De zonneautomaker Lightyear maakt een doorstart in afgeslankte vorm en gaat onder andere demovoertuigen verkopen.
Nou, nou, nou, het was me wel een soap. Van innovatieve automaker dat de wereld ging veranderingen, naar een bedrijf dat geen geld meer had en dus begin dit jaar failliet ging. Het kan snel gaan. Nu gaat de zonneautomaker door, maar wel op een andere manier.
Doorstart Lightyear
De doorstart was eigenlijk al in februari aangekondigd. Dit gebeurde nadat investeerders in één dag 8 miljoen euro hadden opgehaald. Echter, in Nederland komt dan nog de curator om de hoek kijken. Deze moest namelijk nog zijn goedkeuring geven, dat is nu gedaan.
Curator Reinoud van Oeijen van Holla Legal & Taks laat weten dat het een ‘uitermate complex’ proces was. Toch heeft de curator nu zijn toestemming na een relatief korte periode gegeven. Gelukkig maar, want hoe langer het duurt hoe minder kans op een succesvolle doorzetting van Lightyear.
Natuurlijk is Lex Hoefsloot, CEO en mede-oprichter, verheugd met de ontwikkelingen: “Ik ben erg blij dat we erin geslaagd zijn de herstructurering af te ronden, die volgens ons in het belang is van het duurzame succes van Lightyear”.
Voertuigen
De doorstart begint met het verkopen van enkele (demo)voertuigen. Dit natuurlijk om wat geld in het laatje te krijgen voor de schuldeisers. Deze maand zal er een onlineveilig zijn. Geïnteresseerd in of er een mooie deal voor je tussen zit?
Op 19 april aanstaande is er een kijkdag op de Automotive Campus in Helmond waar je de auto’s in het echt kan bekijken. Ongetwijfeld zal er een Lightyear 0 tussen zitten. Let wel op, de veiling sluit op 24 april. Je moet dus snel een beslissing nemen.
Nieuw bedrijf
Om schoon schip te maken zal voor de doorstart een nieuw bedrijf opgericht worden, genaamd Ligthyear Technologies. Dit bedrijf zal zich richten op de Lightyear 2. Dit zal een massamodel moeten worden dat betaalbaarder moet zijn. Binnen enkele jaren moet het bedrijf de auto’s kunnen leveren. Het oude bedrijf had ongeveer zeshonderd mensen in dienst, het nieuwe bedrijf zal plaats bieden aan 100 mensen. Niet iedereen heeft zijn baan nog, maar het is beter dan niks.
Een ander punt van aandacht waren de patenten. Zeer belangrijk en daarom zijn alle patenten van Lightyear, en die van de dochteronderneming Lightyear Layer (maakt de zonnepanelen), meegenomen naar het nieuwe bedrijf.
Hopelijk kan het bedrijf hierdoor auto’s blijven bouwen in de toekomst. Het is een blijft namelijk een mooi stukje Nederlands ondernemerschap.
Hubert zegt
Ik wens ze alle succes van de wereld.
Er zullen hier natuurlijk de nodige azijndrinkers opstaan, maar feit blijft dat het product wat ze willen gaan maken iets is om trots op te zijn.
dakarbemo zegt
het product wat ze willen gaan maken iets is om trots op te zijn- Onzin. 1. Dat product gaat er helemaal nooit komen. 2. het “Halo”model was al ouderwets voordat de fabriek was ingericht. 3. tegen de tijd dat er zogenaamd een auto van 30k van de band loopt heeft VW er in die prijsklasse al 300k geproduceerd met betere specs. Echt dit is een project wat van alle kanten niet market fit was, daarom was t totaal ok dat het klapte ipv er nog meer geld in te pompen. Ooit afgevraagd waarom geen enkele OEM intresse had in Lightyear en haar patenten?
reactief zegt
Nogal een standpunt terwijl jij net zo goed als iedereen, geen inzage hebt in welke partijen mogelijk geïnteresseerd waren in de patenten. Maar altijd fijn als er mensen op het internet zijn die graag roepen dat iets bij voorbaat kansloos is. Gelukkig zijn er mensen die wel dromen hebben, ook al lijken ze kansloos, want anders hadden we nog steeds in een grot fikkie lopen stoken…
dakarbemo zegt
De curator had ze anders wel aan de OEM verkocht ipv gratis weg te geven…. aan de 2.0 versie… Doesnt take a rocket scientist… Curator heeft maar 1 belang, zoveel mogelijk geld ophalen. 2. Over kansloos gesproken, ja tis kansloos. t halo model was al hopeloos ouderwets qua specs, en zonder typegoedkeuring. En dan zouden ze nu zogenaamd in een paar jaar daar wat kunnen maken was goedkoop is en massa productie is met 1/6 van t personeel in een competitieve EV markt zonder giga backing…pipedream. Lightyear begon leuk, maar verwaterde al heel snel in een bullshit pr toko, soms moet je concluderen dat t gewoon niks word. Das niet erg, maar deze investeerders durven hun verlies niet te pakken, tegen beter weten in.
reactief zegt
Je gebruikt ‘feiten’ nu om je eigen gelijk te krijgen. Maar met diezelfde feiten kan ik het ook omdraaien.
