U weet wel, die leuke Hollandse driewieler die zo lekker in de bocht hangt. Carver ging in 2009 failliet, maar patenttekeningen van een partner van de fabrikant lijken op een opvolger te wijzen.
In 2002 toont het Nederlandse Vandenbrink de Carver. Deze driewieler biedt plaats aan twee personen, die achter elkaar moeten plaatsnemen. Wil een driewielige Reliant in de bochten graag omkieperen, de Carver leunt juist de bocht in, als was het een motorfiets. Het concept werd al in 1994 bedacht door Chris van den Brink, vanaf 2003 konden klanten voor zo’n 70.000 euro een Carver kopen, al leek van échte productie pas vele jaren later sprake.
Veel geld voor een speeltje, en ondanks dat Top Gear de Carver verkoos de Carver tot leukste auto van 2002, moest het bedrijf in 2009 de deuren sluiten. Wel bleef een nieuwe holding de patenten beheren en zo kon het dat begin dit jaar de kanteltechniek verkocht werd aan een Chinese brommerfabrikant.
Is die Chinese driewieler alleszins een kleine uitgave van de Carver, inclusief brommerwielen in plaats van de volwaardige wielen onder de Carver One, een échte opvolger komt er nu wellicht ook aan. We hebben namelijk patenttekeningen opgeduikeld die onlangs werden ingediend door het Nederlandse Punch Powertrains. Die laten een voertuig zien dat onmiskenbaar Carver-genen heeft, maar een modernere koets heeft. In totaal werden drie designs ingediend, waarbij het verschil in het dak zit: vast, volledig of deels afneembaar. We zijn zo vrij geweest om met Paint even een kleurtje te geven aan één van de afbeeldingen.
Afgaande op de auto-achterwielen en motorfietswiel aan de voorzijde, krijgt deze ‘Carver 2.0′ ongeveer dezelfde afmetingen als het origineel. Ook heeft het voertuig twee zitplaatsen, wederom achter elkaar. Punch Powertrains ontwikkelt zowel CVT’s als alternatieve aandrijflijnen en is daarnaast parter van de holding waarin de patenten van de Carver zijn ondergebracht. Kijk dus niet raar op dat áls deze Carver 2.0 komt, er een elektromotor achterin ligt.
UPDATE: een nieuwe Carver is ontwikkeld. Het ding dat het midden houdt tussen auto en motor, komt er in samenwerking met Accell. Dat is het bedrijf dat achter fietsmerken als Batavus en Sparta zit. De nieuwe Carver One is dan ook bedoeld om het gat op te vullen tussen auto en elektrische fiets. De Carver wordt geplaatst in de scooterklasse, hoewel het er in de verste verte niet uitziet als een scooter. Wel is het vermogen van een dienovereenkomstige bescheidenheid. De auto – om het toch maar even zo te noemen – heeft twee elektromotoren die elk goed zijn voor 2 kW (2,7 pk). Een sprinttijd van nul naar honderd is er niet, want de Carver gaat niet sneller dan 45 km/u. Hoewel in Aziatische landen vanwege andere regelgeving een topsnelheid van 60 km/u mogelijk is.
wuppie zegt
doe maar niet
888natan zegt
Er was toch al een soort opvolger, waar sommige pizzabezorgers in rijden? Zag die dingen nml ook op de snelweg vorig jaar.
thomcarspotter zegt
@888natan: twizy bedoel je?
888natan zegt
@thomcarspotter: ja klopt! Thanks, zo vervelend als je er niet opkomt. De hele nacht lag ik wakker?
stfu zegt
Heb zo’n ding gereden. Het is grappig maar daarmee ook alles gezegd. Sturen was niet bepaald communicatief (niet zo gek met 1 wieltje voor) en de koets voelde niet echt alsof ie geleidelijk omkiepte. Bijzonder: ja. Goed: totaal niet. Zijn geld waard: hell no.
gtwillem zegt
@stfu: en daarmee heb je het concept perfect verwoord, mijn inziens. Het is een hartstikke grappig wagentje. En je kunt er absoluut lol mee hebben. En gezien de originaliteit kun je er zeker wat extra’s voor vragen. Maar 30-40k is echt wel het maximum voor iets wat nauwelijks sneller is dan een Mini Cooper en meer kost als een goed gemotoriseerde BMW. Ergo: geen geld aan te verdienen. Een businessmodel voor Deel 1 was al niet mogelijk, en voor een Deel 2 zie ik niet ineens nieuwe afzetmarkten. Maar ja, dat is mijn bescheiden mening.
