De Nederlandse F1-coureur blijft voorlopig nog een setje met de energiedrankjesfabrikant.
Wie had gehoopt op een Max Verstappen in Mercedes- of Ferrari-kloffie moet nog jaren geduld hebben. Vandaag hebben Verstappen en Red Bull Racing officieel bekendgemaakt de samenwerking voort te zetten.
Verstappen heeft een nieuw contract getekend en blijft nog tot en met tenminste 2023 verbonden aan Red Bull Racing. In een eerste reactie stelt Verstappen zich gesteund te voelen door zijn team. Ook roemt hij de samenwerking met Honda en de progressie die geboekt is in de afgelopen periode.
Red Bull is een warm bad voor de F1-coureur. Al sinds 2016 is Verstappen verbonden aan het team. In 2015 al via Toro Rosso. De Nederlander wil met Red Bull gaan strijden voor het wereldkampioenschap. In 2020, maar ook in 2021, 2022 en 2023.
Rest er maar één vraag: Is het goed dat Max zich zo vroeg al weer langer vastlegt bij Aston Martin Red Bull Racing? Het vertrouwen is groot: in Red Bull en in Honda. Deze combinatie moet hem het kampioenschap gaan brengen. Als hij hier niet in had geloofd, had hij ook niet getekend.
Het is fantastisch nieuws voor het team om onze overeenkomst met Max verlengd te hebben tot en met het seizoen 2023. Met de uitdaging van de reglementswijzigingen voor 2021 in het vooruitzicht, is continuïteit op zoveel mogelijk vlakken doorslaggevend. Max heeft bewezen een aanwinst te zijn voor Aston Martin Red Bull Racing. Hij gelooft echt in het partnership dat we gesmeed hebben met onze motorleverancier Honda en we zijn verheugd onze verbintenis met hem verlengd te hebben – Christian Horner, team manager Red Bull Racing
Ik ben ontzettend blij om mijn overeenkomst met Aston Martin Red Bull Racing te hebben verlengd. Red Bull had het geloof in mij om me de kans te geven om in de Formule 1 te debuteren, waar ik altijd dankbaar voor ben geweest. Gedurende de jaren ben ik alleen maar meer verweven gegroeid met het team en behalve ieders passie en de prestaties op de baan, is het ook erg genieten om met zo’n geweldige groep mensen samen te werken. Met Honda aan boord en de progressie die we de laatste twaalf maanden geboekt hebben, ben ik alleen maar gemotiveerder en geeft dat mij het vertrouwen dat we samen kunnen winnen. Ik waardeer hoe Red Bull en Honda samenwerken en van alle kanten zet iedereen zich maximaal in om succes te behalen. Ik wil met Red Bull winnen en ons doel is natuurlijk om samen voor het wereldkampioenschap te kunnen strijden. – Max Verstappen
gertjan2012 zegt
Zou dit betekenen dat Mercedes na 2020 toch uit de F1 stapt ? Verder denk ik een wijze keuze. Zou stom zijn om te blijven investeren in een relatie met Red Bull, en na de grote reglementswijzigingen in 2021 over te stappen naar een ander team.
mashell zegt
@gertjan2012: wat heeft Mercedes hier mee te maken? Mercedes heeft Hamilton, die willen Verstappen niet want die speelt geen 2e viool. Ferrari heeft aangegeven Verstappen niet te willen. Dus Max heeft gewoon eieren voor zijn geld gekozen (of gewoon voor veel geld in plaats van eieren gekozen).
cvoc zegt
@mashell:
Hamilton heeft een contract to eind 2020, dus Mercedes ‘heeft’ hem helemaal niet voor de periode daarna. Het zou dus wel een heel grote gok zijn voor Mercedes om nu al de deur dicht te gooien voor Verstappen voor 2021-2023 (als Hamilton in 2021 naar Ferrari gaat, hebben ze geen WK waardige coureur meer). Het zou dus goed kunnen dat Verstappen meer weet dan wij en bij Mercedes te horen heeft gekregen dat ze ermee stoppen na dit seizoen en daarom nu al verlengt bij Red Bull.
dwfc zegt
@cvoc: Mmmm … lees eens het verhaal van Otto Wolf van 17/11/19 in Autosport UK of Auto Hebdo. Beiden zijn de referentie als het over F1 gaat.
