De maximumsnelheid in Amsterdam wordt verlaagd naar 30 km/u.
Het hing al langere tijd in de lucht, maar het moment is daar: de maximumsnelheid in Amsterdam gaat naar 30 km/u. Dat meldt NH Nieuws. Verschillende partijen proberen al langere tijd de maximumsnelheid naar beneden te krijgen. In veel gebieden is namelijk een snelheid van 50 km/u toegestaan.
Dat is te snel, volgens de gemeente. Ze hebben onderzoek gedaan en wat blijkt: tweederde (67%) van de inwoners van Amsterdam ervaren het verkeer als (zeer) onveilig. Maar liefst 83% vindt dat te hard rijden leidt tot onveilige situaties. Dat niet alleen, afgelopen jaar waren er twintig verkeerdoden en achthonderd gewonden. Redenen voldoende dus voor de gemeente om er wat aan te doen.
Amsterdam verlaagt maximumsnelheid
Wat gaat er effectief gebeuren? Vanaf december 2023 (dat is precies volgend jaar) gaat bij 80% van de wegen de snelheid naar beneden van 50 km/u naar 30 km/u. Het is de bedoeling dat de verlaging van de maximumsnelheid in Amsterdam zorgt voor een daling van 20 tot 30 procent.
De nieuwe maximumsnelheid in Amsterdam geldt voor alle auto’s, maar niet (altijd) voor het OV. De trams mogen maximaal 50 km/u rijden. Daar waar mogelijk mogen bussen ook 50 km/u rijden. Als er geen aparte rijbaan is voor de bussen, moeten zij zich echter ook houden aan de nieuwe maximumsnelheid. Vreemd genoeg reppen ze met geen woord over de vele kamikaze taxichauffeurs die de hoofdstad rijk ik.
Heel geleidelijk
De gemeente Amsterdam zal de maximumsnelheid geleidelijk invoeren. Diverse wegen zet de gemeente om naar 30 km/u zodat de automobilisten er geleidelijk aan kunnen wennen. Middels campagnes worden de automobilisten erop geattendeerd dat 30 km/u Het Nieuwe Normaal gaat worden.
Daarnaast wordt er op school speciaal een les aan gewijd. Altijd handig dat de leerlingen weten dat ze op minderjarige leeftijd een auto stelen, ze niet harder dan 30 mogen rijden?
Meer lezen? Zo rijden kakkers in het Gooi naar school!
baardmijt zegt
Tjongejonge…. En handhaving blijft uiteraard achter. De meeste onveiligheid wordt nu al veroorzaakt door mensen die zich niet aan de geldende regels houden. Fietsers, snorfietser s, bromfietsers, automobilisten, in alle categorieën zitten bestuurders die maar wat doen. De kans dat je erop wordt aangesproken of een verbaal krijgt is zeer gering. Hoe gaat een snelheidserlaging daarbij helpen?
HZW zegt
@baardmijt Nee hoor, er gaan op grote schaal flitspalen geplaatst worden.
wessel94 zegt
Prima, trap je wat vaker op de rem, doe ik nu ook bij de bestaande palen en zie ik de rest van het verkeer ook doen. Illusie dat ze daar iets mee bereiken.
Dutchdriftking zegt
Nog een reden om de stad te mijden. Ik neem overigens aan dat dit met name de grachtengordel en alleen binnen de ring is? Al is GroenLinks gek genoeg om het ook in Zuidoost door te voeren. Als ze er op gaan controleren, nemen ze elektrische bakfietsen dan mee in de controle?
vindik zegt
Op naar de NUL en dan met z’n allen terug naar de paardenkar en straatarm.
Wat ook goed schijnt te zijn voor het klimaat is stoppen met ademhalen.
petroldrinker zegt
Echt ronduit geschift, we kruipen al in nl kwa snelheden, ga je het nog lager maken om een paar idioten…
Zal wel gedaan worden in de hoop meer makke schapen te krijgen die wel gaan fietsen gezien de gemiddelde electrische fiets harder gaat en niet gecontroleerd word…
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage.-
baardmijt zegt
Een camera voor figuren als jij zou ook geen slecht idee zijn…
okdoei zegt
Oke dus in de praktijk komt het erop neer dat de 30 km/u borden verdwijnen en er 50 km/u borden bijgeplaatst worden. Dus gewoon werkverschaffing?