De curator kon ze voor veel geld verkopen aan een andere partij, maar Curator zag op lange termijn meer waarde in de doorstart dan in verkoop.
Het echte feit is: Jij weet de precieze redenen niet en ik ook niet.
dakarbemo zegt
Ergens is dit zo pijnlijk. Een groepje investeerders kan het maar niet loslaten. En helpt zichzelf daardoor verder de financiële vernieling in. Het is was niks, het is niks, en het zal nooit iets worden. Alleen al t feit dat geen enkele OEM maar enige interesse getoond heeft in Lightyear en haar patenten is tekenend. Laat het gaan. Het was al een ouderwets product nog voordat de fabriek van Valmet ingericht was. In 2030 rijd er geen Lightyear rond, laat staan een van minder dan 30k.
tenaci zegt
Twee uitgebreide negatieve comments….. Het is dat ze niet beursgenoteerd zijn anders zou ik denken dat je short zat. Of is het een persoonlijke vete?
Ik wens ze veel succes. Als het ze gaat lukken dan zou het toch fantastisch zijn? Een auto die deels zelf oplaadt en ze gratis range genereert. Ik snap niet dat je hier tegen zou kunnen zijn.
560pk zegt
Och, “zelf opladen” is natuurlijk niemand op tegen, maar: zal er 5 m2 panelen op de auto liggen? De huidige hoog efficiënte panelen voor op het dak genereren onder optimale omstandigheden zo’n 300 watt/m2 per uur, dus 1,5 KWH totale productie op deze auto. Dus als je midden overdag op een stralende dag, rustig op de Rijksweg aan het rijden bent, zal je hooguit 10% van je verbruik genereren (de meeste elektrische auto’s gebruiken snel zo’n 20 kilowatt/100 km onder deze omstandigheden, misschien dat de druppelvorm voor een lager verbruik, zeg 15 kilowatt, zal zorgen). Oh, ja: we vergeten dat opstarten van een serieuze productielijn omstreeks de 1 miljard zal gaan kosten.
CYBRTRK zegt
Lightyear gaf aan dat er 5 m2 aan panelen op de auto liggen met een piekvermogen van 1.05 kW. Wat zou zorgen voor maximaal 70 km aan bereik per dag, 10% van het jaar, in zuid Spanje.
kniesoor zegt
Benieuwd hoe het project verder gefinancierd wordt/gaat worden. Daar geeft dit blog geen antwoord op. Hopelijk drijft één en ander niet alleen op staatssteun. Als er geen/weinig private investeerders brood in zien is het bij voorbaat een kansloze missie.
Fernando zegt
Binnen enkele jaren moet het bedrijf de auto’s kunnen leveren. Geen idee waarom het jaaaaaaaaaaaaaaaren moet duren voordat ze kunnen beginnen met de productie. Je hebt een prototype, dan weet je welke onderdelen je nodig hebt, wie ze aan welke prijs kan produceren / leveren, hoeveel het gaat kosten om te assembleren, transport, toonzalen, etc…Al die gegevens geven je een kostprijs x winstmarge en starten met verkoop en productie eind 2023
kniesoor zegt
Dat is wat kort door de bocht (ha!), de oto zal ook een typegoedkeuring nodig hebben, botsproeven moeten doorstaan, you name it. Dat is allemaal tijdrovende business. Dus een volledig gecertificeerd, verkooprijp product klaar hebben voor uitlevering aan klanten tegen het einde van dit/loop volgend jaar wordt lastig.
CYBRTRK zegt
Zo dacht Lightyear er zelf ook over, en we hebben gezien hoe dat afgelopen is…
William zegt
Misschien is een automuseum geïnteresseerd in die lightyear zero?
Ongetwijfeld sympathieke mensen, maar totaal onrealistisch bezig. Vooral wensdenken en fantaseren. Nog een miljard nodig en dan rolt de eerste auto in 2025 van de band? Dream on. Categorie bodemloze put.
Mochten ze nog verder in dromenland verdwijnen is de Lightyear Molensteen wellicht een idee.
harrie zegt
Alhoewel ik R&D van eigen bodem toejuich, kon je bij het begin van dit verhaal al je twijfels hebben of het wel een realistisch plan was. Een hele dure auto zonder USP’s (ach ok een zonnepaneel gadget) proberen te verkopen in een markt die inmiddels overspoeld is door de big boys.
Ik heb dan ook weinig vertrouwen in de Lightyear 2. Er zullen nog wel een aantal rondes aan investeringen moeten worden opgehaald (tegenvaller hier en daar, vertraging zus zo) en geld is inmiddels ook niet meer gratis dus de tijd dat investeerders van gekkigheid niet meer wisten waar ze hun geld in moesten pompen is ook voorbij.