Geen speculaas, harde feiten!
We sorteerden er vanochtend al een beetje op voor. Na maandenlang gespeculeer over de toekomst van Max gaf de Nederlander zelf opeens aan dat hij wel de voordelen zag van een langer verblijf bij Red Bull Racing. Waarschijnlijk wist hij op dat moment al meer dan hij losliet, want zojuist bereikte ons een persbericht van Max met de mededeling dat Verstappen bijtekent tot en met het seizoen van 2020. Max zegt:
Red Bull heeft altijd met daden haar geloof in mij hard gemaakt. Als 16-jarige werd ik opgenomen in het young driver programma, waarna ik op mijn zeventiende in de Formule 1 ben begonnen en ik vervolgens de kans kreeg om voor Red Bull Racing te racen, waar ik met dit team een droomstart had. Ze hebben mij en mijn ambities altijd ondersteund en ik weet dat we dezelfde ambitie hebben. Hun support, van iedereen in de fabriek tot de crew in de garage, wat er ook op het racecircuit gebeurde, is altijd 100 procent geweest. We hebben ook veel lol gehad samen! Ik ben heel erg blij verder te kunnen gaan bij Red Bull Racing en ik kijk ernaar uit om samen te blijven werken om in de komende jaren meer successen te beleven.
Ook Christian Horner is uiteraard in zijn nopjes:
We are delighted that Max has agreed to extend his contract with Red Bull Racing. We had a phenomenal start together in Spain last year and Max has only pushed on from there. It was a great moment for the whole team to see him put the frustrations of this season behind him in taking that fantastic victory in Malaysia last month.
He is pure racer, with an undeniable talent at the wheel and a rare instinct for what it takes to compete consistently at this level. Coupled with a committed work ethic and a mature approach to learning his craft that belies his years, Max is right to be hungry for success and we are looking forward to extending that journey with him in our hunt for Formula One World Championships. As we now look to the long term with Max he is in the best place in the sport to build a team around him to deliver our shared ambition.
Dat wordt dus nog een paar jaar energieblikjes hachelen voor MV33. Ook wordt het hiermee extra interessant wat Red Bull gaat doen qua motor na het aflopen van hun deal met Renault. Max zal dan namelijk nog twee jaar door moeten/mogen met een andere krachtbron.
Voor Ferrari en Mercedes betekent het (normaal gesproken) dat Max niet in 2019 of 2020 beschikbaar is, maar pas het seizoen daarna. Bottas en Raikkonen zullen zodoende niet rouwig zijn om dit nieuws. Hun kansen om langer bij hun huidige werkgevers te blijven zijn hiermee weer een stukje groter geworden.
Teamgenoot Ricciardo tenslotte zal wellicht gemixte gevoelens hebben over dit nieuws. Aan de ene kant wordt hij hiermee na volgend seizoen waarschijnlijk definitief ’the hottest property’ op de markt. Aan de andere kant moet hij gezien de loftuitingen van Horner aan het adres van Max misschien zijn conclusies trekken en proberen of hij elders kan afdwingen dat een team rond hém gebouwd wordt.
Maakt Max hiermee de juiste keuze?
Bedankt iedereen voor de tips!
E34M5Touring zegt
Goeie keus, het enige wat nou moet kloppen is de auto. De rest (team, onderlinge sfeer etc.) staat geloof ik wel goed zo.
ger_dekker zegt
Juiste beslissing Max! Dit tekent jou karakter en winnaarsmentaliteit, geweldig!
db86 zegt
Yes! Heel verstandig van Max. Nu is er rust om weer 2 jaar te bouwen, met welke motor dan ook. Verstandig voor zo’n jongeman.
HZW zegt
@db86: Ik denk dat het gewoon Honda wordt.
Verder zal Honda ook wel wereld kampioen willen worden en alles op alles zetten om de motor op orde te hebben.
Ik verwacht volgend seizoen al veel van Torro Rosso Honda.
trustmeiamanengineer zegt
Hij zal wel goede voorwaarden hebben weten te regelen, want anders zou ik niet weten waarom hij zich nu al voor na 2018 zou vastleggen. RedBull is natuurlijk een topteam, dus voorlopig lijkt het inderdaad een goede keus, zeker zolang Hamilton en Vettel op hun stek blijven….
tweetyv6 zegt
Niks mis mee.
Mercedes staat al zo lang aan de top, de enige richting is omlaag.
En Ferrari…… vraag maar eens aan Vettel hoe tevreden hij is.