Jeroen zegt
20 doden, 800 gewonden, veel gevoelde onveiligheid. Maar heeft dit allemaal echt te maken met auto’s, of is dit het totaalplaatje? Ik vermoed het laatste en buigt de linkse raad daar wat cijfertjes om hun groene zin door te drijven. Veiligheid verbeteren is altijd goed, maar het schurkt wel dicht tegen hun alsmaar doordrammende groen-deugerij.
Daarbij gezegd, gelukkig woon ik er niet en hoef ik er ook nooit naar toe, dus ze zoeken het maar lekker uit. Het wordt wel tijd om dat gekkenhuis daar af te sluiten. Ze hebben nogal een handje ervan om hun zin ook graag op te leggen aan de rest van Nederland. Ze hebben een godcomplex en denken dat zij altijd maar staan voor de gemiddelde Nederlander.
pomoek zegt
Wat is er mis met mensen die deugen?
Jeroen zegt
Op zich niets mis mee, mits ze niet gaan drammen. En dat is vaak een vervelende eigenschap van dit soort mensen. Die claimen de enige waarheid in pacht te hebben. Zie mensen die zich vastplakken aan schilderijen, of vastplakken aan de weg. Er is geen ruimte voor een andere mening of discussie. Het wordt overschreeuwd.
rismo zegt
Lekker onderzoek ook:
“Maar liefst 83% vindt dat te hard rijden leidt tot onveilige situaties.”
Jah duhhhh..
Dan moet je niet de snelheid verlagen maar gewoon handhaven. Want bij 30 gaan we wel opeens handhaven wat nu bij 50 nog niet lukt? Laserguns die niet hoger dan 40 kunnen meten of iets dergelijks?
wessel94 zegt
Wat een verschrikkelijke ellende. Ik woon in Amsterdam maar heb er weer een goede reden bij om daar binnenkort een einde aan te maken. De stad is nu al niet meer te berijden met al het eenrichtingsverkeer en overige groenlinks ellende. Als we nu ook niet meet harder dan 30 mogen kom je helemaal nergens meer. Overigens, hier gaat natuurlijk niemand zich aan houden. Zie je het voor je? Automobilisten die in zn 2 door de straten rollen terwijl ze links en rechts ingehaald worden door elektrische (bak) fietsen. Dat kl*te groenlinks heeft gewoon een hekel aan autos en doet er alles aan om de automobilist het leven zuur te maken.
Jeroen zegt
Volgens mij gelden dit soort 30km zones ook voor iedereen. Dus ook fietsers en zelfs voetgangers zouden zich dan hieraan moeten houden. (Niet dat ooit iemand zich daaraan zou houden…)
wessel94 zegt
Exact, gaat helemaal niemand zich aan houden.
pomoek zegt
Dat klopt als een bus. Dus waarom rij je met een auto door de stad als je sneller bent op de fiets?
Jeroen zegt
Omdat je slecht ter been bent? Omdat je droog wilt zitten? Omdat je onderweg een telefoontje wilt plegen? Omdat je meerdere kleine kinderen bij je hebt? Omdat je veel boodschappen bij je hebt? Omdat je een winkel moet bevoorraden? Deze lijst gaat nog wel even door.
wessel94 zegt
@jeroen, exact dat is het verhaal. Kansloos argument van pomoek, wat groenlinks ook graag aanvoert maar niet opgaat.
joki zegt
Inderdaad, het gaat niemand iets aan waarom iemand anders de wagen neemt, zoiets heet “vrijheid” ! Als je hierover al vragen begint te stellen ga je je rechtstreeks bemoeien met iemand anders z’n leven…
HZW zegt
De 30 Km/u is een voorbode van het autoluw maken van Amsterdam.
De Amsterdamse gemeente heeft grootschalige plannen om doorgaande wegen door de stad autoluw te maken.
Dit om het stad doorkruisende verkeer te verminderen, en te dwingen om buiten om te rijden via die ring A10.
De drukke verkeer aders zoals, Wibautstraat, Weesperstraat, Valkenburgerstraat, (IJ tunnel route) of wegen als de Mauritskade, Hobbemakade, Overtoom, Jan van Galenstraat, Middenweg, enz, zijn allemaal toekomstige wegen die voor autoluw projecten in aanmerking komen, Met de IJ tunnel Route als eerste.