Ook vandaag is er aandacht voor deze deal, doch ik moet het artikel nog lezen.
mercedesamg63 zegt
@cvoc: Ik denk persoonlijk dat George Russel een WK waardige coureur is. Het is alleen jammer dat we niet veel van hem in 2019 hebben gezien. Als Williams Racing dit jaar een redelijke auto geeft aan George, zal hij hopelijk bewijzen aan Mercedes dat hij WK waardige coureur is. Kijken we naar Charles Leclerc in 2018, zagen we meteen dat hij een Ferrari waardige coureur was en die potentieel een WK kan winnen.
mashell zegt
@cvoc: Hamilton gaat alleen naar Ferrari als Mercedes stopt. Dat is gewoon zijn plan B. En ik denk dat beide partijen Hamilton en Mercedes nog wel even doorgaan, Hamilton heeft een haalbaar doel om meer dan 7 wereldtitels te halen en Mercedes kan zo de AMG modellen goed vermarkten.
De reden waarom Max nu zijn contract alweer voortijdig verlengt (het kan overigens net zo gemakkelijk open gebroken worden als verlengd) is gewoon geld. Max had een topseizoen, is de waardige en onbetwiste kopman van de Red Bull coureurs, die verdient gewoon opslag.
gwnbmw zegt
@mashell: hamilton is ondertussen 35, het zou mij verbazen als die er nog is aan de start van 2024. en mercedes stopt toch na dit jaar, dus tenzij hamilton naar mclaren gaat houdt hij het na 7 wereldtitels, minstens 95 overwinningen en richting de 100 poles voor gezien. hij heeft dan elk wereld record te pakken, wat nog minstens 10 jaar stand zal houden.
barry355gtb zegt
@gwnbmw: Zeven wereldtitels heeft Michael Schumacher reeds en als Hamilton er ook nog een zevende titel pakt dan is het een gedeeld record.
gwnbmw zegt
@barry355gtb: aangezien hamilton dan meer overwinningen heeft (waarschijnlijk) en meer punten zal hij bovenaan op de lijst staan.
mashell zegt
@gwnbmw: Hamilton gaat door tot hij meer wereld titels heeft als Schumacher. Anders dan Vettel oogt hij nog absoluut niet “oud”, integendeel. Mercedes zal stoppen met de F1 als ze meer elektrische auto’s verkopen dan wagens met verbrandingsmotor. Dat duurt nog wel even. Ze hebben nu de beste auto, de beste motor en de beste coureur, er is voor hen geen enkele reden om bang te zijn voor een reglementsverandering. Nu ze zo gemakkelijk winnen is het voor het merk ook een relatief goedkope manier om de AMG modellen waarop ze royale marge maken van sportieve geloofwaardigheid te voorzien. Mercedes en Hamilton rijden nog wel een paar vooraan in de F1.
chrisvis zegt
@mashell: vandaag nog gelezen dat Lewis dicht bij een contractverlenging staat bij Mercedes, dat zou ook impliceren dat ze dus ook na 2020 verder gaan in de F1. Max had dus eigenlijk gewoon geen andere opties meer, Mercedes heeft lessen getrokken uit 2016, bij Ferrari heeft Max zichzelf onmogelijk gemaakt dus Red Bull blijft de enige logische uitweg…
Daantje zegt
@gertjan2012: Ja, Mercedes kan alleen nog maar verliezen. Plus dat Mercedes zich volledig wil gaan focussen op de Formule E…
cthijs zegt
@gertjan2012: hij zal niet met ocon opgezadeld willen worden in de toekomst
reactief zegt
Ik had stiekeme hoop op een McLaren avontuur voor Vestappen met Mercedes als motorleverancier!
