Charles Leclerc heeft een gesprek aangevraagd met Ferrari baas John Elkann. De onrust is weer tastbaar binnen Ferrari.
Het is alarmfase rood binnen het team van Ferrari na de Grand Prix van Bahrein. De meeste fans hadden natuurlijk al zien aankomen dat Red Bull ook dit seizoen weer de beste zou zijn. Doch in Italië, had men toch de hoop gevestigd op de SF-23. Met een sterkere motor en porpoising nu een ding van het verleden, zouden Carlos en Charles het dit jaar de titelverdediger wel eens lastig kunnen maken. Dat waren althans de uitgesproken gedachten vanuit het Italiaanse kamp. CEO Benedetto Vigna durfde zelfs te stellen dat de nieuwe Ferrari ‘qua snelheid geen precedent zou kennen’.
Na de Grand Prix in Bahrein kunnen we echter wel stellen dat het een mirakel zou zijn als Ferrari dit jaar de titel wint. De auto is weliswaar snel in kwalificatietrim, maar vreet nog steeds door banden heen. De race pace in vergelijking met de Red Bull RB19 is abominabel. Zelfs de Aston Martin AMR23 lijkt dat beter voor elkaar te hebben en ook Mercedes zit in de buurt van Ferrari. Wellicht kan team rood Monaco winnen met een goede kwali. Maar het zou zo maar kunnen dat Ferrari dit jaar in andere races niet de tweede, maar de vierde viool speelt.
Tot overmaat van ramp viel Leclerc dan ook nog uit met technische malheur, nadat hij zijn ERS unit al had moeten wisselen voor de race. De betrouwbaarheid was vorig jaar ook al een probleem. Voor dit jaar zou dit ‘opgelost’ moeten zijn, maar nee dus. De Monegask heeft daarom naar verluidt een gesprek gevraagd/geëist met John Elkann. Deze telg aan het Agnelli-geslacht en broer van Lapo is de baas van de baas (Vigna, CEO) van de baas (Vasseur, teambaas).
Inzet zou zijn om garanties te krijgen dat er ‘verbetering’ aan zou komen. Als ‘product’ van de Ferrari Driver Academy zou de Monegask het liefst bij Ferrari blijven en daar de titel pakken. Tegelijkertijd loopt zijn contract nog tot en met 2024. De man uit Monaco wordt ook in verband gebracht met een eventuele overgang naar Mercedes, als Hamilton stopt.
Nu kan je prestaties in de Formule 1 natuurlijk niet afdwingen met een gesprekje. En er is al het een en ander veranderd qua ‘poppetjes’ voor dit jaar. Binotto is weg, hoofd aerodynamica David Sanchez is weg, hoofd strategie Inaki Rueda heeft een functie elders en ook Gino Rosato (32 jaar betrokken bij het team) en Jonathan Giacobazzi (executive race manager) zijn wieberen. De Gazzetta dello Sport heeft het over een cultuur van ‘getrokken messen’. De nieuwe teambaas Vasseur valt dus met zijn neus in de boter.
Wat denk jij, moet Ferrari flink door het personeelsbestand vegen totdat het de juiste mensen heeft zoals Aston Martin? Of werkt een dergelijk circus meestal alleen averechts? Laat het weten, in de comments!
bischero zegt
Ok, ik houd m’n telefoon wel in de buurt en zal opnemen, behalve als m’n pasta wordt opgediend, dan krijgt ie voicemail.
Ditoxx zegt
Hij heeft gewoon gelijk vooral na vorig seizoen. Lando zou dit ook moeten doen.
sanderkomnogeensergens zegt
Draagt hij zelf wel wat bij aan de ontwikkeling en verbetering van zijn team en auto?
JanJansen zegt
Wat heeft hij dan als prestaties op zijn CV dat hij dit kan eisen?
Ditoxx zegt
Google is je beste vriend.
tweetyv6 zegt
Don’t blame people. Blame the system.
Als professionele ‘problem solver’ is dat een van mijn credo’s.
Mensen kunnen alleen falen als ‘het systeem’ dat toelaat.
De fout ligt vaak, als niet uitsluitend, in de bedrijfsprocessen; bij het ontwerp ervan en/of de uitvoering en/of de controle hiervan.
‘Poppetjes’ offeren is het domste wat je kunt doen.
Blame culture is de demper op structurele verbetering. Je hebt namelijk openheid en kennis nodig van die mensen die in het defecte proces werken.
papa zegt
Zoals met alle systemen is slechte input gelijk aan slechte output. Wie geeft de input… Juist, de mens (voor nu)
tweetyv6 zegt
Zwets
awesome zegt
Sainz is een betere leider dan Leclerc.
Dat is vorig jaar wel gebleken. De Spanjaard trok vaak z’n eigen plan en ging tegen strategieën in.
Leclerc is blijkbaar zo tekeer gegaan dat ze hem om advies gingen vragen voor pitstops
lekkerlinksrijden zegt
Max is nu al kampioen, wordt weer niks met die Italianen
Stefje zegt
Dat dachten we vorig seizoen ook over LeClerc na de eerste race. Tot aan de 5e.
kniesoor zegt
Je ziet het voor je : Leclerc stapt bij John Elkann het bureau binnen en zegt onder het optillen van het (zonne)brilletje op z’n neus : “it is I, . . . Leclerc” 😁
Roskampies zegt
Best wel hommeles bij de concurenten van RB.
Intern gekonkel is niet goed voor een team. Kost tijd, geld zorgt niet voor structuur.
isleofman zegt
Wat hebben die Italianen een partij kwaliteit en ervaring de deur gewezen. Ongelofelijk. Evident dat het een cultuur ding is. Heel benieuwd hoe ze dat tij gaan keren.
pbbb zegt
Een vis begint te stonken aan de kop. Daar zit ook hier het probleem. De manne/vrouwen onder de top zullen echt wel oké zijn. Maar het talent wordt dus niet benut.
mc96 zegt
Question….
driver79 zegt
Meer internationaal talent binnenhalen… Ferrari ging het met Todt, Brawn en consorten een stuk beter doen. Daarna kakte alles weer in.
jje003 zegt
Het probleem met Italianen is hun trots-cultuur. Ik werk met veel echte Italiaanse collega’s en het overgrote deel denkt dat ze afstammelingen van Da Vinci of Galileo zijn. Zelfvertrouwen is goed maar wanneer er opzichtelijke fouten gemaakt worden, is het niet of nooit hun schuld. Al moeten ze liegen. De ego-schade en het gezichtsverlies is erger dan het rechtzetten van de fout en in de praktijk komt dit neer op ouderwets vingertje wijzen. In plaats van interne en structurele problemen uit te zoeken en op te lossen, is het meer een spelletje van wie de meeste schuld kan krijgen. Dit haalt organisaties overhoop en zorgt ervoor dat er geen echte oplossing komt, waardoor mensen gaan werken om hun eigen hachje te redden en de synergie totaal ontbreekt. Nu zit ik in de luchtvaart en niet in de racerij, maar dit is wel vrij typerend voor Italiaanse organisaties. Hopelijk kan Vasseur de traditie doorbreken…