Volgens Jos Vaessen, voorzitter van The Netherlands Grandprix Foundation, is het voor 99,9 procent in kannen en kruiken.
We spraken lang over een terugkeer van de Formule 1 naar het circuit van Zandvoort. In de zomer van 1985 werd daar in de duinen de laatste Nederlandse Grand Prix verreden. Niki Lauda, dat jaar een schim van zijn voormalige zelf, won de race in zijn McLaren MP4/2B. Het was zijn enige overwinning van dat seizoen en de laatste van zijn illustere F1-carrière.
Lange tijd was er geen uitzicht op een terugkeer van de hoogste autosport-klasse naar ons land. Het kostte allemaal teveel, de overheid werkte ook niet bepaald mee en langzaam maar zeker werd de glorie van Circuitpark Zandvoort ook een beetje vergane glorie. Een sprankje hoop kwam in de vorm van raceliefhebber en vastgoedmagnaat Prins Bernhard junior. Hij kocht het circuit en beloofde er weer wat van te maken.
En toen kwam het mirakel uit Hasselt. Wij racefans, die als een paar van zuurstof gedepriveerde vissen in de Okavangodelta lagen te spartelen in de modder in de hoop dat er ooit weer water zou komen, kregen weer lucht. Als verlosser van de Nederlandse autosport won Max de Grand Prix van Spanje en iedereen was opeens fan van racen. Het halve land verplaatste zich in de zomer naar Spa om een glimp van Max in actie op te vangen. Bij verschillende circuits in het buitenland verschenen er speciale Max-tribunes. Zelfs als Max een paar demo-rondjes deed op halve snelheid in eigen land, kwamen de fans in drommen. Geneuzel over geluidsdagen verdween ten faveure van geneuzel over het gebrek aan geluid van de moderne F1-motoren.
De volgende stap was duidelijk: als we allemaal zo graag Max Verstappen willen zien, moet het organiseren van een eigen Grand Prix binnen de landsgrenzen ook winstgevend kunnen zijn. Hetzelfde effect zagen we een dikke tien jaar geleden in Spanje, toen Alonso de eerste Spanjaard werd die het echt goed deed in de F1. Spanje had weliswaar al een Grand Prix, maar op een gegeven moment kwam er daar nog eentje bij.
In eerste instantie leek Zandvoort met haar historie de geijkte kandidaat om de race binnen te slepen. En let wel, de Prins en zijn gevolg zullen op de achtergrond vast nog steeds proberen dit voorelkaar te boksen. Echter heeft het er alle schijn van dat Assen de buit uit de klauwen van Zandvoort weggegrist heeft. Onlangs kwam het haalbaarheidsrapport van Ecorys voor de F1-race op Assen naar buiten. De conclusies waren dat er veel draagvlak in de regio Drenthe bestaat voor de race en dat er ook kansen liggen om milli’s te verdienen.
Vandaag sprak @wouter in de BNR Nationale Autoshow met Jos Vaessen, voorzitter van The Netherlands Grandprix Foundation. Jos liet weten dat de voorgenomen veranderingen aan het circuit om de F1 mogelijk te maken naar verwachting dit weekend goedgekeurd worden. Maar dat is nog niet alles: volgens Jos is het 99,9 procent zeker dat de F1 écht naar Assen komt!
Het. Gaat. Dus. (Waarschijnlijk). Echt. Gebeuren!!1! Wanneer de voorverkoop van tickets start, is nog niet bekend.
Dutchdriftking zegt
Leuk! Zondag met Viva Italia alvast een verkenningsrondje doen.
Dizono zegt
@dutchdriftking: nice, ik ga over drie weken naar de WK superbike en dan de dag erop zelf de baan op. Ga je met de F430?
Dutchdriftking zegt
@dizono: die is van @viezefreddyw, wij gaan met de 159, als het even kan zou een rondje leuk zijn!
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ik zal er wel zijn morgen maar dan wel met de 164.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: de Ferrari blijft thuis?
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ja. Ben vorig jaar daar geweest met de Ferrari en dat is een stuk minder leuk dan met een Alfa. Voor mij een stuk minder gezellig om tussen de andere eigenaren rond te lopen als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus als je morgen een blauwe 164 ziet, spreek me dan even aan!
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: aha snap ik. Iets meer liefbebbers. Als je een rode 159 ziet zijn wij het.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Een diesel station toch? Ik hou mijn ogen open.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: klopt, volledig TI novitec uitlaat en cognac leder. Kenteken begint met 28.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ik zal mijn ogen open houden!
