Maar eh, dan hebben we toch het hele gamma al gehad?
Lotus is een heel specifiek merk. Het Britse automerk bouwt raszuivere sportwagens sinds mensenheugenis. Het merk is actief in de racerij geweest en zeer succesvol in de Formule 1. Wat dat betreft is het heel erg vreemd dat het merk niet op gelijke hoogte staat met bijvoorbeeld Porsche en Ferrari.
Wellicht komt dat omdat Lotus alleen voor petrolheads en enthousiastelingen is. Je moet tegenwoordig ook een hoop poseurs, YouTube-sterren en celebrity’s hebben die graag gezien willen worden in je producten.
Lotus stopt productie drie modellen
Enfin, Lotus is bezig met een aantal projecten. Ten eerste is daar de Evija, een 2.000 pk sterke elektrische hypercar waarmee je in luttele seconden je rijbewijs kunt kwijtraken. Daarnaast bouwt Lotus op het moment drie sportwagens: de Elise, de Exige en de Evora. Slecht nieuws voor de liefhebbers van die auto’s: allemaal gaan ze uit productie!
Gaat Lotus zich dan volledig richten op het bouwen van elektrische supercars? Nee, gelukkig niet. Lotus is namelijk aan het broeden op een nieuwe familie van sportwagens. Lotus investeert flink. Er wordt 100 miljoen pond in de Lotus fabriek in Hethel gepompt. Dit om twee assemblagelijnen opnieuw in te richten en 250 nieuwe werknemers aan te nemen. Daarmee is Lotus gestaag aan het groeien, want sinds 2017 zijn er al 670 werknemers bijgekomen.
Lotus Type 131
De eerste nieuwe sportwagen van Lotus, de Type 131, moet de eerste zijn die in de vernieuwde fabriek gebouwd gaat worden. Het is alsnog de bedoeling om de auto’s volgens de Lotus-filosofie te gaan bouwen.
Lotus productie stopt niet direct
De productie van de Elise, Exige en Evora stoppen niet per direct. Lotus gaat dit jaar de drie modellen nog regelmatig in het zonnetje zetten. Reken dus op een groot aantal speciale edities op basis van deze drie modellen. Dat we afscheid moeten nemen van deze drie fijne sportwagens is heel erg jammer, maar vergeet niet dat ze al behoorlijk op leeftijd zijn geraakt in de tussentijd.
De Elise werd in 1995 geïntroduceerd onder regie van Roman Artioli. Sterker nog, de naam Elise is afkomstig van zijn kleindochter Elisa Artioli. De meest recente grote update (de Elise S3) stamt alweer uit 2010. De Lotus Exige kwam in 2000 op de markt. De Exige werd in 2012 voor het laatst voorzien van ingrijpende modelwijziging (Exige S3). De Lotus Evora is de meest moderne Lotus, maar is inmiddels ook al 11 jaar oud. De laatste facelift stamt uit 2015. Kortom, hoog tijd voor vers blik in de showroom. Mocht je interesse hebben in een huidige Lotus, is het goed om te weten dat deze goedkoper zijn geworden dit jaar!
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat de nieuwe generatie net zo fijn is.
frank2b zegt
Zou het werkelijk niet weten.
Ik pas er niet in.
Robert zegt
Als Lotus zichzelf wil spiegelen aan bijvoorbeeld Porsche, dan rest ze maar één keuze: een Lotus SUV bouwen. Al dan niet (deels) geëlektrificeerd. Dat lijkt me de enige manier om in dit tijdperk nog een soort van volume model te creëren die je als fabrikant een min-of-meer steady cash flow oplevert.
petroldrinker zegt
Nu ff zorgen dat de pedalen wat beter staan, en het gaspedaal niet direct naast de dwarstang tussen bestuurder en passagier… die dwarsstang was de hele reden dat voor mij een elise (S2) niet doorging, bleef er met mn voet achter hangen helaas, en een exige (S2) vind ik gewoonweg te duur voor wat je ervoor terug krijgt.
supertjeduc zegt
Misschien dat de mensen van zekere leeftijd die genoeg geld hebben voor zo’n speeltje er nog wel in kunnen maar er nooit meer uit geklauterd komen
MaartenD zegt
Altijd al een leuk merk gevonden. Jaren geleden als jongetje samen met mijn vader nog een keer naar de fabriek in Hethel geweest toen de Esprit het einde van zijn productie liep en de Elise net geintroduceerd was. Ook een kijkje mogen nemen op de motorsport afdeling waar ze toen bezig waren met een geheim project: de lotus elise gt1. Er stond er eentje in het zwart, weet nog dat dit onwijs veel indruk op de toen 13 jarige Maarten maakte. Mooie herinneringen, ik hoop dat ze weer met mooie modellen komen.
rikus zegt
Heeft iemand een idee van de huidige productie aantallen? Ik ben zeer benieuwd hoeveel Lotus er daadwerkelijk verkoopt per jaar.
basman147 zegt
+/- 2000 stuks per jaar, ik kon geen breakdown per model vinden helaas.
jeronimo81 zegt
5 jaar geleden voor het eerst Lotus gereden. Sindsdien helemaal weg van het merk. Voor mij alles wat een hobbywagen hoort te hebben. Vermogen, lichtgewicht, zo weinig mogelijk elektronica, manueel en een geweldig geluid. 😍