Max Verstappen blijkt tegen een salarisplafond in de F1 te zijn. Verrassend wel.
Als bona fide F1 crack verdient Max Verstappen jaarlijks een pretty penny. Onze 24-jarige held toucheert na het tekenen van zijn nieuwe deal tot en met 2028 naar verluidt zo’n 50 miljoen Euro per jaar. Dat zijn Schumacheresque bedragen waar verder alleen Hamilton bij in de buurt komt.
Een van de redenen voor Max’ lange deal zou het aanstormende salarisplafond in de F1 zijn, zo werd destijds gespeculeerd. Mocht de FIA besluiten een dergelijk plafond daadwerkelijk door te voeren, zou Max met een reeds bestaande getekende deal in ieder geval nog een paar jaartjes gebeiteld zitten, alvorens over te moeten gaan op water en brood. Het was echter alweer even stil geworden rondom dit salarisplafond. De discussies rondom het budgetcap en het al dan niet verhogen daarvan eisen alle aandacht op.
Maar sinds de vorige race in Barcelona, staat het salarisplafond weer op de agenda. Nieuwe FIA-honcho Mohammed Ben Sulayem is kennelijk voorstander. Max Verstappen en de zijnen, zijn dat niet. Voorstel zou nu zijn om alle teams een maximum van 30 miljoen aan twee coureurs uit te laten geven. Voor de meeste teams zou dat de kosten dekken. Maar voor grootverdieners als Max en Lewis, zou het natuurlijk funest zijn.
Max’ manager Raymond Vermeulen trekt in de Telegraaf dan ook van leer tegen het voorstel. Volgens hem is het een heel slecht idee dat sponsors en dergelijke gaat kosten. Tevens is het niet eerlijk, aldus Raymond. Bij de Grand Prix van Zandvoort bijvoorbeeld trekt Max bijna alle fans naar de baan toe. Hij is überhaupt de reden dat die race er is. Veel mensen verdienen daar een dikke boterham aan, onder andere de FOM en via hen de teams. Waarom zou de coureur daar maar beperkt vruchten van mogen plukken?
Het is een beetje zoals in de NBA, waar een dergelijk salarisplafond er wel is. Sterren als Lebron James verdienen daar grofweg 40, 50 miljoen Dollar per jaar op een max contract. Feitelijk zijn ze echter zwaar onderbetaald. De eigenaars van de teams houden namelijk veelal zoveel over dat ze slapend slapend miljardair worden.
Een kwestie met meerdere invalshoeken dus. Hoeveel wil jij verdienen? Laat het weten, in de comments!
str8six zegt
Hoeveel ik wil verdienen? Wat een irrelevante vraag na zo’n stuk..
svdv zegt
Tja het is gewoon een commercieel bedrijf, ze mogen hek betalen wat ze willen wat mij betreft
Bella Macchina zegt
maar als een team meer geld uitgeeft aan testen noemen we het concurrentievervalsing.
Overigens, voor we gaan zeuren over loonplafonds moeten we toch wel eerst weten wat dat plafond is.
jaapiyo zegt
30 milli voor beide coureurs samen wordt nu genoemd.
Bella Macchina zegt
Daar doe ik het nog net voor maar dan wil ik wel een auto van de zaak.
KEV9 zegt
Van fantastische coureur naar fantastische golddigger in 3.2.1.
pomoek zegt
Kijk, dat Verstappen 50 per jaar wil aantikken: dat snap ik. Dat wil ik ook. Maar Vermeulen kan met de beste wil van de wereld een salaris van 50 miljoen recht praten. Voor niemand. Al zou Verstappen zelf zijn auto ontwerpen, voor de wedstrijd helpen met het opbouwen van de Red Bull vip ruimte en na de race de pitsbox schoonspuiten, dan nog is 50 miljoen een belachelijk bedrag.
jaapiyo zegt
Mwah…om het voorbeeld van die basketballerts aan te halen (is wat simpeler en cleaner qua geldstromen): een team als de Lakers haalt jaarlijks ruim 300 miljoen Dollar omzet binnen. Dat wordt verdiend door mensen die pinda’s verkopen in de stands, marketing pipo’s, mss een accountant of twee et cetera, maar toch vooral door de spelers. Zonder hen komt er niemand.
