Er vindt een grote verschuiving plaats. Max Verstappen is officieel niet meer de favoriet in de F1!
Wie de Formule 1 volgt de laatste tijd, zal hebben meegekregen dat het eventjes niet meezit bij Max Verstappen. Het wil niet vlotten met de auto, de pitstops zijn niet meer bliksemsnel, hij zeikt zijn eigen team af via de boordradio (“Want dat moet toch kunnen???”), zijn vader en teambaas zitten elkaar dwars vanwege een heet hertje en oh ja: andere teams maken enorme sprongen.
Iedereen voelt aan dat we op een kantelpunt zitten. Het kantelpunt dat niet Red Bull, maar McLaren Racing het beste team van het veld is. Het is niet zozeer dat Sergio Pérez zo slecht is, Checo geeft een beetje aan wat er mogelijk is met die auto. Verstappen weet er iets meer uit te halen. Maar als het tegenzit – zoals dat het geval was bij de GP van Hongarije 2024 – dan val je best ver naar achteren.
Verstappen niet meer favoriet?
Maar het LIJKT niet alleen alsof het een kantelpunt is, het IS ook een kantelpunt. Want lieve lezers, er is iets gebeurd. Max Verstappen is namelijk officieel niet meer favoriet. Jarenlang hebben we in de voorbereidingen de kansen voor Max Verstappen meegenomen. Daarbij kijken we ook wat de wedkantoren zeggen over de kansen van Max Verstappen. Eigenlijk was het nergens voor nodig, want altijd stond Verstappen bovenaan. Ver bovenaan.
Voor de GP van België 2024 is er iets bijzonders aan de hand, want Max Verstappen is NIET de favoriet om te winnen op Spa! Voor het eerst in jaren (2021) staat de Nederlander dus niet fier bovenaan. Maar wie staat er dan? Dat weten wij ook: Lando Norris! De Brit rijdt – wederom – een puik seizoen. Hij heeft slechts 1 race gewonnen, maar is bijna constant voorin het veld te vinden.
Als we kijken bij Oddschecker, is te zien dat Norris veruit de grote favoriet is. Verstappen staat er behoorlijk ver achter, ongeveer op gelijk niveau met Oscar Piastri. Nu moeten we aantekenen dat er veel Britse wedkantoren bijzitten en dat Britten eerder geneigd op iets Brits te stemmen. Zo was Engeland ook lange tijd favoriet voor de het EK2024. Een ander ding om even in het achterhoofd te houden: Verstappen gaat mogelijk gridstraffen pakken vanwege een motorwissel.
Is er nog hoop?
Is alle hoop dan verloren? Welnee, als Verstappen op Spa en Zandvoort weet te winnen, zal het wed-gedrag weer richting Verstappen gaan. En mocht dat niet gebeuren, dan zitten we nog met het wereldkampioenschap.
Max Verstappen heeft daar namelijk een enorme voorsprong en hij heeft de mazzel dat als hij niet wint, er telkens een ander is die wint. Dit seizoenen wonnen Sainz (Australië), Norris (Miami), Leclerc (Monaco), Russell (Oostenrijk), Hamilton (Engeland) en Piastri (Hongarije).
Ook heeft Verstappen een voordeeltje doordat McLaren een vormdipje had aan het begin van het seizoen en Norris uitviel op Silverstone. Ook kwam het wel goed uit dat Norris aan de kant moest voor Piastri afgelopen zondag. Anders had het er heel anders uit kunnen zien. Volgens de wedkantoren is de constructeurstitel voor Red Bull ook uit het zicht. Die titel gaat wel naar McLaren.
Otua zegt
Een beetje jammer dat er geen klassementen verwerkt zijn in het artikel, nu moeten we zelf gaan googlen om het artikel volledig te maken
okdoei zegt
“Het is niet zozeer dat Sergio Pérez zo slecht is, Checo geeft een beetje aan wat er mogelijk is met die auto. Verstappen weet er iets meer uit te halen.”
Zucht… Verstappen geeft aan wat er mogelijk is en Perez kan dit niet met deze setup.