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ik sta net als jij ook op de Alfisti plek. Ik heb je auto zien staan.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: ik denk dat dat n ander is, die rijd nu circuit. Wij staan helemaal bij t begin, dakraam open.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Nee 100 procent. Dakraam staat inderdaad open. Sam van Dalen kentekenplaathouder en novitec goodies. Ik heb een briefje door je dakraam gegooid ghehe.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Mijn 164 staat links achter jouw 159, een meter of 50 verder.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: je staat naast n hele foute 156? Briefje gevonden!
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ik sta inderdaad naast een hele foute 156.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: haha mooi ding die 164!
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Thanks. Jouw 159 is ook heel erg mooi!
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: k zal de complimenten doorgeven. 159 is van n maatje van me, zelf nog trouw aan de VR6. :P
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: haha nice!
gregorius zegt
de F1 komt echt naar Assen….
…. voor een Pirelli bandentest in 2021.
Yeahh!
Rick-dos zegt
Dus de F1 glorie gaat oVerstappen?
mashell zegt
Wie is die “The Netherlands Grandprix Foundation”? Hebben die ook echt wat in de melk te brokkelen (lees de nodige miljoenen achter de hand?).
ikleesookoverautos zegt
@mashell: dat zijn die mannen met rode en paarse broeken::.
Nemus zegt
Was 1 april niet al gepasseerd?
parttimeautospotter zegt
Zolang het niet ten koste gaat van Spa..
joejojo2012 zegt
@parttimeautospotter: ideaal! Geen files meer rondom Spanje. Laat iedereen maar lekker naar Assen te gaan
joejojo2012 zegt
@joejojo2012: Spanje = Spa
peug206 zegt
@joejojo2012: assen sta je net zo goed in de file… en dat is dan al voor de superbike/motogp…
blackmilo zegt
@peug206: file is een ding, 2 jaar geleden over een zandweg gestuurd door politie bij spa
peug206 zegt
@blackmilo: 4 uur voor de a28 staan ook niet met 28 graden…
skinnybmw zegt
@parttimeautospotter: Spa is echt lang zo mooi niet meer als pakweg 15-20 jaar geleden…
Robert zegt
@skinnybmw: da’s meer een algemene trend waar de Formule 1 als geheel erg veel last van lijkt te hebben…
20, 21 races per jaar en hooguit een goeie handvol zijn er echt de moeite van het bekijken waard.
skinnybmw zegt
@RRRobert: Vanuit het oogpunt van de bezoeker, bedoelde ik eigenlijk?
dracae zegt
@parttimeautospotter: Mwa.. ik drink dan wel Bar Le Duc..
jorden zegt
F1 is een kansloze sport om te bezoeken en toch belachelijke hoge ticket prijzen. Ik bezoek graag een voetbal wedstrijd, maar de F1 volgen doe je toch het beste vanaf je bank. Ik ben een keer op sleeptouw genomen naar Spa… los van het file leed, had ik totaal geen wedstrijd beleving.
skinnybmw zegt
@jorden: Hangt een beetje af van welk circuit je bezoekt. Spa is tegenwoordig tijdens F1 weekenden niet spectaculair meer. Op bijvoorbeeld Barça of Oostenrijk is dat al heel anders. En met een brons weekendkaartje van 100-130 euro kun je op vrijdag gewoon op alle (!) tribunes zitten, dus ook bij start finish.
Stefje zegt
Is een breek niet iets voor iets wat daadwerkelijk gaat gebeuren?
Breek Wouter Karssen heeft 1.106 handen!! We wachten nog op de bevestiging…
Oftewel, clickbait. Lekker bezig jongens.
desjonnies zegt
Ik zie net dat ik de jackpot van de staatsloterij heb gewonnen en dat de Grieken alles terug gaan betalen!
Tot de laatste cent.
VeniVidiVici zegt
BREEK: Volgens de facebook #GoMax pagina gaat Ricciardo volgend seizoen voor Ferrari rijden en gaat Raikkonen rentenieren.
Jochempie zegt
@venividivici: Leuk, maar men heeft een beetje geleerd van “dat heb gestaan op Facebook”. Ik zou het wel jammer vinden als Dani Ric zou vertrekken, maar hij heeft zelf gezegd dat hij wereldkampioen wil zijn alvorens hij het F1 wereldje verlaat. Dus dan moet je eieren voor je geld kiezen.
VeniVidiVici zegt
@Jochempie: Tja, dat zou zeker jammer zijn. Maar als hij WK wil worden moet eerst Vettel weg bij Ferrari, want die maakt het hem best lastig dan binnen Ferrari.
jochempie zegt
Niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is, AB en reaguurders.
alwin_verhoog zegt
Wat een rekenwonder! Eerst moet er een circuit afvallen en dan zijn er volgens Vaessen een stuk of vijf anderen circuits die nu nog betere papieren hebben. De kans is daarmee precies 99,9%. Dat lijkt me voldoende reden om tientallen miljoenen te invester. Appeltje eitje.