering waarin ik stel dat het meer is dan 10% is? Overigens is het volgens de EPA eerder 29% in de VS / 15% wereldwijd – Overigens zelfs 10% (geef anders ook even de primaire bron van waar jij dit vandaan haalt) is meer dan significant genoeg om er flink iets aan te doen.
Het probleem voor de volksgezondheid zit hem vooral in de kankerverwekkende en anderszins schadelijke uitlaatgassen die wereldwijd op lokale schaal verspreid wordt over de longen van mensen op straat (en zelfs huizen binnendringt). Verder gewoon aan een universiteitje gestudeerd hoor, met je terug naar de basisschool :P
hiostu zegt
@venividivici: Er wordt al bijna geen kobalt meer gebruikt in nieuwe accu’s. En het doel is om ze binnen enkele jaren geheel kobalt vrij te produceren.
vaakbenjetebang zegt
@venividivici: Hetzelfde kon destijds gezegd worden over de Polo BlueMotion, Mégane 1.5dCi en al die andere 14%-knallers. Was die fiscale stimulans er niet geweest, dan had geen weldenkend mens zich toch zo’n deerniswekkende, amechtig reutelende Polo aan laten smeren? Wat dat betreft ga je er als ‘bijtellingsprofiteur’ toch echt flink op vooruit met een EV.
Jantje_555 zegt
@venividivici: dat is helaas maar pas in 2026 dat er terug normale auto’s zullen worden verkocht ipv die geruisloze en emotieloze hokken
flutterby zegt
@Jantje_555: als je het eenmaal ervaren hebt wil je niet meer terug.
Jantje_555 zegt
@flutterby: ik heb al meeerdere keren met Tesla’s en E-Golfs gereden en nee dank u, geef mij maar een auto waar je van je werk naar huis je gedachte in kan verzetten door handen en voeten te gebruiken en te genieten van een knappe sound die niet uit luidsprekers komt.
kruij zegt
@venividivici: ja erg he cobalt mijnen. Waar koop je je kleren?
schreute01 zegt
@venividivici: hoe zat t ook al weer met de praktijken bij de olievelden bijv in Nigeria?
poes zegt
@oxidizers: wat een onzin. Ja, oké, ook mijn 4-cilinder diesel klikt nergens naar. Maar het rijdt heerlijk relax en soepel. Een EV is in bepaalde gevallen zeker een upgrade, maar een huidig gemiddeld benzine blokje zeker niet. Pas vanaf een (getunde) Golf GTI blok (en alles wat daar op lijkt) wordt dat een beetje fijn vlot rijden.
gilettelubbers zegt
@oxidizers: ja want een elektrische auto klinkt wél ergens naar, mooi verhaal?
madhatter zegt
@gilettelubbers: Liever stilte en snelheid dan geluid van 3 en 4 cilinders en traag.
gilettelubbers zegt
@madhatter: over de 3 cilinder ben ik het met je eens. Maar lang niet elke 4 cilinder is traag natuurlijk
oxidizers zegt
@gilettelubbers: Nee maar wel de gemiddelde 4 cylinders die wij hier in Nederland rijden. Het is een en al treurnis als je de straten inkijkt. (komt door de BPM, ik weet het) Een gemiddelde EV is echt wel een mega upgrade ten opzichte van de bpm ontwijkende treurnis die we nu met z’n allen rijden
oxidizers zegt
@madhatter: Hier ben ik het absoluut mee eens
ethylestra zegt
@oxidizers: wat een kwats, geloof je het zelf? Ev zullen best fijn rijden. Maar voor iemand die meer dan 50000 km. Pj rijdt is diesel nog steeds de beste en schoonste optie. Lekker dieselen tot het bittere einde 1 op 24,1 en aftikken voor 1,20 aan de pomp
oxidizers zegt
@ethylestra: Juist hoe meer km’s je maakt hoe zuiniger en schoner een EV wordt ten opzichte van een diesel. We weten allemaal dat de productie van een EV vervuilender is, maar hoe meer kilometers je maakt hoe meer je die vuilere productie goed maakt, snap je?
