Een goed begin van deze vrijdag.
McLaren heeft tot op heden nog geen datum geplakt op de onthulling van de veelbesproken Speedtail, maar nu een reeks platen hun weg via Autobant naar het internet hebben gevonden, kan deze nooit ver weg meer zijn. Hoewel we zekere op de hoogte waren van de auto dankzij geruchten, enkele feiten en weinig verhullende schetsen, worden we ietwat met stomheid geslagen door het uiteindelijke ontwerp.
Begrijp ons niet verkeerd, we bedoelen dit allerminst in negatieve zin. In tegendeel: het ontwerp van de McLaren Speedtail is verrukkelijk. Direct worden onze gedachten gevuld met iconische (sport)auto’s als de Jaguar XJ220, de General Motors EV1, de Koenigsegg Regera en de Oldsmobile Aerotech, maar ook McLaren’s eigen F1 – daarover later meer.
Het ontwerp van de Speedtail staat in relatief groot contrast met het huidige modellengamma van de Britse sportwagenfabrikant. Met name in vergelijking met de extremere bolides van het merk waait de Speedtail als een frisse wind door het gamma. Het verschil met de McLaren Senna, die voorzien is van oneindig veel aerodynamische frutsels, is dag en nacht. De Speedtail danst als een behendige, elegante ballerina om dergelijke onderdelen heen, die veelal een grote warboel maken van het exterieur. In plaats daarvan is het ontwerp tot in detail opgeschoond en is de auto zo gevormd dat hij zo efficiënt mogelijk door de lucht weet te snijden. Zelfs de velgen aan de voorzijde van de auto gaan mee met deze filosofie.
Waar de buitenkant doet denken aan verschillende iconische bolides, flitst ons geheugen bij het zien van het interieur terug naar de jaren ’90. Binnenin de Speedtail zien we een drietal stoelen, waarvan de centrale zetel bedoeld is voor de bestuurder. Net als bij de McLaren F1, dus. Natuurlijk is het interieur van de Speedtail voorzien van allerlei hedendaagse technieken, in de basis is de overeenkomst er zeker.
Ondanks de foto’s hebben we weinig informatie over de krachtbron. Naar verluidt moet de geëlektrificeerde twin-turbo V8 in de Speedtail “meer dan 1.000 pk produceren”, maar hoeveel de krachtbron exact produceert is niet bekend. We verwachten dat de auto gemakkelijk 360 km/u moet kunnen halen.
UPDATE: het is officieel, alle info lees je HIER!
Justawheelchairguy zegt
Schuin van achter, Regera anyone?
b00m3rang zegt
@kp92: icm de achterkant van de orginele f1 long tail
str8six zegt
Hallo Regera-rear. Voorkant vind ik maar weinig spannend, cW-waardes vermoedelijk, maar echt agressief oogt ie niet. De cockpit daarentegen is wel erg gaaf!
drdre1 zegt
War is ’t met McLaren en achterkanten? De Senna ziet er niet uit en deze imo ook niet. Functioneel? Ja, vast.
jules713 zegt
@drdre1: De P1 en de 675LT hebben wat mij betreft zeer lekkere kontjes.
2wheeler zegt
Wat een elegante auto!
paulvtec zegt
De dagen die je kan herinneren dat McLaren geen lelijke auto’s uitbracht ??.
simonferrari zegt
@paulvtec: F1 en MP4-12C zijn in mijn ogen de enige mooie McLarens, alles daarna is niks voor
mij
alfaromeoman zegt
Dat het een eenzitter is is wel erg cool, maar ik vind hem super lelijk…
reactief zegt
@alfaromeoman: 3-zitter!
dieselkameel zegt
@reactief: Er is nog een auto waar je voorin met zijn 3en kan zitten, die is ook extreem lelijk
reactief zegt
Heel vet. Maar dit soort plaatjes geven nog niet een volledig beeld.