Toch krijgen die spelers samen max 112.4 miljoen Dollar salaris (tenzij de cap overstegen wordt maar dan moet je dubbel gaan betalen en gaat de helft naar een gezamenlijke pot van alle teams). Enkele toppers krijgen 40+ en de role players nog een milli of ach, misschien 2 voor de moeite.
Blijft dus echter een gat zitten tussen 316 en 112.4 + wat kosten voor overhead. Dat gaat naar de teameigenaar. Eigenlijk worden de spelers dus, terwijl ze miljoenen verdienen, schromelijk onderbetaald. Sterker nog, die sterren die 40+ mil per jaar verdienen, hebben eigenlijk te maken met uitbuiting. Ze doen iets wat wellicht wel 80 mio waard is voor de helft van de prijs.
alcantara zegt
Mijn werkgever maakt ook vele malen meer winst dan wat er aan salaris wordt uitgekeerd.
karhengst zegt
In een puur kapitalistische context heb je volledig gelijk. Gelukkig zijn er ook verstandige mensen die zien dat dit voor het grotere geheel niet altijd wenselijk is.
Dat Max geen 9 tot 5 job heeft en de beste van de wereld is mag beloond worden. Maar ook, of beter gezegd, juist wij als fans zijn gebaat bij financial fair play.
En zonder al het ondersteunend personeel zou de ster z’n werk niet kunnen doen. Geen verkochte pinda’s betekent minder budget. En meer geld voor pindaverkopers betekent wellicht een extra streaming abonnement.
roadster zegt
Een bedrijf kan alleen voortbestaan, wanneer er winst wordt gemaakt. Er zal dus altijd meer verdient moeten worden, dan er aan salarissen wordt uitbetaald. De winst van mijn werkgever was vorig jaar 1800 keer mijn jaarsalaris. Betekent dit, dat ik wordt uitgebuit? Zolang mijn salaris marktconform is niet.
jaapiyo zegt
Puntje ‘marktconform’ is hier de kicker. Als je een plafond hebt, heb je geen (vrije) markt.
pomoek zegt
@jaapiyo: Ja maar dat is nog iets anders als verdienen. De spelers die jij noemt zullen ongetwijfeld unieke talenten zijn. Zonder de organisatie die de wedstrijden organiseert en de complexe infrastructuur die hier achter zit valt ook de mogelijkheid weg om die unieke talenten te tonen aan het grote publiek. Dan zijn het enkel 12 man die op een stoffig veldje een bal naar elkaar aan het gooien zijn. Er zijn ongetwijfeld mensen die een uniek knikker talent hebben. Maar zolang daar geen markt voor is zullen die nooit 40 miljoen gaan binnen harken.
Het zelfde geldt voor de F1. Verstappen is een uniek talent. Maar zonder de organisatie van de F1 en Red Bull heeft hij daar weinig aan. Stel dat de F1 vanaf morgen verboden is en alle andere takken van autosport niet. Dan zal Verstappen in een andere klasse moeten gaan rijden. Laten we zeggen de Indycars. Voor zover ik kan nagaan verdienen ze daar maximaal ongeveer 4 miljoen. Verstappen zal daar echt geen eis van 40 miljoen dollar op tafel kunnen leggen. In deze hypothetische situatie zullen zeker meer mensen naar Indycars gaan kijken, er is immers geen F1 meer. Maar dat zal nooit dezelfde publieksomvang hebben.