Maar dit is wel goed. Een stabiele relatie doorzetten met Red Bull. Omdat Honda zo specifiek benoemd wordt betekent dit dus ook dat zij de samenwerking doorzetten na 2020. Honda en Verstappen lijken elkaar echt goed te liggen met de veren die ze in elkanders reet stoppen :P
laas_deweerdt zegt
Mercedes stopt en Ferrari wilt hem niet meer. Dus vrij logisch (moetje) dat hij blijft waar hij zit, niet?
spacemoon24 zegt
Ik verwacht dat Verstappen wel een clausule in het contract heeft staan wat hem in staat stelt om te vertrekken als de resultaten tegenvallen, net als het vorige contract. Laten we niet hopen dat dat nodig is maar het is toch wel fijn om dat nog achter de hand te houden.
mark997gt3 zegt
@spacemoon24: juist dat. Max heeft zeker escapes ingebouwd. Zou behoorlijk naïef zijn dat niet te doen.
arhanso zegt
@mark997gt3: Denk ik ook. Het zou me niets verbazen als er gewoon een clausule is dat Max als nog Mercedes kan als die mogelijkheid zich aandient. Desnoods met een terugbetaling van loon + schadevergoeding. Uiteindelijk draait het om de poen.
berlinetta zegt
Volgens mij heeft hij ook niet veel andere opties toch? Ik denk dat de rijderscarrousel pas in werking treedt zodra Vettel stopt, Hamilton stopt of van team wisselt of als Mercedes besluit om ermee te stoppen.
cvoc zegt
@berlinetta:
De meest logische optie was om te wachten en tegen het einde van het seizoen een nieuw contract tekenen. Red Bull had toch wel op hem gewacht en dan had hij geweten wat Hamilton, Vettel en Mercedes van plan zijn. Het kan dus bijna niet anders dan dat hij nu al meer informatie heeft.
janmetdelangeachternaam zegt
Ergens wel verwacht natuurlijk, maar wel een lange tijd, 4 jaar. Ben benieuwd wanneer de beide Mercedes coureurs moeten tekenen en welke periode dit dan beslaat, anders vallen daar ook veronderstellingen uit te halen
Dutchdriftking zegt
Lekker nieuws hoor. Mercedes vertrekt misschien na dit seizoen, en Ferrari lijkt de weg naar boven ook kwijt te zijn. Vroeg tekenen voor heel veel geld is dan een verstandige keuze. Nu maar hopen dat er een goede ontsnapping in zit voor wanneer Redbull in 2021 volledig door de mand valt….
cloverleaf zegt
Ach ja. In het aller ergste geval is hij straks puissant rijk zonder wereldtitel.
banderas zegt
@cloverleaf: Geloof niet dat hem dat boeit, maar juist wil winnen…
mark997gt3 zegt
@cloverleaf: idd. Als je reeel bent dan heeft Max aan het einde van zijn carrière 500 miljoen bruto verdient. Puissant rijk kun je wel zeggen.
harrie zegt
Slim, toekomst Mercedes is te onduidelijk (of Max weet al meer), en naast Leclerc bij Ferrari lijkt me ook geen goede keus.
2021 kan een raar jaar worden, maar als Red Bull de plank mis slaat hebben ze wel de know how en middelen om in 2022 en 23 terug te komen.
shibby zegt
Goeie keuze! Bij RBR is hij hoe dan ook de nummer 1.
robbie123 zegt
Slim gedaan!
VeniVidiVici zegt
Erg verstandig! Mark my words…RBR en Honda gaan superieur worden! En hiermee voorkomt Max dat hij met zijn carrière een Alonso’tje, Hulkenbergje of Ricciardo’tje doet.
pomoek zegt
@venividivici: waar baseer je dat op? Ik verwacht volgend jaar Inn ieder geval geen titel. En verder kijken dan een jaar in de F1 is denk ik, zeker gezien de wijzigingen in 2021, redelijk zinloos.
VeniVidiVici zegt
@pomoek: Dat baseer ik nergens op. Gewoon optimistisch in het leven staan that’s all :-)
pomoek zegt
@venividivici: niets mis mee! ?
mashell zegt
@venividivici: gezien de opmars van Honda dit jaar (ze kunnen het toch!) is het geen slechte gok. De kans dat Honda op een dag sneller blikt dan Mercedes en Ferrari is inmiddels goed denkbaar.
boriske zegt
Of ze weten dat Mercedes stopt of dat Hamilton bij Mercedes blijft.
Design_Driven zegt
Is dat ook niet gewoon een flinke aanmoediging voor Honda om door te gaan? Er staat vast in zijn contract dat hij er uit kan als Honda zich terugtrekt.
tvklarenbosch zegt
@sketcher: die aankondiging gaat ook niet lang op zich laten wachten
troljedemoeder zegt
Well played Max!
imarinos zegt
@troljedemoeder: precies dit! Afgelopen weken roepen dat je niet meer trouw hoeft te zijn, dat je al genoeg gedaan hebt als bedankte voor de F1 kans. Dat zal hem nu wat extra geld hebben opgeleverd denk ik.