Verder zullen dit vermoedelijk ook de wegen worden waar de snelheid als eerste terug gaat naar 30 Km/u.
Veel van de bovengenoemde wegen staan al de hele dag vast door de enorme verkeer stromen die er gebruik van maken, met één grote puinhoop in de stad als gevolg.
wessel94 zegt
Waarom denk je dat die verkeerstromen daar vastlopen? Omdat de gemeente alles eenrichtingsverkeer maakt en alle parkeerplekken opheft. Ze lijken te denken dat ze door de wegen te blokkeren de verkeersstroom oplossen maar dat dat niet zo werkt is nu wel gebleken. Daarnaast, mensen zullen zich toch moeten vervoeren en je kan simpelweg niet altijd met het ov/fiets dus autos zullen er blijven. Als ze eens al die waardeloze beperkingen en omrijroutes zouden opheffen zou het verkeer een stuk beter doorstromen.
Dutchdriftking zegt
@HZW: 30km/h op de Jan van Galen en dan een struikrover in de berm.
rismo zegt
En al die files zorgen er jaarlijks voor dat de Overtoom in de top 3 meest vervuilde straten van Nederland staat.
Blije mensen met een wensdenk agenda….
Maar goed straks moet iedereen, auto en boten elektrisch worden. Enig idee waar al die boten opgeladen moeten gaan worden? Iedereen in de avond een lekkere accu laden in zijn woonkamer. Wel duurzaam warm als het mis gaat..
Daarnaast moet Amsterdam wel even 30 tranformator lokaties gaan ombouwen en bijbehorende backbones versterken, oepsie, kunnen de centrales het alsnog niet leveren in Amsterdam en uiteraard gaat dat niet lukken ivm stikstof compensatie uitspraken…. Want bouwen is ook slecht voor het milieu…
Sta je lekker met je elektrische melkwagen bij 30 graden in de zomer. Al je voorraad naar de knoppen want even een uurtje blackout in de stad.
Er zijn heel veel andere mensen waar ik eerder mijn belastingcenten aan wil doneren dan deze blije mensen die andermans geld zonder plan de gracht in donderen .
Je zou er maar wonen…
William zegt
Heerlijk dit :-) Hopelijk eind volgend jaar alle Amsterdammers max 15 km/u met torenhoge boetes!
berlinetta zegt
Zolang er niet op wordt gehandhaafd, verwacht ik dat er in de praktijk zeer weinig verandert. Zeker als trams en bussen gewoon 50 blijven rijden. Dan gaat de rest van het verkeer mee met de stroom.
HZW zegt
Als de Piet-Hein-tunnel weer open gesteld wordt eind 2023, begin 2024 voor het verkeer, gaat de ellende beginnen op de IJ tunnel route.
De laatste kruising voor de IJ tunnel, “Valkenburgerstraat – Piet Hein kade” gaat een gelijkvloers kruising worden.
Dus de hele tunnelbak onder de Piet Hein kade door gaat verdwijnen, en wordt omgebouwd tot een autoluw gelijkvloerse kruising.
Ook het Mr Visserplein, waar ook nog een afgesloten voormalige tunnelbak onder ligt zal ook helemaal op de schop gaan en een autoluwe kruising gaan worden.
De wibautstraat en weesperstraat bestaan nu nog uit dubbele rijbanen, dit gaan allemaal enkele rijbanen worden.
De website van de gemeente Amsterdam lijkt meer op een horror-boek dan op een goed doordacht infrastructuur plan voor de toekomst.
faalhaas zegt
Wat is nu het probleem?
Dat men zich onveilig voelt door een te hoge aangegeven snelheid?
Of
Er vallen teveel doden en gewonden door een te hoge snelheid.
De 1e heeft met (weg-)inrichting te maken. De 2e kan je onderzoeken of bij de xxx aantal gevallen dit relevant door snelheid komt. Dit zie ik niet terug.