Een auto kan niet beter presteren dan wat de engineers bedacht en uitgerekend hebben. Of ze moeten iets over het hoofd gezien hebben (iets meer wind mee, iets meer rubber op de baan dan ingeschat etc.).
Weet bijna 100% zeker dat in de theoretische data naar voren komt dat de auto een bepaalde rondetijd kan halen en Verstappen zit hier tegenaan of op. Perez zit er te ver vandaan. Dus nee, Verstappen haalt niet “meer uit de auto dan wat er in zit”.
Verstappen haalt meer uit de auto dan Perez.
SpeedGeek zegt
Pff ga jij ons nou vertellen dat Verstappen geen 600gram pindakaas uit een pot van 500gram kan halen? Ben ik al die tijd voorgelogen..!!
johnhert zegt
Hahaha, schitterend !
Max kan zo ook boodschappen van 108 euro betalen met 100 euro omdat hij meer uit de euro’s krijgt…
Zucht…
willeme zegt
@okdoei:
Ik zou dan eventjes de kwalificatie van Ayrton Senna in Monaco bekijken. Sneller dan mogelijk was volgens de data. Dus het kan wel, zucht.
Het is net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Zoals Kees van de Grint zegt: de auto is zo goed als de tweede rijder. Pérez is absoluut niet een pannenkoek, maar komt toch duidelijk tekort.
Als je jouw regel aanhaalt, dat de auto zo snel is als de engineers theoretisch mogelijk houden, zitten coureurs er gemiddeld 5-10 procent vanaf. Buitencategorie coureurs zoals een Hamilton, Alonso en Verstappen kunnen er meer uit halen.
mashell zegt
In de afgelopen twintig jaar zijn die modellen wel wat accurater geworden natuurlijk. Moet ook wel want de ruimte om tijdens testsessies of in de windtunnel te pielen is veel kleiner geworden.
sportevo zegt
Heinz Pruller citeerde ooit in zijn boek ‘Grand Prix Story 1986’ Gerhard Berger die, nadat de computer met een voorspelling voor de poletijd kwam en hij er 2 seconde boven zat, zei ‘dat die blikken Klaas de coureurs onderschatte’.
Toen Senna in Monaco sneller dan de data voor mogelijk hield ging, zegt dat niet dat Senna meer uit de auto haalde dan er eigenlijk mogelijk was, maar dat er meer uit de auto haalde dan de data voorspelde.
Ergens ligt de theoretische grens van grip in een auto en het is hoe je die grens vindt wat bepaald waar die grens ligt. De computer kan voorspellen waar die grens is, maar dat is zeker geen 100% waar feit omdat de computer rekening houdt met de manier waarop de bocht wordt genomen.
Simpel voorbeeld: een bocht kan volgens een computer misschien met 100km/u op de apex gerond worden voordat de auto zijn theoretische grip verliest. Maar het kan best dat een rijder een iets andere lijn en/of rem/stuur/gastechniek toepast dan waar de computer vanuit is gegaan waardoor die auto opeens 102km/u op de apex haalt. Het is maar net met welke instellingen, parameters etc. de computer gevoed is.
Daarnaast is het vinden van die grens ook iets. Een auto kan in dat grensgebied heel lastig worden en daar kan de coureur het verschil maken hoe dicht hij bij die grens kan komen.
Ik vind bovendien de theorie dat de auto zo snel is als de tweede rijder een onzin theorie want zet bij wijze van spreken mij in een willekeurige F1 en ik ben zeer waarschijnlijk een flink aantal seconden langzamer dan de vaste rijders. Zegt dat dan iets over de auto, over de kwaliteiten van de snellere rijder van het team of over mijn kwaliteiten?
harrie zegt
Ja, want simulaties en modellen zijn geen hulpmiddel, maar heilig en weten het altijd beter dan de werkelijkheid.
Lambrusco zegt
Dus jij geeft ook Buienradar de schuld als er een grotere bui valt dan verwacht? Modellen zijn gebaseerd op theorie en data (uit de praktijk weliswaar) en de praktijk is vaak anders.