Zelfde geldt voor de aanschaf, een EV is krachtiger en duurder dan een diesel. Maar een volle EV ’tank’ is vaak niet veel meer dan een tientje. Hoe meer kilometers je dus maakt hoe goedkoper je rijdt.
monaco zegt
@oxidizers: Ik heb een 4 cilinder Range Rover PHEV, kan je garanderen dat dit zeker geen saaie auto is. Van binnen net een Rolls en off-road bizar wat je met dat ding kan doen.
oxidizers zegt
@monaco: Ja goed, ook Range Rover wordt elektrisch in de toekomst. Dus dan zal je je favoriete merk gewoon kunnen blijven rijden hoor.
thestino zegt
Zelfs al zou ik willen, ik kan niets doen met een elektrische wagen. Ik gebruik mijn wagen voor het plezier, maar heb geen oprit of garage. Nergens een laadpaal in de buurt te bespeuren…
oxidizers zegt
@thestino: Belgie?
thestino zegt
@oxidizers: Ja.
b00st zegt
@thestino: Even geduld, zoals alles duurt het hier wat langer…
nopetrolnofun zegt
Goh, hoe zou dat nou komen. Na dit jaar gaat het er heel anders uitzien.
oxidizers zegt
@nopetrolnofun: De voorspelling is dat de groei doorzet ondanks hogere bijtelling die er aan komt.
barendbotje zegt
@oxidizers: Spreek je over een jaartje weer :)
oxidizers zegt
@barendbotje: Das goed!
koeberg zegt
@nopetrolnofun: Volgend jaar arriveert o.a. (onder de 40K euro):
Honda e
Hyundai Kona EV 39kWh versie
Kia e-Niro 39kWh versie
MG ZS EV
Mini electric
Opel Corsa-e
Peugeot e-208
Peugeot e-2008 SUV
Renault Zoe update (dit jaar nog maar goed)
Seat Mii Electric
Skoda Citygoe iv
Sono Sion (als ze niet weer vertraging hebben)
VW e-up update
VW ID.3
Een grote variatie aan modellen dus. Dit jaar had je onder de 40K euro een vrij beperkte keus.
Ik durf de voorspelling rustig aan dat volgend jaar weer meer EVs verkocht gaan worden dan dit jaar.
lekbak zegt
Goed nieuws voor de stikstofmafia. Een elektrische auto stoot niks uit (ter plaatse) en een benzineauto stoot ook geen nox uit. Er is dus geen reden meer om de maximale snelheid te verlagen!
Niet dat deze hele crisis is gebaseerd op feiten verder, dus ze doen toch wel wat ze willen…
ty5500 zegt
@lekbak: Waar haal je het dat benzineauto’s geen Nox uitstoten?
barendbotje zegt
@ty5500: Dat wordt tegenwoordig niet meer opgenomen omdat de waardes die uitgestoten worden niet meer te meten zijn door meet apparatuur ?
lekbak zegt
@ty5500: is dat geen algemene kennis dan?
Nox ontstaat bij verbranding op hoge temperatuur. Een benzinemotor is niet heet genoeg. Dat is ook hier op autoblog al voldoende voorbij gekomen. Niet vergeten dat nox nog niet zo lang geleden hot topic was door het geneuzel met Volkswagen.
ty5500 zegt
@lekbak: Ik vrees dat je je parate kennis gaat moeten herbekijken.. Benzineauto’s stoten heus wel Nox uit. Google maar eens op benzineauto’s en Nox, zelfs nieuwe modellen stoten Nox uit.
lekbak zegt
@ty5500: ik vind het heel erg opvallend dat niemand gehinderd is door enige kennis van zaken. Een hoop van wat ik lees op Google komt van kranten en tijdschriften, maar daar dat is zelden juist.
Ik heb in het recente verleden wat meer tijd besteed aan zoeken. Zodra er heel concreet cijfers en berekeningen in staan komt er al snel uit dat de nox uitstoot van benzineauto’s minimaal is. Maar zodra de cijfers ontbreken stoot een benzineauto opeens wel allemaal troep uit. Opvallend…
ty5500 zegt
@lekbak: Is het niet heel tegenstrijdig om te roepen dat Benzineauto’s geen nox uitstoten en het zelfs niet mogelijk is gezien het verbrandingsproces en dan later te beweren dat de uitstoot minimaal is? Wel een beetje raar om dan van anderen te beweren dat ze gehinderd zijn door kennis van zaken..
lekbak zegt
@ty5500: nee, dat is niet zo tegenstrijdig als het lijkt.
nietcreatief zegt
Ik vraag me af hoe ze in de wegenbelasting gezet gaan worden.