Ik denk een verstandige keuze, die hem beslist ook een aardige zak geld zal opleveren.
jje003 zegt
Jazeker goeie keus.. Werd moe van dat gezeur dathij naarFerrari moet gaan. Wanbeleid team daaro. Daarnaast is RBR succesvoller in de laatste 10 jaar dan de rode brigade!
zagatofreak zegt
Juist verstandig.
amersfoorter zegt
Goede keus! Denk dat de sfeer in het team goed is. Aan christian horner heeft hij ook veel en de red bull is gewoon best heel goed. Er is ruimte om te onwikkelen
Robert zegt
Zo… in huize Vettel en huize Hamilton zal de rust nu ook wel weer zijn terug gekeerd.
Edge zegt
@rrrobert: Vergeet die andere Red Bull coureur niet. Zowel Ferrari als Mercedes hengelt naar de diensten van Ricciardo voor 2018. Ik schat hem significant sneller in dan zowel Raikkonen als Bottas. Of hij van het niveau Vettel/Hamilton is moet blijken als hij in een van die auto’s zit, maar hij heeft Vettel al eens over een heel seizoen verslagen.
Robert zegt
@edge: Ricciardo naast Vettel in één team… De laatste keer dat dit gebeurde werd de viervoudig wereldkampioen met grote regelmaat het snot voor de ogen gereden door de goedlachse Australiër. Zolang de Duitser de onbetwiste nummer één is bij Ferrari, gaat dat niet gebeuren.
Edge zegt
Ik vind het een hele opmerkelijke beslissing. Zijn vorige contract liep tot en met 2019, dus je kunt niet zeggen dat er haast bij geboden was. Ik had een eventuele verlenging dan ook pas op z’n vroegst rond deze tijd volgend jaar verwacht.
Ik ben heel erg benieuwd naar wat Max -behalve een beter salaris- over de streep heeft getrokken, zeker omdat er onduidelijkheid is over de motorensituatie van Red Bull na 2018. Honda zal toch significante stappen moeten maken om aan te tonen dat ze Red Bull naar het gewenste topniveau kunnen brengen. Of komt er straks een verrassing uit de hoed waarbij Red Bull met als Aston Martin gebadgede Mercedes-blokken gaat rijden?
Ik verwacht overigens wel dat zijn nieuwe contract een ontsnappingsclausule bevat. Max is jong genoeg om de gok met Red Bull en een andere motorenpartner te nemen, maar ik neem aan dat hij zijn heil ook liever elders zoekt als men volgend jaar en in 2019 weer net niet mee kan met de grote jongens.
mashell zegt
@edge: ik vraag me ook af waarom? Gaat om het het geld? Om loyaliteit? Is hij onzeker overf zijn baan? Over zichzelf? Heeft hij geen vertrouwen in zijn management?
Je zou denken dat als Max zijn goede lijn doorzet hij over een jaartje een veel betere onderhandelingspositie heeft, met meerdere teams zelfs.
Edge zegt
@mashell: In 2021 krijgen we natuurlijk wel de vernieuwde motorenformule. Met zijn nieuwe contract zit ‘ie op pole position om naar een ander team over te stappen als blijkt dat Red Bull een slecht blok krijgt. Als ‘ie niet verlengd had en in 2020 al was overgestapt naar Mercedes of Ferrari, hadden die hem natuurlijk direct voor meerdere jaren vastgelegd. In dat opzicht is het dus wel een slimme move. Plus, het gerucht gaat dat Max alleen al 10 miljoen mag bijschrijven als tekenbonus, los van een verdere salarisverhoging en een eventuele ontsnappingsclausule.
amersfoorter zegt
Denk idd wel dat er een clausule in staat dat als Honda zijn zaken niet op tijd op orde krijgt dat hij dan kan gaan
olivierc zegt
Schitterend, zo komt hij al niet bij Ferrari terecht.
rufctr01 zegt
Goeie zaak!
jjtimmermans zegt
Zal vast een mooie clausule in zijn verwerkt over een mogelijk eerder vertrek als hij volgend jaar niet om de titel kan meestrijden.
Dutchdriftking zegt
Levert hem voor dit moment waarschijnlijk een zak geld op, en een exit clausule voor wanneer RB volgend jaar heel slecht presteert?
tvklarenbosch zegt
Goede keuze van Max. Zoals Horner al heeft aangegeven willen ze een team om hem heen bouwen. Ik verwacht dat Ricciardo naar Mercedes/Ferrari verkast, lijkt mij voor hem ook beter. Nu hopen dat Red Bull deze lijn doorzet, dan is Max een kanshebber voor de titel volgend jaar.