TheMaster zegt
@stfu: 15 minuten zeker? Koets kon zéker wel geleidelijk omkiepen. Als je immers de olie moest peilen, dan gebeurt dat niet anders. Ik vond het echt een geweldig ding tot de 100 km/h, op een bochtige vlakke weg. Jammer dat ze zo enorm onbetrouwbaar waren/zijn.
stfu zegt
@TheMaster: Nee, een volle middag. Op snelheid wel ja, maar lage snelheden vond ik het maar kutje.
Vanquish zegt
@stfu: Sturen vond ik nog het minste probleem. Het kantelen zelf was zó leuk dat sturen toch wel een plezier blijft. Erger vond ik het schakelen, waar totaal geen gevoel in zat en wat elke keer weer moeizaam moest gaan. Gooi er een automatische bak in met flippers aan het stuur en je hebt wat mij betreft al een veel beter concept!
maxpower zegt
Mooi dat er mogelijk weer een Nederlands automotive product op de markt gaat verschijnen. Een elektrische Carver is geen slecht idee. Het zal zeker niet onder doen voor een Renault twizzy.
In China is elektrische rijden veel meer ingeburgerd dan in Europa. Die Chinezen weten wel hoe ze een goede E.V. moeten bouwen… Als die knowhow goed geïmplementeerd wordt in de Carver is er zeker kans op succes!
cthijs zegt
@maxpower: alleen kost die twizzy maar 10 k
papa zegt
@maxpower: ik denk dat je een stuk of 5 twizzy’s koopt voor het geld van carver
maxpower zegt
@papa: de kostprijs van een product wordt bepaald door de serie grote waarin het product geproduceerd wordt. De “oude” Carver werd in kleine series gebouwd, wat funest is voor de kostprijs. Als de nieuwe Carver in grotere series gebouwd gaat worden, zal dit de kostprijs ten goede komen. Aangezien Carver door een Chinees bedrijf is overgenomen, lijkt het afzetgebied toegenomen. De Chinezen markt is heel groot en de vraag naar elektrische voertuigen is daar veel groter dan hier.
Met andere woorden, de kans is heel groot dat de prijs lager komt te liggen dan de “oude” Carver.
cthijs zegt
@maxpower: kwaliteit zal ook wel een stuk lager komen te liggen
Esprit_de_Flandre zegt
@maxpower: Mwoah, zelfs met hogere productie zal het nog te duur zijn in vergelijking met andere, meer conventionele, voertuigen…
wauzz zegt
De carver verkoos de carver
reistje zegt
Vol elektrisch lijkt mij dan nog een hele voorruitgang. Maar het lijkt mij gewoon een voertuig waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Verder is het denk ik erg wat @stfu zegt, dat het wel leuk is voor een keertje maar dat dat het ook is.
De prijs is ook erg hoog, voor het zelfde geld koop je een 535i. Maar goed ik denk dat het ook is gericht op mensen die niet weten waar ze hun geld aan op moeten krijgen.
rotarypowah zegt
“Het concept werd al in 1994 bedacht door Chris van den Brink”
Of: in 1994 haalde Chris van den Brink zijn inspiratie uit GM’s Lean Machine?
http://www.maxmatic.com/Graphics/TTW/reprint_lenmchn2.jpg
bakjekoffiemetpaksuiker zegt
Er is tegenwoordig in de USA een nieuw concept bedacht ,
er leuk concept http://www.eliomotors.com/
rotarypowah zegt
@bakjekoffiemetpaksuiker: maar da’s gewoon een driewieler met een normaal stuur systeem zoals de Morgan threewheeler.
Geen (reverse) ’tilting trike’ zoals de Carver, de Lean Machine, BMW’s Clever concept of Mercedes F300.
harrie zegt
Hoo Lee Foek dat sjineese ding bevestigd weer al mijn vooroordelen.
Dutchdriftking zegt
Wat moet je er mee? Als je je op een leuke manier wilt verplaatsen dan pak je toch een motor?
Esprit_de_Flandre zegt
“modernere koets”?
Nee…
ericd zegt
De Carver is vanaf het prille begin “verkeerd om” geconfigureerd. De twee wielen zouden voorop moeten zitten, en het enkele wiel achterin. Zeg maar een grotere Toyota iRoad. Zoek maar op, plaatjes ervan. Niet alleen kan je dan een appetijtelijker vehikel maken, maar het biedt ook veiligheidstechnisch en qua luchtweerstand voordelen. Degenen die dat nog het beste begrepen, zijn de mensen achter newisetta.com
ericd zegt
Hiero een ploateke:
http://2.bp.blogspot.com/_bAiVn_CcjhI/St1wRMCaV1I/AAAAAAAAAME/-5pid_SnlPM/s1600/image001.png