À benzineauto tarief wordt dat al een vervelende ervaring. Laat staan als ze voor LPG of dieselauto tarief mrb gaan heffen.
vinceb2 zegt
Wat een suggestief stuk @720s nieuwe diesels zitten ruim onder de NOx norm en stoten minder uit dan er in de buitenlucht aanwezig is.
Enige reden voor ev is voor 95% van de mensen €€€
barchettadriver zegt
Vraag me af, met dit soort toelatingsaantallen, hoe lang het überhaupt nog de moeite loont om LPG/CNG stations uit te baten. Dat kan toch niet lang meer goed gaan. Sowieso is LPG en directe injectie een moeilijk verhaal.
dreetje zegt
Lopen de leaserijders ineens massaal achter Greta aan? Nee, natuurlijk niet. De calculerende leaserijder kiest met de portemonnee. De overheid subsidieert de EV, dus wordt het een EV. Zo werkt het in een planeconomie.
baklava zegt
Een auto moet je zintuigen prikkelen. Dat doet een EV niet. Oftewel, hier komt nooit een EV op de oprit. Een hybride zou nog kunnen.
SimonMc zegt
@baklava: 0-100 km/u in minder dan 3 seconden prikkelt niet genoeg zintuigen?
choecoe zegt
Dat zijn veel misgelopen inkomsten voor de overheid.
technofreak zegt
Beste landgenoten. U bent ongelofelijk verzot op appels. Toch zijn appels slecht voor de gezondheid, de leefomgeving en vaak giftiger dan u denkt. Als uzelf appels eet, of misschien anderen blootstelt aan appels, zou u zich moeten schamen.
De toekomst van uw kinderen ziet er slecht uit, als iedereen appels blijft eten. Daarom wordt het hebben van een appel 3x zoveel belast als bezit van ander fruit. Psst, we hoorden van een man in een lange regenjas, dat appelboeren met de software van appels sjoemelen om ze roder te laten lijken. Een schandaal is het!
Wij als overheid vinden dat wij u moeten beschermen. Sinaasappels, mandarijnen, pruimen, mango’s en ananas is niet zo slecht als een appel, maar ook daar komt accijns op. Volgens de industrie, groene partijen en sommige wetenschappers is de toekomst dat iedereen de peer eet.
Het hebben van een peer is gratis, het kopen van een peer maken we goedkoper met 30% subsidie. De BTW van peren gaat er af en wie een speciale groentela wil om z’n peren tuis én op het werk in te bewaren, kan deze op kosten van de overheid in zijn koelkast laten installeren.
Peren zijn dé oplossing voor het giftige-fruit-vraagstuk! De bomen laten lokaal minder bladeren vallen, ze hebben minder drinkwater nodig en qua vorm passen er meer in een schaal. Alleen maar voordelen, geachte burgers van Nederland.
Dat we niet weten wat de impact is van een tekort aan perenbomen, dat ze in Spanje alleen maar geïmporteerde peren kunnen krijgen wegens de bodemkwaliteit en dat we nog niet weten hoe we iedereen van een passende groentela moeten voorzien, da’s een probleem voor later. De peer is het evangelie! Halleluja!
Volgende maand in de krant:
Minder appels verkocht dan peren. De wereld is gered.
fanboy zegt
@technofreak:
Maar de nieuwe appels zijn veel schoner dan de appels van een paar jaar terug! Helaas is dit allemaal te laat en is de daling ingezet.
Daarbij komt dat diesel personenwagens alleen binnen Europa lekker hebben verkocht, en dat kan wat slechter uit voor internationaal opererende automerken.
En zelfs opperdieselmerk VW gaat over, dan weet je het wel.
