De snelste en krachtigste Maserati GranTurismo Folgore met 750 pk heeft een Nederlandse prijs en die valt erg mee.
Eerlijk is eerlijk: de strategie van Maserati lijkt best briljant te zijn. Zij gaan namelijk al hun modellen van de nieuwe generatie introduceren als benzineversie, maar een EV-versie is ook beschikbaar. Voor elk wat wilsch. In het geval van de nieuwe GranTurismo kun je kiezen uit de reguliere versie genaamd Modena met een 490 pk sterke versie van de Nettuno V6, of de Trofeo met een 550 pk sterke versie van dat blok. Voor de EVangelisten is er de Folgore, de volledig elektrische versie. Die is krachtiger, sneller (zowel op sprint als topsnelheid) en nu de prijs bekend is: goedkoper!
Prijs Maserati GranTurismo Folgore
De Maserati GranTurismo Folgore is namelijk vanaf nu beschikbaar op de Nederlandse configurator en de prijs is alles vanaf 198.350 euro. Net onder de 200 ruggen, dus. Nou kost het je een kleurtje kiezen om boven de 200.000 euro uit te komen, maar toch. Vergeleken met de prijzen van de Modena en Trofeo een meevaller. Die kosten namelijk 226.911 euro en 271.576 euro. Opvallend is dat de Folgore veel meer pk en echt belachelijk veel meer koppel heeft. En uiteraard een stuk zwaarder is dankzij de accu’s, maar alsnog echt wel een flinke klap sneller is dan de V6-modellen. Niet alleen op de sprint, ook op topsnelheid, waar de meeste EV’s juist vaak snel inzakken. Goed, het is maar 5 km/u harder dan de Trofeo, maar harder is harder. Bovendien is het prijsverschil met de Trofeo meer dan 73.000 euro.
Folgore | Modena | Trofeo | |
---|---|---|---|
Vermogen (pk) | 750 | 490 | 550 |
Koppel (Nm) | 1.350 | 600 | 650 |
Topsnelheid (km/u) | 325 | 302 | 320 |
Acceleratie 0-100 (s) | 2,7 | 3,9 | 3,5 |
Gewicht (kg) | 2.260 | 1.795 | 1.795 |
Prijs (euro) | 198.350 | 226.911 | 271.576 |
Wat opvalt
Om nog even een paar dingen los van de prijs uit de configurator van de Maserati GranTurismo Folgore eruit te vissen: optisch is de Folgore aan een paar zaken te herkennen. Vrijwel alles in kleur uitgevoerd bijvoorbeeld, waar de Modena en Trofeo opvallendere zwarte grilles en koelsleuven in de voorbumper hebben. Aan de zijkant, boven de drie grilles, zitten lampjes bij de Folgore en staat er ‘Folgore’, bij de Modena en Trofeo staan die namen erboven. Ook het velgdesign is uniek: de bijzondere ‘driespaaks’ velgen zijn uniek voor de Folgore, al kun je ook Trofeo-velgen bestellen op de elektrische Maser.
Fuoriserie
Maserati lijkt het idee van een exclusieve kleuren-divisie niet helemaal begrepen te hebben, of juist heel goed. Het basisaanbod kleuren bestaat namelijk uit drie tinten: wit, zwart metallic of het brons/grijs achtige matte kleurtje wat we ook op de persfoto’s zagen genaamd Grigio Maratea. Dat kost je wel direct 4.598 euro.
Elke andere kleur is een Fuoriserie-kleur. Deze ‘bespoke’ afdeling van Maserati heeft een breed scala aan opties, maar dan mag je wel diep in de buidel tasten. Deze kleuren kosten namelijk allemaal 18.150 euro. Sommige keuzes kosten zelfs 32.670 euro! Daar kun je bijna een hagelnieuwe Golf 8 van kopen, enkel maar om je GranTurismo in metallic rood te krijgen. Dit geldt uiteraard ook voor de Modena en Trofeo, al mag je voor dat tweetal ook voor niet-Fuoriserie-kleuren kiezen zoals Grigio Matarea maar dan niet mat of metallic blauw. Dan nog is de Folgore ook in de opties goedkoper dan een standaard Trofeo, wij kunnen met alles aangevinkt op zo’n 254.000 euro komen.
Nu te configureren betekent ook nu te bestellen en dus is nu de keuze aan jou. De Folgore voor snelheid of is motorgeluid toch nog te heilig voor je?
flow82 zegt
En wat is de range van de EV tov de benzine modellen?
bermtoerist zegt
Voor mij graag een folgore als daily. En van het wisselgeld graag een Ferrari 612 zodat ik mijn kinderen kan laten meegenieten van ice geluid…
p993 zegt
Voor mij graag ook een volkoren
MaartenD zegt
Wat een beauty en qua prijs een no brainer, de v8 met zijn geweldige sound is er niet meer dus voor niet deze EV…die v6 klinkt voor geen meter en is dus ook nog eens duurder…
willeme zegt
Aangezien een V6 toch een beetje een ‘meh’ motor is en de Folgore de mooiste elekrische auto ooit, ga ik voor de EV-versie. Dan wel in saai blauw ofzo, voor het geld van Fuoriserie kleur koop ik dan een originele GT met 4.2 motor.
waterisnat zegt
Dus jij gaat voor anti-wetenschappelijke collectivisme mobiliteit voor een korting van ~10%? Ten koste van het milieu en de samenleving. Op een bedrag van 6/7x-modaal. Ik denk niet dat dit gaat werken voor de doelgroep.
gregorius zegt
DIt met een 83kwh batterij, 800volt en 270KW laden als het nodig is, is eigenlijk best prima.
Als je dan toch ‘rijk’ bent maar wel je dagelijkse 1-2 uur moet doen om naar en van werk te komen, is kan dit best leuk zijn.
Allemaal een stuk mooier dan een Tesla en toch ben je ‘groen’ bezig.
minimoke1984 zegt
Stuk mooier dan een Tesla.. yep. Stuk praktischer? Sneller? Enz enz nope. Dus tja keuzes. Als je een S-plaid neemt lach je nog steeds als deze naast je staat bij een stoplicht. Als je op reis gaat met ev ook dan lach je naar de 3-tand. Maar ja als je geen kids hebt en je wil toch iets doen voor onze planeet dan kan je deze overwegen.. KAN. Want ik denk dat mensen met geld niet 1,2,3 kiezen in deze klasse voor een EV
p993 zegt
Helemaal eens met dat laatste
Maar als je iets wilt doen voor deze planeet zou je best geen nieuwe auto kopen.
Als je dat toch persé wilt, betwijfel ik of het bij de kilometrages van dit soort auto’s zoveel uitmaakt dat het een EV is. ICE zou onder de streep nog wel eens minder belastend kunnen zijn…
mashell zegt
Verbrandingsmotoren zijn natuurlijk nooit minder belastend. Het aluminium voor de motorblokjes komt uit niet zulk fijne mijnen, van de brandstof gaat twee derde op aan beleving, geluid en warmte en maar één derde aan voortstuwing. Dat efficiëntie nadeel van in de tank naar aandrijving maken ze nooit meer goed.
thjvanvlerken zegt
Deze granturismo is te duur als je het mij vraagt. Maserati in het algemeen is te duir voor wat het is.
rollingstoned zegt
Waarom is deze niet kiesbaar bij de Autoblog auto van het jaar?