Eerst zelfstandig, toen in handen van yanks, uiteindelijk gekocht door Neerlands meest verlieslijdende sportwagenfabrikant, maar naderhand alsnog in Chinese handen wegens uitblijvend succes. En nog steeds is het hommeles in de tent. Het volgende hoofdstuk in de Saabsoap: een Indiase investeerder die de toko wil kopen. Kijk mee naar weer een nieuwe aflevering van Gøëdë Tijdën, Slëchte Tijdën.
Omdat een aandeelhouder van Saab-eigenaar National Electric Vehicle Sweden (NEVS) niet over de brug kwam met een beloofde €124 miljoen, was de nieuwbakken Saab-eigenaar genoodzaakt de productie stil te leggen en honderden werknemers op straat te zetten. Het kleine arbeidsbestand dat aanbleef moest de fabriek in Trollhättan in goede conditie houden, voor het geval er op korte termijn weer funding komt om de productie van de 9-3 te hervatten.
Die redding verschijnt naar alle waarschijnlijkheid in de vorm van Mahindra. Vandaag is namelijk bekend geworden dat NEVS een intentieakkoord heeft getekend met “een Aziatische constructeur” om de nieuwe hoofdaandeelhouder te worden. De deal zou in februari 2015 afgerond worden. NEVS wil overigens niet zeggen wie de nieuwe aandeelhouder wordt, maar goed ingevoerde bronnen melden dat het Mahindra is. Een naam die al langer rondgaat in het Saab-circuit. Daarnaast zou NEVS bezig zijn met een tweede grote Aziatische constructeur om een aandeel te nemen.
Mahindra, tevens eigenaar van het iets minder aantrekkelijk SsangYong, zou maandelijks 5 miljoen euro willen betalen om het bedrijf uit de kosten te houden, en een nog onbekend bedrag willen investeren. Ook zou het in gesprek zijn met straaljagerbouwer Saab AB om de merkrechten voor Saab weer terug te krijgen, die NEVS onlangs kwijtraakte.
Ondertussen vecht NEVS om schuldeisers van zich af te houden. Eind augustus kreeg het van de rechtbank drie maanden uitstel van betaling, dat is inmiddels verlopen. Het bedrijf hoopt via de gerechtelijke weg opnieuw uitstel te krijgen om faillissementsaanvragen af te kunnen houden. Wordt vervolgd…
guusboum zegt
Aan de ene kant is het leuk dat saab misschien nog levend blijft, aan de andere kant: als ze nu slechte en lelijke auto’s gaan produceren hadden ze de eeuwige rust beter kunnen voortzetten…
Carreza zegt
Schitterend dit. Saab is werkelijk niet kapot te krijgen. :D
almera-ga16det zegt
Ik hoop dat dat geneuzel een keertje ophoudt en dat ze weer eens fatsoenlijke klassiekers in elkaar schroeven
carspotter-rietdijk zegt
Als een kat met 7 levens
Carreza zegt
@carspotter-rietdijk: * 9
carspotter-rietdijk zegt
@Carreza: ja idd! 9 levens! Thanks
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Carreza: minstens ;)
knipperlichtje zegt
Een automerk dat relatief hoog in de markt opereert, maar qua verkopen en innovatie niet tegen de Duitsers op kan boksen wordt door een groot Indiaas automerk opgekocht. Waar hebben we dat toch eerder gezien…
Er is licht aan de horizon
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Saab is juist ten ondergegaan omdat ze zo innovatief waren, iets waar bepaalde Duitse merken veel over lullen maar absoluut niet waar kunnen maken.
Daarnaast is Saab altijd een kleine speler geweest en was de overname door GM de doodsteek, VM heeft de dood alleen nog wat gerekt.
Als Mahindra voor Saab kan zijn wat Tata voor JLR is dan kan ik dat alleen maar toejuichen.
Zeker als dat inhoudt dat Saab weer lekker z’n eigenwijze zelf mag zijn..
knipperlichtje zegt
@tupperware: ik doel op de laatste jaren (2e helft ’00), Saab heeft in haar geschiedenis zeker innovaties voortgebracht, de eerste turbomotor die geschikt was voor dagelijks gebruik, de koplampwasser, de elektrisch verwarmbare stoel (en ik durf er wel vanuit te gaan dat er nog veel meer is). Typische dingen waarvan vaak gedacht wordt dat Mercedes ze heeft gebracht. Daarom hoop ik ook echt dat Mahindra ze de ruimte geeft die GM niet gaf, die zweden hebben potentie.
driver28 zegt
Waarom saab nog laten bestaan… Missen we toch niet :) zijn toch nog genoeg merken over
henkhupelschoten zegt
@driver28: wat een ontzettend domme opmerking
driver28 zegt
@henkhupelschoten: hoezo zie jij nog iemand saab rijden? En als er nog iemand zo iets heeft ist een oldtimer en de man ook… :)
henkhupelschoten zegt
@driver28: dus jij noemt rover, lancia, spyker, Hummer en er zullen vast wel meer merken zijn allemaal ouwe lullen rijders en wagens? er zijn nog zoveel saab rijders, ze hebben een betere smaak als volvo rijders, saab is hartstikke betrouwbaar en rijd zelf eens een keer in een saab 99 turbo, saab 96, saab sonett of een saab 9-5 aero. ik weet zeker dat je he-le-maal weg bent
freezzr zegt
@henkhupelschoten: dat van die Volvo-rijders had je nou net niet moeten zeggen
henkhupelschoten zegt
@freezzr: ze zien er goed uit van buiten moet ik natuurlijk toegeven! maar eenmaal in een volvo wil ik niet dood gevonden worden….