In het bericht van deze week over die geheimzinnige supercar van McLaren, werd trouwens 26 oktober als onthullingsdatum gegeven. Dus hopelijk vandaag meer!
reactief zegt
@reactief: @ikschrijfookoverautos:
Op de site van McLaren staat ook dat hij vandaag onthuld wordt.
Ook staat daar al gemeld dat hij meer dan 1.000pk krijgt.
ikschrijfookoverautos zegt
@reactief: die heb ik persoonlijk even gemist, maar bedankt voor het melden! We houden het nauw in de gaten ;) Voor wat betreft de PK’s: aan een cijfer van “meer dan 1.000” hebben we natuurlijk weining. We willen keiharde cijfers zien.
vroaaar zegt
@ikschrijfookoverautos: gemist? Je bedoelt dat je niet even de moeite hebt genomen om de site van McLaren te checken? Want daar valt de datum echt niet te missen…
boenderaar zegt
Gaaf! Met de naam speedtail en het uiterlijk van de wagen valt 360km/h toch een beetje tegen
davelepeef zegt
@boenderaar: nou inderdaad. Als opgefokte ‘familiewagens’ al de 300 halen lijkt dit inderdaad wat matig voor dit concept. Zeker als je daar fraaie vormgeving voor in moet leveren, klaarblijkelijk…
rijnounsdoor zegt
@boenderaar: die 360 is een inschatting van Autoblog. Net dit ontwerp, lang en zonder extra downforce spoilers en frutsels, het ontbreken van zijspiegels en 1000pk+, is mijn inschatting dat deze de 400km/u aantikt.
Loek zegt
@rijnounsdoor: de specs van deze auto waren minimaal die van de F1. Die kon 387 km/h, dus deze gaat daar boven zitten. 400 km/h is een reële schatting, als het niet meer is.
Edge zegt
@rijnounsdoor: gebaseerd op de interieurfoto, waar de teller 200 aangeeft. Van miles naar kilometer per uur is dat ongeveer 360.
rijnounsdoor zegt
@edge: oh? Volgens mij is 200 mph circa 321 km/u… Dat deed de Ferrari F40 al ?
Edge zegt
@rijnounsdoor: Ja, goeiemorgen zeg! Geen idee hoe ik 200mph omgerekend kreeg naar 360km/u
bfvo zegt
@Edge: een zeemijl is 1852m. Dan kom je op 370km/h uit :-)
jeroenwz zegt
Hm. Ik vond de 720S eerst ook spuuglelijk en nu prachtig. Bij deze neig ik naar niet erg mooi, maar laat ik voorzichtig zijn. De overhang achter is echter wel erg groot.
viezefreddyw zegt
Wat een lelijk ding zeg.
pomoek zegt
Mee eens. Dit is er eentje. Een avantgardistisch ontwerp. Dat gaat even kosten voordat we dat mooi gaan vinden. Over 5 jaar komen de Italianen schoorvoetend met hun versie van de Supercar met longtail en gesloten wielen. Het knipje bij de achterspoiler vind ik overigens geniaal.
davelepeef zegt
@pomoek: ik zit met een flink aantal McLarens überhaupt al te wachten tot ik ze mooi ga vinden. Als dat avantgardistisch heet, soit :). En schijnbaar interesseert het Italië geen bal hoe de rest van Europa denkt…
Esprit_de_Flandre zegt
@davelepeef: Italië?
davelepeef zegt
@Esprit_de_Flandre: ja, er wordt gesuggereerd dat Italiaanse fabrikanten dit principe gaan kopiëren. Ik betrek de huidige houding van Italië tov begroting erbij ;)
karaya zegt
@pomoek: Volgens mij reed er in 1970 al een 512S “coda lunga” rond op Le Mans.