Dimitriej zegt
“Breek”
Lambrusco zegt
Denk dat er een komkommer doormidden brak op de redactie…
speedy1123 zegt
Vind ik niet zo gek. Het hoogtepunt van de carrière van Max is al voorbij. Norris is sneller en heeft een betere auto dit seizoen. Zelfs Piastri is sneller dan Max. Zo zie je maar dat het toch echt aan de auto ligt en niet zozeer aan de coureur, behalve bij Michael Schumacher en Senna dan.
harrie zegt
En Maldanado.
brammetjedeb zegt
Hamilton zijn carrière was ook niet over zijn hoogtepunt na zijn titel bij McLaren. Verre van zelfs. En van Schumacher ook niet na twee titels bij Benneton. In de juiste auto denk ik, afgaand op wat lewis de laatste tijd weer laat zien, hoeft hij ook nog niet over zijn hoogtepunt te zijn ondanks wat ik de afgelopen twee à drie jaar gelezen heb (vooral op de socials, blij da’k daar een punt achter heb gezet). Max is 26, das een leeftijd waar sommigen pas een jaar of twee in een F1 wagen zitten. 19 overwinningen in een seizoen gaat niet meer gebeuren, ik denk zelfs bij niemand. Als je dát als hoogtepunt aanhoudt, dan heb je een punt. Maar na vijf races in een auto die niet doet wat ie wil en dan nóg meerdere overwinningen halen, dan ben je gewoon een grote.
erik911 zegt
Komkommertijd, tsjonge, jonge… ‘Max’ (c.s.) heeft dit even nodig; die komt zo weer bovendrijven. Fijne vakantie‘breek’ 🤣 allemaal!
HZW zegt
Als het hommeles is in de burelen , dan druipt dat altijd door naar de rest van de organisatie.
Ajax is een mooi voorbeeld hoe het in 2 jaar tijd en € 230 miljoen door het putje gooien, heel slecht kan gaan met de club.
Hoe bedoel je het Bayern München van Nederland.
Bij Red Bull het zelfde verhaal, de macht strijd heeft zijn doorwerking gehad, een deel van het personeel kiest voor de ene of andere zijde de rest voor wat er verder nog rond loopt, en dat geeft ook weer onderling gedonder op de werkvloer.
Red Bull medewerkers zijn massaal CV’s aan het versturen naar andere F1 teams, omdat de machtsstrijd gewonnen wordt in het voordeel van de persoon waar ze niet voor willen werken.
Dietrich Mateschitz was de grote baas, en niemand durfde uit de maat te lopen, door zijn overlijden, proberen nu meerderen personen de volledige macht naar zich toe te trekken, met alle gevolgen van dien.
Ook FORD is allerminst blij met het hele gebeuren, die dachten in een geoliede machine te stappen, maar er moet nog gezien worden waar Red Bull staat als het 2026 seizoen begint.
De uitstroom van Red Bull personeel is nog niet ten einde, en dat heeft tot gevolg dat het team steeds verder afglijd naar het midden veld.
Als Max dit jaar nog wereld kampioen wordt zal het waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid zijn, of Red Bull moet heel snel hun sh#t op orde zien te krijgen.
mashell zegt
Het duurt wel lang in het artikel voordat het duidelijk gemaakt werd dat het gaat om favoriet zijn bij Engelse wedkantoren (kun je mensen die aan wedden doen überhaupt wel serieus nemen?). Ik was al even bang dat Max niet langer het favoriete vriendje was van Kelly Piquet of zelfs niet langer de favoriet van dikke 50ers in oranje Polo’s.
HZW zegt
10 plaatsen grindstraf voor Max is ook een feit, afhankelijk van de uitkomst tijdens de trainingen en kwalificatie kan Red Bull nog beslissen om nog meer onderdelen te vervangen, en achteraan te starten.
Op die manier heb je voor de rest van het seizoen meer onderdelen ter beschikking om te rouleren.
Wolflow zegt
Het zall Max toch worst wezen of hij nog wint in de F1.
Zo lang het maar goed gaat met computerspelletjes spelen tot midden in de nacht.
Wolflow zegt
Dit artikel gaat over Formule 1, dat is voor Max niet belangrijk meer.
Die heeft zijn aandacht verlegd naar computerspelletjes, daar hoef je de deur niet voor uit.