Edge zegt
Ik zie het probleem niet echt. De meeste Formule 1 teams hebben genoeg nevenactiviteiten, of zijn onderdeel van een ander bedrijf. Alles wat de coureur dan meer wenst te verdienen dan het salarisplafond, kan simpelweg via een van die bedrijven gedaan worden. Verstappen wordt dan voor 20 miljoen F1 coureur bij Red Bull Racing en wordt voor de resterende 30 miljoen ambassadeur van de Red Bull energiedrankjes. Leclerc, Hamilton en Russell kunnen het bedrag boven de budgetcap verdienen als ambassadeur of ontwikkelingsrijder van respectievelijk Ferrari’s straatautodivisie en AMG.
vetnek zegt
Laat nieuwkomers in de sport op een salarisplafond zitten en de coureurs die er nu zitten het behouden. Zodra je het veld verlaat en via een andere route terugkomt (zoals Bottas), heb je dus te maken met de ‘nieuwe regels’ en het betreffende salarisplafond.
De discussie komt dan vanzelf wel bij de teams te liggen die de hoge salarissen nog handhaven.
Zij zullen van de maximale budgetcap dan een hoger % kwijt zijn aan salarissen dan andere teams die wel deze regels volgen.
Gevolg is dat andere teams meer te besteden zullen hebben aan R&D (e.d.) en mogelijk de competitie weer kunnen aanwakkeren. Als teams als RB en Mercedes dan willen aanhaken op het vlak van R&D (e.d.) zal het uit de lengte of de breedte moeten en zal het salaris ter discussie komen te staan.
Als een coureur hier geen trek in heeft weet je meteen hoe de vork in de steel zit als constructeur….
Dutchdriftking zegt
50 op contract, en de rest in een tweede baan als adviseur van een grote sponsor?
mashell zegt
Er loopt geen enkele sponsor weg of komt geen enkele fan minder naar Zandvoort als Verstappen de helft gaat verdienen. Integendeel.
Tijd voor een salarisplafond voor zaakwaarnemers, die zijn hun geld niet waard met zulke onzinnige argumenten.
drdre1 zegt
Waar staat nu dat Max dit vindt?
schreute01 zegt
In de kop. Ach, je weet wie het schrijft.
quincy zegt
Tip voor de volgende keer: Dit artikel was zelfs een dubbel breek waard geweest, zo belangrijk was het!
petroldrinker zegt
Begint de FIA een nederlands gezelschap te worden dat ze zich bezig houden met salarissen etc en dat ze te hoog zijn, als ik sommige reacties hier boven ook lees die zeggen dat het niet rechtvaardigd is etc, zijn zeker van die zure linkse lui die zelf minimum loon verdienen….
roadster zegt
Ik ben niet zuur, verdien een veelvoud van het minimum loon (misschien zelfs wel meer dan jij). Maar ben ook van mening dat iemand met bijvoorbeeld 25 mln (belastingvrij) per jaar (buiten de neveninkomsten), geen enkel recht van klagen heeft. En zo zal ieder weldenkend mens het zien. Maar blijkbaar wordt jij verblind door je liefde voor Max. Of hoop je met deze opmerking de indruk te wekken rijk en succesvol te zijn. Maar daar trapt niemand in.
simonbv zegt
Er mag ook wel een plafond in de prijs van de kaartjes. Ik heb even gekeken wat kaartjes kosten maar onder de $500 kon ik ze niet vinden
flow82 zegt
Zie verschillende reacties voorbij komen waar men het heeft over marktconform, en het vergelijk maken met het normale bedrijfsleven etc. We hebben het hier over coureurs die de absolute top van de apenrots vormen. Zie het als een veld vol rijdende CEO’s van Fortune500 bedrijven. Vinden we het raar als dergelijke CEO’s zo schofterig veel binnen halen? Teams betalen het, dus zullen de coureurs het waard zijn. Hoe dan ook het zal mij werkelijk jeuken wat deze gasten verdienen. Ik wil gewoon boeiende races zien zonder dat geneuzel er omheen.