McLaren springt van de hak op de tak met de vormgeving van haar modellenrange.
davelepeef zegt
@karaya: nouja, de neus is vrij constant van ontwerp… Wat dat betreft is het net Aston Martin van een aantal jaar terug.
fapfap zegt
@karaya: vind ik niet, ze zijn stuk voor stuk lelijk
karaya zegt
@fapfap: Het één sluit het ander niet uit.
porsche928 zegt
Voorkant doet me aan de XJ220 denken, maar wellicht komt dat door het dichte wiel. Twee verschillende wielsets is overigens erg lelijk.
aJackie zegt
Waanzinnig elegant en mooi doordacht en slank ontwerp. Heerlijk hoe dit fantastische merk haar eigen gang gaat. En zoals zo vaak, heeft het ontwerp wat netvlies nodig maar dit is een absolute schoonheid en klassieker in wording.
baardmijt zegt
@ajackie: Tja, zonder netvlies is het uiterlijk van een auto inderdaad wat minder van belang. Misschien is een auto met chauffeur dan sowieso een betere keuze.
aJackie zegt
@baardmijt: er zijn velen op de weg die het geen moer uitmaken en beter een chauffeur kunnen gebruiken. Gelukkig lezen wij het laatste nieuws.
bouwt zegt
Wat grappig hoe smaken verschillen. Velen noemen dit een vooruitstrevend ontwerp dat moet rijpen? Ik zie zelf een ontzettend mooie retrowagen: lang, plat, glad met een koepel voor de bestuurder. Hij doet mij veel aan oude Le Mans-racers denken!
v12powerr zegt
Ik vind ‘m wel bruut om eerlijk te zijn. Mclaren staat ook altijd garant voor klinische perfectie, dus dat zal bij deze speedtail niet anders zijn vermoed ik.
lekkerlinksrijden zegt
Is dit een grap? Leuk als prototype, maar niet echt toch? TOCH?
loserboi932 zegt
Hoe meer McLaren’s ik zie, hoe mooier ik de F1 vind. Met z’n halogeen rem en knipperlichten en de schakelpook. Toen ging het om snel gaan in een stalen omhulsel. Nu gaat het om showboaten in Cannes.
Loek zegt
@loserboi932: nee, dat is niet waar. Je kunt veel zeggen over dit ding, maar hij is ontworpen met topsnelheden in zijn achterhoofd. Hij moet in alles sneller kunnen zijn dan de F1, die momenteel qua acceleratie en topsnelheid in de hogere regionen van het McLaren-spectrum valt. Deze auto is juist niet bedoeld om te flaneren in Cannes. En dat is maar goed ook, want je geeft die mensen je reinste oogpijn.
MaartenD zegt
Nee dankje
berlinetta zegt
Het enige dat ik kan waarderen, is dat deze auto cleane vormen heeft. Daar hou ik wel van. Maar het eindresultaat vind ik niet positief. Vind hem zelfs heel erg lelijk, maar de gehele designtaal van McLaren kan me niet bekoren. De F1 was fraai en een 570GT vind ik nog best leuk, maar de rest doet me niet zoveel.
JanJansen zegt
leg je duim eens op het knikpunt van het dak.
hey presto, nu is het opeens wel een mooi ontwerp!
maartencox zegt
Bedroevend hoe weinig achtergrond onderzoek in dit artikel zit… al ruim 2 weken was bekend dat de auto vandaag onthuld zou worden en nog veel langer is bekend dat hij minimaal 243 mijlen per uur zou halen (391 km/u)
Jochempie zegt
Ik verwacht dat de auto de 400 km/u gaat halen.
stijngp zegt
Lijkt op de Olds Aerotech uit de eind jaren 80. Zou ie 500km per uur halen?
baklava zegt
Hoeveel modellen brengt McLaren uit tegenwoordig? Lijkt mercedes of audi wel.
sjeemsbond zegt
Zag ook direct een xj220, maar kan dit in tegenstelling tot de Jag niet mooi vinden. Van binnen iets te klinisch.
tjongejongen zegt
Jaja, ze zijn eindelijk gekomen met een meer spraakmakende model. Bij de ‘lagere’ modelletjes kun je door het wildernis aan lijnen, de rust niet meer ervaren. Opgeruimd staat netjes. Ik krijg hier spontaan zin van: een wandelinnetje door het bos voor frisse lucht EN…rust.
weijs zegt
Geen spiegels, ben benieuwd of ie road legal wordt.