Rick-dos zegt
Dan mogen we hopen dat Newey aanblijft en er een goede motor in komt te liggen anders wordt het allemaal net niet.
henkhupelschoten zegt
Niet verwacht, had eerlijk verwacht dat hij na dit (geflopte) seizoen een contract van 1 jaar zou afdwingen om af te wachten of Renault/RBR het waar kan maken of dat Mercedes toch weer een stap verder is. De macht daarvoor had hij toch want het loopt toch zo lekker met alle coureurs binnen RBR. Kan een coureur overigens weggekocht worden? Misschien heeft RBR daar ook wel over nagedacht..
willeme zegt
Mmm. Dat contract spreekt niet uit van overvloedig vertrouwen. Iemand probeert hier een ‘Alonsootje’ te voorkomen.
jorden zegt
Sukkel. No risk, no glory. Een WK titel met die fabrikant van blikjes vloeibare suiker zie ik niet gebeuren. Wordt weer een hoop frustratie en gemopper tot en met 2020.
mashell zegt
@jorden: de geruchten gaat dat Sebastial Vettel wel vier wereldtitels met wagens van die fabrikant van mierzoete drankjes voor de futloze jeugd gehaald heeft.
jorden zegt
@mashell: Met die gedachten heeft Alfonso dus bij McLaren weer bijgetekend
LaLancia zegt
Gelukkig maar. Dan kan Ricciardo naar Ferrari.
w0o0dy zegt
@lalancia: vergeet het maar… Ricciardo heeft WEL een gevoel voor humor en Ferrari niet.
timoangelo zegt
Jammer had hem graag bij Mercedes gezien
dennisdd zegt
Toeval dat het tot en met 2020 is? Of bewust het voordeel van de twijfel gegeven met beloftes dat in 2021 een Porsche-motor in de RedBull komt te liggen?
Joost zegt
Dat wordt veel minder merchandise verkopen de komende jaren. Want iedereen heeft ondertussen al een MV33 RBR shirt / pet en whatever….
Daniel naar Ferrari en dan steeds snellere tijden neerzetten dan Vettel! Lijkt me interessant!
skinnybmw zegt
@iJoost: Vettel is een behoorlijke snelle coureur, betwijfel of Daniel hem zo maar eventjes verslaat…
Joost zegt
@skinnybmw: Daniel is in ieder geval slimmer. Nou is daar niet zo heel veel voor nodig.
En meen dat, toen ze beiden bij RBR zaten, hij het Vettel al meer dan lastig kon maken.
skinnybmw zegt
@iJoost: Klopt, het verschil is dat Vettel wel al 4 x WC is geworden met RB en nu ook al wat ervaring met Ferrari heeft. Ik zeg niet dat Daniel niet zo goed is als hem en hem zeker meer weerstand kan bieden dan Kimi nu doet (al doet Kimi het soms helemaal niet zo slecht). Maar Vettel laat zich niet zo maar om de oren rijden al is Daniel idd wel slimmer de laatste jaren.
kempenaer zegt
Ben benieuwd naar de ontbindende voorwaarden van het contract. Honda is een grote fabrikant, maar de laatste jaren bakken ze er niet veel van in de F1.
Ik vind het trouwens wel een goede keuze om bij RB te blijven. Het team weet goed sturende auto’s te bouwen en die passen bij een rijder als Verstappen. Bovendien is het een opgewekte team met een dynamische uitstraling met een sterke fabrikant er achter.
Mooi als hij nog meer successen met Red Bull gaat behalen.
pomoek zegt
Kak, ik heb de 34e reactie….
snorrie zegt
Ik las op Facebook dat hij een contract voor 300 miljoen heeft getekend, dus ik snap het wel..
mashell zegt
@snorrie: maar het is wel vreemd dat hij zich in Smarties laat uitbetalen.
jdeboer zegt
@snorrie:
Je moet niet alles geloven dat er op FB staat hè.
In de wandelgangen gaat een bedrag van 30 miljoen dollar rond, ook netjes voor een 20 jarige.
snorrie zegt
@jdeboer: Joh, je meent het.
jdeboer zegt
Ik houd het er op dat Redbull vanaf 2019 met Honda motoren gaat rijden.
Qua tempo hebben zij dit jaar grote stappen gezet en door die motoren een jaar in de Torro Rosso te leggen kunnen ze veel data verzamelen.
Het knelpunt is nog dat Honda dit jaar 8 motoren nodig had ipv de maximale 3 voor 2018.
Voor Ricciardo wordt het haast onmogelijk om nog een eerste zitje in een topteam te krijgen, die plekjes zijn allemaal bezet.
De vraag voor hem is nu, achter welke rijder wel hij tweede viool spelen.
Voor MAX komen nu de jaren om te oogsten.
Kijk nu al uit naar 2018.