Dat klinkt niet eerlijk. Albon crasht, maar Logan Sargeant mag vertrekken.
We vallen maar meteen met de deur in huis: Logan Sargeant is dit weekend al klaar. Het Amerikaanse wonderkind (-wonder) weet voorlopig nog niet helemaal te overtuigen.
Nu is James Vowles een geduldig man en weet hij ook wel dat Sargeant vervangen voor een middelmatige ervaren coureur niet veel gaat oplossen. Desondanks is het wel vreemd Logan naar huis moet. Om met De Jeugd van Tegenwoordig te spreken: Watskebeurt?
Albon crasht: Sargeant mag vertrekken
Nou, voor Alex Albon was het vanochtend kennelijk ook heel erg vroeg en was hij nog niet helemaal wakker tijdens de eerste vrije training. De Thaise Brit crashte. Daarbij raakte zijn FW44 dermate zwaar beschadigd, dat het team van Williams heeft besloten dat het chassis niet geschikt is om mee te racen.
Dat betekent dat het team uit Grove met slechts één auto deel zal nemen aan VT3, de kwalificatie en hopelijk de race. Het gekke is: daar zal Alexander Albon in komen te zitten en niet Logan Sargeant! Dat lijkt een vreemde beslissing. Albon crasht een auto en Logan Sargeant wordt het kind van de rekening.
Geen vreemde beslissing
Zoals gezegd is Logan niet het scherpste botermesje uit de lade. Het afgelopen seizoen was Albon namelijk 22 keer sneller in de kwalificatie. Van de 22 races… Qua punten is het ook geen vreemde beslissing. Williams behaalde vorig jaar 29 zwaar bevochten punten. Daarvan was er eentje afkomstig van Sargeant, de andere 28 van Albon.
Dus in dat opzicht is het niet heel erg vreemd dat James Vowles kiest voor de grootste kans op succes (Albon dus). Vowles houdt van data en 28-1 is voor hem vrij duidelijk. Ook de afgelopen twee races was Alexander Albon sneller dan Logan Sargeant. Ondanks at Sargeant mag vertrekken om met zijn Playstation te spelen, mblijft hij gewoon in de paddock om te helpen daar waar mogelijk. Ok, bedankt Logan!
Tip van Ome @jaapiyo, want hij verwacht dat Mick Schumacher (die jarig is vandaag) na de zomer voor Williams zal rijden.
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten voor de GP van Australië 2024!
rollingstoned zegt
Ik snap Williams wel, maar het is natuurlijk wel heel zuur voor Sargeant.
jaapiyo zegt
Toch wel een beetje een aanfluiting dat ze niet twee auto’s in kunnen zetten.
pomoek zegt
Wat ik niet begrijp is waarom ze niet de auto van vorig jaar gewoon hebben meegenomen naar de races waar ze geen extra chassis voor hebben? Ik snap ook wel dat dit een kostenafweging is, maar die extra kosten zouden dan de spreekwoordelijke blaren moeten zijn waar het team op moet gaan zitten.
Dat zou het eerste moeten zijn wat de FIA zou moeten aanpakken. Het 2e is natuurlijk het wisselen van de auto’s. Ik kan me nog herinneren dat Frank Williams en Patrick Head nogal wat commentaar hadden op een race die ik meen door Schumacher werd gewonnen na team orders. Head stond onder het podium boe te roepen. Hij vond dat Het zou dus volledig in ” the spirit” van dit team moeten zijn om te zeggen: Alex, jammer dan, maar jij hebt het zelf verprutst, je bent af.
rollingstoned zegt
“Wat ik niet begrijp is waarom ze niet de auto van vorig jaar gewoon hebben meegenomen naar de races waar ze geen extra chassis voor hebben?”
Ik vraag me af of dat überhaupt wel mag onder de huidige regelgeving.
pomoek zegt
Ik kan zo snel geen duidelijk antwoord vinden daarop, maar dit las ik op de F1 site:
Every year, in the run up to the first race of the season, all ten teams launch a new car. Usually, there will be changes in the Technical Regulations meaning the cars that finished the previous season would no longer be allowed to race, but even with identical regs (and 2024 is very, very similar to 2023), the teams would launch something new to try and get ahead of their rivals.
Dus volgens mij zou het, met wat aanpassingen, toch moeten kunnen.
potver7 zegt
Vroeger had je zoiets als een T-car, een reserve-auto die meegenomen werd naar iedere race. Die is al heel lang geleden afgeschaft.
Dus los van de vraag of je met de auto van vorig jaar mag racen – je mag ‘m niet inzetten als reserve tijdens een raceweekend.
rollingstoned zegt
Ja, precies. T-cars/reserve-auto’s zijn al lang geleden afgeschaft. Heb ook nog even lopen zoeken over het inzetten van de auto van vorig jaar, maar daar is helaas niet veel (duidelijke) informatie over te vinden.
Richmond zegt
Williams heeft blijkbaar ivm kostenbesparing minder onderdelen. Ze lopen de hele winter al achter de feiten aan hierdoor. Het gevolg is dat dat ze geen onderdelen voorradig hadden voor het kunnen bouwen van een nieuw chassis.
potjak zegt
Reken maar dat niet alleen de auto maar ook de software en de data-systemen verder/anders zijn dan vorig jaar. Dan moet je dus de hele ouwe meuk set-up ook meesleuren. Dubbele kosten etc. Nee ik denk niet dat het zo makkelijk is,
harrie zegt
Hoe zit het bij deze wissel eigenlijk met het tellen van gebruikte componenten en de daaraan hangende gridstraffen?
Is het enkel het chassis van Logan, en de ICE/MGU-H/MGU-K/ES/Versnellingsbak van Albon? Of is het volledig Logan zijn auto waar Albon zijn stoeltje in geleped wordt?
Maw, zijn de bovengenoemde ‘gridstraf’ onderdelen gekoppeld aan het chassis, of aan de coureur?
Richmond zegt
de auto van Logan wordt gebruikt in onderdelen om de auto van Albon te repareren
iphonistvongates zegt
Ik begrijp de beslissing van de Williams Overlords wel. Terugkijkend naar het vorige seizoen heeft Logan Gunnery Sargeant zo’n US$11 miljoen aan schade gereden in “zijn” Williams. Er is een 72% kleine kans dat hij de Williams of weer zwaar beschadigd inlevert na het raceweekend of dat hij opnieuw een Williams afschrijft na weer een crash/botsing. Melbourne is een lastig hobbelig circuit en statisch gezien heeft Albon een betere track record en meer ervaring. It just a numbers game. Williams F1 Racing is geen filantropisch instituut voor een semi novice/rookie driver.
jensoffbutton zegt
Als je zo weinig in je coureur een geloof hebt dat hij gaat presteren, waarom laat je hem dan nog rijden?
Sargeant is ook geen nieuwe coureur hé
Hadden ze dan niet beter iemand anders een kans gegeven dit jaar?