Tesla loopt al jaren tegen legale muren aan om de aerodynamische ondingen niet te hoeven monteren.
Edge zegt
@weijs: Ja, hij wordt straatlegaal. Die twee lelijke TomTom’s links en rechts op het dashboard zijn de beeldschermen die de spiegels vervangen. De camera’s schuiven uit de deuren. Op foto 2 zie je ze (in ingeklapte positie) duidelijk zitten op het beginpunt van de heuplijn.
michelschouten zegt
Kan m niet mooi vinden. Dan toch nog liever de Senna
julez zegt
Wow.
Wow wow wow wow wow wow wow. Ik vind het geweldig. Eindelijk een keer iets vernieuwends, iets anders dan de rest. Geen spoilers, overdreven splitters en luchthappers, maar elegante, lange lijnen. Hoe de auto ook gefotografeerd is geeft het gevoel van ingetogenheid en klasse. En waarschijnlijk is het een explosief kanon dat 400km/h haalt. En dat interieur vind ik ook geweldig. Drie-zitter! Switches aan het dak, de P-N-R aan het dak. De naam is tof, exterieur is tof, interieur is tof. Ik vind het tof.
skinnybmw zegt
@julez: Helemaal mee eensch?
harrie zegt
Had hoge verwachtingen na de teasers, maar helaas weer zo’n flets ontwerp wat niet weet te raken.
Esprit_de_Flandre zegt
Doet sterk denken aan de Qiantu K50.
https://www.breezcar.com/img-c/pageimg/2887_W750.jpg
Als het omgekeerd zou zijn geweest, eerst de McLaren en dan de Qiantu, zou iedereen spreken van plagiaat…
tommot zegt
Subaru svx revival?
gwnbmw zegt
de tandjes zeg, wat ben ik t altijd oneens met de ab schrijvers. ik zet deze in het rijtje multipla, prius en suzuki rwagon+. god wat een graflelijk hok.
skinnybmw zegt
Prachtig en clean design. Geen frutsels en drukte, lekker in het midden zoals de F1 en die longtail. Vind het echt gek dat er mensen zijn die dit lelijk vinden, ben benieuwd naar hun smaak. Auto heeft zelfs kenmerken van de jaren 70/80 Le Mans-racers. Vind dit echt veel mooier dan bijvoorbeeld de schreeuwerige Zonda R. En die vond ik al prachtig en bruut!
harrie zegt
@skinnybmw:
Daarom is het zo lelijk, retro van het kitscherige soort afgemaakt met een flets modern sausje.
skinnybmw zegt
@harrie: Tsja, kitcherig…zo kun je het ook noemen natuurlijk. Ik zie het meer als functionaliteit, net zoals de Senna.
julez zegt
@skinnybmw: Precies! Ik snap echt totaal niet waar al die haat-reacties vandaan komen… Iedereen schreeuwt het altijd uit wanneer er niches worden gevuld, of een auto onthuld heeft die wat weg heeft van een andere supecar, of wanneer er wéér een speciaaltje van een of ander model uitgebracht wordt. Maar nu wordt er een keer iets origineels ontwikkeld, iets nieuws en verfrissends met ontzéttend gave features, is het nog steeds niet goed.. Ik vind dit echt een ongelofelijk toffe machine, afgaande op de foto’s. Ik ben benieuwd naar de specs.
silverscope zegt
Ik moet er nog even aan wennen. Misschien dat een ander kleurtje helpt.
kevin_krystofiak zegt
Ik vind hem prachtig! Clean design en wat een achterkant … Ziet eruit of hij de geluidsmuur kan doorbreken :P past mooi in het rijtje van opkomende hypercars … ben wel benieuwd hoe hij staat in andere kleuren
appeltaartislekker zegt
Ik wacht wel tot de Rimac 2 uit is. Veel sneller.