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: behalve p1800 natuurlijk
freezzr zegt
@henkhupelschoten: ik ben een Saab en Volvofan, heb mijn jeugd niet anders meegemaakt dan een Saab, maar het interieur van een Saab vond ik altijd dodelijk, nee DODELIJK saai. Maar ieder zijn eigen natuurlijk
deventernaar zegt
@henkhupelschoten: De merken wat je net opnoemde hadden zeker mooie auto’s behalve lancia vind ik. Ik zelf heb een Rover 75 voor erbij ben al 2jaar trotse eigenaar ervan. Hoop dat Saab weer tot leven gebracht word.
stancedjetta zegt
@henkhupelschoten: ik heb een saab gehad.. En die was kut.
ptothem zegt
@driver28: ik ben 31 jaar. Heb reeds een 9-3ss 2004 gehad en een Saab 900 V6 cabrio. Nu een 9-3ss 2008 en een 9-3 cabrio 2009 Hirsch. Ik schaar mijzelf nog niet onder het kopje bejaard en de auto zijn niet bepaald oldtimers…. Heerlijke auto’s, luxe, stijlvol en ingetogen. Ik hoop over een paar jaar weer een nieuwe Saab te kunnen kopen!
RickS zegt
@driver28: Tsja.. zo kun je er ook over denken. Ik ben zelf in het bezit van een ’88er 900 turbo 16v cabriolet. Echt geen ouwe lullen bak.. ik rijd menig gladjakker in een leasebak er uit :)
driver28 zegt
@RickS: ja oke.. Een turbo is altijd wel leuk en snel ongeacht merk.. Gelukkig maar dat ieder zn eigen smaak heeft anders werd het wel heel saai allemaal :)
henkhupelschoten zegt
ik las volgens mij vandaag nog dat de NEVS uitstel van betalingen had aangevraagd…. ik had meer gehoopt door een overna me van een Europees bedrijf
mashell zegt
@henkhupelschoten: hoezo had jij daar nog hoop op? Die Europese bedrijven hebben al 34876214 kansen gehad Saab over te nemen.
trustmeiamanengineer zegt
Als ze een paar miljard Euro meebrengen is er misschien hoop, anders een blijvend kansloze zaak.
Tata heeft laten zien met Jaguar en LR dat het wel degelijk mogelijk is met de juiste investeringen.
mercedessel zegt
@trustmeiamanengineer: Je kan Saab niet vergelijken met JLR.
Zo wel Jaguar als Land Rover hadden op dat moment een aantal modellen die modern en goed werden verkocht.
Tata kreeg een deel van de techniek bij hun aankoop en kon de andere deel blijven kopen van Ford.
Met Saab moeten de weer vanaf de 0 beginnen
Esprit_de_Flandre zegt
@mercedessel: Mwoah, helemaal vanaf nul is het nu ook niet hé. Natuurlijk, het scheelt niet veel. Het enige bruikbare product is in feite de 9-5, waar eigenlijk totaal geen klantenbasis voor bestaat, want het ding is ondertussen ook al een paar jaar oud maar is eigenlijk niet beschikbaar. Verder maakt Mahindra vast meer kans om een deal te sluiten met GM dan de Chinese kandidaten van weleer.
Even heel ver vooruit denken: het zou een flinke strijd kunnen opleveren met Tata. Dan zouden we dus Saabs kunnen zien die gericht zijn op het marktsegment van Jaguar en Land Rover. Op zich zou dat niet mis zijn.
Maar dat is wel heel ver gezocht natuurlijk. Waarschijnlijk is heel dit bericht weer een blindganger…
moveyourmind zegt
Als dit doorgaat zal het inmiddels wel 2025 zijn voordat Saab weer draait en met een nieuw model komt.
Dat komt mooi uit want tegen die tijd is mijn huidige Saab bijna dertig jaar en staat er dik zeven ton op te teller. Niet dat het dan nodig is om hem in te ruilen, maar je wilt ook eens wat anders.
mercedessel zegt
Ik vraag me af wat ze er mee moeten/willen.
Saab was/is niet veel verkopende merk en voor klein doelgroep. zelfde idee als Rover of Lancia.
Eigen modellen waren gebaseerd op Andere GM modellen met GM techniek, wat ze niet meer mogen gebruiken.
Er zijn veel dealers gestopt, failliet of overgegaan naar een andere merk.
Zweden is volgens mij niet een van de goedkope productielanden van Europa
In de meeste gevallen wordt een merk overgenomen om de naam, techniek, productie fabriek of dealernetwerk.
Volgens mij zijn dit niet meer de sterkste punten van Saab op dit moment.
Wat zal de reden achter zijn deze overname zijn??
mellie zegt
Hoop stiekem nog wel dat het wat wordt met saab
gregorius zegt
Op deze manier wordt t niet veel meer dan een MG of een Lotus: zelfde model voor een tweede leven in Azie. Verder een hoop bombarie maar tot een mooi nieuw product gaat t niet komen.
En als ze toch iets niet met volume gaan proberen, zal t een gerebadge Aziaat (vaak in einde van model-cyclus) worden, waarschijnlijk.
Meeste machines haal je dan op uit Zweden; fabrieken verkoop je.