Design_Driven zegt
Hamilton naar Ferrari (naast Lecerc) en Mercedes alleen electrisch dus weg, mark my words.
boriske zegt
@sketcher: Of Hamilton terug naar McLaren Mercedes.
tvklarenbosch zegt
@sketcher: misschien stopt Mercedes wel maar ik neem toch aan dat ze het team verkopen. Het team zal dus gewoon blijven bestaan
Design_Driven zegt
@tvklarenbosch: Dat is natuurlijk waar maar het is maar de vraag of er dan evenveel geld is en of Hamilton daar blijft.
mark997gt3 zegt
@tvklarenbosch: racing point kooot mercedes F1 team….:)
raceface zegt
@tvklarenbosch: kan rich energy eindelijk z’n praatjes waar maken?
iphonistvongates zegt
Nu maar afwachten tot iemand van de pers inzage heeft gehad in het altijd geheime addendum met de extreem kleine lettertjes en paraafjes.
mashell zegt
@iphonistvongates: die pers zoekt alleen naar de zinnen waarin de euro tekens voorkomen.
kminne zegt
Dit is met afstand de beste keuze die hij kon maken. Ferrari is geen optie meer nu Leclerc daar de kopman wordt en Mercedes bestaat in 2021 niet meer. Dat wordt overgenomen door Lawrence Stroll, omgedoopt naar Aston Martin F1 (mark my words) en dat levert teveel onzekerheid op over hoe die organisatie er na zo’n megaverandering voor zal staan, welke top technici blijven/weggaan, etc. En Lance Stoll als teamgenoot dat wil je natuurlijk ook liever niet.
mark383 zegt
Enige bijzondere aan dit verhaal: Honda heeft zich (voorlopig) nog maar voor 1 jaar gecommitteerd. Kan Max er onder uit Honda de stekker uit het formule 1 project haalt?
gwnbmw zegt
@mark383: waarschijnlijk wou honda zich niet vastleggen zonder de zekerheid van verstappen en andersom, dus die aankondiging kan je ergens deze zomer (net na een overwinning als t ff kan) ergens verwachten.
Edge zegt
@mark383: Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com gaat Verstappen rond de 40 miljoen per jaar verdienen, en wordt een deel van dat salaris opgehoest door Honda. Ga er dus maar vanuit dat Honda ook minimaal tot 2023 in de sport blijft.
brave zegt
En toch geloof ik er geen ene vleugelmoer van dat Mercedes stopt. Ze roepen wel vaker iets wat niet helemaal puntje bij paaltje waar blijkt te zijn. Nog steeds produceert de F1 voor Mercedes bakken met inkomsten… dan zeg je niet zo snel “doei doei “
harrie zegt
@brave:
Ze hebben weinig meer te winnen, veel te verliezen.
Edge zegt
@brave: Er moet natuurlijk nog een nieuwe Concorde Agreement worden getekend, waarin o.a. de verdeling van de prijzengelden wordt geregeld. Grote kans dat Mercedes nu dreigt met een vertrek in de hoop dat Liberty ze een extra bonus gaat uitbetalen zoals Ferrari die nu ook al opstrijkt
gwnbmw zegt
nou vraag ik me alleen af hoeveel ie dan verdient, aangezien Helmut het zelf had over 50 miljoen per jaar. (https://www.autoblog.nl/nieuws/max-verstappen-gaat-gigantische-sloot-geld-verdienen-132054)
Edge zegt
@gwnbmw: Motorsport.com Italië heeft het over 40 miljoen per jaar, zonder daarbij te spreken over winstpremies die dat bedrag verder omhoog kunnen pushen
supertjeduc zegt
Dan heeft Ferrari leclerc voor een schijntje, maar ja Max is ook veel beter ?
mustang750supersnake zegt
lijkt me n logische zet…onzekerheid over of mercedes wel blijft en bij ferrari was,is en blijft t n hopeloze paniekerige bende…ik zou ook nu al eieren voor me geld kiezen en zeker zijn van n zitje..want buiten deze 3 om zijn er geen andere teams die n competatieve top 3 tijd kunnen rijden