Maar goed, we gaan de diesel nog wel eventjes zien in bedrijfswagens, waar hij ook mee begonnen is, en volgens velen thuis hoort.
koeberg zegt
@technofreak: “Dat we niet weten wat de impact is van een tekort aan perenbomen, dat ze in Spanje alleen maar geïmporteerde peren kunnen krijgen wegens de bodemkwaliteit en dat we nog niet weten hoe we iedereen van een passende groentela moeten voorzien, da’s een probleem voor later.”
Daarom moet je die groentela ook op tijd aanvragen. Als het om voordeeltjes gaat is het handig om vooraan te staan. Tegen de tijd dat de meute overgaat op peren dan gaat die peer ook wel belast worden. Dat wil je voor zijn.
Met de wind meebewegen is altijd makkelijker dan tegen de wind in.
(ja, vervelend als je liefhebber bent van appels. Zelf heb ik gewoon fruit nodig; of dat nou een appel of een peer is maakt me niet zoveel uit)
technofreak zegt
@koeberg: Kijk, daar zeg je iets zinnigs dat de meesten over het hoofd (willen) zien in het debat:
“Zelf heb ik gewoon fruit nodig; of dat nou een appel of een peer is maakt me niet zoveel uit”.
Mij maakt de soort aandrijving voor een daily driver geen derrière uit. Een daily moet praktisch, goedkoop en eenvoudig zijn. Dat deel van de overstap heeft Tesla perfect begrepen: van rare kunststof karretjes op batterijen à la Twizy, Birò en iOn naar een écht dagelijks bruikbare auto. Geweldig goed!
De vraag voor de komende jaren zal zijn: kan de EV praktischer, goedkoper en eenvoudiger worden dan wat we al hebben. Tot nu toe scoort de EV op géén van deze punten voor het doorsnee gezin. Een doorsnee gezin zal het aan de derrière oxideren of er lavendel uit de uitlaat komt of olifantenmest.
Welke voordelen, behalve dat argumentenloze milieugezever, heeft de EV aan een gezin te bieden?
dare2think zegt
Ik ben benieuwd of de verminderde uitstoot van die 30.000 diesels zoveel invloed heeft op de stikstofconcentratie dat het verschil lokaal te meten is. De rekenmethode gaat vast nog uit van standaardmodellen zonder een percentage elektrische auto’s. Let maar op, het wordt een keer nieuws dat de methode verouderd is en dat daardoor veel verkeerd is uitgerekend.
Trouwens, als vrijwel de hele leasemarkt aan de elektrobak is levert dat veel te weinig ‘fossiele occasions’ op. Tweedehands elektrische occasions zijn veel te duur voor Jan Modaal en hebben een verslechterde range. Wel zijn ze door het beleid in NL goedkoop voor buitenlanders, dus die vliegen lekker het land uit. Dat wordt dus een mooi importeerfeest totdat de ID3 en consorten betaalbaar worden. Toch best apart dat door de BPM-boete de uitstoot in NL juist hoger is omdat iedereen in oudere auto’s rijdt. En nog aparter dat de groep die in die smerige oude auto’s rondrijdt zeven keer groter is dan de groep die in schonere leaseauto’s rondrijdt. En helemaal bizar dat juist die kleinere groep die in leaseauto’s rondrijdt het meeste geld krijgt om schoner te gaan rijden.
koeberg zegt
@dare2think: “Tweedehands elektrische occasions zijn veel te duur voor Jan Modaal en hebben een verslechterde range. Wel zijn ze door het beleid in NL goedkoop voor buitenlanders, dus die vliegen lekker het land uit.”
Waarom zijn die elektrische occasions goedkoper voor buitenlanders dan voor Nederlanders?? Die snap ik even niet.
cloverleaf zegt
Dat gelul over diesel. Euro6 is schoon en gewoon nodig om de co2 doelstelling te halen. Lekker 1200km op een tank. Gister nog 60L getankt voor minder dan 70 euro’s. (Luxemburg). Nog geen 6 cent de km.
jagftype zegt
Rij sinds begin dit jaar de Model 3, zakelijk prima supersnelle A naar B gebruiksauto.
Maar ik stap toch vele malen liever daarna in de rauwe V8 F type…! Beleving en sensatie, ook al is deze ‘langzamer’!