Het klinkt nu als een collectief vooringenomen onderbuik gevoel.
joki zegt
Dat is met al die beleidsmensen altijd zo, zie Gent, ook zo’n flutstad geworden. Ik woon er vlakbij maar ga er nooit meer heen, tegenwoordig kan ik alles op m’n stoep laten leveren… Maar de middenstand ziet, buiten de toeristen, heel veel klanten verdwijnen. Steeds is de redenering dat het groener en veiliger moet. In Belgie zijn ondanks de verlgaade snelheden en toch al redelijk wat aanpassingen aan infrastructuur het aantal ongevallen met zwaargewonden en overlijdens door verkeersongevallen terug aan het toenemen… Niet moeilijk als je ziet hoe sommige fietsers en wandelaars zich gerdagen in het verkeer. Ze hebben dikwijls voorrang, fietsstraten enz. maar ze hebben geen idee waarop te letten en ze hebben vooral dikwijls een mond die veel groter is dan hun verstand ( wat echt geen goede combinatie is). Voor alle duidelijkheid, ik fiets ook ongeveer 200 km per week, dus ik zie ook veel stommiteiten. Als ik, met mijn racefiets, dus hooligan, stop aan een kruispunt wordt ik door God en klein pierke voorbijgereden, zelfs onlangs een moeder met twee kinderen in een fietskar die ei zo na gemist werden door een vrachtwagen, want die fietsster vond dat zij in haar recht was, en dat is zo. Maar ons skelet is nu één maal niet gemaakt om een auto- of vrachtwagenbumper te weerstaan en dat beseffen ze niet.
Je kan in je recht zijn zoveel je wil maar als gans je aangezicht tot moes herleidt is dan is dat niet je eerste bekommernis hoor, ik zie dit als verpleegkundige veel te vaak. Dan veranderen ze van gedacht maar is het jammer genoeg veel te laat…
Dus dat ze eens beginnen met een fietsinitiatie of “rijbewijs” , ik weet dat dit weeral het zoveelste papiertje zal zijn, maar volgens mij kan dit meer levens redden dan de zoveelste snelheidsbeperking… Voetgangers daarentegen zijn als duiven, ratten uit de lucht, die zijn verloren… ( grapje!)
AudiRS zegt
Dat heeft Femke Halalsema en haar groene club weer goed geregeld.
schuimbekje3 zegt
Is allemaal onderbuik gevoel en schermen met leugens, grove leugens en statistieken.
Het aantal verkeersdoden is al jaren aan het dalen, en alleen onder de motorrijders en bromfietsers (inc electrische fietsen) is het aantal gestegen.
Allemaal logisch te verklaren.
Motorrijders zijn dit jaar enorm in aantallen gestegen vanwege de corona en niet meer in OV willen/kunnen, het makkelijkere (en goedkopere) parkeren met de motor.
Daaronder zaten veel mensen die dus voorheen in de trein/tram/bus zaten en nul rijervaring hadden.
Die zijn nog niet gewend aan het feit dat automobilisten hen niet willen en kunnen zien…
Zolang ze het overleven leren ze er misschien van (maar die +8% zal dat niet meer kunnen.
Verder is het niet-slechte weer ook debet, de mooi-weer-motorrijders zijn langer blijven rijden en derhalve meer kans om geplet te worden door een automobilist met motorblindheid of een Tesla rijder.
Voor de brommerrijders/E-bikers geldt eenzelfde probleem. Er zijn enorm veel fietsers bij gekomen die eerst in OV zaten en nu met de accu-fiets het wel gaan proberen om zelf te vervoeren… En gezien die mensen hun hersenen nooit gewend zijn geraakt aan 20-70km/h bewegen en reageren gaan die dood wanneer ze niet begrijpen dat een vrachtwagen hen niet ziet als ze in hun dooie hoek (pun intended) met 70km/h komen aan gassen..
Dan gaat zo’n goed-voor-het-haar model zeef op het hoofd niet tegen helpen, ALS ze al een helm ophebben, en in de randstad zie ik hoogstens 1% dat doen, en het zijn bijna allemaal kinderen.
Dus hier is het niet gezien worden niet het probleem, hier is het zelf niet uitkijken meer het probleem. Van een vrachtwagen of bus chaufeur moet je niet verwachten dat ie 40 door-rood overstekende voetgangers spot, 2 trams van linksachter en linksvoor, 2 ev-karretjes van de gemeente spot en dan ook nog die 70km/h vlammende postduif met z;n speedpedelect op tijd spot..
Darwin momentje zeg maar..
De oorzaak dat een speeding-automobilist een slachtoffer gemaakt heeft in Amsterdam centrum heb ik nergens kunnen spotten in de media… dus dat dit geinsemineerd (insinueren is het niet meer) wordt in de hersenen van de mainstrain lezers is jammer en ronduit corrupt.
gezondverstand zegt
Dit krijg je als je Groenlinks-D66-PVDA stemt. Autohaters. Maar wel gretig alle belastingen opgebracht door automobiliteit binnenharken voor hun groene hobby’s. Wordt tijd dat dat geld geoormerkt wordt!!!
Poulusma zegt
“afgelopen jaar waren er twintig verkeerdoden en achthonderd gewonden. Redenen voldoende dus voor de gemeente om er wat aan te doen.” Misschien moeten ze eens gaan handhaven op fietsers die door rood licht rijden of voor het ontbreken of niet voeren van verlichting wanneer het donker is. Dat zal meer doden en gewonden schelen dan deze draconische maatregel.
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat 67% van de Amsterdammers hierom zit te springen….
HelldogBE zegt
Moeten ook realistisch zijn dat er een bepaald risico verbonden is aan het verkeer. Zelfs al rijdt iedereen op een fiets zonder elektromotor door de stad zullen er doden en gewonden vallen… Idem met eenzijdige ongevallen, die het gevolg zijn van alcohol- of drugs, afgeleid zijn of simpelweg inschattingsfouten.
Zelf ben ik al eens van mijn sokken gereden op een plooifiets aan 20km/u omdat opa dacht dat hij nog voor mij kon afdraaien en kreeg ik daarna het verwijt dat ik te snel reed op mijn fiets (ik ging rechtdoor, opa uit tegenrichting linksaf op een kruispunt met verkeerslichten op groen). Zolang er mensen zijn gebeuren er ongevallen lijkt me.
steephh zegt
Het gaat om het verlagen van de snelheid van 50km/h naar 30km/h in de drukste stad van Nederland! Velen vergeten volgens mij dat er door de gemeente een onderzoek is gedaan, waaruit bleek dat 2/3e het verkeer als (zeer) onveilig ervaart. Ik kan besluitvorming op basis van onderzoeken en cijfers alleen maar waarderen. Dat is beter dan op basis van onderbuikgevoel politieke beslissingen maken.
Velen die hier reageren wonen waarschijnlijk niet eens in A’da. Waarom je zo druk maken over een plek waar je toch nooit komt? Als het nu over de maximumsnelheid ging op de snelweg of een verlaging van snelheden op een 80km/h weg kon ik me er nog iets bij voorstellen.
baardmijt zegt
Maar hoe gaat het verlagen van de maximumsnelheid helpen dan? Het zijn vooral de mensen die zich niet aan de nu al geldende regels houden die voor de onveiligheid zorgen. En die zijn in alle categorieën te vinden. Handhaving schiet tekort en dat zie ik niet zo snel veranderen. Je kunt wat snelheidscamera’s neerzetten, maar mensen weten snel genoeg waar die staan.
En inderdaad, ik woon niet in Amsterdam, maar ik kom er wel dagelijks voor mijn werk.
steephh zegt
@baardmijt
Puur gekeken naar mijn onderbuikgevoel zou ik denken:
Maximumsnelheid van 50km/h, die zal relatief gemakkelijk overschreden worden tot 60-70 km/h.
Maximumsnelheid van 30km/h, dan overschreiden mensen die toch hooguit met 50 km/h.
Maar ik ben geen specialist op het gebied van verkeersveiligheid, dus eigenlijk weet ik er inhoudelijk ook niets vanaf. :)
supertjeduc zegt
Blij dat ik er nooit naar toe ga , mooi toch de meerderheid zal er blij mee zijn ( de gene die op het college hebben gestemd )
Dus ze krijgen wat ze verdien , hoeven ze een scooters ook niet te laten overkeuren , kunnen ze allemaal een hip stepje kopen
intimrasiert zegt
Gewoon denken: Amsterdam is 1 groot parkeerterrein waar ik ga ‘rangeren’. En afstappen van het idee dat je daar kan ‘rijden’. Dat moet maar buiten de stad.